Cytaty i parafrazy dla: zasady zarz��dzania (0 - 8 z 8)
Stabryła A.,
Trzcieniecki J. (red.),
Organizacja i zarządzanie,
Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1986
- "Uwieńczeniem studiów H. Fayola w dziedzinie organizacji i zarządzania było sformułowanie 14 zasad zarządzania:
1) podział pracy,
2) autorytet,
3) dyscyplina,
4) jedność rozkazodawstwa,
5) jednolitość kierownictw,
6) podporządkowanie interesów osobistych interesowi ogółu,
7) wynagrodzenie,
8) centralizacji,
9) hierarchia,
10) ład,
11) stałość personelu,
12) ludzkość w obchodzeniu się,
13) inicjatywa,
14) zgranie personelu."
(Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.) 1986, s. 49)
Wajda A.,
Podstawy nauki o zarządzaniu organizacjami,
Difin, Warszawa 2003
- H. Fayol największą wagę przywiązywał do 14 własnych, przez siebie na podstawie badań i doświadczeń wypracowanych zasad. A oto one w ujęciu skrótowym:
1. Podział pracy.
2. Autorytet.
3. Dyscyplina.
4. Jednolitość rozkazodastwa.
5. Jednolitość kierownictwa.
6. Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu.
7. Wynagrodzenie.
8. Centralizacja
9. Hierarchia.
10. Ład.
11. Ludzkie traktowanie pracowników.
12. Stabilizacja personelu.
13. Inicjatywa.
14. Zgrania personelu (harmonia).
(Wajda A. 2003, s. 24-25)
Kaczmarek B.,
Sikorski C.,
Podstawy zarządzania,
Absolwent, Łódź 1998
- zasad zarządzania nie można hierarchizować tzn. ustalać i wskazywać, która jest ważniejsza.
(Kaczmarek B., Sikorski C. 1998, s. 16)
Martyniak Z.,
Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania,
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1989
- Zasady zarządzania wg Fayola:
1) Podział pracy
2) Autorytet
3) Dyscyplina
4) Jedność rozkazodawstwa
5) Jedność kierownictwa
6) Podporządkowanie interesów osobistych interesowi ogółu
7) Wynagrodzenie
8) Centralizacja
9) Hierarchia
10) Ład
11) Stałość personelu
12) Ludzkie podejście
13) Inicjatywa
14) Zgranie zespołu
(Martyniak Z. 1989, s. 95) Komentarze i źródła pierwotne: Rozdział, z którego pochodzi parafraza to interesujący przykład projektu realizacji systemu informacyjnego. Dokładna analiza poszczególnych aspektów projektu pozwala prześledzić istotne dla realizacji projektu kwestie i popiera także o rzetelność projektu. To świetny przykład dla osób zainteresowanych planowaniem projektów.
Hejduk I. (red.),
Przedsiębiorstwo przyszłości,
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ, Warszawa 2004
- Do podstawowych zasad organizacji i zarządzania zalicza się:
-zasadę podziału pracy
-zasadę harmonii
-zasadę koncentracji
-zasadę optymalizacji
(Hejduk I. (red.) 2004, s. 59)
Obłój K.,
Strategia sukcesu firmy,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998
- Ten trudny do zdefiniowania, ale fundamentalnie ważny element przywództwa był stale obecny w osobie podróżującego Sama Waltona. Pozostało po nim, niczym dziedzictwo, jego 10 prywatnych zasad zarządzania. 1.Wierz w swój biznes i powodzenie bardziej niż ktokolwiek. Bądź pasjonatem swojej działalności. 2.Dziel się zyskami ze wszystkimi pracownikami i traktuj ich jak partnerów. 3.Stale motywuj swoich partnerów, bowiem pieniądze i poczucie własności nie wystarczają. Trzeba codziennie wymyślać ludziom nowe wyzwania i stwarzać potrzebę osiągnięć. 4. Komunikuj się - im więcej twoi partnerzy wiedzą, tym więcej będą rozumieli i tym bardziej będzie im zależeć na tym, co robią. 5.Doceniaj i wynagradzaj wszystko, co twoi partnerzy robią dla powodzenia firmy. Staraj się ludzi chwalić, jeśli robią coś dobrze. 6.Celebruj sukcesy i śmiej się ze swoich porażek; nie traktuj siebie śmiertelnie poważnie. 7.Słuchaj każdej sugestii i staraj się, aby partnerzy stale sugerowali nowe sposoby działania i nowe rozwiązania; tylko ludzie na pierwszej linii, ci - którzy spotykają się z klientami - wiedzą, co w trawie piszczy. Korzysta z ich wiedzy. 8.Dostarczaj klientom więcej, niż obiecujesz - daj im to, czego chcą i jeszcze trochę. Jeśli popełnisz błąd, nie tłumacz się, ale przeproś swoich klientów. 9.Kontroluj swoje koszty lepiej niż konkurent, gdyż to jest prawdziwe źródło konkurencyjnej przewagi. 10.Ignoruj konwencje i rób coś innego niż wszyscy.
(Obłój K. 1998, s. 214-215)
Hamrol A.,
Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka,
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1998
- "Drugi nurt szkoły klasycznej nazwany zarządzaniem administracyjnym, w przeciwieństwie do naukowej organizacji pracy, koncentruje się na zarządzaniu całą organizacją i jej strukturach. Do czołowych przedstawicieli i twórców tego nurtu zalicza się Henriego Fayola (1841-1925) oraz Maxa Webera (1864-1920). U podstaw teorii Fayola leży podział całej działalności organizacji gospodarczej na zespoły czynności: technicz-nych, handlowych, finansowych, ochronnych, rachunkowych i kierowniczych. Zespół czynności kierowniczych zostaje podzielony na. podstawowe funkcje kierownicze: planowania, organizowania, rozkazywania, koordynowania i kontrolowania. Podział ten do dziś jest uznawanym klasycznym standardem. H. Fayol koncentrował uwagę na zarządzaniu i umiejętnościach kierowniczych, gdyż uważał, że głównie od tych czynników zależy sprawność organizacji. Opracował m.in. czternaście praktycznych zasad sprawnego zarządzania, którymi są:
- podział pracy, usprawniający wykonanie pracy (np. linia montażowa),
- autorytet, formalny wynikający z uprawnień oraz osobisty - kształtowany wiedzą, umiejętnościami, kulturą itp.,
- dyscyplina, jako poszanowanie i przestrzeganie ustanowionych reguł,
- jedność rozkazodawstwa, polega na otrzymywaniu poleceń tylko od jednego przełożonego celem uniknięcia sprzeczności i naruszenia autorytetu,
- jednolitość kierownictwa, zakłada koncentrację podobnych działań w organizacji w kompetencjach jednego kierownika,
- podporządkowanie interesu osobistego interesowi organizacji,
- wynagrodzenie, sprawiedliwe oraz godzące interesy osobiste i interesy organizacji,
- centralizacja, polega na przemieszczaniu uprawnień i odpowiedzialności na wyższe poziomy zarządzania organizacją,
- hierarchia, oznacza uporządkowanie struktury władzy i podległości w organizacji, od poziomu najwyższego do najniższego,
- lad, oznacza przestrzenno-czasowe porządkowanie zasobów i działalności organizacji,
- odpowiednie traktowanie pracowników (obiektywne, sprawiedliwe, uczciwe, przychylne itp.),
- stabilność personelu, celem uniknięcia niekorzystnych dla organizacji skutków fluktuacji zatrudnienia,
- inicjatywa, polega na zapewnieniu możliwości podejmowania inicjatyw przez pracowników,
zespołowość, oznacza wytwarzanie poczucia jedności w grupach pracowniczych."
(Hamrol A. 1998, s. 60-61)
Wartecki A.,
Zarządzanie organizacjami sportowymi,
Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań 2008
- Zasady, na których powinno opierać się zarządzanie:
1. Zasada harmonii doboru - polega na użytkowaniu pracy ludzkiej i innych zasobów ekonomicznych w takich rozmiarach, które są wzajemnie dostosowane pod względem kosztowym i ekonomicznym.
2. Zasada harmonii w czasie - polega na wykorzystaniu odpowiedniej ilości pracy ludzkiej i innych zasobów dokładnie w czasie, w którym jest to wymagane.
3. Zasada harmonii duchowej - czyli kreowania solidarności między wszystkimi grupami społecznymi zaangażowanymi w pracę na rzecz organizacji oraz kształtowanie odpowiednich sposobów rozumowania i zachowania się.
(Wartecki A. 2008, s. 95)