Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 26) Rozpatrując kapitał intelektualny , można wskazać jego cztery podstawowe kategorie: -kapitał ludzki, -kapitał tworzony w relacjach, -kapitał tworzony w procesach organizacyjnych, -kapitał rozwojowy.
(cytat, str. 32) Kapitał intelektualny jest to suma istotnych dla funkcjonowania organizacji informacji i wiedzy, którą posiadają ludzie tworzący tę społeczność oraz przekształcają je w składniki wartości organizacji. Wynika stąd, iż na całkowitą wartość organizacji składa się: - kapitał materialny - będący składową kapitału rzeczowego i finansowego, - kapitał intelektualny, w którego skład wchodzą kapitał: społeczny, ludzki, organizacyjny.
(cytat, str. 24) Tradycyjne pojęcia dotyczące wartości organizacji, takie jak kapitał, czy wyposażenie w sprzęt, są błyskawicznie zastępowane lub już zostały zastąpione przez pojęcie kapitału intelektualnego, w ramach którego marka, umiejętności, wyobraźnia i zdolności ludzi stanowią źródła przewagi konkurencyjnej.
(cytat, str. 201) 1. ekonomiczna wartość dodana kapitału ludzkiego = (zysk netto po opodatkowaniiu - koszt kapitału) / liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty
2. wartość dodana kapitału ludzkiego = ( przychody - (koszty - płace i świadczenia))/ liczba pracowników
3. wartość rynkowa kapitału ludzkiego = (wartość rynkowa - wartość księgowa)/liczba pracowników
(cytat, str. 224) Cechą charakterystyczną organizacji opartych na wiedzy jest zarządzanie wiedzą i koncentrowanie się na rozwoju i poprawnym wykorzystaniu kapitału intelektualnego.(...)Jak dotąd występuje wiele niezgodności co do tego, czym jest wiedza, jakie są zasadnicze dla organizacji jej typy, jak rozumieć zarządzanie wiedzą, jaki jest optymalny układ funkcji, zadań i elementów składowych systemu zarządzania wiedzą i co w szczególności determinuje jego efektywność działania, jak w rzeczywistości przebiega konwersja wiedzy w organizacji, kiedy i jakie organizacje powinny stosować strategie zarządzania wiedzą, jak mierzyć efekty zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym.(...)Można przyjąć, że każda organizacja powinna dążyć do zbudowania lub dobrania spójnej koncepcji zarządzania wiedzą.
(cytat, str. 65) Organizacja inteligentna(OI) "to przede wszystkim wspólnota dobrze rozumiejących się profesjonalistów, partnerów w kreatywnym działaniu, zdolnych do nieustannego przeobrażania produktów, procesów, struktur i samych siebie w dążeniu do sprostania wymogom rynku i wyzwaniom formułowanym przez społeczeństwo" 2003, s.19. W tym podejściu podstawą OI są ludzie, a poziom jej inteligencji zależy od ich wiedzy, inteligencji determinującej umiejętność generowania i wykorzystania tej wiedzy i motywacji do działania, natomiast kluczowym elementem konkurencyjności OI jest kapitał intelektualny(KI).
(cytat, str. 219) Ukierunkowanie twórcze to postawa wskazywana jako niezbędna do przyjęcia przez pracowników w ramach wszystkich współczesnych koncepcji zarządzania. Jest podstawą tworzenia nowej wiedzy i kapitału intelektualnego(KI), elastyczności i proaktywnych zachowań organizacyjnych wobec otoczenia, podnoszenia jakości produkcji i świadczonych usług.
(cytat, str. 224) Od organizacji wymaga się maksymalizacji działań dotyczących rozwoju i wykorzystania wszystkich posiadanych do dyspozycji zasobów. Zainteresowanie kapitałem intelektualnym organizacji wymusiło objęcie go procesem zarządzania. Budowanie kapitału intelektualnego dokonuje się głównie poprzez zarządzanie wiedzą, ale problem ten wymaga szerszego spojrzenia.
(cytat, str. 99) Broker wiedzy to - w zależności od uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych, strategii wiedzy organizacji i wielkości modułu organizacji wiedzy(OW) - menedżer luz zespół zarządzania wiedzą(ZW). Broker oraz zespoły funkcjonalne lub zadaniowe pozostające pod jego kierownictwem realizują część zadań ZW: strategicznego ZW, zapewniają poprawne funkcjonowanie systemu zarządzania wiedzą(SZW), administrują bazą danych i zapewniają sprawność systemu informacyjno-komunikacyjnego oraz jego podsystemu komputerowego, na bieżąco zbierają informacje, przetwarzają je i dystrybuują wewnątrz organizacji, mapują wiedzę, określają miejsca, gdzie problemy mogą być rozwiązane w sposób najszybszy i najlepszy, obsługują system CRM, monitorują i oceniają kapitał intelektualny(KI), organizują współpracę z podmiotami zewnętrznymi, uczestniczą w realizacji niektórych zadań operacyjnych ZW wykonywanych przez zespoły niepodporządkowane brokerowi itp.
(cytat, str. 193 - 195) Na poziomie organizacji działaniami prowadzącymi do rozwoju kapitału intelektualnego(KI) jest realizacja organizacyjnego uczenia się(OU) i odpowiednie zarządzanie wiedzą(ZW). Aby te działania uwieńczone zostały sukcesem, konieczne jest stworzenie właściwych warunków wewnątrz organizacji. Uzyskać je można przez zastosowanie metod organizacji i zarządzania, dążąc w kolejności do otrzymania: - sprawnego systemu informacyjno-komunikacyjnego nastawionego na generowanie informacji, selekcję, a następnie dystrybucję i ich aktualizację, - zespołowość, - klimatu i kultury wzmacniającej procesy twórcze i innowacyjność, - uznanie zmian za stałe zjawisko i zaangażowanie wszystkich pracowników w procesy zmian.
(cytat, str. 190) Nie mogą liczyć na dobry stan zdrowia i wysoka sprawność intelektualną swoich pracowników firmy, które: - wydłużają ponadnormatywnie czas pracy pracownikom lub(i) ograniczają liczbę dni wolnych w tygodniu (przez to skracają czas wypoczynku), - nisko wynagradzają pracowników (nie dbają o ich styl życia, często zmuszając do pracy na większej liczbie etatów), - błędnie dobierają ludzi do zadań i zespołów oraz nie dbają o atmosferę w pracy (zwiększając przeżywany przez nich poziom stresu), - uzależniają poziom premii i stałość zatrudnienia od absencji (ograniczają możliwość wykorzystania zwolnień chorobowych), - nie tworzą zhumanizowanej organizacji pracy (obniżają psychofizjologiczne możliwości pracowników, "fundując" im monotonię, monotypię, wysoki poziom stresu itp.), - nie dbają o warunki materialnego środowiska pracy (które często są przyczyną chorób zawodowych), - nie interesują się i nie wydatkują środków na odpowiednią profilaktykę zdrowotną oraz doskonalenie warunków i organizacji pracy).
(cytat, str. 189) Inwestycja w kapitał intelektualny(KI) człowieka dokonywana przez organizację ma dwa podstawowe kierunki: - kreowanie procesu organizacyjnego uczenia się(OU) i zaangażowanie w niego pracownika, - utrzymanie stanu zdrowia człowieka.
(cytat, str. 189) Kapitał intelektualny(KI) człowieka posiada dwie bardzo istotne naturalne cechy: - jego niektóre elementy, jak wiedza, doświadczenie, umiejętności, relacje, niewykorzystywane na co dzień z czasem ubożeją, aż mogą ulec zanikowi, - wraz z częstym wykorzystaniem ma możliwość rozwoju.
(cytat, str. 188) K-E.Sveiby utożsamia kapitał intelektualny(KI) "z zasobami niematerialnymi organizacji i wyróżnia trzy grupy elementów składowych: kompetencje pracowników (wykształcenie, doświadczenie, umiejętności, stosunek do organizacji, witalność), strukturę wewnętrzną (patenty, licencje, know-how, znaki towarowe, zarządzanie, kulturę, procesy, systemy administracyjne, technologię informatyczną), strukturę zewnętrzną (marka, wizerunek, relacje z dostawcami i klientami)".
(cytat, str. 188) A.Brooking, traktując kapitał intelektualny(KI) jako kombinację niematerialnych aktywów, która umożliwia działanie organizacji, włącza w jego skład cztery kategorie aktywów, a mianowicie: rynkowe, ludzkie, infrastrukturę i mienie intelektualne. W skład aktywów rynkowych wlicza: markę, pozycje rynkową, bazowych klientów, nazwę firmy, portfel niezrealizowanych zamówień, kanały dystrybucji, współpracę, umowy franchisingu, umowy licencyjne, korzystne kontrakty itp. Aktywa ludzkie stanowi jakość uzyskiwana od ludzi. w skład nich wchodzą między innymi: zbiorowe doświadczenie, kreatywność, umiejętności rozwiązywania problemów, przywództwo i umiejętności zarządcze pracowników. Aktywa infrastrukturalne zawierają takie elementy, jak: filozofię zarządzania, kulturę korporacji, proces zarządzania i gospodarczy, relacje finansowe, metodologie i systemy techniki informacyjnej (np. metodyki oceny ryzyka, bazy danych o rynku i klientach, systemy komunikacyjne, jak mail czy system telekonferencyjny). Mienie intelektualne firmy to aktywa chronione prawem, jak np. patenty, prawa autorskie, znak handlowy, tajemnica handlowa.
(cytat, str. 184) Kapitał intelektualny oznacza posiadaną wiedzę, doświadczenie, technologię organizacyjną, stosunki z klientami i umiejętności zawodowe, które dają(...)przewagę konkurencyjną na rynku.
(cytat, str. 184) Pod kierownictwem L.Edvinssona w 1992r. pierwszy z kilku zespołów wirtualnych podjął próby zdefiniowania kapitału intelektualnego(KI). Wyprowadzono trzy wnioski, a mianowicie: - informacje dotyczące KI są dodatkową, uzupełniającą, ale nie podrzędną informacją w stosunku do informacji finansowych, - KI jest kapitałem niefinansowym, odzwierciedlającym ukrytą lukę pomiędzy wartością rynkową i księgową, - KI ma charakter zobowiązania, a nie majątku (aktywów).