Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: kierownik projektu (0 - 18 z 18)
(cytat, str. 182) Jakie zatem są największe różnice między błyskotliwym kierownikiem projektu a błyskotliwym kierownikiem zespołu?
Kierownik projektu nie musi być mistrzem myślenia strategicznego. Dla niego podstawowym drogowskazem są cele projektu, które powinien osiągnąć, kierując umiejętnie podległym mu zespołem.
Wielu błyskotliwych kierowników projektów preferuje autorytarny styl przywództwa. Błyskotliwi kierownicy zespołów rzadko stosują dyktatorskie metody.
Kierownik projektu musi pilnować najdrobniejszych szczegółów. Z tego względu, kiedy obejmuje funkcję kierownika zespołu, bardzo łatwo może wpaść w pułapkę nadmiernego kontrolowania podwładnych.
Kierownik projektu buduje kulturę zespołu stosownie do wymogów konkretnego, czasowo ograniczonego przedsięwzięcia. Kierownik zespołu musi dążyć do uformowania kultury o długotrwałym i mniej jednostronnym charakterze.
Kierownik projektu musi mieć wrodzony talent do planowania pracy. W wypadku kierownika zespołu nie jest to tak bardzo istotne.
Dobry kierownik projektu może bez obawy postępować tak, jakby cel uświęcał środki. Dla kierownika zespołu oznaczałoby to zakwestionowanie własnej przyzwoitości.
Kierownikowi można wybaczyć podporządkowanie wszystkiego celom własnym łub przedsięwzięcia, natomiast kierownik zespołu musi dbać o budowanie długofalowych relacji z otoczeniem.
Błyskotliwi kierownicy projektów potrafią świetnie rozdzielać zadania. ale rzadko delegują własne obowiązki. Kierownik zespołu musi dobrze sobie radzić z delegowaniem obowiązków.
(cytat, str. 118) Kierownik zespołu projektowego odpowiedzialny jest za cztery podstawowe funkcje: 1) planowanie; 2) organizowanie; 3) kierowanie; 4) monitorowanie ( nadzorowanie).
(parafraza, str. 164) Do głównych zadań kierownika projektu zalicza się: -zarządzanie relacjami ludzkimi w organizacjach projektowych; -utrzymywanie równowagi między technicznymi i menedżerskimi funkcjami projektu; -ograniczanie ryzyka występującego w zarządzaniu projektem; -utrzymywanie odpowiednich warunków organizacyjnych, a zwłaszcza właściwych priorytetów i kryteriów przy realizacji projektów.
(cytat, str. 122) Kierownik projektu odpowiada za zarządzanie projektem, a odpowiedzialność ta znajduje formalne potwierdzenie w dokumentacji inicjującej projekt, której obowiązkowym elementem jest nominacja na to stanowisko. Osoba ta jest szefem zespołu projektowego, czyli zespołu zadaniowego złożonego ze specjalistów, powołanego do zarządzania projektem pod jego kierunkiem.
(cytat, str. 23) Kierownik projektu odpowiada za każdy cząstkowy projekt realizowany w ramach generalnego projektu. Do zakresu jego obowiązków należy koordynacja pracy swojego zespołu, motywacja członków zespołu, kontrola harmonogramu prac, budżetu projektu itd.
(cytat, str. 23) Kierownik projektu jest powoływany (z reguły na wniosek zleceniodawcy) przez komitet sterujący. Jego nazwisko widnieje na większości dokumentów, które pojawiają się w projekcie. Fundamentalne znaczenie ma to, że przy powoływaniu kierowników projektów ich przynależność organizacyjna w tradycyjnej strukturze przedsiębiorstwa (wydział, zakres obowiązków itd.) oraz stanowisko w hierarchii nie powinny mieć większego znaczenia niż kompetencje merytoryczne i zarządcze. Regułą jest powoływanie dla każdego zespołu projektowego tylko jednego kierownika.
(cytat, str. 24) Kierownik projektu musi być na czas trwania projektu zwolniony z innych. niezwiązanych z projektem obowiązków, nie powinien też kierować wieloma projektami jednocześnie.
(cytat, str. 27) Liczba członków zespołu projektowego nie może być dowolna. W zależności od rodzaju projektu, swoich predyspozycji i umiejętności, kierownik zespołu projektowego jest w stanie kontrolować zwykle od 3 do 10 członków zespołu projektowego. Niedoświadczeni kierownicy projektów sądzą także, iż wzrost liczby zaangażowanych członków zespołu w projekt logistyczny zawsze kompensuje czas działania. Tymczasem w praktyce najczęściej spotykaną sytuacją jest ta, w której czas realizacji wraz ze wzrostem liczby pracowników ulega skróceniu do pewnego momentu, następnie przyjmuje wartość stałą.
(parafraza, str. 134 - 135) Na kompetencje kierownika projektu składają się wiedza , umiejętności i doświadczenie, pozwalające na skuteczne kierowanie projektem. Można je podzielić na: administracyjne/procesowe ( w zakresie planowania, kontrolowania i organizowanie projektu np. planowanie i monitorowanie); biznesowe/strategiczne ( w zakresie aspektów strategicznych projektu np. myślenie strategiczne); interpersonalne ( ujawniające się w interakcji z interesariuszmi projektu np. przywództwo); intrapersonalne (związane z charakterem i osobowością np. odpowiedzialność); techniczne ( dotyczące technicznych aspektów projektu i produktu); zarządzanie wieloma projektami (np. wielozadaniowość).
(cytat, str. 29) W celu wybrania odpowiedniego stylu zarządzania proponuje się, aby kierownicy projektu postępowali zgodnie z trzystopniowym procesem: po pierwsze, należy ocenić środowisko projektu, produkt i zadanie, których projekt dotyczy, po drugie, należy ocenić projekt pod względem niepewności, złożoności rezultatu i tempa, a ostatecznie uwzględniając powyższe czynniki, należy wybrać odpowiedni, zalecany styl zarządzania.
(cytat, str. 11) Kierowanie konfliktami polega tu na zastosowaniu sesji wymiany wizerunków, w trakcie której każda ze stron dowiaduje się, jak jest postrzegana przez druga osobę. Grupa przygotowuje wizerunek swój i drugiej strony, wyznacza przedstawiciela, który prezentuje wizerunek drugiej grupie, urządza wspólne spotkania dla analizy i konkluzji, uzgadnia wspólny plan zredukowania rozbieżności. Strony maja okazję do spojrzenia na sytuację oczami przeciwnika. Jest to swoistego rodzaju oczyszczenie (katharsis).
(cytat, str. 124) Kierownik projektu z pewnością spraw zawód zarówno ekonomistom jak i socjologom organizacji, gdyż z jego punktu widzenia ,,czystość teoretyczna modelu stosunków między współpracownikami nie wiąże się ze wzrostem sprawności zarządzania. Czerpie on nawet złośliwą satysfakcję mieszając wykorzystywane style zarządzania. Czyni to wyznaczając np. dostawcy spoza przedsiębiorstwa role ,,partnera i włączając go do ścisłego grona uczestników projektu, zaś kolegę z tego samego działu traktuje jak współpracownika kontraktowego, zmuszając go do pisemnego zobowiązania się do wniesienia określonego wkłady do projektu.
(cytat, str. 34 - 35) Kierownik projektu powinien doprowadzić do oddzielenie warstwy zarządzania projektem (to jego domena) od bezpośrednie niego podejmowania strategicznych dla projektu decyzji. Tą sferą niech lepiej zarządza demokratycznie skonstruowanie ciało zwane komitetem sterującym.
Komitet sterujący jest złożony z reprezentantów kluczowych udziałowców projektu, np. dostawców, inwestorów podwykonawców, nie można także zapomnieć o użytkownikach końcowych produktu projektu. Zadaniem komitetu sterującego jest zatwierdzenie decyzji natury strategicznej: - zakres projektu, - startu projektu, - zmiany budżetu (np. udostępniania nowych zasobów), - modyfikacji lub zaprzestania realizacji projektu.
(cytat, str. 71) Jeśli tylko to jest możliwe, kierownik projektu powinien przydzielać członkom zespołu zadania związane z planowaniem. Kierownik projektu rzadko sam wykonuje całe planowanie.
(cytat, str. 101) Skuteczny kierownik projektu powołuje zespół, przydziela zadania jego członkom , a następnie ufa im, że bez konieczności stosowania mikrozarządzania będą w stanie zadania w pełni wykonać.
(cytat, str. 117) Jako kierownik projektu masz jedno stanowisko, ale pełnisz wiele funkcji: mediatora, kontrolera, prelegenta, żeby wymienić tylko kilka z nich. Jesteś również negocjatorem, negocjujesz kontrakty z konsultantami, ceny z dostawcami, spotkania z dyrektorem projektu i grupą kontroli jakości, kosztorysy z dyrektorem projektu, a na samym początku, w fazie opracowania planu wstępnego, możesz prowadzić negocjacje w sprawie personelu.
(cytat, str. 241 - 242) Do podstawowych zadań kierownika projektu należy: - planowanie działań w ramach projektu, - dobór członków zespołu projektowego, - organizowanie pracy zespołu projektowego, - motywowanie członków zespołu projektowego, - ocenianie członków zespołu projektowego, - kontrolowanie przebiegu projektu w różnych obszarach.