Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 35) W fazie wprowadzania podejścia procesowego zwykle występują koszty związane z : - dostosowaniem obecnej struktury przedsiębiorstwa do takiej, która umożliwi skuteczną realizację procesów, a w konsekwencji zapewni zadowolenie klientów, - reorganizacją polityki personalnej w firmie (na przykład koszty szkoleń pracowników i kadry zarządczej), - tworzeniem środowiska pracy i poprawą jej warunków, - wykorzystaniem zasobów ludzkich i rzeczowych.
(cytat, str. 14) Przewaga podejścia procesowego charakteryzuje się przede wszystkim:
znacznym zmniejszeniem oporu pracowników przy wprowadzaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu systemu - pracownik mający większy zakres swobody decyzyjnej i większy udział w doskonaleniu systemu (współudział w opracowaniu dokumentów, takich jak: procedury, instrukcje, formularze itp.) czuje się bardziej związany z organizacją i utożsamia się z jej polityką i celami,
bardziej elastycznym systemem zarządzania - system jest mniej czuły na różnego rodzaju zmiany np. organizacyjne,
znacznie krótszym czasem wprowadzenia,
znacznie niższymi kosztami wprowadzenia,
zmniejszoną ilością dokumentów,
zaspokajaniem wymagań klientów przy minimalnych kosztach.
(cytat, str. 13) Przez podejście procesowe należy rozumieć identyfikację wszystkich procesów realizowanych w danej organizacji, określenie wzajemnych związków pomiędzy tymi procesami i zarządzanie nimi. Podstawowe korzyści z tytułu takiego podejścia to zdolność do generowania niższych kosztów i krótszych czasów cyklu dzięki efektywnemu korzystaniu z zasobów, lepsze, stałe i dające się przewidzieć wyniki, zdolność do efektywniejszego procesu doskonalenia.
(parafraza, str. 13) Na rozwój podejścia procesowego składają się trzy etapy: 1) Pierwsza fala, lata 20. XXw.
cel: lepiej wykorzystać czas pracy i obniżyć koszty produkcji
2) Druga fala, lata 80-90. XXw.
cel: ukierunkowanie na wartość dodaną, przeprojektować proces
3) Trzecia fala, koniec lat 90. XXw.
cel: umożliwić ewolucyjne wprowadzanie zmian poprzez likwidację luki pomiędzy rozwiązaniami informatycznymi a biznesowymi
Słowa kluczowe:Podejście procesowe Komentarze i źródła pierwotne: J.Szczepański, Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa 1981, S.250.
(cytat, str. 25) Systematyczna identyfikacja procesów stosowanych w organizacji i zarządzanie nimi, a szczególnie wzajemne oddziaływania między nimi,określone jest jako podejście procesowe.
(cytat, str. 38) Podejście procesowe ma wiele zalet, do których należą: -System zarządzania jakością jest tworzony z punktu widzenia organizacji, a nie normy. -Podejście to jest dobrze dostosowane do organizacji usługowych (podejście tradycyjne lepiej nadawało się do produkcji). -Duża czytelność i zrozumiałość map systemów dla członków organizacji. -Rozpatrywanie zagadnienia przy uwzględnieniu zarówno klientów, jak i koncepcji klienta wewnętrznego. -Pozwala na szybkie reagowanie w przypadku wystąpienia problemów. -Wykrywa wąskie gardła występujące w procesach. -W szerokim zakresie wykorzystuje prace zespołową. -Przyczynia się do poprawy morale pracowników. -Ułatwia analizę nawet bardzo złożonych zagadnień.
(cytat, str. 36) Podejście procesowe zakłada traktowanie organizacji jako systemu wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, charakteryzujących się wejściem, wyjściem, sprzężeniami zwrotnymi i procesami zachodzącymi wewnątrz organizacji. Koncepcja ta wywodzi się z teorii cybernetyki, która później znalazła swe zastosowanie w zarządzaniu.