Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 77) Zdolność (zdatność) do pracy to wszelkie cechy psychofizyczne określające to, co człowiek umie i co może robić, czyli decydujące o jego powodzeniu w pracy. Jest ona zatem szczególnym stanem ustroju człowieka, zapewniającym mu możliwość wykonywania wszystkich lub pewnych tylko części zawodowych w pełnym lub częściowym wymiarze godzin.
(cytat, str. 77 - 78) O zdolności do pracy decydują takie czynniki jak: - umiejętności - uzdolnienia zawodowe - kreatywność - sprawność psychofizyczna - zdolność biologiczna - umiejętność współżycia z ludźmi
(cytat, str. 81) Zdolność do pracy ulega okresowym i trwałym zmianom. Występują one u każdego normalnego (zdrowego) człowieka, lecz indywidualnie i w różnym nasileniu.
(cytat, str. 81) Zmiany okresowe (cykliczne) występują w okresie każdej doby, a ich przyczyną są wahania rytmu fizjologicznego organizmu. Zgodnie z tym rytmem, dyspozycja (zdolność do działania) jest najkorzystniejsza w godzinach przedpołudniowych, nieco gorsza p południu i zupełnie niekorzystna w nocy, zwłaszcza dla ludzi zaliczanych do tzw. typu porannego.
(cytat, str. 83) Zmiany trwałe wiążą się z postępującym procesem biologicznego starzenia się pracowników i oczywiście z chorobami oraz kalectwem. Choroby i kalectwo ograniczają zasadniczo aktywność zawodową ludzi, a nawet powodują zupełne ich wyłączenie z życia zawodowego, zaś proces starzenia się zmniejsza tylko zakres ich możliwości psychofizycznych, co wcale nie musi by równoznaczne z pomniejszeniem ich przydatności dla firmy, gdyż ma ona możliwość stosowania różnych metod i środków, które tę przydatność skutecznie podnoszą.
(cytat, str. 151) Zdolność natomiast może być definiowana jako zdatność do czegoś (wynikająca z nagromadzonych umiejętności, know-how, uczenia się i kultury organizacyjnej) związana z integrowaniem i realizacją poszczególnych procesów w celu osiągnięcia efektów synergicznych. Zdolności są często najważniejszym zasobem przedsiębiorstwa, ponieważ bywają one cenne, rzadkie i trudne do naśladowania. Mają one charakter bardziej operatywny niż strategiczny. Są zasobami zorientowanymi procesowo.
(parafraza, str. 64) Podstawowe czynniki decydujące o wyborze dziedziny pracy -Jakie są twoje zainteresowania? Zainteresowanie to stan wzmożonej uwagi, skupionej na czymś. Długotrwałe zainteresowanie jakąś dziedziną znakomicie ułatwia pogłębianie związanej z nią wiedzy oraz opanowywanie umiejętności. -Jakie są twoje zdolności? Zdolności to twoje naturalne predyspozycje do robienia czegoś. Zdolność oznacza w szczególności umiejętność uczenia się lub nabywania określonych sprawności. Zdolności mogą różnić się rozmiarami od wyrastania nieco ponad przeciętność, aż po wybitne uzdolnienia czy wręcz talent. -Jakie są wyróżniające cechy twojego temperamentu? Temperament to niezwykle istotny czynnik. Niektórzy ludzie, na przykład, bardzo źle czują się w sytuacjach podejmowania decyzji, poddani działaniu stresu i zagrożenia, podczas gdy inni wyżywają się w nich. Są ludzie, którzy zdecydowanie wolą rozwiązywać problemy niż podejmować decyzje.
Słowa kluczowe:dziedzina pracy, zdolność, temperament Komentarze i źródła pierwotne: Arkadiusz Koperek, Michał Mudel, Jak zbudować system benefitów.
(cytat, str. 38) Zdolność aportowa - przez zdolność aportową należało by rozumieć takie cechy, jakie powinno łącznie spełniać dane prawo majątkowe, aby mogło stanowić przedmiot wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej a zwłaszcza spółki akcyjnej.
(cytat, str. 278) Do oceny zdolności spółki co do wywiązywania się z bieżących zobowiązań służy wskaźnik bieżącej płynności finansowej i tzw. wskaźnik szybki (Quick Ratio lub Acid Test Ratio). Wskaźnik płynności bieżącej dostarcza informacji o tym, ile razy bieżące aktywa pokrywają bieżące zobowiązania, czyli zobowiązania wobec dostawców, pracowników, budżetu, instytucji publicznoprawnych.
(cytat, str. 70) E. Nęcka sugeruje, iż zdolność oznacza pewien poziom (przejawiany przez jednostkę w danej chwili) w zakresie sprawnego wykonania operacji umysłowych. W związku z tym klasyfikacja zdolności musi odpowiadać klasyfikacji operacji przypuszczalnie biorących udział w procesie twórczym. Przyjmuje ona, że istnieje sześć grup takich operacji: abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, rozumowanie indukcyjne, myślenie metaforyczne oraz dokonywanie transformacji na obiektach i ich wewnętrznych reprezentacjach s. 59 i dalsze.
(cytat, str. 83) Zdolność usługowa jest to iloczyn liczby pokoi i czasu eksploatacji liczonego w dniach. Wskaźnik ten w sposób dynamiczny określa możliwość zaoferowani przez hotel określonej liczby pokoi w określonym czasie, przy pełnym wykorzystaniu czynników wytwórczych. Wskaźnikiem dodatkowym może być zdolność usługowa uwzględniająca liczbę miejsc noclegowych, zgodnie ze wzorem: liczba miejsc noclegowych x czas eksploatacji w dniach
(cytat, str. 38) Zdolność ripostowania jest czynnikiem tym istotniejszym, im słabsze są bariery wejścia i im bardziej prawdopodobne jest przenikanie do sektora nowych przybyszów.
Możliwości skutecznego ich zniechęcania wiążą się z następującymi czynnikami: -Istnieniem tradycji podtrzymywania ścisłych i serdecznych powiązań profesjonalnych między dotychczasowymi uczestnikami sektora. Tradycyjne, dobrze zorganizowane więzi zawodowe oraz niewielka liczba dotychczasowych uczestników sektora to główne czynniki ułatwiające szybką mobilizację mechanizmów obronnych. -Kultywowaniem zawodowych tradycji, które również sprzyja takiej mobilizacji. Wiele grup zawodowych znakomicie opanowało tę sztukę; innym się to nigdy nie udawało. -Zdolnością przedsiębiorstw do mobilizowania zasobów własnych, która też jest istotnym czynnikiem wzmacniającym bariery wejścia. Dobre opanowanie tej umiejętności pozwala na szybkie osiąganie groźnej siły uderzeniowej i podcinanie korzeni dopiero się rodzącej przewagi przybyszów. -Istniejącą strukturą kosztów i zysków, która również może sprzyjać zdolności do skutecznej riposty, nawet gdyby miała ona przybrać formę brutalnej obniżki cen.
(cytat, str. 388) Zdolności dynamiczne - zdolność organizacji do uczenia, zapewniająca dostosowanie rutynowych metod działania do szybko zmieniających się warunków funkcjonowania.