Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 132) Nauka normalna jest z konieczności w znacznej mierze bezkrytyczna. Gdyby wszyscy uczeni byli cały czas krytyczni wobec wszystkich elementów struktury, w ramach której pracują, nie byliby w stanie wykonać żadnej rzetelnej pracy.
Thomas Kuhn,
Dwa bieguny. ,
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985, ISBN: 83-06-01097-3 (10+0)
(cytat, str. 180) Ludzie uprawiający nauki dojrzałe są z reguły wyposażeni w rozbudowaną i akceptowaną dotąd teorię oraz w metody matematyczne, instumentalne i werbalne. W rezultacie tworzą oni szczególną grupę zawodową, której członkowie stanowią zarówno wyłącznych adresatów ich twórczości, jak jej sędziów.
Problemy, którymi zajmują się ci specjaliści, nie są już im narzucane z zewnątrz, lecz wynikają z wewnętrznych potrzeb zwiększania ścisłości istniejącej teorii i rozszerzania zakresu stosowania jej do przyrody,
Pojęcia zaś wykorzystywane do rozwiązywania tych problemów są zazwyczaj blisko spokrewnione z tymi, których dostarczył proces zawodowego kształcenia.
(cytat, str. 407) Termin paradygmat raz ma sens globalny i obejmuje wszystkie zinternalizowane przekonania grupy naukowej, a w drugim przypadku wyodrębnia pewien szczególnie doniosły rodzaj tych przekonań, czyli podzbiór tych pierwotnych.
(cytat, str. 17) Paradygmat- zbiór podstawowych założeń, na których opiera się dana teoria bądź koncepcja. W filozoficznej teorii poznania i metodologii ogólnie uznane osiągnięcie naukowe, które dostarcza modelowych rozwiązań w danej dziedzinie nauki, może też pociągać za sobą modelowe rozwiązania w dziedzinach pokrewnych i stawać się istotnym składnikiem poglądu na świat.
(cytat, str. 106) Zmiana paradygmatu: Stare otoczenie - > nowe otoczenie
Kontynuacja - zerwanie kontynuacji wysoki wzrost - niski lub brak wzrostu rynek masowy - rynki zfragmentowane lojalny klient - nielojalny/zmienny klient media masowe - media zfragmentowane słaby sprzedawca - silny sprzedawca innowacja ważna - innowacja kluczowa dla biznesu technologia ważna - technologia kluczowa dla biznesu
(cytat, str. 34) Paradygmat interpretatywny oparty jest na założeniu o nie stabilności (nie istnieje trwale) i względności (nie jest absolutna) rzeczywistości społecznej. Rzeczywistość społeczna nie ma charakteru konkretnego, nie istnieje w sposób obiektywny, lecz jest intersubiektywnym tworem uczestników, czyli ludzi żyjących w świecie społecznym.
(cytat, str. 33) Paradygmat funkcjonalistyczny oparty jest na założeniu, że społeczeństwo istnieje obiektywnie jako byt konkretny i realny. Funkcjonaliści rozpatrują zjawiska społeczne przez pryzmat ich konsekwencji dla funkcjonowania innych obszarów aktywności społecznej, instytucji lub społeczeństwa jako całości.
(cytat, str. 34) Paradygmat radykalnego strukturalizmu, podobnie jak funkcjonalizm zakłada istnienie konkretnej (materialnej) rzeczywistości społecznej, którą można zbadać i opisać. Jednakże, podobnie jak radykalny humanizm, oparty jest na założeniu, że rola nauki polega na walce za zniewoleniem ludzi przez społeczeństwo.
(cytat, str. 34) Paradygmat radykalnego humanizmu, podobnie jak paradygmat interpretatywny, oparty jest na przekonaniu, że społeczeństwo nie jest konkretnym bytem. Odmiennie jednak widzi rolę nauki. Rzeczywistość społeczna jest tworzona społecznie, ale dzieje się to kosztem ludzi, którzy wzrastają „uwięzieni” w nierealnym, acz uznawanym za koniczny, świecie.
(cytat, str. 55 - 56) Raz ustalony system przekonań naukowych stawia opór wszystkiemu co mu przeczy. "Nie chodzi tu tylko o lenistwo lub o ostrożność w stosunku do nowości, ale o aktywny sposób działania, który przebiega przez kilka etapów. 1. Sprzeciw wobec systemu wydaje się nie do pomyślenia. 2. To co nie jest zgodne z systemem pozostaje nie zauważone lub 3. pominięte milczeniem, nawet wówczas, jeśli jest znane lub też 4. Dokonuje się olbrzymiego wysiłku, aby wytłumaczyć, że wyjątek nie jest sprzeczny z systemem. 5. Wbreb uzasadnieniu, sprzecznym poglądom, widzi się, opisuje i nawet przedstawia stany rzeczy, które odpowiadają panującym poglądom, tzn. które jak gdyby stanowią ich realizację.
(cytat, str. 36) Paradygmat zarządzania może być opisywany na wielu różnych płaszczyznach, mianowicie: płaszczyźnie ontologicznej(z punktu widzenia złożoności otoczenia prowadzonego biznesu), aksjologicznej(z punktu widzenia wartości tego, po co uprawia się zarządzanie),czy epistemologicznej( z punktu widzenia analizy procesów poznawczych prowadzących do wiedzy).
(cytat, str. 65) Paradygmat to zbiór najważniejszych założeń, za pomocą których staramy się odpowiedzieć na postawiony problem badawczy.Opisując ten problem w oparciu o przyjęte kryteria za pomocą sformułowanych myśli.Problemy, których nie można rozwiązać za pomocą znanych paradygmatów, rodzą nowa paradygmaty.Są więc w sposób naturalny przypisane do problemu.Stąd często najpierw trzeba odkryć paradygmat, aby następnie móc rozwiązać problem.
(cytat, str. 34 - 35) Uczeni, których badania oparte sa na wspólnych paradygmatach, podlegają w swej praktyce naukowej tym samym regułom i standardom. Takie współuczestnictwo i wynikająca z niego jednomyślnośc są niezbędnymi warunkami nauyki normalnej, tzn. ukształtowania się i trwania określonej tradycji badawczej.
(cytat, str. 76 - 77) Dzięki paradygmatowi społeczność uczonych zyskuje kryterium wyboru problemów, które dopóki przyjmuje się ten paradygmat - można uznać za rozwiązalne. I właściwie tylko te problemy uzna społeczność uczonych za naukowe i przede wszystkim do ich rozwiązywania będzie zachęcać swych członków.
(cytat, str. 122 - 123) Bez specjalnych przyrządów, które buduje się głownie do przewidzianych zadań, nie można uzyskać wyników prowadzących do sotatecznie czegoś nowego. A nawet wówczas, kiedy przyrządy te istnieją, to co nowe, ujawnia się tylko temu, kto dokładnie wie, czego powinien się spodziewać, i zdolny jest stwierdzić, żę coś jest inaczej, niż być powinno.
(cytat, str. 87) Poznanie naukowe odbywa się na podstawie wybranego przez badaczy pewnego sposobu widzenia rzeczywistości w danej dziedzinie, nazywanego paradygmatem. Paradygmat powstaje jako efekt założeń przyjętych w procesie badawczym.
(cytat, str. 87) Z natury paradygmatu wynika, że może on przyjmować różny kształt, co powoduje, że te same zjawiska oglądane z różnych punktów widzenia mogą prowadzić do innych efektów poznania naukowego