Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 59) Zarządzanie wiedzą (...) stanowi połączenie procesów tworzenia, gromadzenia, organizowania , rozpowszechniania, użycia i eksploatacji wiedzy w trakcie funkcjonowania organizacji.
(cytat, str. 59) Obecnie pojawiło się zapotrzebowanie na gospodarowanie ograniczonymi zasobami wiedzy organizacji. Gospodarka zasobami wiedzy dotyczy przede wszystkim: tworzenia warunków do kreowania, uzyskiwania, wydobywania (np. "z głów pracowników"), utrwalania, kodyfikowania, transferowania, a także redukcji - usuwania zbędnej wiedzy, przeszkadzającej zmianom rozwojowym w przedsiębiorstwie (organizacji). Omawiana problematyka dotyczy nowej koncepcji zarządzania - zarządzania wiedzą (knowledge management).
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: T. Kafel, Zarządzanie organizacjami pozarządowymi w nowych warunkach społeczno-gospodarczych w Polsce.
(cytat, str. 61) W literaturze spotykamy różne definicje zarządzania wiedzą, m.in.: - "zbiór procesów, które sterują tworzeniem, dystrybucją i stosowaniem wiedzy w realizacji celów organizacji"; - przekazywanie właściwej wiedzy do właściwych osób w odpowiednim czasie, aby mogły one podjąć najlepsze decyzje (Knowledge Management, 1997); - "inteligentne" wykorzystanie nowej technologii równoważone docenianiem wartości twórców i powierników wiedzy - ludzi Handy, za: s. 14; - źródło synergii możliwości przetwarzania danych i informacji przez środki informatyczne oraz możliwości kreatywności ludzi. Malhorta, za: 1999 - powtarzający się cykl czterech procesów: (1) przystosowanie (socialization) - zamiana wiedzy ukrytej na ukrytą; (2) uzewnętrznienie (externalization) -zamiana wiedzy ukrytej na formalną; (3) łączenie (combination) - zamiana wiedzy formalnej na formalną; (4) uwewnętrznienie (internalization) - zamiana wiedzy formalnej na ukrytą Takeuchi, 1995. Celem zarządzania wiedzą jest zwiększenie wartości kapitału intelektualnego.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: M. M. Stuss, Metody pomiaru kapitału ludzkiego - próba oceny.
(cytat, str. 23 - 24) Zarządzanie wiedzą obejmuje szeroki zakres działań dotyczących zarówno tego, co określane jest mianem "mądrość" czy "inteligencja" poszczególnych osób, jak i dane czy informacje, które są wykorzystywane w działaniu.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: E. Jankowska ,Najważniejsze etapy budowania systemu wynagradzania.
(cytat, str. 25) W rozwoju zarządzania wiedzą można wyróżnić trzy podejścia: - podejście zasobowe, - podejście procesowe, - podejście japońskie.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: A. Koperek, M. Mudel, Jak zbudować system benefitów.
(cytat, str. 41) Istota zarządzania wiedzą wskazuje na konieczność ciągłego uczenia się.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: P. Sedlak, Co warto wiedzieć o motywowaniu.
(parafraza, str. 304) Kluczowe obszary zarządzania wiedzą: - lokalizowanie wiedzy, - zachowywanie wiedzy, - wykorzystywanie wiedzy, - dzielenie się wiedzą, rozpowszechnianie, - rozwijanie wiedzy, - pozyskiwanie wiedzy.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: W. Grzegorczyk, Marketing na rynkach zagranicznych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 1998, s.106-107
(cytat, str. 22) Obecnie większość organizacji stosuje zaawansowane narzędzia pozwalające odnieść sukces w rzeczywistości gospodarczej i tym samym menedżerowie niejednokrotnie traktują zarządzanie wiedzą jako główny instrument podnoszenia konkurencyjności organizacji, zapewniający jej długofalowy rozwój.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: Ewa Jankowska najważniejsze etapy budowania systemu wynagradzania.
(parafraza, str. 317) Filary systemu funkcjonującego na platformie intranetowej HeidelbergCementGroup: - Informacje ogólne, - Centrum Zarządzania Portalem, - Uniwersytet wiedzy, Biblioteka, - Eksperci wiedzy.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: Cytat szerzej rozwinięty na podanych stronach.
(parafraza, str. 305) Podział praktyk zarządzania wiedzą począwszy od najmniej do najbardziej dojrzałej według Analityków Gartnera: - zarządzanie informacjami i dostęp do informacji, - wiedza o procesach, - miejsce pracy bazujące na wiedzy, - e-biznes, - zarządzanie kapitałem intelektualnym.
Słowa kluczowe:zarządzanie wiedzą Komentarze i źródła pierwotne: M. Bartosik-Purgat, Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
(cytat, str. 39) Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie oznacza wytworzenie w przedsiębiorstwie odpowiednich procedur i umiejętności ukierunkowanych na osiągnięcie celów jego działania dotyczących różnego rodzaju działań informacyjnych. Po pierwsze, dotyczy to optymalnego pozyskiwania informacji, tak aby zgromadzona wiedza stawała się coraz doskonalsza. Po drugie, wykorzystywania wiedzy i informacji posiadanych przez pracowników. Po trzecie, takiego gromadzenia i przechowywania informacji, aby ich nic tracić, a jednocześnie, aby łatwo było je odnaleźć i odtworzyć. Po czwarte, optymalnego przetwarzania informacji w celu podejmowania decyzji. Po piąte, właściwego dzielenia się wiedzą z pracownikami. I wreszcie, po szóste, opracowania sposobów przekazywania informacji na zewnątrz, tak aby sprzyjało to realizacji założonych celów.
(cytat, str. 459) Zarządzanie wiedzą jest jasno określonym i systematycznym zarządzaniem istotną dla organizacji wiedzą i związanymi z nią procesami kreowania, zbierania, organizowania, dyfuzji, zastosowań i eksploatacji wiedzy, realizowanymi w dążeniu do osiągnięcia celów organizacji.
(cytat, str. 48) Podejście procesowe stanowi kierunek wykorzystujący doświadczenia i rozwiązania powstające w dużych firmach konsultingowych. Zarządzanie wiedzą w koncepcji procesowej rozkłada się na podprocesy: lokalizowania wiedzy, pozyskiwania, rozwijania, dzielenia się wiedzą, rozpowszechniania (dyfuzji), rozwijania, wykorzystywania, a także gromadzenia wiedzy.
(parafraza, str. 46 - 47) W modelu japońskim I.Nonaki i H. Takeuchiego wyróżniają cztery sposoby konwersji wiedzy powiązanej ze sobą: 1. Od wiedzy ukrytyj do wiedzy ukrytej (socjalizacja), 2. Od wiedzy ukrytyj do wiedzy dostępnej (eksternalizacja), 3. Od wiedzy dostępnej do wiedzy dostępnej (kombinacja), 4. Od wiedzy dostępnej do wiedzy ukrytej (internalizacja).
(cytat, str. 293) Zarządzanie wiedzą obejmuje: uczenie się od klientów, pozyskiwanie wiedzy od innych organizacji i osób, organizowanie i transfer wiedzy już zgromadzonej w firmie (banki danych, Intranet, czyli wewnętrzny Internet).
(cytat, str. 168) Jeżeli chodzi o polskie warunki gospodarowania, to należy wymienić następujące bariery zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie: - system zarządzania, który nie nagradza wysiłków pracowników w poszukiwaniu wiedzą i dzielenia się nią; - niewystarczająca motywacja przełożonych do dzielenia się wiedzą; - brak czasu na przekazywanie swojej wiedzy pozostałym; - niewiedza pracowników, kto posiada poszukiwane przez nich informacje; - struktura organizacyjna sprzyjająca jedynie wymianie informacji wewnątrz działów przedsiębiorstwa; - kultura firmy promująca wyniki jednostki i jej wiedzę zamiast dzielenia się nią; - ograniczone środki na wdrażanie nowych rozwiązań; - nieprzyjazny system informatyczny; - nieświadomość pracowników, że ich wiedza może się przydać innym.