Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 125) Można wyróżnić dwa podejścia do certyfikacji: 1. Organizacje, które chcą posiadać wdrożony system zarządzania jakością (nikt nie stawia im takiego wymagania). 2. Organizacje, które muszą wdrożyć system zarządzania jakością.
(cytat, str. 101) Jednostka certyfikująca/rejestrująca jest to "strona trzecia, oceniająca i rejestrująca systemy jakości dostawców wg opublikowanych norm, dotyczących systemów jakości wraz z wszelkimi uzupełniającymi dokumentami wymaganymi w ramach systemu certyfikacji/rejestracji".
(cytat, str. 100) Wśród korzyści płynących z posiadania certyfikatu jakości można wymienić: - lepszą rozpoznawalność i firmy i jej produktów w otoczeniu; - gwarancję zaspokajania wymagań i życzeń klientów; - zapewnienie otoczenia o profesjonalizmie pracowników i systemy działania całej firmy; - gwarancję korzyści dla klienta; - większą łatwość w budowaniu pozycji firmy i jej produktów na danym rynku; - możliwość zatrudnienia lepszych pracowników; - jawność celów firmy, jej pozycji, kultury i metod działania; - przyspieszenie budowania dobrego wizerunku firmy.
(cytat, str. 50) Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą, czyli jednostką prowadzącą system akredytacji i zarządzającą nim oraz udzielającą akredytacji, upoważnioną do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących, laboratoriów badawczych i pomiarowych na podstawie art. 26 ust.1 p.1) i 2) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
(cytat, str. 51) Podczas procesu akredytacji wnioskująca o akredytację organizacja poddaje się ocenie: - kompetencji technicznych; - organizacji i systemu zarządzania gwarantujących bezstronność i niezależność oraz zapewniających jakość świadczonych usług w zakresie badań, wzorcowań, kontroli i certyfikacji.
(cytat, str. 87) Każdą organizację chcącą uzyskać certyfikat ISO 9001:2000 czeka kontakt z normą opisującą ten system. Szkopuł w tym, że jest napisana wyjątkowo "suchym" i ogólnym językiem. Organizacja, chcąc zastosować jej zalecenia w praktyce, musi wypracować własną firmową interpretację tych wymagań oraz skutecznie je wdrożyć.
(cytat, str. 87 - 88) Norma ISO 9001:2000 nie narzuca jakiegoś szczególnego sposobu wdrożenia systemy jakości. Wskazana jest tu jednak rozwaga i dostosowanie do specyfiki danej organizacji. Jednym ze skutecznych sposobów przygotowania się do certyfikacji jest rozbicie projektu wdrożenia na etapy i przedstawienie go w postaci harmonogramu do realizacji.
(cytat, str. 100) Certyfikacja dostarcza namacalnego dowodu zaangażowania przedsiębiorstwa w problemy jakości. Uzyskanie certyfikatu zatwierdzenia zgodności systemu jakości ze stosownymi wymaganiami zwiększa zaufanie potencjalnych klientów do przedsiębiorstwa i polepsza pozycję na rynku. Certyfikat dowodzi, że system jakości został niezależnie oceniony i zatwierdzony jako zgodny z przyjętym modelem zapewnienia jakości. Posiadając certyfikat przedsiębiorstwo może składać oferty poważnym nabywcom, którzy domagają się certyfikowanych systemów od swoich dostawców.
(cytat, str. 67) Certyfikacja polega na poświadczeniu, że wyrób lub usługa są zgodne z daną specyfikacją techniczna, a przede wszystkim z normami. Na ogół certyfikacja poświadcza dobrowolne stosowanie się do nieobowiązujących zasad postępowania. Jednak w pewnych przypadkach może ona gwarantować przestrzeganie niektórych postanowień uregulowanych przepisami prawnymi, np. stosowanie znaku CE jest uzależnione od zaświadczenia o przestrzeganiu podstawowych wymagań określonych dyrektywami Komisji Wspólnot Europejskich.
(cytat, str. 20 - 21) Certyfikację można zdefiniować jako działanie jednostki kompetentnej i niezależnej od użytkowników, konsumentów, sprzedawcy, producenta lub jegoprzdstawiciela,polegające naprzeprowadzeniu oceny i na jej podstawie (w razie jej pozytywnego wyniku) wydanie poświadczenia (certyfikatu) potwierdzającego spełnienie przez produkt, system zarządzania lub personel przyjętch kryteriów.
(cytat, str. 105) Korzyści płynące z posiadania certyfikatu to przede wszystkim natychmiastowe rozpoznanie przez rynek i uznanie w oczach klientów, co zawsze wiąże się ze wzrostem konkurencyjności organizacji na rynku. Jeśli system jest skutecznie wdrożony, to umożliwia, oprócz zapewnienia deklarowanej jakości i ciągłego dążenia do podwyższania satysfakcji klientów, polepszenie organizacji pracy oraz bardziej efektywne wykorzystanie czasu i zasobów, również zmniejszenie marnotrawstwa.
(cytat, str. 127) Certyfikacja to procedura, w wyniku której instytucja niezależna od organizacji, dostawcy i odbiorcy udziela pisemnego zapewnienia, że należycie zidentyfikowany wyrób, proces lub usługa są zgodne z określoną normą lub z właściwymi przepisami prawnymi.
(cytat, str. 119) Akredytacja () nadawanie uprawnień do certyfikacji. Pojęcie akredytacji dotyczy więc instytucji, które ubiegają się o prawo do certyfikacji systemów jakości , albo laboratoriów badawczych ubiegających się o prawo do certyfikacji wyrobów.
(cytat, str. 119) Certyfikacja jest postępowaniem, w którego rezultacie upoważniona instytucja zaświadcza, że badany obiekt wykazuje pożądaną zgodność z ustalonymi wymaganiami.
(cytat, str. 58) Certyfikacja systemów jakości jest to działanie trzeciej strony - jednostki niezależnej od dostawcy i odbiorcy - wykazujące, że zapewniono odpowiedni stopień zaufania, iż zidentyfikowany proces produkcyjny lub proces usługowy są zgodne z przyjętymi w Polsce normami z serii PN-ISO 9001.
(cytat, str. 43 - 44) Polskie Centrum Badań i Certyfikacji- państwowa jednostka organizacyjna, podlega Prezesowi Rady Ministrów, do jego zadań, jako krajowej organizacji badań i certyfikacji należy: - organizowanie i nadzorowanie systemu badań i certyfikacji, - akredytowanie laboratoriów badawczych, - akredytowanie jednostek certyfikujących, - certyfikowanie systemów jakości u dostawców, - certyfikowanie auditorów, - kontrolowanie, - organizowanie szkoleń i doskonalenie kadr na potrzeby badań i certyfikacji.
(cytat, str. 45) Rada do Spraw Badań i Certyfikacji- organ stanowiący w zakresie tworzenia i nadzorowania realizacji polityki badań i certyfikacji, działa przy Centrum Badań i Certyfikacji. Do zakresu działania Rady należy: 1) określanie stanu i kierunków rozwoju badań i certyfikacji, 2) zatwierdzanie planów i programów prac Centrum, 3) ocena działalność merytorycznej i finansowej Centrum
(cytat, str. 46 - 47) Zakres certyfikacji wyrobów i usług- wyroby krajowe i importowane mogące stwarzać zagrożenie lub które służą ratowaniu życia, zdrowia i środowiska podlegają obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na zastrzeżony przez Centrum znak bezpieczeństwa i oznaczenie tym znakiem. Z kolei usługi mogące stwarzać zagrożenie lub które służą ratowaniu życia, zdrowia i środowiska, podlegają obowiązkowi certyfikacji na certyfikat systemu jakości. Podstawą oceny wyrobów i usług, są Polskie Normy wprowadzone do obowiązkowego stosowania oraz właściwe przepisy prawne. Wykaz wyrobów i usług z zakresu podlegającemu obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa i certyfikat systemu jakości ustala Dyrektor Centrum, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej oraz innymi jednostkami. Wykaz tych wyrobów i usług jest publikowany w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej "Monitorze Polskim".