Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 72) restrukturyzacja jest celem przedsiębiorstwa, które w sektorze o marginalnym znaczeniu nie zajmuje uprzywilejowanej pozycji. Dla firmy jest to okazja albo do definitywnego opuszczenia sektora, albo do znaczącej zmiany pozycji w nim.
(cytat, str. 53) Przez restrukturyzację procesów gospodarczych s. 46 należy rozumieć fundamentalne przemyślenie i radykalne przeprojektowanie procesów gospodarczych w celu osiągnięcia skokowych zmian w zakresie istotnych kategorii funkcjonowania organizacji gospodarczej, takich jak koszty, jakość, poziom czy szybkość usługi. Słowa kluczowe w tej definicji to: proces, fundamentalne, radykalne i skokowa.
(cytat, str. 12) Restyrykturyzacje i działania naprawcze nie przynoszą często oczekiwanych efektów, ponieważ firmy nie dostrzegają, że problemy tkwią w rozczłonjkowaniu logicznych, kompleksowych procesów między różne, wyspecjalizowane działy funkcjonalne.
(cytat, str. 67) Odpowiedni dla procesów restrukturyzacji system informacyjny powinien uwzględnić co najmniej trzy perspektywy: -perspektywę klienta; -perspektywę organizacji; -perspektywę pracownika przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 62) Restrukturyzacja przedsiębiorstwa jest procesem złożonym, angażującym szereg uczestników, w tym kadrę menedżerską, pracowników, wierzycieli, instytucje nadzoru, dostawców, odbiorców i władze lokalne.
(cytat, str. 73) Krytyczne widzenie mozliwości restrukturyzacji w postępowaniu upadłościowym jest z pewnością bardzo aktualne i należy mieć na uwadze szereg ograniczeń i problemów. Wnioski, jakie koniecznie należy wyprowadzić z analizy funkjonującego w Polsce systemu prawa naprawczego mogą być następujące: -Konieczne jest przełamanie dominacji aspektów proceduralnych w procesach restrukturyzacji i przejście na poziom analizowania wartości przedsiębiorstwa w kontekście ewentualnego zaspokojenie wierzycieli i zapewnienia interesu włściciela w procesie restrukturyzacji. -Kwalifikacje menedżerskie konieczne dla procesów restukturyzacji są kluczowe dla możliwości restrukturyzacji. -Ochrona wierzyciela w upadłości powinna zostać uzupełniona o szerszą ochronę dłużnika przed próbami storpedowania programu restrukturyzacji przez niektóre z grup wierzycieli, co wymaga bardziej transparentnego rachunku ekonomicznego na poziomie decyzji o restrukturyzacji.
(cytat, str. 23) Sektor bankowy może wspomagać transformację, restrukturyzację i rozwój polskiej gospodarki, stanowiąc zaplecze finansowe i źródło innowacji gospodarczych.
(cytat, str. 118) Podstawowym elementem postępowania naprawczego jest niewątpliwie restrukturyzacja finansowa, która powinna doprowadzić do rozluźnienia pętli zadłużeniowej, tak aby w przyszłości stała się możliwa obsługa przez przedsiębiorstwo zrestrukturyzowanego długu. Program naprawy finansów przedsiębiorstwa może być przeprowadzany z inicjatywy zarządu po pojawieniu się trudności płatniczych lub w ramach postępowania upadłościowego. Negocjacje z bankami i innymi wierzycielami powinny doprowadzić do ugody lub zawarcia tzw. układu przedsiębiorstwa z wierzycielami. Wynegocjowana restrukturyzacja powinna polegać na: - umorzeniu części zadłużenia - zmianie warunków spłaty zaciągniętych zobowiązań (rozłożenie na raty spłaty zaległych zobowiązań, odroczenie terminu płatności rat kapitałowych, zmiany wysokości oprocentowania restrukturyzowanego długu itp.) - zamianie części wierzytelności na akcje lub udziały przedsiębiorstwa (zamiana kapitału obcego na kapitał własny) - ustanowienie zabezpieczeń dla zrestrukturyzowanych zobowiązań przedsiębiorstwa
(cytat, str. 64) Restrukturyzacja to, w dalekim uproszczeniu, zmiana o charakterze radykalnym. Zmiana radykalna z kolei to zmiana łamiąca struktury. Restrukturyzacja powinna obejmować trzy obszary: 1. restrukturyzację aktywów - w związku z koniecznością zmiany zakresu i zasięgu działania przedsiębiorstw (efekt rosnącej konkurencji), 2. restrukturyzację kapitałów - związaną z prywatyzacją i z koniecznością właściwego uregulowania poziomu zadłużenia w przedsiębiorstwach, 3. restrukturyzację organizacyjną - wynikającą z koneiczności zmian struktur organizacyjnych jako elementu, który musi się dostosowywać do koniecznych zmian w startegiach wielu polskich firm.
(cytat, str. 188 - 189) Łatwo jest przewidzieć restrukturyzację zespołu kierowniczego, jeśli decyzje są narzucone z góry albo kiedy doradzają osoby stojące z boku. Jeśli jednak zespół chce się sam reorganizować, co często jeszcze zdarza się na najwyższym szczeblu kierowniczym, musi się zdobyć na obiektywne spojrzenie na własne stosunki organizacyjne oraz na właściwą ich ocenę.
(cytat, str. 206) "Restrukturyzacja to proces radykalnych zmian w sferach własności, zasobów i metod funkcjonowania przedsiębiorstwa, prowadzący do jego odnowienia i wzrostu efektywności działania oraz do lepszego dostosowania do wymagań otoczenia gospodarczego."
(cytat, str. 210) "Często w procesie restrukturyzacji występują określone obszary niezgodności między sferami korzyści własnych i korzyści ogólnych. Możliwościom pojawienia się pozycji ogólnych towarzyszy jednocześnie wzrost zagrożenia pozycji własnej poszczególnych menedżerów czyli właścicieli."
(cytat, str. 61) Restrukturyzacja jest traktowana jako postępowanie diagnostyczno - projektowe mające na celu usprawnienie systemu zarządzania przedsiębiorstwa pod kątem maksymalnego uwzględnienia uwarunkowań otoczenia, wykorzystania posiadanego potencjału i nadawania przedsiębiorstwu cech nowoczesności, elastyczności, innowacyjności i adaptacyjności.
(cytat, str. 221) Restrukturyzacja naprawcza w większości przypadków wynika z przymusu wywołanego trwale złą sytuacją ekonomiczną i ma na celu wyście z sytuacji kryzysowej (odsunięcie widma bankructwa).
(cytat, str. 42) "Coraz rzadziej jednak upatruje się motorów napędowych tego wzrostu w redukcji kosztów i restrukturyzacji, tak bardzo charakterystycznych dla lat poprzednich, częściej natomiast w: 1) poszukiwaniu szybkiego wzrosty sprzedaży poprzez: -pozyskiwanie nowych klientów i wzmacnianie ich lojalności, -dokonywanie przejęć, fuzji i zawieranie aliansów, -wzrost innowacyjności, 2) poszukiwaniu najlepszej rentowności zainwestowanego kapitału liczonej według wskaźników wartości dodanej dla akcjonariuszy, co można osiągnąć przez: -podział i sprzedaż różnych dziedzin działalności przedsiębiorstwa, -bardziej staranne zarządzanie zaangażowanym kapitałem, -osiąganie ciągłego postępu w zakresie skracania cykli różnych procesów, zmniejszenie kosztów oraz zwiększanie wydajności, 3) dbaniu o wznoszenie wartości dodanej dla klienta i akcjonariusza przez każdego pracownika firmy podczas realizacji każdego zadania i każdej operacji, 4) dbaniu o wartość dodaną dla pracowników, ponieważ przedsięwzięcia wymienione w pkt. 1-3 da się osiągnąć tylko pod warunkiem pełnej mobilizacji personelu."
(cytat, str. 7) Efektem zmian stosunków własnościowych w gospodarce i procesów restrukturyzacji jest jej, daleko większe niż w przeszłości, zróżnicowane. Z jednej strony nastąpiło zmniejszenie liczby przedsiębiorstw państwowych i wzrost sektora prywatnego, a z drugiej - coraz bardziej typową organizacją gospodarczą stają się przedsiębiorstwa średniej wielkości.
(parafraza, str. 43 - 44) Restrukturyzacja rozumiana jest jako złożony proces istotnych zmian w przedsiębiorstwie, którego celem jest bieżące i długofalowe kształtowanie atrybutów jego podmiotowości zarówno pod kątem zmian w otoczeniu, jak i wewnętrznych potrzeb przedsiębiorstwa. W podejściu procesowym najważniejsze są wymagania klienta, a ponieważ proces restrukturyzacji jest bardzo złożony to trudno mówić o jednym kliencie - raczej o grupie klientów. Najważniejszym klientem restrukturyzacji jest właściciel przedsiębiorstwa (udziałowiec, akcjonariusz). Bardzo liczną grupę klientów stanowią także pracownicy wraz ze swoimi rodzinami. Do klientów można również zaliczyć odbiorców i dostawców, banki oraz firmy ubezpieczeniowe. Klientem jest również samorząd lokalny i państwo.
(parafraza, str. 45 - 47) W literaturze można znaleźć różne cele restrukturyzacji ale zastosowanie podejścia procesowego wymusza orientację na klienta, które w kontekście wyznaczania celów oznacza, że należy określać je z punktu widzenia klientów danego procesu. Dla pierwszej grupy klientów (właściciele przedsiębiorstw) celem będzie taka modyfikacja przedsiębiorstwa, w wyniku której będzie ono w stanie wypracować zakładaną rentowność. W dla drugiej grupy (pracownicy z rodzinami) celem jest rozwój przedsiębiorstwa gwarantujący zarówno stabilność zatrudnienia, jak i wzrost płac w przyszłości. Rozwój przedsiębiorstwa jest również celem dla grupy klientów którą stanowią odbiorcy(dostawcy), banki i firmy ubezpieczeniowe. Samorząd terytorialny i państwo przyjmuje jako cel zwiększone zyski osiągane przez dane przedsiębiorstwo. Podsumowując należy stwierdzić, że cel restrukturyzacji nie powinien ograniczać się jedynie do stworzenia warunków ułatwiających przedsiębiorstwu dostosowanie się do zmiennych warunków rynku, ale również powinien stworzyć warunki do osiągnięcia długookresowej przewagi konkurencyjnej poprzez umożliwienie organizacji uczenia się.
Słowa kluczowe:restrukturyzacja Komentarze i źródła pierwotne: Szczegółowa charakterystyka form organizacyjno-prawnych na str. 342-374.