Encyklopedia Zarządzania :: teoria koszt��w transakcyjnych
Przeglądanie katalogu (kliknij)
Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: teoria koszt��w transakcyjnych (0 - 6 z 6)
(cytat, str. 16) Teoria kosztów transakcyjnych stanowi natomiast podstawę do wyjaśnienia przestanek włączania przedsiębiorstw handlowych do procesu wymiany.
Według tej teorii pełnienie przez handel roli pośrednika w wymianie jest uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego wówczas, gdy łączne koszty transakcyjne w całym łańcuchu dostaw będą niższe. Handel, przejmując zadania transakcyjne producenta i nabywcy, wykonuje usługę po koszcie niższym od łącznych kosztów transakcyjnych partnerów, czyli producenta i nabywcy. W przypadku braku przedsiębiorstw handlowych konsumenci zmuszeni byliby dokonywać zakupu bezpośrednio u producentów lub producenci musieliby tworzyć własną sieć dystrybucji.
Włączanie handlu do procesu wymiany przyczynia się do redukcji liczby kontaktów między producentem i ostatecznymi klientami, a tym samym wpływa na obniżenie związanych z nimi kosztów transakcyjnych
(cytat, str. 125) "W teorii kosztów transakcyjnych Williamsona, która jest częścią szerszego nurtu myśli ekonomicznej zw. ekonomią instytucjonalną, przewija się problem granic firmy. Jest on rozumiany tutaj przede wszystkim jako problem ekonomiczny, a nie techniczny. Granice firmy według tej teorii są płynne i zmieniają się w zależności od dostępu do potrzebnych firmie zasobów oraz poziomu ponoszonych przy tym kosztów transakcyjnych."
(cytat, str. 70) Instytucje handlowe a koszty transakcyjne Zgodnie z teorią kosztów transakcyjnych (TKT), proces powstawania instytucji wymiany, w tym organizacji koordynujących proces obrotu towarami, jest podyktowany względami efektywnościowymi. W świetle jej założeń firmy powstają i przestają istnieć, jeżeli wymiana towarowo-pieniężna, wiążąca sfery wytwarzania i konsumpcji, zostanie zorganizowana w sposób mniej kosztowny od dotychczas stosowanych. () Ilustruje to choćby zanik lub restrukturyzacja przedsiębiorstw hurtowo-detalicznych, a zarazem wykształcenie się formy nowej - handlu sieciowego. Niewątpliwie powstanie firm handlu detalicznego w ogólnym ujęciu tego procesu jest związane z dążeniem do oszczędności kosztów wymiany. Jest bowiem oczywiste, że brak tego pośrednika musiałby doprowadzić na wielu rynkach do znacznego wzrostu kosztów transakcyjnych, który wręcz zagrażałby realizacji produkcji towarowej.()
(cytat, str. 70) Dla podmiotów gospodarczych uczestniczących w procesie tworzenia i dostarczania wartości punktem odniesienia są wybory dokonywane przez konsumenta, w tym zwłaszcza te, które dotyczą struktury nabywanego koszyka dóbr oraz miejsca i czasu dokonywania zakupów. () Zgodnie z TKT łańcuch wartości cechujący się niższymi kosztami transakcyjnymi jest preferowany przez konsumentów. Bez znaczenia dla konsumentów jest natomiast to, czy dany łańcuch jest w całości kontrolowany przez firmę, czy ukształtowany w oparciu o transakcje rynkowe. W konsekwencji, istnienie wielu form instytucjonalnych handlu detalicznego należałoby uzasadnić zróżnicowaniem preferencji konsumentów.
(cytat, str. 108 - 109) Założenia analizy opartej na teorii kosztów transakcyjnych Teoria kosztów transakcyjnych zajmuje się wyborem sposobu regulacji transakcji analizując opozycję: rynek (wszystkie funkcje realizowane poprzez podmioty zewnętrzne) - hierarchia (wszystkie funkcje realizowane są w obrębie przedsiębiorstwa). Rozwiązania uwzględniające sposoby koordynacji leżące pomiędzy wskazanymi podejściami są traktowane jako pośrednie i jako takie również są obiektem analiz. () Teoria kosztów transakcyjnych rozważa kwestię funkcjonowania (zasadność wyodrębnienia) każdego przedsiębiorstwa jako problem kontraktowania. Uznaje bowiem, że proces transakcyjny, którego realizacja z wykorzystaniem mechanizmu rynkowego generuje dany poziom kosztów, może być poddany koordynacji przez firmę, czyli mechanizm rynkowy może być zastąpiony organizacją wewnętrzną przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 109 - 110) Przedsiębiorstwo handlowe zawiera transakcje z dwiema grupami podmiotów: dostawcami i odbiorcami.() Z punktu widzenia przedmiotu rozważań, kwestia kluczowa podnoszona przez teorię kosztów transakcyjnych, tj. rozstrzygnięcie dylematu make or buy w małym zakresie dotyczy klientów indywidualnych. () Jako strona transakcji klient przede wszystkim oczekuje możliwych do zaakceptowania warunków transakcji (). Nie ma dla niego większego znaczenia, jaką rolę w łańcuchu dostaw odgrywa sprzedający potrzebne mu dobra. () Oznacza to, że analiza zasadności istnienia przedsiębiorstw handlowych prowadzona będzie z punktu widzenia producenta, w przypadku którego dylemat make or buy przyjmuje postać: przejmować funkcję sprzedaży, realizować ją poprzez własną organizację (na szczeblu obrotu wyznaczonym przez klienta docelowego), czy korzystać z usług przedsiębiorstwa handlowego.() Rozważenie problemu pośrednictwa handlowego zgodnie z kanonami teorii kosztów transakcyjnych wymaga uwzględnienia: - założeń behawioralnych dotyczących zachowań podmiotów gospodarczych: ograniczonej racjonalności i oportunizmu, - atrybutów transakcji: specyficzności aktywów, niepewności i częstotliwości, - dwóch grup kosztów: a. kosztów transakcyjnych alternatywnych sposobów regulacji: hierarchicznego i rynkowego, b. kosztów wytwarzania (w TKT nazywanych kosztami produkcji), w tym przypadku wytwarzania usługi (realizacji funkcji). Koszty te są w wielu przypadkach pomijane w TKT, w tej analizie mają jednak duże znaczenie ze względu na istotność korzyści skali i zakresu.