Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 48) Wyznacznikami orientacji na kapitał ludzki są: 1) nabór pracowników posiadających potencjał, którego rozwój znacząco się wspomaga, 2) motywowanie opiera się na zróżnicowanych kryteriach oraz motywatorach (niewyłącznie materialne) i przybiera charakter długofalowy, 3) system zarządzania personelem nastawiony jest na wzmacnianie współpracy i kooperacji pracowników, 4) inwestowanie w rozwój pracownika, 5) tworzenie i wzmacnianie więzi lojalności między pracownikiem a firmą.
(cytat, str. 62) Edvinsson 1997 rozdziela kapitał intelektualny na dwie kategorie: kapitał ludzki oraz kapitał strukturalny. KAPITAŁ INTELEKTUALNY = KAPITAŁ LUDZKI + KAPITAŁ STRUKTURALNY Kapitał ludzki to przede wszystkim źródło innowacji i rozwoju; jest on zintegrowany z pracownikiem, jego wiedzą, doświadczeniem i możliwościami działań w przedsiębiorstwie. Wraz z odejściem pracownika z firmy może powstać zjawisko amnezji (zaniku pamięci) organizacji. Kapitał strukturalny tworzą systemy informacyjne, wiedza o kanałach rynkowych, wiedza o klientach, relacjach z nimi, sposobach zaspokajania ich potrzeb, zapisane w bazach danych itp. Przykładami kapitału strukturalnego są: technologie, wynalazki, dane. publikacje, działania i procedury organizacyjne itd.
Słowa kluczowe:kapitał intelektualny, kapitał ludzki Komentarze i źródła pierwotne: K. Stabryła, Przepływ środków budżetowych a konstrukcja budżetu Unii Europejskiej.
(cytat, str. 155) Kapitał ludzki to zespoły ludzkie trwale związane z firmą i z jej misją, umiejące współpracować, o kreatywnych postawach i kwalifikacjach. Stanowią one motor i serce firmy, bez których nie może dokonywać się jej rozwój w różnych uwarunkowanich gospodarczych otoczenia.
(cytat, str. 17) "Kapitał ludzki. Połączona wiedza, umiejętności, innowacyjność i zdolność poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa do sprawnego wykonywania zadań. Zawiera również wartości przedsiębiorstwa, kulturę organizacyjną i filozofię. Kapitał ludzki nie może być własnością przedsiębiorstwa."
Słowa kluczowe:kapitał ludzki Komentarze i źródła pierwotne: Obszerna tabela na ten temat na str.32.
(cytat, str. 34) "Pod hasłem: kapitał ludzki" kryją sie wszystkie umiejętności, wiedza i doświadczenie pracowników i menedżerów przedsiębiorstwa. ...Kapitał ludzki musi również uwzględniać kreatywność i innowacyjność organizacji."
Słowa kluczowe:kapitał ludzki Komentarze i źródła pierwotne: rozwinięcie na rysunku 1.3 na str. 17
(cytat, str. 334) Kapitał ludzki to ucieleśniona w ludziach wiedza i umiejętności. Wzrost poziomu wykształcenia, kwalifikacji i doświadczenia zawodowego pracowników pozwala zwiększyć produkcję przy danym zasobie kapitału rzeczowego.
(cytat, str. 39) Kapitał ludzki to zasoby wiedzy, umiejętności, zdrowia i energii witalnej zawartej w człowieku. Kryją się w nim wszystkie nakłady(pieniężne, rzeczowe i czas), jakie ponosi każdy człowiek w związku ze zdobywaniem wykształcenia, nabywaniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz możliwości produkcyjnych, jak również nakłady na własne zdrowie i wypoczynek.
(cytat, str. 33) -Kapitał ludzki (human capital): wartość posiadanych informacji i wiedzy umożliwiających ludziom, wytwarzanie dóbr i usług. - Kapitał organizacyjny( organisational capital): wartość zasobów informacji i wiedzy, które nie znikają z organizacji wraz z odejściem pracowników. - Kapitał społeczny (social capital): wartość przypisywania sile powiązań, kontaktów i interakcji oraz jednolitości rozumienia faktów w ramach sieci społecznych występujących w organizacji - Kapitał w klientach (customer capital), czyli wartość przypisana relacjom organizacji z klientami, w ich lojalność.
(cytat, str. 96) Kapitał ludzki - są to wszelkie zasoby, "których nośnikiem są ludzie, jak wiedza(jawna i cicha, deklaratywna i proceduralna), zdolności, wartości, normy, postawy, poglądy, inteligencja emocjonalna itp. Kapitał ludzki tworzy konfiguracja tych zasobów, która - skierowana na pozostałe zasoby organizacji - aktywizuje działanie organizacji dla tworzenia wartości. Jej wielkość uzależniona jest od wzajemnego dopasowania i struktury połączeń między wszystkimi zasobami".
(cytat, str. 187) P.H.Sulivan, opisując kapitał intelektualny(KI), wyróżnia trzy jego podstawowe części: kapitał ludzki (to możliwości ludzi zatrudnionych w firmie tworzone przez doświadczenie, know-how, umiejętności i kreatywność), aktywa intelektualne (dokumenty, projekty, wynalazki, programy, procesy i dane) oraz własność intelektualna (patenty, prawa autorskie, tajemnice i znaki handlowe itp.). P.H.Sulivan oprócz KI wyróżnia kapitał strukturalny (oprogramowanie, systemy informacyjne itp.), w który firma zaopatruje kapitał ludzki, aby umożliwić mu działanie.
(cytat, str. 149) Odnowienie i rewitalizacja pozwalają przekształcić mentalność pracowników i menadżerów przez udzielenie im wsparcia emocjonalnego, a w konsekwencji przyczyniają się do odnowienia kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 19) Do ważnych terminów przydatnych w analizie problemów zarządzania personelem należy pojęcie kapitału ludzkiego. W odniesieniu do jednostki składnikami kapitału są: zdolności, zdrowie, wiedza, umiejętności, motywacja i energia witalna oraz czas. Kapitał ludzki jest specyficznym zasobem, ucieleśnionym w człowieku i może zarówno ulegać zwiększaniu, jak zmniejszaniu. Przykładem zwiększenia jest doskonalenie umiejętności i kompetencji pracownika poprzez dokształcanie. Z kolei zmniejszenie kapitału dotyczyć może ofiary wypadku, a także dość często osoby pozostającej w długim okresie bez pracy.
(cytat, str. 161) Navigator Scandii łączy wzajemnie wszystkie obszary kapitału intelektualnego, To jest kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał klientów, oraz nadaje im intuicyjną (mierzalną) formę, a tym samym przydaje cech podkreślających znaczenie lego zasobu w przedsiębiorstwie, wiążąc przeszłość finansową (wyniki) z teraźniejszością (poprzez kapitał strukturalny) i z przyszłością (kapitał ludzki). Obszar finansowy umieszczono na poddaszu, gdzie znalazły się wielkości, które zawarte są w bilansie przedsiębiorstwa, które umożliwiają precyzyjne wskazanie (diagnozę), gdzie znajduje się przedsiębiorstwo w konkretnym momencie, zwłaszcza w odniesieniu do uzyskiwanych wyników, tempa ich osiągania oraz jakości. Ściany domu odpowiadają działalności przedsiębiorstwa w odniesieniu do teraźniejszości. Ulokowane są tutaj kolejne obszary - klientów i procesów, które są głównymi wskaźnikami bieżącej oceny kapitału strukturalnego. Fundamenty domu są metaforą odnoszoną do przeszłości, ulokowano tutaj zatem kolejny element kapitału strukturalnego. Mierniki wykorzystywane do oceny tego obszaru wskazują nie tylko na stopień zaawansowania przygotowań do przyszłości, m.in. poprzez ocenę szkoleń pracowników czy wdrażania nowych linii produktów, ale również oceniają, jak skutecznie przedsiębiorstwo pozbawia się balastu przestarzałej przeszłości, np. poprzez wycofywanie się z nieopłacalnych rynków czy nierentownych produktów. W przypadku przedsiębiorstw globalnych wyniki takiej oceny mają kapitalne znaczenie. Należy bowiem dodać, że wykorzystywane mierniki odnoszą się również do otoczenia (rynków), o które przedsiębiorstwo planuje rozszerzyć swoją działalność. W centralnej części modelu umiejscowiono obszar ludzki jako pień (rdzeń), z którego wyrasta kapitał intelektualny. Tę część kapitału strukturalnego tworzą umiejętności pracowników, zaangażowanie przedsiębiorstwa w pomoc, aby cechy te były regularnie weryfikowane oraz rozwijane przez ekspertów spoza przedsiębiorstwa. Obejmuje również połączenie doświadczenia i innowacji zidentyfikowanych u pracowników oraz strategie przedsiębiorstwa wobec zmiany i utrzymywanie tej kombinacji cech.
(cytat, str. 59) Implementacja strategii kapitału ludzkiego w wymiarze globalnym jest z reguły niewygodna i komplikowana przez zróżnicowanie kultur, odmienne systemy wyznawanych wartości, różnorodność języków, różnice w otoczeniu gospodarczym i stosunkach pracy w poszczególnych krajach.
(cytat, str. 89) Ze swej istoty kapitał ludzki - w przeciwieństwie do zasobów ludzkich - gdy wnikniemy w istotę wypowiadanych poniżęj słół, tworzy podstawy rozwoju wiedzy, powiększając wartość sam w sobie i przez siebie. Dla T.A. Stewarda kapitał ludzki, to wszycy którzy myślą. Według jego słów: Podstawowym celem kapitału ludzkiego są innowacje - bez względu czy nowego produktu lub usługi czy też ulepszenia procesu zarządzania.
(cytat, str. 349) Rozważając zagadnienia rachunkowości kapitału ludzkiego w powiązaniu z problematyką płac, które powinny być pochodną wartości tego kapitału, przyjmijmy podstawowe ustalenia. Wyróżnia się trzy rodzaje kapitału: -kapitał rzeczowy, który powstaje w rezultacie ludzkiej pracy nakierowanej na przedmioty pracy; -kapitał ludzki (human capital), który rozwija się według określonych reguł tworząc i wykorzystując kapitał rzeczowy; -kapitał naturalny, który stanowi naturalną podstawę i źródło dla rozwoju kapitału ludzkiego i rzeczowego.
(cytat, str. 10) Jakkolwiek by rozumieć pojęcie rozwoju gospodarczego, wiąże się ono z problemem ludzi, którzy ów rozwój stymulują, a zarazem konsumują jego owoce. Rozwój gospodarczy zależy głównie od wzrostu wydajności pracy. Wśród wielu czynników tego wzrostu i rozwoju szczególnie eksponowane miejsce zajmuję właśnie ludzie. Tworzą oni specyficzny kapitał, zwany kapitałem ludzkim.
(cytat, str. 15) Współczesna teoria kapitału ludzkiego zawiera również metodologię jego rachunku, z uwzględnieniem stopy zwrotu nakładów ponoszonych na rozwój tego kapitału. Rachunek tego zwrotu bywa zróżnicowany w zależności od poziomu zdobywanego wykształcenia. Wartość uzyskiwanych dochodów nie budzi większych zastrzeżeń w przeciwieństwie do trafności wyboru właściwej stopy dyskontowej, zarówno wobec wybranego poziomu wykształcenia, jak i wariantów stóp dyskontowych.