Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: szko��y zarz��dzania (0 - 4 z 4)
(cytat, str. 21) Można mówić o co najmniej trzech głównych kierunkach czy szkołach badań, a mianowicie o:
- szkole klasycznej (kierunek naukowego zarządzania, kierunek administracyjny); - szkole behawioralnej; - szkole zwanej najczęściej ilościową lub nowoczesną.
(cytat, str. 61 - 62) "Szkoła klasyczna odpowiadała na potrzebę usprawniania organizacji w czasach, w których obowiązywały tendencje pro ilościowe, mentalność produkcyjna oraz techno-centryczny i biurokratyczny aspekt rozwiązywania problemów. Organizacja miała funkcjonować sprawnie, jak dobrze skonstruowana maszyna, a pracownicy mieli wypełniać ściśle określone role instrumentalne. Zaniedbanie podmiotowej i twórczej roli człowieka przekształciło się w barierę dalszego wzrostu sprawności organizacji, co stworzyło przesłanki dla powstania i rozwoju szkoły behawioralnej."
(cytat, str. 61) "Szkołę behawioralną charakteryzuje psychosocjologiczne podejście do funkcjonowania organizacji, polegające na akcentowaniu roli i znaczenia człowieka, stosunków międzyludzkich oraz stymulacyjno-motywacyjnych mechanizmów zachowań pracowników. Jednym z kierunków tej szkoły była psychologia przemysłowa, wykorzystująca dorobek psychologii w organizacjach przemysłowych. Inny kierunek, którego zwolennikami byli Abraham Maslow i Douglas McGregor, zmierzał do ukształtowania właściwych stosunków międzyludzkich w organizacji. Sformułowano tezę, że pracownicy reagują nie tylko na bodźce materialne, lecz także na społeczny kontekst pracy, grupowe normy nieformalne oraz jakość kontaktów pionowych i poziomych. Chcą zaspokajać poprzez pracę nie tylko potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa, ale także potrzeby społeczne, uznania i samorealizacji (zob. podrozdział 1.4). Znane są teorie X i Y McGregora dotyczące możliwych postaw człowieka względem pracy i poglądów menedżerów w tym zakresie. Teoria X i pogląd bliższy szkole klasycznej zakładają, że ludzie nie lubią pracować, unikają odpowiedzialności, chcą być kierowani, muszą być zmuszani do pracy, kontrolowani i karani. Teoria Y i pogląd właściwy szkole behawioralnej zakładają, że praca jest naturalną potrzebą, ludzie są wewnętrznie motywowani, chętnie podejmują odpowiedzialność i uczestniczą w życiu organizacji, są aktywni i prospołeczni.
Kolejny kierunek szkoły behawioralnej bada tzw. zachowania organizacyjne, obejmujące szersze spektrum zagadnień niż stosunki międzyludzkie. Kierunek ten reprezentuje całościowe spojrzenie na uwarunkowania oraz skutki zachowań indywidualnych i grupowych, formalnych i nieformalnych, świadomych i nieświadomych, z uwzględnieniem wielu aspektów badawczych takich, jak: psychologiczny, socjologiczny, ekonomiczny, antropologiczny, medyczny, prakseologiczny i fizjologiczny. Bada się między innymi takie zjawiska, jak: zadowolenie z pracy, stres, motywację, przywództwo, dynamikę grupy, mechanizmy konfliktu, stosunki służbowe, skuteczność stymulatorów, komunikowanie się, podatność na zmiany organizacyjne, innowacyjność, inteligencję oraz umiejętności. Szkoła behawioralna podkreśla znaczenie ludzi w organizacji jako jej najcenniejszego zasobu. Zastosowanie jej osiągnięć w praktyce utrudnia jednak probabilizm i nieprzewidywalność zachowań ludzkich. Założenia koncepcji szkoły behawioralnej przejawiają się m.in. w aktualnej tendencji humanizacji techniki i organizacji."
(parafraza, str. 55) Ciekawą próbę systematyzacji szkół zarządzania strategicznego przedstawia K. Obłój, który wyróżnił cztery szkoły: - tradycyjną planistyczną - charakteryzuje się ona budową sformalizowanej strategii, poprzedzonej szczegółową analizą otoczenia, - ewolucyjną - przyjmuje ona ograniczoną możliwość kształtowania procesów realnych, w której nie formułuje się formalnej strategii, - szkoła pozycyjna - artykułuje ponownie sformalizowany charakter powstawania strategii i w sposób bardziej dojrzały metodycznie, jej istotą jest budowanie przewagi konkurencyjnej, - szkoła zasobów i umiejętności, której przesłanką jest twierdzenie, iż zrozumienie źródeł sukcesu podmiotu wymaga poznania konstelacji jego unikatowych zasobów i umiejętności.