Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: wiedza ukryta (0 - 14 z 14)
(cytat, str. 58) Wiedza ukryta jest tym rodzajem wiedzy, posiadanej przez człowieka, na którą składa się: -wiedza nabyta w okresie nauki (szkoła, studia, szkolenia); -wiedza wynikająca z własnych przemyśleli; -wiedza wywodząca się z doświadczenia i praktyki zawodowej. Do sposobów wydobywania wiedzy ukrytej można zaliczyć następujące: -sporządzenie przez pracownika raportów ze swoich działań i (co istotne ) udostępnianie wniosków; -prowadzenie rozmów i wywiadów; -szkolenia prowadzone przez samych pracowników; -tworzenie procedur działań i staranne ich opisywanie: -tworzenie dokumentacji przedsiębiorstwa, schematów, diagramów: -wykorzystanie technologii informacyjnych (bazy danych); -usprawnianie procesów informacyjnych (schematy obiegu dokumentów).
Słowa kluczowe:wiedza ukryta Komentarze i źródła pierwotne: R. Papież, Rola REIT na rynku nieruchomości w USA.
(cytat, str. 101) Rozumienie tworzenia wiedzy jako procesu przetwarzania wiedzy ukrytej w wiedzę dostępą - zapisaną w metafory, analogie i modele - ma bezpośredni wpływ na projektowanie organizacji i definiowanie ról menedżerskich oraz odpowiedzialności.
Ta wiedza póxniej powoduje przekształcenie struktur i praktyk, zmieniajacych wizję firmy i przekształcających ją na innowacyjne technologie i produkty.
(cytat, str. 112) Wiedza ukryta jest indywidualna, specyficzno-kontekstowa, trudna do sformalizowania i zakomunikowania oraz wymaga specyficznych umiejętności uczenia się. Obejmuje ona elementy poznawcze i techniczne. Elementy poznawcze łączą się z "modelami mentalnymi", czyli schematami, paradygmatami, perspektywami, przekonaniami, przy użyciu których ludzie tworzą obrazy świata, operując w swoich umysłach analogiami. Elementy techniczne wiedzy ukrytej zawierają zaś konkretną znajomość rzeczy, umiejętności, kwalifikacje.
(cytat, str. 111) Wiedza spersonalizowana odpowiada wiedzy cichej, której dysponentami i jedynymi nośnikami są pracownicy. Obejmuje ona wszelkie informacje, jakie posiadają i umieją zastosować jednostki.
(cytat, str. 112 - 113) Opierając się na podziale wiedzy na jawną i ukrytą, I.Nonaka wraz z R.Toyama i T.Konno wyróżniają typy aktywów wiedzy i dzielą je na cztery grupy: - wiedzę doświadczalną - stanowi ją wiedza cicha budowana przez wspólne dzielenie się doświadczeniami przez członków organizacji, dostawców i klientów. Oprócz umiejętności i know-how aktyw ten włącza także wiedzę emocjonalną(troska, miłość, zaufanie) i wiedzę "cielesną"(ekspresja twarzy, gesty), wiedzę "energetyczną"(sens egzystencji, entuzjazm, prężność) i wiedzę "rytmiczną"(jak np. improwizacja); - wiedzę konceptualną - stanowi aktyw będący wiedzą jawną, artykułujący się przez obrazy, symbole i język, tworząc koncepcje produktu, projekty czy znak firmowy; - wiedzę syntetyczną - jest wiedzą jawną relatywnie łatwo transferowalną. Aktyw ten to między innymi dokumenty, specyfikacje, bazy danych, licencje, patenty; - wiedzę rutynową - to element wiedzy cichej osadzony w działaniu i praktyce organizacji, złożony z know-how codziennych operacji, rutyny organizacyjnej i kultury organizacyjnej.
(cytat, str. 115) Wiedza spersonalizowana w całości przynależna jest ludziom. Składa się ona z wiedzy jawnej, którą można komunikować oraz cichej - niekomunikowalnej, ale możliwej do nabycia w procesie socjalizacji. Kluczowym elementem wiedzy spersonalizowanej jest jej rdzeń, pozwalający przekształcać wiedzę ludzi w postać skodyfikowaną(danych i informacji) i ugruntowaną oraz na odwrót, tzn. pozyskać wiedzę spersonalizowaną z publikacji, dokumentów, projektów, baz danych oraz obserwowanych procesów czy analizowanej budowy przedmiotów(produktów). Rdzeń stanowi więc szczególny zasób wiedzy jawnej i ukrytej człowieka, pozwalający odpowiednio wnioskować na podstawie uzyskanych danych, informacji i doświadczeń oraz tworzyć odpowiednią konstrukcję wiedzy spersonalizowanej, skodyfikowanej oraz ugruntowanej. Stopień wykorzystania rdzenia wiedzy przez człowieka uzależniony jest od jego zdolności umysłowych.
(cytat, str. 21 - 22) Jednym z ważniejszych warunków prowadzenia każdej firmy jest pozyskanie unikatowej wiedzy w danej dziedzinie. Naprawdę cenna wiedza jest niezwerbalizowana, subiektywna i wynika z indywidualnych doświadczeń, swoistego know-how pracowników organizacji. Ten rodzaj wiedzy nazywa się wiedzą ukrytą (tacit knowledge), ponieważ zwykle stanowi ona nieuświadomiony i niezbędny fundament, na którym budujemy naszą nową wiedzę. Przekształcanie owej wiedzy ukrytej w wiedzę jawną (explicit knowledge), czyli sformalizowaną i ogólnie dostępną (np. w formie referatów czy prezentacji), jest bardzo ważnym elementem zarządzania. Polityka szkoleniowa musi decydować, w jaki sposób korzystać z wiedzy ukrytej, jak czynić z niej jawne i dostępne dla każdego źródło informacji.
(cytat, str. 125) "Na wiedzę "ukrytą" natomiast składa się subiektywny wgląd, doświadczenie, przemyślenia, a nawet intuicja, co sprawia, że trudno ją komunikować, - jest ona głęboko zakorzeniona w indywidualnej praktyce uczenia się i zdobywania kompetencji jednostkowych".
(cytat, str. 269) Inaczej jest z wiedzą ukrytą. Tą nie da się prosto podzielić. Co więcej, jej posiadacz może nawet nie zdawać sobie sprawy, że ją ma, a przynajmniej trudno mu ją precyzyjnie określić.
(cytat, str. 254) Uzewnętrznianie, czyli werbalizacja wiedzy ukrytej, jej zamiana w wiedzę jawną odbywa się zazwyczaj poprzez dialog, przy użyciu języka: analogii, metafor i obrazów, narracji i twórczego wnioskowania. Do sprawnego przebiegu tego procesu potrzebna jest przestrzeń nazywana Ba interakcji. Najważniejszym atrybutem tego artefaktu jest dialog, w ramach którego ludzie konfrontują swoje modele myślowe oraz poddają refleksji i analizie swoje sposoby rozumienia rzeczywistości.
(parafraza, str. 49) Społeczne interakcje między wiedzą ukrytą i dostępną dokonują się na 4 sposoby: - od wiedzy ukrytej do wiedzy ukrytej (socjalizacja), - od wiedzy ukrytej do wiedzy dostępnej (eksternalizacja), - od wiedzy dostępnej do wiedzy dostępnej ( kombinacja), - od wiedzy dostępnej do wiedzy ukrytej (internalizacja).