Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 14) Komunikatem będziemy nazywać informację sformułowaną w języku specyficznym dla danego nośnika informacji. Kodowaniem (lub rozkodowaniem) określimy proces jednoznacznego przyporządkowywania komunikatów w jednym języku komunikatom w innym języku.
(cytat, str. 9) Informacja i komunikacja zawsze były ze sobą nierozerwalnie związane. Informacja - jako jednostka wiedzy, komunikacja - jako sposób jej dystrybucji. Społeczeństwo informacyjne cierpi jednak już nie tylko na nadmiar informacji, ale też - ulegając dziecięcej fascynacji nowymi możliwościami - samo generuje niezwykłe wprost ilości komunikatów pustych, nie niosących za sobą żadnej konkretnej treści lub też powielających w nieskończoność treści już istniejące.
(cytat, str. 23) Sygnał - rozumiany jako pewne zmienne w czasie w sposób ciągły lub dyskretny zjawisko fizyczne (zaburzenie fizyczne) występujące i wyraźnie określone w pewnym przedziale czasu i zlokalizowane w danym punkcie przestrrzeni. Każdy sygnał można rozpatrywać jako sumę rozłączynych w czasie sygnałów elementarnych.
Znak - sygnał elementarny, przyporządkowany pewnej elementarnej treści,
Wiadomość - ciąg znaków,
Komunikat - wiadomość, z uporządkowanymi logicznie w jakimś języku treściami elementarnymi, którym odpowiadają znaki,
Informacja - różnorodna, szeroko rozumiana treść wiadomości, wykorzystywana w celowym działaniu lub zachowaniu.
(cytat, str. 50 - 51) ,,Przekazywane w trakcie procesu procesy komunikowania się komunikaty dzieli się na dwie grupy: 1) werbalne (słowne): - oralne (wypowiadane)- słowa mówione, które odbierane są przez adresata za pomocą zmysłu słuchu; - nieoralne (niewypowiadane)- słowa pisane, które odbierane są przez adresata za pomocą zmysłu wzroku; 2) niewerbalne (pozasłowne), które odbierane są przez adresata za pomocą różnych zmysłów (najczęściej jednak za pomocą wzroku): - oralne (wypowiadane)- okrzyk, westchnienie; - nieoralne (niewypowiadane)- mowa ciała, gesty, mimika itp."
(cytat, str. 109) Komunikat jawny to jednoznacznie sformułowana wiadomość, przekazana ustnie, pisemnie lub za pomocą gestu, której skuteczna interpretacja wymaga jedynie znajomości przez odbiorcą języka przekazu. Komunikat ukryty występuje natomiast w postaci symbolu kulturowego o charakterze fizycznym, językowym, behawioralnym lub osobowym, a jego interpretacja wymaga znajomości określonego kodu kulturowego.
(parafraza, str. 30 - 31) Kluczem do sukcesu w dobrej komunikacji jest używanie jasnego i prostego języka, mówić mądre rzeczy bez stosowania przemądrzałych słów. Ponadto należy pamiętać, by wszyscy rozmówcy mieli takie samo rozumienie kluczowych pojęć. Jeśli dwie osoby będą rozumiały jakieś słowo - np. żargonowe czy specjalistyczne - inaczej, nastąpią błędy w interpretacji.
(parafraza, str. 30) Błędy w komunikacji z podwładnymi obciążają szefa. Nawet jeśli podwładny zapomni, nie zrozumie lub czegoś nie dopowie. Dobry menedżer wie, że zanim zacznie do kogoś mówić coś ważnego i wymagającego skupienia, powinien się upewnić, że ta osoba może go wysłuchać. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy nie ma teraz pilniejszych spraw na głowie. Po drugie, powinno się odkładać poważne rozmowy, jeśli pracownik żyje w silnym stresie albo przeżywa niedawną porażkę zawodową bądź prywatną.
(cytat, str. 164) Sygnały docierające do odbiorcy komunikatu, powinny mieć treść pewną, wiarygodną przekonującą oraz nakłaniającą do podejmowania wysiłku.
(cytat, str. 178) Zgodnie z wynikami badań, jakie uzyskał autor, wynika, iż zjawisko wulgaryzacji w języku wielu młodych osób przybiera zastraszający rozmiar. Użycie wulgaryzmów nie jest już traktowane jako sposób wyrażania emocji lecz jako zwykła forma komunikatu.
(cytat, str. 118) Każdy komunikat powinien być jasno i czytelnie sformułowany, właściwie oddawać myśli i intencje nadawcy, zgodny z przyjętymi w danym środowisku zwyczajami i normami, wymaganiami, powinien też zawsze zwracać uwagę na istotne aspekty badanej sprawy.
(cytat, str. 32) Dekodowanie komunikatu polega na odtworzeniu jego sensu w oparciu o znaki, z których każdy zawiera elementy tego sensu, czyli wskazówki dotyczące stosunków zachodzących pomiędzy danym znakiem a pozostałymi.
(cytat, str. 43) Medium to inaczej sposób przekształcenia komunikatu tak, aby można go było przesłać lub przedstawić odbiorcom. Wyróżnia się pięć podstawowych mediów: -prasa -radio -telewizja -kino -reklama zewnętrzna (czyli billboardy, plakaty)
(cytat, str. 215) Przekaz (komunikat) to kompleksowa struktura i centralny element procesu komunikowania, obejmujący treść (znaczenie), symbole (kody) wraz z czynnościami kodowania i dekodowania przekazu. Istotę kodowania wyraża przełożenie treści przekazu na określone symbole.
(cytat, str. 436) Komunikat jest fizyczną formą zakodowania informacji. Przyjmuje postać przekazów werbalnych, jeżeli podmiotem przekazu są kody słowne oraz przyjmuje postać przekazów niewerbalnych, jeżeli przedmiotem przekazu s kody analogowe.
(cytat, str. 84) W zależności od rodzaju informacji, jakie firma pragnie przekazać, są do dyspozycji różne rodzaje komunikatów prasowych: - informacje bieżące, - opracowania prasowe, - oświadczenia prasowe, - informacje specjalistyczne, - komunikaty informacyjne.
(cytat, str. 84) Komunikaty prasowe (press release) najskuteczniej zapewniają ciągłość współpracy z prasą. Zawierają krótką informację i mają zwykle postać jednej kartki formatu A-4 lub A-5, na której znajduje się nadruk firmowy z adresem przedsiębiorstwa oraz napis komunikat prasowy.
(cytat, str. 86) Opracowanie prasowe (background release) jest obszerniejszym od informacji bieżącej opracowaniem, nieprzeznaczonym bezpośrednio do druku, zawierającym kompleksową informację, dzięki której pracownicy redakcji mogą zapoznać się z danym tematem, ew. rozszerzyć informację bieżącą, a także wykorzystać jako materiał źródłowy do własnych artykułów. Ciekawsze opracowania są zazwyczaj gromadzone w bibliotece redakcji.