Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
zalety: - możliwość obniżenia kosztów - płynne dostosowywanie się do wahań sezonowych - elastyczność działania - lepsze wykorzystanie potencjału czasu - odciążenie od rozwijania know - how - odchudzenie organizacji (Lean management) - spłaszczenie struktury organizacyjnej - specjalizacja pracowników - większa produktywność pracowników - możliwość uzyskania kosztownej przewagi konkurencyjnej
(Fudaliński J. 2002, s. 113)
Wady: - brak możliwości zapewnienia wyrobom najwyższej jakości - ograniczone zdolności kreowania oryginalnych rozwiązań produktowych - możliwość zatarcia wizerunku firmy wśród klientów (utrata marki, tożsamości) - możliwość skupienia na działalności mogącej utracić swoje kluczowe znaczenie w perspektywie długookresowej - trudności konkurencyjne - ograniczone możliwości zastosowania wynikające z odrębności kulturowych (firmy międzynarodowe, globalne).
(Fudaliński J. 2002, s. 113)
Ważnym czynnikiem stymulującym rozwój branży pośrednictwa kredytowego będzie wzrost popularności outsourcingu sprzedaży kredytów w dużych bankach krajowych.
(Lepczyński B. 2006, s. 12)
outsourcing procesów wspierających, czyli proces wydzielania najprostszych, wystandaryzowanych funkcji typu utrzymanie strony internetowej (web-hosting) czy administrowanie pocztą (mailroom serices)
(Nowak M. 2007, s. 68)
transfer ryzyka, czyli outsourcing funkcji wspierających zarządzanie ryzykiem, pozwalający na dywersyfikację ryzyka finansowego i operacyjnego
(Nowak M. 2007, s. 68)
Outsourcing Outsourcing to inaczej zlecanie części prac i obowiązków zewnętrznym podmiotom. Jest to jedno z najważniejszych zadań na drodze do sukcesu i zarazem jedno z najtrudniejszych do wdrożenia - zwłaszcza z punktu widzenia osoby samozatrudnionej.
(Majewski P. 2007, s. 86-87)
Komentarze i źródła pierwotne: T. Pilch: Zasady badań pedagogicznych. Ossolineum, Wrocław 1977, s. 36.
szczęśliwi użytkownicy znakomicie spełniają funkcje, za jakich wykonywanie w innym wypadku pracodawcy ,usieliby płacić pracownikom. Można powiedzieć, że to nie tyle outsourcing, co crowdsourcing.
(Anderson C. 2008, s. 308)
"W procesie przenoszenia produkcji przedsiębiorstwa za granicę najistotniejszymi decyzjami i posunięciami są zatem: outsourcing (wydzielanie działań) oraz offshoring (umieszczanie ich realizacji za granicą)."
(Nowakowski M. (red.) 2008, s. 254)
Firma Capgemini - jeden ze światowych liderów w outsourcingu - uznała Polskę za podstawowe centrum dla outsourcingu procesów biznesowych (BPO outsourcing) oraz outsourcingu informatycznego (IT outsourcing).
(Zawiła-Niedźwiecki J., Rostek K., Gąsiorkiewicz A. (red.) 2010, s. 487)
Proces uzgadniania umowy outsourcingowej w praktyce zachodnich przedsiębiorstw często dzieli się na dwa etapy: - opracowanie protokołu porozumienia, - uzgodnienie właściwego kontraktu.
(Zawiła-Niedźwiecki J., Rostek K., Gąsiorkiewicz A. (red.) 2010, s. 476)
Z zastosowaniem outsourcingu wiążą się pewne zagrożenia, a mianowicie: - pozbycie się funkcji, które mogą być ważne dla przedsiębiorstwa ze strategicznego punktu widzenia, przy niewłaściwym określaniu, które z nich powinny być zlecone firmie zewnętrznej, - obniżenie jakości oferowanych produktów ze względu na korzystanie z obcych źródeł zaopatrzenia i niewłaściwe wykonywanie usług przez podmioty wyodrębnione ze struktury, - groźba utraty przez przedsiębiorstwo tożsamości, a w efekcie również przewagi konkurencyjnej ze względu na zatarcie się granic, kto i co wytwarza, - brak całkowitej akceptacji społecznie zwalnianych pracowników, ze względu na traktowanie outsourcingu jako powodu do zwalniania niewygodnych pracowników.
(Kowalczewski W., Nazarko J. (red.) 2006, s. 49)
Outsourcing pozwala na osiągnięcie korzyści: - zmniejszenie kosztów działania przedsiębiorstwa, głównie wskutek utrzymywania niższego poziomu zatrudnienia, zapewniając przy tym wykwalifikowany personel dla zadań podstawowych, - wprowadzenie outsourcingu, zwłaszcza, gdy świadczenie usług powierzymy profesjonalnej, działającej w danym obszarze firmie, prowadzi do obniżki kosztów bieżących, - otrzymywanie stałych (bez przerw na urlop, chorobę itp.) najwyższej jakości usług w oparciu o doświadczenia oraz specjalizacje firm je świadczących.
(Kowalczewski W., Nazarko J. (red.) 2006, s. 43)
(Matejun) W literaturze brak jest uniwersalnej i ogólnie przyjętej definicji. Można spotkać różnorodne interpretacje tego terminu, uwzględniające i uwypuklające wielorakie jego aspekty i obszary problemowe. Oustourcing bywa utożsamiany z takimi działaniami jak: - zlecanie wykonania dóbr i usług podmiotom innym niż wewnętrzne działy przedsiębiorstwa, - przesuwanie części bieżącej działalności danej firmy poza jej ramy organizacyjne, - wykorzystywanie zewnętrznych wykonawców i ich zasobów do realizacji zadań firmy zamiast obciążania zasobów własnych, - pozyskiwanie zewnęŧrznych sił wytwórczych, - strategiczny, wieloletni (5-10 lat)alians między firmą i klientem, a firmną dostawcą dóbr i usług, - import nakładów pośrednich przez przedsiębiorstwa krajowe z zagranicy, - globalne wykorzystywanie źródeł, przeniesienie produkcji do miejsca o tańszej sile roboczej, - najem pracowników tymczasowych.
(Romanowska M., Wachowiak P. (red.) 2006, s. 327)
Podstawową strategii konkretnych decyzji outsourcingowych w sektorach komercyjnych są kryteria ekonomiczne podczas gdy w jednostkach administracji publicznej należy uwzględnić specyficzne uwarunkowania stosowane dla tego obszaru. Do najistotniejszych można zaliczyć: - publiczny charakter usług, - odpowiedzialność administracji publicznej, - zakres działalności uwarunkowany przez prawo, - wrażliwość społeczną usług publicznych.
(Ćwiklicki M. (red.) 2009, s. 212)
Outsourcing - nawiązanie stałej współpracy między przedsiębiorstwami, polegającej na przekazywaniu podwykonawcom możliwie dużej liczby zadań związanych z wytwarzaniem i sprzedażą produktu.
(Wojciechowski T. 2003, s. 235-236)
Outsourcing można zdefiniować jako długoterminowe zlecenie pełnienia pewnych funkcji ze sfery działalności organizacji przez firmę zewnętrzną, pozwalające danemu przedsiębiorstwu skoncentrować się na jego podstawowej działalności. Polega on zatem na delegowaniu na zewnątrz firmy czynności niezwiązanych z głównym profilem działalności.
(Baruk A. 2006, s. 92-93)
Outsourcing jest zarządzaniem wydzielonych ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa funkcji, które są przekazywane innej firmie, czasem przedsiębiorcy utworzonemu wyłącznie dla tego celu lub też osobom fizycznym na zasadzie umów cywilno-prawnych.
(Korzeniowski L. 2010, s. 272)
Outsourcing polegający na powierzeniu specjalistycznym firmom zewnętrznym funkcji zaopatrzneiowych w zasoby i usługi.
(Korzeniowski L. 2010, s. 122)
Ogólny model outsourcingu składa się z: - analizy wstępnej, - badań i opracowań szczególnych, - wdrażania.
(Grudziewski W. 2004, s. 214)
Słowo "outsourcing" pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia outside-resource-using co oznacza dosłownie : korzystanie ze źródeł zewnętrznych. Odpowiednikami wyrazu "outsourcing" mogą być terminy "wydzielenie" lub "wyodrębnienie". Jego istotą jest przekazywanie realizacji zadań, funkcji procesów firmie (lub firmom) zewnętrznej, specjalizującej się w danej dziedzinie.
(Grudziewski W. 2004, s. 210)