Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 65) Tworzenie budżetu polega na analizowaniu działalności firmy - tzn. na sprawdzaniu, czy przynosi zyski czy nie - w celu określenia potrzebnych funduszy oraz spodziewanych zysków. Jest to więc typowy proces planowania, przeprowadzany zwykle co roku i rewidowany co miesiąc. Budżet musi mieć charakter całościowy - tzn. obejmujący całą działalność firmy - oraz spójny. Zadania, jakie spełnia budżet wymagają, aby był sporządzany regularnie. Należy go traktować dość elastycznie, ale z drugiej strony - nie może być zaniedbywany lub pochopnie zmieniany pod wpływem kaprysu lub nagłego zapotrzebowania. Im bardziej doświadczone osoby biorą udział w jego tworzeniu, tym większa szansa, ze będzie zawierał odpowiednią proporcję zdyscyplinowania i elastyczności.
(cytat, str. 87) Za socjologiem Stanisławem Ossowskim "styl życia jako cecha klasowa to przede wszystkim rozmiary i forma konsumpcji, dlatego znajduje odbicie w budżecie. Wysokość budżetu w prawdzie nie przesądza o stylu życia, ale pewne style życia przesądzają wysokość budżetu".
(cytat, str. 251) Jeżli budżety kosztów maą spełniać rolę wzorca, to muszą być aktualizowane. ... powody braku aktualności budżetów mogą być różne, najważniejszy to: - zmiana w stosunku do przyjętych za podstawę budżetu wielkośći produkcji, co w konsekwencji wpływa na wysokość kosztów wydziałowych.
(cytat, str. 201) Planując kwotę rabatów (traktowaną jako budżet rabatów do udzielenia wyrażony wartościowo), należy optymalizować wartość sprzedaży, a przez to kwotę rabatów (założenia matematycznej zależności rabatu od sprzedaży), aby planowana do uzyskania sprzedaż gwarantowała osiągniecie zadowalającej rentowności i utrzymanie płynności finansowej.
(cytat, str. 274) Zatwierdzony oraz przyjęty do realizacji budżet staje się normatywem, którego przestrzeganie i kontrola przez monitorowanie odchyleń i ustalanie przyczyn ich występowania gwarantują realizację założonej strategii przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 156) Działania polegające na wyeliminowaniu wpływu czynników niebędących pod wpływem kierownika centrum określa się często mianem "czyszczenia" budżetu.
(cytat, str. 126) Przed budżetami stoi dwoiste zadanie: z jednej strony pomagają one antycypować przyszłość, z drugiej jednak strony muszą nadążać za zmianami, jakie nastąpiły od czasu zakończenia procesu budżetowania.
(cytat, str. 108) Informacje o odchyleniach między budżetem a jego wykonaniem można traktować jako pomoc w procesie podejmowania decyzji korekcyjnych. Są one "prezentem" informacyjnym, który wskazuje ,że trzeba coś zmienić, aby uniknąć większych odchyleń.
(cytat, str. 72) Budżet stanowi plan działania wraz z zapewnieniem odpowiedniej wielkości środków na jego realizację, przydzielony danej jednostce decyzyjnej w okresie obrachunkowym.
(cytat, str. 458) Budżety gminne mają względnie dużą autonomię finansową. Podobnie jest z funduszami celowymi, których autonomia finansowa jest gwarantowana ustawowo.
(cytat, str. 327) Gospodarstwa pomocnicze są budżetowane netto tzn, rozliczają się z macierzysta jednostka budżetową wynikiem finansowym. Mają prawo zatrzymać część efektów działalności na przyszły okres, jak też mogą tworzyć systemy motywacyjne.
(cytat, str. 54) Budżet samorządowy jest aktem normatywnym uchwalanym przez organ władzy samorządowej na okres jednego roku budżetowego, którym jest rok kalendarzowy lub okres kolejnych 12 miesięcy; zazwyczaj od 1 kwietnia do 31 marca.
(cytat, str. 141) Wyniki finansowe gmin postrzegane jako saldo budżetu nie powinny stanowić jedynego kryterium oceny kondycji finansowej zarówno w odniesieniu do budżetu państwa, jak i jednostek samorządowych.
Dla oceny funkcjonowania samorządu istotne znaczenie ma nie tylko fakt, czy w skali kraju budżety samorządowe zamykają się nadwyżką czy deficytem, lecz również, co kryją w sobie te zagregowane wartości. Stąd też na uwagę zasługuje relacja salda budżetowego odnoszona do dochodów budżetu.
(cytat, str. 159) Działy budżetu stanowią najszerszą przedmiotową podziałkę klasyfikacji budżetowej i sprowadzają się do podziału dochodów i wydatków budżetu według dziedzin działalności. Pokrywają się one z klasyfikacją gospodarki dokonaną przez GUS. Działami budżetu są m.in.: oświata i wychowanie, opieka społeczna, kultura, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, itp.
David Begg,
Makroekonomia. ,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992, ISBN: 978-83-208-1644-0 (166+0)
(cytat, str. 81) Mnożnik zrównoważonego budżetu to mechanizm polegający na tym, że wzrost wydatków państwa, któremu towarzyszy taki sam wzrost podatków, powoduje zwiększenie produkcji.