Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 175) Delegowanie obowiązków definiujemy jako "powierzanie przez menedżera podwładnym, zwykle bezpośrednim, części obowiązków wraz z odpowiedzialnością i uprawnieniami niezbędnymi do ich wykonania".
Słowa kluczowe:dealer, delegowanie Komentarze i źródła pierwotne: J. Mowen, Consumer Behavior, Macmillan, New York 1987, str. 489.
(cytat, str. 175) Jan Carlson, dyrektor generalny Skandinavian Airline System, cytowany przez Jane Pickard, twierdzi: "Ceem uprawniania jest uwolnienie kogoś spod ścisłej kontroli, narzuconej przez instrukcje i nakazy, i danie mu swobody w podejmowaniu odpowiedzialności za własny pomysły i działania w celu uwolnienia ukrytych zasobów, które w innej sytuacji pozostałyby nie wykorzystane".
(parafraza, str. 78 - 79) Na obszar delegowania mają wpływ następujące elementy: - rozpiętość kierowania, - ryzyko i koszty związane z decyzjami, - osobiste predyspozycje kierownika - kultura organizacji, - fachowość kierowników niższych szczebli, - system przepływu informacji, system informatyczny, - więzi służbowe.
(parafraza, str. 77 - 78) Skuteczne delegowanie wymaga: - jedności rozkazodawstwa, - kompletności delegacji, - powiązania zadań i obowiązków z celami organizacji i jej strukturą, - uprawnień, - odpowiedzialności, - środków.
(cytat, str. 69) Delegowanie to czasowe powierzanie podwładnemu realizacji konkretnych celów, przy równoczesnym pozostawieniu mu realnie dużej swobody i samodzielności w kwestii podejmowania decyzji oraz wyboru środków i metod.
(cytat, str. 70) Delegowanie uprawnień opiera się na koncepcji optymalnego wykorzystania potencjału intelektualnego pracowników przedsiębiorstwa (wiedzy, umiejętności, doświadczenia. Samo delegowanie polega na przekazaniu komuś innemu - podwładnemu - formalnej władzy, odpowiedzialności oraz środków niezbędnych do wykonywania określonych czynności.
(cytat, str. 71) Właściwe delegowanie uprawnień przez menedżera staje się jednym z najważniejszych czynników przesądzających o sukcesie organizacji. To on bowiem decyduje, komu powinien zaufać, ocenia możliwości swoich pracowników. Alternatywą jest więc albo wykonywanie zadania samodzielnie, albo poniesienie ryzyka związanego z delegowaniem.
(cytat, str. 70) Oddelegowanie to okres spędzony w innym dziale lub na innym stanowisku w organizacji. Takich okresów może być wiele - w różnych działach i na różnych stanowiskach. Celem jest zapoznanie się z funkcjonowaniem innych komórek struktury. Możemy zostać także oddelegowani do klienta albo dostawcy, aby lepiej poznać ich praktyki i metody przez nich stosowane.
(cytat, str. 127) Dywizjonalizacja - rodzaj delegowania uprawnień, który ma zastosowanie głównie w dużych organizacjach, w których podział zadań i grupowanie elementów oparte są na kryterium produktywnym lub terytorialnym.
(cytat, str. 56) Delegacja reprezentuje wspólny interes i d wszystkich jej członków należy mieć pełne zaufanie.
Słowa kluczowe:delegowanie Komentarze i źródła pierwotne: Szczegółowe omówienie wykorzystania nowych narzędzi i technik komunikacji w publicznej służbie zdrowia (obecny stan komunikacji, nowe techniki komunikacji) zostało przedstawione na str. 140-161.
(cytat, str. 18) Delegowanie uprawnień zakłada, że dziś przyznane prawo, jutro może być odebrane, zmienione, przeniesione w inne miejsce albo może wrócić na hierarchicznie wyższy szczebel struktury.
(cytat, str. 307) Delegowaniu na przykład nie podlegają: - właściwe funkcje kierownicze, takie jak wyznaczanie celów, podejmowanie decyzji o polityce przedsiębiorstwa, kontrola wyników itp; - prowadzenie i motywowanie pracowników, zadania o doniosłych skutkach; - zadania o wysokim udziale ryzyka; - przypadki wyjątkowe; - nagłe, wymagające pośpiechu zadania, przy których brakuje czasu na przeprowadzenie wyjaśnień i kontroli; - sprawy ściśle poufne.
(cytat, str. 54) Stopień delegowanie uprawnień jest miarą pionowego rozdziału kompetencji (decydowania i współudziału) i przez to określa autonomię decyzyjną w systemie. Wysoki (niski) stopień delegacji oznacza wysoką (ograniczoną) niezależność podległych danemu członowi kierowniczemu jednostek, komórek lub stanowisk organizacyjnych.
(cytat, str. 54) Istota delegowania uprawnień sprowadza się do przekazywania zadań kierowniczych i związanych z nimi uprawnień na najniższe stanowiska w hierarchii, które są jeszcze zdolne prawidłowo je wypełniać.
(cytat, str. 20) Zasada wyjątku - określa ograniczenia delegowania władzy; delegowanie może obejmować najniższe szczeble hierarchiczne; założono tu jednak, że zadania rutynowe powinny być realizowane przez podwładnych, zadania nietypowe należy zaś powierzać przełożonym.
(cytat, str. 20) Zasada rozpiętości kierowania – hierarchizacja, jedność kierowania oraz delegowanie uprawnień są podstawą określenia liczby podwładnych, którzy powinni być podporządkowani bezpośrednio jednemu przełożonemu; zasada ta określa ograniczenia władzy hierarchicznej oraz zakres delegowania uprawnień decyzyjnych.
(cytat, str. 161) Delegacja- w przeciwieństwie do partycypacji- to proces różnicujący podwładnych, lecz uwzględniający przy tym umiejętności poszczególnych pracowników i ich odpowiedzialność za zadania.
(cytat, str. 67 - 68) Osoba stojąca na czele organizacji nie pracuje bezpośrednio nad konkretnym produktem bądź usługą. Wiele zadań wykonywanych przez menadżerów powinni wykonywać ich współpracownicy. Zdejmuje to z menadżerów konieczność realizacji czynności mniej ważnych ora pilnych. (…) Delegowanie zadań ma wiele zalet. Dla współpracowników dodatkowe zadania to okazja do zdobycia nowych doświadczeń oraz pokazania się z dobrej strony. Delegując menadżerowie „Odciążają samych siebie z zadań z ich punktu widzenia wykonywanych niepotrzebnie. Zlecając podwładnym podjęcia się realizacji, nakłaniają współpracowników do większego zaangażowania się w sprawy przedsiębiorstwa Tym samy delegowanie przyczynia się do rozwoju własnego menadżera oraz współpracowników. Dzięki delegowaniu menedżer zyskuje czas na ważniejsze zdania. Polecenie zostanie wykonane często lepiej niż zrobiłby to sam menadżer, ponieważ pracownik czuje się doceniony i potrzebny organizacji. Zlecenie zadań współpracownikom owocuje wykorzystaniem ich potencjału; wiedzy, zaangażowania, doświadczenia i energii (często ukrytego i niezauważanego). Jednocześnie menadżer ma czas również na rozwój własnych kompetencji. Wiele zadań wykonywanych jest szybciej, dokładniej. Pracownicy ni boją się nowych wyzwań oraz chętnie angażują się w kolejne obowiązki. Rośnie wydajność i efektywność całego zespołu. Przedsiębiorstwo staje się konkurencyjne. Praktycznie bezinwestycyjnie wykorzystuje tkwiący w niej potencjał. Nie ponosząc żadnych kosztów zwiesza swoją szansę na poprawę rentowności.