Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 41) "Firma, która zdobędzie większą wiedzę o potrzebach klientów, o ich percepcjach, preferencjach i zachowaniach, uzyska przewagę konkurencyjną."
(cytat, str. 242) "Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym wynika z posiadania atutów (przewag), które są wyłączne lub specyficzne dla danego przedsiębiorstwa oraz które są rezultatem wspólnego, ponadgranicznego zarządzania działaniami tworzącymi wartość dodana."
(cytat, str. 94) Przewaga konkurencyjna Publikacje dotyczące zarządzania strategicznego dużo miejsca poświęcały przewadze konkurencyjnej. Często wyjaśniana jest ona za pomocą wielu powiązanych ze sobą koncepcji. 1. lepsze wyniki - nie istnieje żaden precyzyjny miernik odnoszący się do tego pojęcia, natomiast często miarą wyników stają się wyższe od przeciętnych zyski lub zwrot z inwestycji, wyższy przychód jednostkowy, niższy koszt jednostkowy, wyższy udział w rynku itd. 2. strategia - plan lub porządek działania, za pomocą którego organizacja pragnie osiągnąć przewagę konkurencyjną, 3. kluczowe kompetencje/umiejętności wyróżniające - wyróżniająca wiedza, umiejętności i organizacja działań, które odróżniają firmę od konkurencji i świadczą o jej przewadze, 4. konfiguracja/architektura - sposób, w jaki w układzie międzynarodowym lub globalnym skonfigurowane są działania organizacji zmierzające do osiągnięcia wartości dodanej. Mogą być one geograficzne skoncentrowane lub rozproszone, 5. koordynacja/integracja - sposób, w jaki w układzie transnarodowym lub globalnym skoordynowane są działania zmierzające do osiągnięcia wartości dodanej, 6. zdolność reakcji - zdolność organizacji do reagowania na potrzeby lokalne. Innym aspektem tego zagadnienia może być zdolność do reagowania na gwałtowne zmiany w otoczeniu
(cytat, str. 61) Ocena zasobów marketingowych, finansowych, technologicznych, organizacyjnych i produkcyjnych firmy ma decydujące znaczenie w osiąganiu trwałej przewagi konkurencyjnej. W wyniku analiz bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa jest możliwe określenie przez menadżerów działań wykorzystujących szanse rynkowe, a także identyfikacja problemów i zagrożeń.
Słowa kluczowe:przewaga konkurencyjna Komentarze i źródła pierwotne: Źródło pierwotne: Barker R., Longmann C.: Case Method. Modelowanie funkcji i procesów. WNT, Warszawa 1996
(cytat, str. 173) Warunkiem osiągnięcia przewagi konkurencyjnej jest prawidłowe wdrożenia zarządzania zintegrowanym łańcuchem dostaw. Istotne jest, aby poszczególne procesy logistyczne przenikały się z pozostałymi procesami leżącymi w szarej strefie oraz procesami , które nie należą do organizacji łańcucha dostaw.
(cytat, str. 63) Utrzymanie przewagi przez marki znane nad markami detalistów zależy od konsekwencji w prowadzonej przez nie polityce. Jeśli będą one postępować w zgodzie z oczekiwaniami konsumentów wobec znanych marek — skutecznie rozpoznawać potrzeby rynku docelowego, umiejętnie dobierać swoją ofertę i inwestować w informowanie konsumentów o swoich osiągnięciach, nie i powinny mieć problemów z konkurencją detalistów.
(cytat, str. 78) Metoda przewagi bieżącej. Jest to próba oceny wartości marki w oparciu o różnice w cenie między produktami markowymi a niemarkowymi, uwzględniająca także rozpoznawalność marki przez konsumentów oraz ich opinię o marce.
(cytat, str. 69) Przewaga pozycyjna Wiodąca pozycja przedsiębiorstwa w obszarze niskich kosztów i/lub dostarczanej klientom wartości, prowadząca bezpośrednio do wyróżniających wyników działalności.
(cytat, str. 70) Przewaga wynikowa - wyróżniające wyniki działalności, które są bezpośrednim efektem osiągniętej wyróżniającej pozycji na rynku - kosztowej i/lub w zakresie wartości dla klienta.
(cytat, str. 70) Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlowych - zasoby, relacje i związane z nimi umiejętności, decydujące o potencjale przedsiębiorstwa handlowego i jego zdolności do konkurowania.
(cytat, str. 68) Przewaga konkurencyjna - pozycja przedsiębiorstwa w sektorze w stosunku do konkurentów, umożliwiająca osiąganie ponadprzeciętnych wyników i wyprzedzanie konkurentów.
Źródła przewagi konkurencyjnej to wyróżniające umiejętności i zasoby przedsiębiorstwa (źródła wewnętrzne), a także jego relacje z otoczeniem (źródła zewnętrzne), które łącznie stanowią o zdolności firmy do zaspokajania potrzeb klientów w wyższym stopniu niż konkurenci, prowadząc w ten sposób do osiągnięcia wyróżniających wyników działalności.
(cytat, str. 69) Przewaga komparatywna to najczęściej przewaga cząstkowa, ewentualnie przewaga o niskim stopniu złożoności; przewyższanie konkurentów w obszarze określonego zasobu czy umiejętności.
(cytat, str. 10 - 11) W literaturze przedmiotu wyróżnia się trzy podstawowe wymiary przewagi konkurencyjnej, tj.: jej rodzaj, wielkość w stosunku do rywali rynkowych oraz trwałość. Każdy z nich jest uzależniony od wielu czynników, występujących zarówno w przedsiębiorstwie, jak i w jego otoczeniu.
(cytat, str. 9 - 10) Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa jest określana w celu oceny jego pozycji konkurencyjnej w sektorze, wytypowania najgroźniejszych konkurentów i przygotowania na tej podstawie odpowiedniej strategii konkurencyjnej. Przewagę konkurencyjną można wówczas rozumieć jako fakt oznaczający zajmowanie przez przedsiębiorstwo pozycji lidera w branży, gdyż "określenie przewagi konkurencyjnej sytuuje moją firmę w sektorze: typuje firmy, które mają nade mną przewagę, oraz te, nad którymi ja mam przewagę".
(cytat, str. 22) W swojej książce "Tajemniczy mistrzowie" H. Simon pisze, że nieznani mistrzowie, nastawieni przede wszystkim na konkurowanie, swoją strategię koncentrują na przewadze konkurencyjnej, opartej na zróżnicowaniu profilu działalności, nie zaś na przewadze uzyskiwanej za pomocą redukcji kosztów. Starają się oni zdobywać przewagę konkurencyjną poprzez dostosowywanie się do wymogów klientów, oferując dobrą jakość produktów i usług za niewygórowaną cenę. Takie działania stwarzają możliwości uzyskania trwałej przewagi, gdyż wiążą się z wykorzystywaniem umiejętności trudnych do naśladowania.
(cytat, str. 13) Według M.E. Portera i jego zwolenników istnieją dwie fundamentalne strategie pozwalające na zdobycie przewagi konkurencyjnej zapewniającej odpowiednią pozycję na rynku i osiągnięcie sukcesu, a mianowicie: - strategia przywództwa kosztowego (minimalizacji kosztów), - strategia zróżnicowania wyrobów dyferencjacji (odróżniania się).
(cytat, str. 37) Przewagę konkurencyjną można zdefiniować jako wyższy poziom osiągnięć w stosunku do konkurencji, sformułowany na podstawie trzech kryteriów: - osiągnięcie musi mieć znaczenia dla odbiorcy - musi być przez niego dostrzegane - musi mieć charakter względnie trwały
(cytat, str. 45) Badani dyrektorzy marketingu (CMO) dość zgodnie wskazują na trzy obszary, którym warto poświęcić uwagę, mogą one bowiem prowadzić do uzyskania przewagi konkurencyjnej, a mianowicie: - dostarczenie wartościowych produktów dla aktywnych i świadomych klientów, - pogłębianie trwałych relacji z klientami, - podkreślanie wartości i mierzenie rezultatów.