Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 143) ... nieskie wskaźniki odpowiedzi już same przez się zmniejszają prawdopodobieństwo reprezentatywnośći próby, istnieje duża możliwość, że klienci, którzy zwrócili kwestionariusze, nie są typowi dla klientów jako całości.
(cytat, str. 11) Metoda reprezentacyjna jest działem statystyki matematycznej traktującej o losowym doborze próby ze skończonej zbiorowości generalnej, pomiarze jednostek tej próby ze względu na wybrane cechy i miary, a następnie na podstawie uzyskanych na tej drodze wyników dokonaniu, z określoną dokładnością i pewnością, wymiernej oceny odpowiednich charakterystyk macierzystej zbiorowości generalnej.
(cytat, str. 15 - 16) Od próby wymaga się więc, by była reprezentatywna , tzn. by z przyjętą dokładnością i pewnością opisywała strukturę zbiorowości generalnej.
(cytat, str. 52) Reprezentatywność związku zawodowego lub organizacji pracodawców oznacza ich szczególną zdolność do występowania w określonych sprawach w zbiorowych stosunkach pracy, a w szczególności w charakterze strony w układach i porozumieniach zbiorowych oraz w sporach zbiorowych pracy. Tak pojmowana reprezentatywność ma charakter jednolity. Jednak w zależności od obszaru jej zastosowania różne mogą być kryteria jej ustalania.
(cytat, str. 59) Na poziomie ponadzakładowych zbiorowych stosunków pracy reprezentatywność może znajdować zastosowanie w różnych konfiguracjach. Na szczeblu lokalnym - może być ona potrzebna np. w negocjowaniu układu zbiorowego pracy dla wszystkich przedsiębiorstw określonej branży. Na szczeblu ogólnokrajowym zaś reprezentatywność może znajdować zastosowanie branżowe lub w sprawach o znaczeniu powszechnym, np. gdy chodzi o ustalanie prawa organizacji związkowych i organizacji pracodawców do udziału w Komisji Trójstronnej.
(cytat, str. 58) Posługiwanie się kryterium reprezentatywności w zakładowych zbiorowych stosunkach pracy jest potrzebne wówczas, gdy mamy do czynienia z wielością zakładowych organizacji związkowych lub zakładowych związków zawodowych.
(cytat, str. 57) Reprezentatywność jest wymagana () do uzyskania prawa negocjowania porozumień generalnych. Bez posłużenia się reprezentatywnością w tej sprawie dobór partnerów społecznych do negocjacji jest bardzo utrudniony, powodzenie negocjacji - wątpliwe, a ewentualne porozumienie generalne - łatwe do zakwestionowania przez podmioty nie uczestniczące w jego zawarciu.
(cytat, str. 60) Według obowiązującego prawa, reprezentatywność na szczeblu ponadzakładowym jest wymagana w celu zawarcia ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. Kryteria są następujące: ponadzakładowa organizacja jest reprezentatywna jeżeli zrzesza: 1) co najmniej 500.000 pracowników lub 2) co najmniej 10% ogółu pracowników objętych zakresem działania statutu, nie mniej jednak, niż 5.000 pracowników lub 3) największą liczbę pracowników, dla których ma być zawarty określony układ ponadzakładowy.
(cytat, str. 56) Reprezentatywność może być ustalana według kryterium nominacji. Oznacza to, że ustawodawca albo strony porozumienia generalnego określają w swoich postanowieniach imiennie te związki zawodowe i organizacje pracodawców, które należy uważać za reprezentatywne.
(cytat, str. 56) Zgodnie z wymaganiami ustalonymi przez organy MOP, kryteria reprezentatywności powinny być ustanowione uprzednio, tzn. zanim jest rozstrzygany konkretny problemu z zakresu reprezentatywności. Jednocześnie organy MOP wymagają, ażeby były to kryteria obiektywne, a więc dające się skonkretyzować i zweryfikować. Te rygory przemawiają za uregulowaniem kryteriów reprezentatywności metodą ustawową lub układową (porozumienie generalne).
(cytat, str. 54) Zasada reprezentatywności może mieć odniesienie tylko do zbiorowych praw i interesów pracowniczych. W sprawach indywidualnych żaden związek nie może być pozbawiony prawa reprezentowania swoich członków, ani też osób, które zwróciły się do danego związku z prośbą o ich reprezentowanie.
(cytat, str. 54) Uznając pojęcie reprezentatywności i dopuszczając jego konkretyzację w ustawodawstwach krajowych, MOP wymaga jednak, ażeby kryteria wyłaniania reprezentatywnych związków zawodowych i organizacji pracodawców były ustalone z góry i miały charakter obiektywny.
(cytat, str. 79) Problem reprezentatywności związków zawodowych nie występuje () w krajach o ustroju totalitarnym, w których rządzi jedna partia polityczna i zakazany jest zarówno pluralizm polityczny jak i związkowy.
(cytat, str. 76) Na poziomie przedsiębiorstwa łatwo jest udowodnić reprezentatywność związku zawodowego. Trudniejsze jest to na poziomie krajowym, gdyż kryteria są bardziej zróżnicowane. Na tym poziomie samo pojęcie reprezentatywności jest względne.
(cytat, str. 26) Komitet Wolności Związkowej stwierdził, że przepisy dotyczące uznania (najbardziej) reprezentatywnego związku zawodowego nie są same w sobie sprzeczne z zasadą wolności zrzeszania się. Określenie reprezentatywności musi jednak opierać się na obiektywnych, wcześniej określonych i precyzyjnych kryteriach. Ponadto, wyznaczenie najbardziej reprezentatywnego związku zawodowego, któremu przyznaje się określone prawa i przywileje powinno ograniczać się do takich przywilejów, jak prowadzenie rokowań zbiorowych, konsultacje z władzami krajowymi czy wyznaczanie delegatów do organizacji międzynarodowych.
(cytat, str. 17) Pojęcie "grupa reprezentowana" może obejmować pracowników całej branży przemysłowej, przedsiębiorstwa danej fabryki, danego działu, itd. Pojęcie to może być ograniczone do konkretnych zawodów lub używane w odniesieniu do szczególnych funkcji pełnionych przez grupę pracowników, zwykle w ramach firm, lecz również na szczeblu centralnym, branżowych lub regionalnym.
(cytat, str. 16) Systemu reprezentacji niewyłącznej (), nie należy mylić z sytuacją, w której związki zawodowe uznane przez pracodawcę lub pracodawców za przedstawicieli różnych kategorii pracowników łączą się dla celów prowadzenia wspólnych rokowań z jednym pracodawcą.