Encyklopedia Zarządzania :: organizacja inteligentna
Przeglądanie katalogu (kliknij)
Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 39) Organizacja inteligentna to organizacja, w której ludzie na wszystkich poziomach indywidualnie i grupowo pracują ciągle nad osiąganiem rezultatów i wiedzy, na jakich im naprawdę zależy
(cytat, str. 33) Uniwersytety są "głupimi organizacjami" - które posiadają "duży kapitał intelektualny" ale "niski kapitał strukturalny". Sieś McDonalds jest "organizacją inteligentną" poniważ osiąga wysoki poziom zysku dzięki relatywnie nisko wykształconej kadrze, maksymalizując efektywność powiązań pomiędzy działaniami pracowników.
(cytat, str. 58) Optymalnym stanem w organizacji z punktu widzenia efektywności uczenia się organizacji(OU) wydaje się osiągnięcie między pracownikami sytuacji zaufania, lojalności i solidarności, co przybliżyłoby pokrycie się procesów formalnego uczenia się z nieformalnymi. Stan ten jest charakterystyczny dla organizacji inteligentnych.
(cytat, str. 223) Organizacja inteligentna jest swoistego rodzaju systemem idealnym, ale zbliżonym do możliwego w zastosowaniu pod warunkiem, że zgromadzone zostaną wszelkie niezbędne zasoby. Ta wyjątkowość organizacji inteligentnej polega też na tym, że jest efektem zastosowania metody idealizacji i połączenia elementów pozostałych koncepcji przewidywanych jako najlepsze.
(cytat, str. 67 - 68) Szczególną zdolnością organizacji inteligentnej(OI) jest jej kreatywność, można jej przypisać następujące właściwości: - płynność - swobodnie i bez wysiłku pozyskuje (tworzy i formułuje) nowe pomysły, - giętkość - zdolność do porzucenia starych sposobów myślenia i działania oraz przyjęcia nowych, - oryginalność - tworzy oryginalne pomysły i kreatywne metody działania, które są statystycznie rzadko spotykane (kojarzy elementy oddalone w czasie, przestrzeni i logice), - wrażliwość na problemy - szybko identyfikuje trudności lub wady w funkcjonowaniu, a poszukując przyczyn problemów i je eliminując stawia właściwe pytania, - wystawianie sprytnych ocen - oznacza bystrość w procesie oceniania, czyli stawianie trafnych ocen, - redefinicja - potrafi zrezygnować z dotychczasowego sposobu zastosowania danego obiektu i znaleźć dla niego nowe zastosowanie, - staranność - potrafi wypełnić schemat szczegółami, - tolerancja niejednoznaczności - to gotowość zaakceptowania pewnej niejasności i nieposługiwanie się sztywnymi kategoriami, - myślenie konwergencyjne - ukierunkowanie się na znalezienie jednego właściwego rozwiązania, - myślenie dywergencyjne - to myślenie otwarte, kojarzone z myśleniem twórczym, - gotowość do bycia innym i przeciwstawiania się konwencjom - chodzi o przywództwo idei, a nie ludzi, a niechęć do autorytetów obejmuje prawa, zasady naukowe i inne reguły, jak i hierarchię autorytetów osobowych, - wysoka samodyscyplina - samodyscyplina nie pojawia się, gdy brakuje motywującego wyzwania, jest efektem zaangażowania w zadanie lub dziedzinę, - ambitne cele - wysoka ambitność celów związana jest z automotywacją, a dążenie do doskonałości jest częścią wysokiej motywacji, - gotowość do podejmowania ryzyka - oznacza uwzględnienie ryzyka niepowodzenia przy podejmowaniu trudnych zadań o nieznanym wyniku, a ryzykiem też jest przeciwstawienie się powszechnej opinii czy potocznym przeświadczeniom.
(cytat, str. 65) Organizacja inteligentna(OI) posiada i w ciągły sposób gromadzi wiedzę pozwalającą sprawnie stosować najnowsze techniki i technologie informacyjne lub nawet je tworzyć. Tworzy ona w ten sposób inteligentny biznes pozwalający sprawnie przekształcać dane w informacje, informacje w wiedzę i tę w plany lub projekty działania kierujące organizację w intratne przedsięwzięcia. Istotą OI jest także to, że ów inteligentny biznes koncentruje wokół siebie inne podmioty otoczenia (np.firmy partnerskie, pracowników wiedzy, klientów), tworząc inteligentne środowisko biznesowe.
(cytat, str. 65) Organizacja inteligentna(OI) "to przede wszystkim wspólnota dobrze rozumiejących się profesjonalistów, partnerów w kreatywnym działaniu, zdolnych do nieustannego przeobrażania produktów, procesów, struktur i samych siebie w dążeniu do sprostania wymogom rynku i wyzwaniom formułowanym przez społeczeństwo" 2003, s.19. W tym podejściu podstawą OI są ludzie, a poziom jej inteligencji zależy od ich wiedzy, inteligencji determinującej umiejętność generowania i wykorzystania tej wiedzy i motywacji do działania, natomiast kluczowym elementem konkurencyjności OI jest kapitał intelektualny(KI).
(cytat, str. 64) B.Ziębicki podaje pięć następujących fundamentalnych zasad organizacji inteligentnej(OI): myślenie systemowe, otwarte informowanie o działaniach i ich wynikach, demokratyczne samozarządzanie i wolność wypowiedzi, synergia autonomicznych zespołów, tworzenie wewnętrznych rynków.
(cytat, str. 64) Organizacja inteligentna(OI) jest swoistego rodzaju nieskończonym, samoaktualizującym się idealnym prototypem, który ze względu na ostateczną formę jest trudno określić, gdyż w wyniku ciągłego procesu uczenia się i zmian, także przemianom ulega jej wielkość i forma organizacyjna. Dodatkowo, o ile organizacja ucząca się(OUS) dąży przez zastosowanie zastosowanie uczenia się organizacji(OU) do osiągnięcia owego ideału, tj. wiedzy i zdolności dających możliwość wysoce inteligentnych wewnętrznych zachowań i inteligentnej nawigacji w otoczeniu, to OI jest organizacją w pełni opartą na wiedzy wspomaganej wysokimi umiejętnościami jej tworzenia i wykorzystania. Wiedza staje się zasadniczym składnikiem OI, czyli OI to OUS, która osiągnęła swój stan idealny i w efekcie realizacji procesów OU rozumnie, nawigując w otoczeniu, unika porażek i odnosi sukcesy.
(cytat, str. 63 - 64) K.Zimniewicz przytacza pięć podstawowych warunków niezbędnych dla organizacji inteligentnej(OI) chcącej uzyskiwać pozytywne wyniki w zdobywaniu wiedzy wyróżnione przez M.E.Mc Gill i J.W.Slocum. Są to otwartość, stosowanie myślenia systemowego, kreatywność, osobista skuteczność menedżerów, umiejętność uczenia się i intuicja.
(cytat, str. 63) L.K.Hejduk wśród działań charakterystycznych dla organizacji inteligentnej wymienia: - systematyczne rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem filozofii i metod podnoszenia jakości, - eksperymentowanie pociągające za sobą systematyczne badania, poszukiwanie oraz testowanie nowej wiedzy metodą kaizen, - uczenie się na podstawie zdobytych wcześniej doświadczeń - organizacja dokonuje przeglądu swoich sukcesów i porażek, systematycznie je archiwizuje w sposób prosty, łatwo dostępny dla pracowników (proces ten został nazwany zasadą Santayana - filozofa, który stwierdził: "Ci, którzy nie potrafią zapamiętać przeszłości są skazani na jej powtarzanie"), - uczenie się od innych - penetracja, patrzenie poza własne otoczenie, aby dostrzec nową perspektywę, - przekazywanie wiedzy szybko i efektywnie poprzez organizację - czyli ekspertyzy, programy szkoleniowe, treningi.
(cytat, str. 62 - 63) Organizacja inteligentna jest organizacją uczącą się i określenia te są synonimami. Te dwa typy organizacji należy jednak rozróżnić, zwracając uwagę, że "inteligencja jest czymś więcej niż uczenie się. Inteligencja to umiejętność przystosowania się dzięki wykorzystaniu odpowiednich środków myślenia. Inteligencja jest zatem wytworem łącznego oddziaływania genotypu, otoczenia, uczenia się i całej innej żywej aktywności".
(cytat, str. 62) W.M.Grudzewski i I.K.Hejduk określają organizację inteligentną (OI) jako uczącą się i samodoskonalącą, definiują ją jako organizację, w której ludzie na wszystkich poziomach indywidualnie i grupowo ciągle pracują nad osiągnięciem rezultatów i wiedzy, na jakich im naprawdę zależy. Jest to organizacja zbudowana na bazie kompetencji wspomaganych przez ciekawość, przebaczenie, zaufanie, wspólne działanie. W tej organizacji każdy człowiek może oczekiwać, że może działać na tyle, na ile pozwoli mu limit kompetencji z założeniem minimum kontroli.
(cytat, str. 62) Organizacja inteligentna stanowi sumę wiedzy, jaką dysponują poszczególni pracownicy, przy czym wiedza ta jest ciągle rozwijana i wzbogacana, a następnie >>udostępniana<< określonej jednostce organizacyjnej.
(cytat, str. 62) E.Pinchot i G.Pinchot określają organizację inteligentną (OI) "jako taką, która czyni użytek z inteligencji wszystkich pracowników. Poprzez rozwój i wykorzystanie inteligencji oraz wiedzy profesjonalnej, a także angażowanie wszystkich członków, organizacja ta może dużo bardziej efektywnie działać na rzecz klientów i partnerów".
(cytat, str. 51) Inne cechy organizacji inteligentnej to: - zdolność do wynajdowania nowych pól aktywności niemieszczących się w dotychczasowym otoczeniu 2002, s. 191, - posiadanie systemu wczesnego ostrzegania pozwalającego wyprzedzać nowe zdarzenia zachodzące w otoczeniuv - rozmycie granic w zasięgu działalności i wykorzystywanych zasobów oraz instrumentów 2005, s. 158, - odrzucenie tradycyjnych struktur organizacji działalności, duża elastyczność przez stosowanie krótkotrwałych układów czynności roboczych, - zarządzanie przez „namiętną samokrytykę (por.: Freeman, Gilbert 1997, s. 329-331; 359-361), a więc ciągłe prowadzenie procesu kwestionowania i zmiany podstawowych założeń, norm i reguł działania; - ciągłe uczenie się (nie tylko na podstawie doświadczeń, ale też prowadzenie eksperymentów i prac badawczych oraz antycypowanie przyszłości), - konkurowanie wiedzą i kapitałem intelektualnym, - zarządzanie zasobami niematerialnymi, - wysoki poziom przedsiębiorczości wewnętrznej, - pełna wewnętrzna otwartość informacyjna pozwalająca łatwo uzyskiwać informacje oraz umożliwiająca wolność wypowiedzi i pielęgnowanie odmienności zdań, co staje się podstawą wewnętrznego zróżnicowania, - partnerskie układy z dostawcami i klientami zewnętrznymi oraz innymi in-teresariuszami oraz stosowanie wyjątkowych metod współpracy z dostawcami i klientami.
(cytat, str. 63) Do istotnych atrybutów organizacji inteligentnej zalicza się: - odrzucenie tradycyjnych struktur organizacji działalności, - zorientowanie na szybkie zaspokojenie potrzeb klientów, - wirtualność, - zarządzanie przez zmiany podstawowych założeń, norm i reguł działania, - system wczesnego ostrzegania pozwalający na szybkie dostosowywanie do zmian wewnętrznych i zewnętrznych, - istnienie i pielęgnowanie kultury odmiennych zdań, - partnerskie układy między pracownikami, dostawcami, klientami i innymi interesariuszami, - bogactwo kapitału intelektualnego, kreatywność i innowacyjność, - wysoki poziom przedsiębiorczości wewnętrznej, - myślenie systemowe i samoorganizację.
(cytat, str. 63) Za ideał przedsiębiorstwa przyszłości przyjmuje się organizację inteligentną będącą inteligentnym innowatorem, dla której głównym elementem konkurencyjności jest kapitał intelektualny. Organizację inteligentną należy traktować jako wyższą formę organizacji uczącej się,co oznacza, że nie może być mowy o przedsiębiorstwie inteligentnym, jeśli wcześniej nie funkcjonowało ono w formie organizacji uczącej się.