Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 11) Pojęcie „społeczeństwo informacyjne” zrodziło się w latach siedemdziesiątych. Wprowadzili je Japończycy Koyama i Masuda oraz Amerykanie Machlup i Porat. Jedna z definicji podaje, że społeczeństwo informacyjne to takie społeczeństwo, w którym - po pierwsze - siła robocza składa się w większości z pracowników informacyjnych (ang. Information workers), po drugie - informacja jest najważniejsza
(cytat, str. 13) Społeczeństwo staje się informacyjnym, kiedy stopien komplikacji rozwoju społeczno-ekonomicznego zmusza do użycia narzędzi, bez których nie jest możliwe zgromadzenie, ptrzetworzenie i zużytkwanie olbrzymiej infomasy, zapanowanie nad szumem informacyjnym jedynie za pomocą mózgu oraz tradycyjnych nośników i narzędzi komunikacji.
(cytat, str. 33) "Podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego, to m.in. globalny i totalny zakres procesów i systemów informacyjnych oraz możliwości globalnego i totalnego oddziaływania na społeczeństwa i gospodarki przez informacje."
(cytat, str. 35) Podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego to zwłaszcza globalny i totalny zakres procesów i systemów informacyjnych oraz możliwości globalnego i totalnego oddziaływania na społeczeństwa i gospodarki przez informację.
(parafraza, str. 13) Społeczeństwo informacyjne Można wymienić kilka współzależnych elementów w procesie transformacji do społeczeństwa informacyjnego: 1) Informacja staje się podstawowym i strategicznym zasobem, od którego zależy organizacja gospodarki światowej. 2) Rozwój TI dostarcza niezbędnej infrastruktury do przetwarzania i rozpowszechniania informacji, umożliwiając np. handel w czasie rzeczywistym (real time trading, monitorowanie relacji ekonomicznych, społecznych i politycznych. 3) Rynki jako miejsce (marketplace) transformują w kierunku rynków elektronicznych - przestrzeni rynkowej (marketspace). Rynek staje się wszechobecny, a informacja i wiedza stają się obiektami kupna-sprzedaży. 4) Nikną tradycyjne granice organizacji (borderless organizations). 5) Rozwój mediów (technologia satelitarna. TV kablowa, wideo) i usług wyszukiwania informacji (indeksy giełdowe, kursy walutowe, ceny, teksty itp.) "przebudował" światowy system finansowy. 6) Informatyzacja integruje gospodarki lokalne ze światową. Por. 1991, Globalizacja i rozwój technologii wpływają na różne sfery gospodarki. Proces globalizacji zmienia sposoby działalności gospodarczej, przyspiesza dystrybucję know-how i innowacji. 7) Obecnie zauważa się tendencję do zacierania granic miedzy sferą rozrywki a informacyjną.
Słowa kluczowe:społeczeństwo informacyjne Komentarze i źródła pierwotne: M. Ciesielski, Rynek usług logistycznych, Difin, Warszawa 2005
(cytat, str. 15 - 16) Społeczeństwo informacyjne Podstawowe kryteria, które określają społeczeństwo informacyjne: 1) kryterium technologiczne, 2) kryterium przestrzenne (terytorialne), 3) kryterium kulturowe, 4) kryterium ekonomiczne i fachowo zawodowe.
Słowa kluczowe:społeczeństwo informacyjne Komentarze i źródła pierwotne: R. Bennett, Wszystko o eksporcie. Wszystko o eksporcie. Praktyczny poradnik dla eksporterów, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998, str. 22.
(cytat, str. 20 - 21) Społeczeństwo informacyjne jest społeczeństwem przemysłowym, skoncentrowanym na produkcji, dystrybucji i użytkowaniu (konsumpcji) informacji. Wyznacznikami społeczeństwa informacyjnego i gospodarki informacyjnej są: 1) traktowanie informacji jako dobra ekonomicznego, podstawowego zasobu i podstawowej kategorii ekonomicznej; 2) upowszechniony dostęp do technologii informacyjnych, tworzących obecnie różne kanały dystrybucji (Internet); 3) swobodna cyrkulacja różnorodnych kategorii informacji w społeczeństwie, implikująca nowe formy demokratyzacji (demokratyczny dostęp do informacji); 4) ok. 50% zatrudnionych w sektorze informacyjnym; 5) udział sektora informacyjnego w PNB (PKB) ok. 50%; 6) sektor informacyjny - sektor dominujący w gospodarce; 7) sektor informacyjny warunkuje sprawne funkcjonowanie innych sektorów i działów gospodarki; 8) specjalny status nauki i edukacji.
Słowa kluczowe:społeczeństwo informacyjne Komentarze i źródła pierwotne: A.Sznajder, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa 1995, s. 120
(cytat, str. 12) Termin "społeczeństwo informacyjne" jest często używany w literaturze ekonomicznej, zwłaszcza z zakresu marketingi i badań rynkowych. Pojęcie to wprowadził do literatury, prawdopodobnie po raz pierwszy, japoński uczony T. Umesamo w 1963 roku. Spopularyzował je natomiast inny przedstawiciel japońskiej nauki - K. Koyama w rozprawie Introduction to Information Theory w 1968 roku. W Europie terminu "społeczeństwo informacyjne" po raz pierwszy użyto we Francji w 1978 roku, w USA zaś rozpowszechnił się on w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Słowa kluczowe:społeczeństwo informacyjne Komentarze i źródła pierwotne: Kortan J. (red.) ,,Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem'', Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1997, s.72.
(cytat, str. 134) Przewiduje się także, że w społeczeństwie informacyjnym ulegnie zmianie model rodziny. Jak wynika z badań specjalistów, coraz więcej ludzi nie zakłada rodzin, żyje samotnie (kultura "singli"). Bardzo często osoby te wybierają świadomie takie życie przy społecznej akceptacji dla ich decyzji. Wcześnie opuszczają dom rodzinny i swoich bliskich, późno decydują się na zawarcie związku małżeńskiego, tworząc w ten sposób fazę przejściową, czas dla własnego rozwoju i kariery.
(cytat, str. 9) Informacja i komunikacja zawsze były ze sobą nierozerwalnie związane. Informacja - jako jednostka wiedzy, komunikacja - jako sposób jej dystrybucji. Społeczeństwo informacyjne cierpi jednak już nie tylko na nadmiar informacji, ale też - ulegając dziecięcej fascynacji nowymi możliwościami - samo generuje niezwykłe wprost ilości komunikatów pustych, nie niosących za sobą żadnej konkretnej treści lub też powielających w nieskończoność treści już istniejące.
(cytat, str. 125) Z czasem przetwarzanie danych nabrało uporządkowanego charakteru: świadome zdobywanie, gromadzenie i przekazywanie - tak zrodziła się informacja, a z nią tak modne w ostatnich latach pojęcie społeczeństwa informacyjnego. Dopiero od niedawna zaczęliśmy powoli wyrastać ku kolejnemu stadium - dziś z dumą mówimy o udziale w społeczeństwie wiedzy, czyli takim, w którym rządzi już nie tylko informacja, lecz strategiczne podejście do jej zasobów i umiejętność efektywnego poruszania się w nich. Całokształt tych zasobów nazywamy wiedzą.
(cytat, str. 471) Społeczeństwo informacyjne (ang. information society) stanowi społeczeństwo, w którym wszystkim osobom umożliwia się wolny dostęp do tworzenia, otrzymywania, udostępniania i wykorzystywania informacji oraz wiedzy, co przyczynia się do ich ekonomicznego, społecznego, politycznego i kulturowego rozwoju.
(cytat, str. 16) Należałoby sobie uświadomić, iż członkowie społeczeństwa informacyjnego to także sama administracja publiczna - jej urzędnicy.
Istnienie społeczeństwa informacyjnego nie jest zależne od informatyzacji, która jest tylko narzędziem procesu modernizacji administracji publicznej i nigdy nie zdecyduje o budowie samego społeczeństwa informacyjnego - nie można jej uważać za priorytet.
Społeczeństwo informacyjne buduje się od podstaw - od przemian świadomości jednostki co do roli wiedzy opartej na rzetelnych informacjach. Sama zaś informacja publiczna powinna nauczyć się nowoczesnego zarządzania zasobami organizacji, ze szczególnym naciskiem na jakość. Bazą tych zmian powinni być świadomi swej roli pracownicy.
(cytat, str. 19) D. Bell podzielił współczesną cywilizację na 3 typy: społeczeństwo przedindustrialne, opierające się na podstawowych zawodach - rybaka, myśliwego, rolnika, walczących z przyrodą; społeczeństwo industrialne, zorganizowane przede wszystkim wokół procesu wykorzystywania energii do produkcji towarów, i społeczeństwo postindustrialne, bazujące na informacji jako podstawie wiedzy i działania. Tylko ten ostatni typ społeczeństwa, nazywanego także przez innych autorów społeczeństwem informacyjnym (information society), ma pełne możliwości korzystania z postępu w technice.
(cytat, str. 22) Na progu XXI wieku świat jest już przygotowany do rozwoju multimedialnego społeczeństwa informacyjnego. Stymulatorami przyśpieszającymi ten proces są: - coraz tańsze metody przekazywania informacji między różnymi mediami (np. poprzez upowszechnianie kolejnych generacji skanerów), - zwielokrotniające się możliwości przechowywania informacji w dużych ilościach (twarde dyski o coraz większej pojemności), - szybkie komputery, - doskonalsze programy, które ułatwiają nawet laikom korzystanie z komputerów i odszukiwanie tam niezbędnych informacji, - skracanie czasu transmisji danych między odległymi punktami na Ziemi i w kosmosie.
(cytat, str. 19) Społeczeństwo informacyjne jest definiowane jako takie społeczeństwo, w którym jakość życia, jak również perspektywy rozwoju gospodarczego i społecznego zależą w coraz większym stopniu od informacji i jej wykorzystania. W takim społeczeństwie standardy życia, pracy i spędzania wolnego czasu, system edukacji i gospodarka są uzależnione od postępu w dziedzinie informacji. Odzwierciedleniem tego jest powiększający się zakres produktów i usług opartych na informacji.
(cytat, str. 22 - 23) Przewiduje się, że w pierwszym stadium rozwoju w takim multimedialnym społeczeństwie informacyjnym powinno być zrealizowanych co najmniej 10 następujących zadań/celów: 1. spopularyzowanie zwyczaju pracy zawodowej w domu przy wykorzystaniu komputera połączonego z biurem; 2. samoedukacja połączona z konsultacją poprzez sieć telekomunikacyjną z dala od tradycyjnego budynku szkoły; 3. powszechnie działająca sieć komunikacyjna łącząca uczelnie i instytucje badawcze; 4. sieć łącząca przedsiębiorstwa między sobą oraz z klientami, dostawcami itp.; 5. komputerowy system kontroli transportu drogowego; 6. w pełni skomputeryzowany system transportu lotniczego; 7. rozwinięta sieć komunikacyjna między szpitalami i innymi ośrodkami ochrony zdrowia i placówkami transplantologicznymi a lekarzami i organizacjami medycznymi; 8. skomputeryzowany system wszystkich zamówień publicznych w państwie; 9. skomputeryzowany system zbierania i rozpowszechniania informacji rządowych, celnych, podatkowych, statystycznych, ubezpieczeniowych - istotnych dla każdego obywatela; 10. powszechny dostęp we własnym domu do usług poprzez sieć komputerową: dokonywanie zakupów, kształcenie się, przeprowadzanie operacji bankowych, zamawianie posiłków, ulubionych filmów w telewizji kablowej itp.
(cytat, str. 45) (...) społeczeństwa informacyjne charakteryzuje supremacja technologii i procesów informacyjnych, objawiająca się dodatkowo szybkim przyrostem ilości produkowanej i komunikowanej informacji" (Eriksen 2003: 155).
(cytat, str. 26) (...) koncepcja społeczeństwa informacyjnego jest zbiorem hipotez dotyczących przemian cywilizacyjnych in statu nascendi. (...). innymi słowy ta wersja koncepcji społeczeństwa informacyjnego mówi o gruntownej transformacji całego systemu społeczno-gospodarczego, który ukształtował się pod wpływem procesów industrializacji, i który obecnie zastępowany jest nowymi strukturami, dopowiadającymi informacyjnemu paradygmatowi technologicznemu, czyli tzw. Informacjonalizmowi (Castells 2001: 98).
(cytat, str. 298) Społeczeństwem informacyjnym nazywa się taki system społeczny, ukształtowany w procesie modernizacji, w którym systemy informacyjne i zasoby informacyjne determinują społeczną strukturę zatrudnienia, wzrost zamożności społeczeństwa oraz stanowią podstawę orientacji cywilizacyjnej.