Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 109) Przez pojęcie podejście procesowe należy rozumieć identyfikację wszystkich procesów realizowanych w danej organizacji, określenie wzajemnych związków pomiędzy tymi procesami i zarządzanie nimi.
(cytat, str. 119) Celem podejścia procesowego jest zwiększenie efektywności działań, jakości ich rezultatów, umożliwienie kontroli, a także zmniejszenie kosztów i czasu realizacji świadczonych usług lub procesu produkcji. Warunkiem koniecznym przy tym podejściu jest rozpatrywanie firmy jako całościowego organizmu, który składa się z "narządów" identyfikowanych w postaci funkcjonalnych działów.
(cytat, str. 117) Proces to zbiór działań lub etapów nastawionych na osiąganie celów, który może być liniowy z wyraźnym początkiem i końcem, lub cykliczny w całości lub w części bez klarownego początku i końca. Procesy mogą mieć powiązania i zależności z innymi procesami, a ich skuteczność możemy określać na podstawie realizacji zamierzonych wyników i zdolność do podnoszenia celów. Podstawową cechą procesu jest przekształcenie zasileń wejściowych w rezultaty wyjściowe.
(cytat, str. 48) Podejście procesowe stanowi kierunek wykorzystujący doświadczenia i rozwiązania powstające w dużych firmach konsultingowych. Zarządzanie wiedzą w koncepcji procesowej rozkłada się na podprocesy: lokalizowania wiedzy, pozyskiwania, rozwijania, dzielenia się wiedzą, rozpowszechniania (dyfuzji), rozwijania, wykorzystywania, a także gromadzenia wiedzy.
(cytat, str. 110) Każda organizacja jest na tyle skuteczna na ile skuteczne są jej procesy. Każdy z celów organizacji może być zrealizowany w założonym czasie i przy założonych środkach jedynie wtedy, gdy procesy w organizacji są logicznie ustawione i realizowane.
(cytat, str. 66) Zarządzenie wysuwające na plan pierwszy aspekt statyczny funkcjonowania organizacji jest nazywane podejście strukturalnym w zarządzaniu, natomiast podejście skoncentrowane na aspekcie dynamicznym funkcjonowania organizacji - podejściem procesowym w zarządzaniu.
(parafraza, str. 79) Wykorzystując podejście procesowe w zarządzaniu małą firmą, należy pamiętać o traktowaniu rozmiaru firmy jako atutu, a nie słabości, o angażowaniu się w produkcję nowych produktów, a nie izolowaniu się od nowych trendów czy technologii.
(cytat, str. 273) Podejście procesowe w zarządzaniu najdobitniej odzwierciedliło się w takich koncepcjach, jak: zarządzanie jakością (TQM), restrukturyzacja procesów gospodarczych (BPR)i zarządzanie procesami gospodarczymi (BPM).
(cytat, str. 29) Podejście procesowe mówi, że najważniejszy w organizacji jest proces,na który składa się ciąg czynności towarzyszących produkcji oraz sprzedaży produktów.
(cytat, str. 11) "Podejście procesowe w kształtowaniu organizacji powinno opierać się na koncepcji reengineeringu. Wymaga ona przejścia od orientacji przedsiębiorstwa na funkcję do orientacji na procesy, innymi słowy nowością w ramach tej koncepcji jest organizowanie pracy wokół procesów, a nie funkcji."
(parafraza, str. 43 - 44) Restrukturyzacja rozumiana jest jako złożony proces istotnych zmian w przedsiębiorstwie, którego celem jest bieżące i długofalowe kształtowanie atrybutów jego podmiotowości zarówno pod kątem zmian w otoczeniu, jak i wewnętrznych potrzeb przedsiębiorstwa. W podejściu procesowym najważniejsze są wymagania klienta, a ponieważ proces restrukturyzacji jest bardzo złożony to trudno mówić o jednym kliencie - raczej o grupie klientów. Najważniejszym klientem restrukturyzacji jest właściciel przedsiębiorstwa (udziałowiec, akcjonariusz). Bardzo liczną grupę klientów stanowią także pracownicy wraz ze swoimi rodzinami. Do klientów można również zaliczyć odbiorców i dostawców, banki oraz firmy ubezpieczeniowe. Klientem jest również samorząd lokalny i państwo.
(cytat, str. 136) "Rozwój podejścia procesowego jest determinowany m.in. przez takie czynniki jak: - wzrastająca turbulencja i złożoność procesów w otoczeniu i wnętrzu organizacji - Zmiany w strukturze i zakresie konkurencji, rozmywanie się granic pomiędzy podmiotami rynku, transfer wartości niematerialnych - wzrost wymagań i indywidualizacja preferencji klientów - skrócenie cyklu życia produktów i kompresja czasu - wymagania nowego marketingu: orientacja na bezpośrednie i długotrwałe więzi z klientem, rozwiązywanie jego problemów, chęć utrzymania dotychczasowych klientów, orientacja na tworzenie wartości dodanej, zmniejszenie "odległości komunikacyjnej' między organizacją a klientem - poszukiwanie nowych możliwości usprawnienia działalności i kreowania zróżnicowanej przewagi konkurencyjnej. - rozwój IT itp."
(cytat, str. 59) Najogólniej ewolucję ujęcia procesowego można przedstawić jako drogę: - od radykalnego przywracania w organizacji pierwszoplanowego miejsca kryterium procesowemu jako kryterium specjalizowania działań i łączenia elementów do mniej radykalnego poszukiwania tych procesów, które organizacja wykonuje najlepiej - od uznania faktu, że identyfikowanie własności procesu nie jest istotnym działaniem z punktu widzenia klienta do stwierdzenia, że to proces, a nie produkt jest wyróżnikiem siły konkurencyjnej przedsiębiorstwa - Od uznania pierwszoplanowej rolo techniki i technologii informatycznych do przyznania, że to człowiek i jego kompetencje są tym, czego przede wszystkim oczekuje klient.
(cytat, str. 44) "Podejście procesowe - czyli 'sposób postrzegania organizacji, jako szeregu związanych ze sobą procesów powiązanych w taki sposób, że dane wejściowe z jednych z nich (...) stanowią dane wejściowe do innych' - w rzeczywistości oznacza identyfikację, a następnie zarządzanie procesami i ich wzajemnymi relacjami. Natomiast proces można zdefiniować jako: 'kompletny od początku do końca zbiór czynności, które razem tworzą wartość dla klienta' "
Słowa kluczowe:Podejście procesowe Komentarze i źródła pierwotne: Rozwiniecie tematyki konkurów i wskaźników oceny (tabela - najpopularniejsze wskaźniki określające efekty kampanii na str. 60).
(cytat, str. 38) "Główną zaletą procesowego ujęcia jest przełamanie organizacyjnej sztywności, gdzie pojedyncze funkcje lub jednostki często są od siebie odizolowane i spełniają wykluczające się nawzajem funkcje (skuteczność a terminowość). w tradycyjnym ujęciu każda jednostka lub funkcja dąży do maksymalizacji własnej wydajności, pozostawiając w tle wydajność całego systemu. Zastosowanie podejścia procesowego w kształtowaniu i ocenie systemu wytwarzania skoordynuje działania poszczególnych funkcji i umożliwi podejście symultaniczne, zapewni odpowiednią agregację zadań, ułatwi proces uczenia się, zwiększy elastyczność, zredukuje niepowodzenia, zwiększy możliwość kontroli i samokontroli, wreszcie zwiększy odpowiedzialność poszczególnych pracowników. Podejście procesowe jest zorientowane na zwiększenie efektywności procesów kosztem zmniejszenia funkcjonalnej skuteczności."
(cytat, str. 34) Systematyczna identyfikacja procesów stosowanych w organizacji i zarządzanie nimi, a szczególnie wzajemnymi oddziaływaniami między takimi procesami, określane jest jako podejście procesowe.
(cytat, str. 70) Każde działanie przekształcające dane wejściowe na dane wyjściowe należy rozpatrywać jako proces. Zarówno wejścia, jak i wyjścia mogą być materialne lub niematerialne. Organizacje, aby funkcjonować skutecznie, powinny identyfikować i zarządzać licznymi wzajemnie powiązanymi i wzajemnie oddziałującymi procesami. Identyfikacja procesów stosowanych w organizacji, zarządzanie nimi i, wzajemne ich oddziaływania, określane są jako "podejście procesowe".
(cytat, str. 35) Do zalet podejścia procesowego można zaliczyć umożliwienie: - Sprawozdania nadzoru nad poszczególnymi procesami, a także nad powiązaniami i oddziaływaniem między nimi, - Rozpatrywania procesów w kategoriach wartości dodanej, - Badania funkcjonowania i skuteczności procesów - Ciągłego doskonalenia poszczególnych procesów, a tym samym całej organizacji
(cytat, str. 107) Podejście procesowe oznacza ze organizacja koncentruje się przede wszystkim na realizowanych w niej procesach a nie na jednostkach organizacyjnych stanowiskach pracy czy funkcjach.