Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 12) Sklep internetowy jest platformą e-commerce działającą jako platforma B2C, B2B lub mieszana. O ile sklepem internetowym można nazwać również platformę e-commerce posiadającą w ofercie jeden produkt, o tyle generalnie przyjmuje się, że w sklepie ta¬kim sprzedajemy większą liczbę produktów, rzadziej usług.
Typowy sklep internetowy zawiera katalog produktów i koszyk, czyli program odpowiedzialny za zapamiętanie wybranych przez nas produktów i przeprowadzenie nas przez proces ich zamawiania. Brak możliwości złożenia zamówienia bezpośrednio ze strony WWW za pomocą koszyka oznacza, że mamy do czynienia ze zwykłym kata¬logiem produktów.
Obecnie możliwość utworzenia czegoś na kształt sklepu internetowego daje większość popularnych aukcji internetowych.
(cytat, str. 11 - 12) E-commerce czyli e-handel. E-commerce to działalność polegająca na sprzedaży produktów i usług za pomocą internetu. Większość osób utożsamia e-commerce ze sklepem internetowym, jest to jednak spore uproszczenie.
Do działalności mieszczącej się w pojęciu e-commerce zaliczamy również sprzedaż na aukcjach internetowych, a także za pomocą stron internetowych niebędących sklepami internetowymi, a jedynie platformami e-commerce zbudowanymi np. tylko po to, by sprzedawać jeden produkt.
Za działalność e-commerce możemy również uznać sprzedaż bezpośrednią za pomocą e-maila.
E-commerce jest więc jedną z działalności e-biznesowych.
Słowa kluczowe:internet, e-biznes, e-commerce Komentarze i źródła pierwotne: autor: Marek Dudek, Zygmunt Mazur, Wiesław Waszkielewicz
(parafraza, str. 132) detalista hybrydowy - łączy sposób działania za pośrednictwem poczty (zamówienia konkretnych towarów) z obrotem internetowym (dobra wirtualne).
(parafraza, str. 191) W handlu konwencjonalnym grupa pierwsza to 20% produktów: generuje 80% przychodu i 100% zysku. Grupa druga to 80% produktów, które generują 20% przychodu i zerowy dochodów. W handlu w długim ogonie produkty będące w opisanej wcześniej pierwszej grupie to ilościowo zaledwie 2% oferowanych. Generują one 50% przychodu i 33% zysku. Produkty stanowiące drugą grupę w handlu konwencjonalnym w długim ogonie stanowią 8% oferty, generują 25% przychodu i również 33% zysku. Ostatnia grupa , to produkty niedostępne w handlu konwencjonalnym. Jej liczebność jest 9-krotnie większa od sumy poprzednich grup. Produkty te stanowią 90% oferty, generują 25% przychodu oraz 33% zysku.
(cytat, str. ) Dwie z podstawowych funkcji niedoboru w ekonomii tradycyjnej, marginalne koszty wytwarzania i dystrybucji, na rynkach dóbr cyfrowych w ramach długiego ogona są zbliżone do zera, gdyż kopiowanie i przekaz bitów nie kosztuje prawie nic.
(cytat, str. 197) Rynek internetowy jest w znacznie mniejszym stopniu zdominowany przez największe przeboje. Sprzedaż online znajduje się poza ich wpływem. (...) w sprzedaży konwencjonalnej 1000 najpopularniejszych płyt generuje niemal 80% wartości rynku (...). Z kolei w obrocie internetowym ten sam pierwszy 1000 płyt daje niecałą trzecią część wartości sprzedaży
(cytat, str. 193) Opłacalność sprzedaży jest uzależniona od ich filmów wieku - im starszy tytuł, tym więcej przynosi sklepowi zysku. Dlatego dimy handlujące w długim ogonie posiadają tak poważną przewagę - dysponują "półkami" na których mogą trzymać również stare płyty w niemal nieograniczonych ilościach.
(cytat, str. 189) w dziedzinie konwencjonalnej sprzedaży detalicznej w 2005 roku nowe albumy przyniosły 63% sprzedaży, natomiast pozostałe 37% to płyty starsze. Wartości te są odwrotne w sprzedaży internetowej: nowa muzyka generuje około 1/3 przychodu, a starsze utwory to mniej więcej 2/6 sprzedaży.
(cytat, str. 188) 1 200 000 tytułów stanowi zaledwie 1,7% sprzedaży detalicznej w sklepach Barnes&Noble, lecz aż 10% wartości sprzedaży internetowej za pośrednictwem strony bn.com
(cytat, str. 142) Towary mają formę cyfrową, co pozwala na ich powielenie i realizację dostaw w takich ilościach, jakich żąda rynek, czy też na jakie jest popyt - od zera do miliarda. Bestseller i "neverseller" to tylko elementy elektronicznej bazy danych, których utrzymanie jest technologicznie i ekonomicznie tak samo (mało) kosztowne
(cytat, str. 141) potencjał print-on-demand to zarówno wydłużenie jak i dopełnienie długiego ogona, jak i poprawa opłacalności przedsięwzięć ilustrowanych przez pierwszą część wykresu.
(cytat, str. 138) w rozwiązaniu stosowanym przez Amazon produktów innych sklepówwystępuje swoista centralizacja podaży i rozproszenie popytu, przy czym ogromną zaletą takiego schematu jest to, że sklep i klient wcale nie muszą się ze sobą zetknąć. Wbrew pozorom rozwiązanie to zwiększa prawdopodobieństwo spotkania się podaży z popytem.
(cytat, str. 134) Usługi cyfrowe posiadają wszystkie zalety dostępnego w firmie Amazon katalogu płyt online, a ponadto umożliwiają uzyskanie dodatkowych oszczędności dzięki temu, że realizacja zamówień odbywa się w sieci, co nie generuje niemal żadnych kosztów. Tą metodą można zdobyć Świętego Graala handlu detalicznego - koszty wytwarzania i dystrybucji bliskie zeru, Z uwagi na fakt, iż dodatkowe elementy bazy danych oraz parę megabajtów na serwerze właściwie nic nie kosztują, sklepy takie nie mają ograniczeń by oferować pełen wachlarz produktów.
(cytat, str. 78) Obecnie dochody z handlu online przekraczają zyski za sprzedaży katalogowej i stanowią około 5% obrotów detalistów w Ameryce. Tendencja jest wzrostowa, tempo przyrosty wynosi około 25% rocznie, więc spełnia się prognoza wygłoszona przez Jeffa Bezosa, który twierdził, że handel internetowy przejmie około 15% sprzedaży detalicznej, dzięki czemu osiągnie wartość przekraczającą dziesiątą część corocznych obrotów handlowych w Ameryce
Mark Norris,
E-biznes. ,
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2001, ISBN: 83-206-1398-1 (21+0)
(cytat, str. 16) Nie ma dotąd powszechnie akceptowanej definicji e-biznesu. Przyjmiemy więc, że obsługuje ona wszystkie problemy dotyczące zakupu i sprzedaży towarów oraz usług dostępnych za pośrednictwem sieci. Istotną cechą e-biznesu jest to, iż transakcje pomiędzy dwiema stronami, czy to między firmą a klientem (business-to-consumers, B2C), czy między dwiema firmami (business-to-business, B2B), są transakcjami on-line oraz to, że głównym przedmiotem tego handlu jest informacja. Należy zatem rozpatrywać e-biznes jako klucz do transakcji - jest to transakcja która może, lecz nie musi, zakończyć się dostarczeniem fizycznego produktu. Powszechnie stosowanymi synonimami słowa e-biznes są angielskie terminy eCommerce oraz eTrade. W niektórych akademickich opracowaniach próbuje się rozróżniać ich znaczenia (np. przez eCommerce określa się jedynie kupno i sprzedaż dóbr oraz towarzyszący temu przepływ informacji i kapitału; termin eTrade określa wówczas transakcje dokonywane między dostawcami).
(cytat, str. 32) Poznaliśmy zatem trzy podstawowe modele funkcjonalne możliwe do zastosowania w e-biznesie: - Model brokerski. Jego celem jest sprzedawanie określonego zestawu produktów i usług. Dobry biznes wyróżniają następujące zalety - atrakcyjne opakowanie, sprawna dostawa i należyta obsługa płatności. - Model dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta, preferowanym rodzajem działalności jest raczej sprzedaż zestawu produktów wykonywanych na zamówienie niż rynek masowy. W tym przypadku muszą być dostępne aplikacje umożliwiające potencjalnym klientom dostosowywanie podstawowego produktu do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. - Model kontaktowy, którego celem jest pośrednictwo, kojarzenie potencjalnych dostawców dóbr i usług oraz klientów. Jest to zwykle biznes masowy wyróżniający się szybkością i sprawnością wszystkich transakcji elektronicznych.
(cytat, str. 35) Rynki dzieli się często według podmiotu na nim dominującego. Wyróżnia się trzy główne rodzaje e-rynku: rynek sprzedawcy, rynek nabywcy i rynek otwarty. - Na rynku sprzedawcy cenę ustalają wielcy, dominujący sprzedawcy i producenci. Ich marka lub produkt są poszukiwane i dlatego cena w zasadzie nie podlega negocjacji. - Na rynku nabywcy jest wielu sprzedawców oferujących podobne lub konkurencyjne dobra i jedynie niewielka liczba silnych nabywców starających się uzyskać jak najlepszą cenę.
(cytat, str. 97) Zaufanie i bezpieczeństwo to dwa najważniejsze elementy każdej transakcji elektronicznej, które są również podawane jako największe bariery w rozwoju e-biznesu. Nie jest to dziwne jeśli zważyć, że obie strony transakcji nigdy się nie spotykają, nie znają swoich miejsc pobytu, a tylko pragną zrobić interes; coraz częściej opiewający na znaczne kwoty. Najbardziej podstawową sprawą jest zapewnienie ochrony informacji przesyłanej poprzez sieć. Dlatego tak ważną rolę odgrywa w transakcjach elektronicznych szyfrowanie - żadne późniejsze wysiłki nie pomogą, jeśli samo połączenie nie jest bezpieczne. Gdy więc dialog pomiędzy konsumentem i dostawcą zostanie już zabezpieczony, trzeba sprawdzić tożsamość obu stron, nim rozpoczną w dobrej wierze zawieranie transakcji handlowej. Każdy uczestnik transakcji pragnie ponadto mieć pewność, iż druga strona jest godna zaufania.
(cytat, str. 258) Nie ma wątpliwości, że technologie internetowe przyczyniają się do zreformowania relacji klient-biznes. Odległość przestała być problemem, "pracownik informacyjny" wkroczył na scenę, a konkurencja ma charakter globalny. Wszystko to zagraża tym gałęziom przemysłu, które jeszcze niedawno przynosiły zyski, kreując jednocześnie wiele nowych.
(cytat, str. 163) Wzorzec ten wydaje się być dobry do zastosowania w rozmaitych projektach. Jest on bowiem oparty na schemacie rozwoju softwaru sieciowego - a więc tego, co stanowi istotną treść rozwiązań e-biznesowych. Warto więc przyjrzeć się dokładniej każdej z wymienionych faz projektowania. Faza "wymagań" dotyczy w całości sprawy rozstrzygnięcia tego, czym projekt właściwie jest. Mimo, że chodzi o techniczne opracowanie projektu, istotną część tej fazy projektowania stanowi zrozumienie istoty propozycji biznesowej, ustalenie polityki działania, a nawet samo oczekiwanie na inspirację twórczą - w dynamicznym środowisku e-biznesu jest zawsze coś do zrobienia nawet, jeśli nie jest z początku jasne, co to właściwie jest! [] Gdy już poznaliśmy "twarde" wymagania, można zacząć prace projektowe. Cykle rozwojowe prowadzą w sposób systematyczny poprzez fazy specyfikacji, projektowania logicznego i fizycznego, a dalej testy i kończą się wypuszczeniem gotowego projektu - są procedurą od dawna ustaloną. Trzeci etap procesu projektowania - znany jako customer engineering (inżynieria dostosowana do potrzeb klienta) jest już gorzej kontrolowany. Dotyczy on takiego dostosowania projektu, aby uzyskać akceptację użytkownika. Powodem nieprzewidywalności tej fazy jest to, że klient lub inżynier wdrażający jakąkolwiek aplikację często nie wie, co końcowy użytkownik projektu będzie z nią robił. [] Oprócz napraw stanowiących oczywistą konieczność wspomagania systemu po jego uruchomieniu, są jeszcze niezbędne kroki zapobiegawcze (aby na bieżąco dostosowywać się do zmian zachodzących na świecie), środki udoskonalające (aby system pracował bardziej gładko) oraz środki optymalizacyjne (zwiększające atrakcyjność systemu).