Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 19) "Najważniejsze zalety ankietowania pocztowego, w porównaniu z innymi metodami ankietowania: 1. są względnie tanie, 2. pozwalają na przeankietowanie bardzo dużej liczby respondentów we względnie krótkim okresie, 3. dają czas respondentowi na sformuowanie odpowiedzi i na ewentualne skompletowanie potrzebnych do wypełnienia ankiety informacji, 4. zapewniają respondentom poczucie prywatności, 5. działają na respondenta obrazem - są przez niego odbierane wzrokiem a nie słuchem, 6. dają respondentowi możliwość wypełnienia ankiety w najdogodniejszym dla niego czasie, 7. pozwalają respondentowi na zapoznanie się z całą sekwencją pytań zawartą w ankiecie przed jej wypełnieniem, 8. na odpowiedzi respondenta nie wpływają oczekiwania ankietera."
(cytat, str. 109) "Zleceniodawca badania Szansa na udział respondentów w badaniu ankietowym rośnie, gdy uznają je oni za ważne lub prestiżowe(...). Dlatego częściej odsyłane są ankiety zlecane przez organy administracji rządowej lub przez znane uniwerystety. Ponadto respondenci widząc list wyjaśniający zaopatrzony w nagłóek agencji rządowej lub uniwerystetu nie obawiają się, że ktoś chce im sprzedać nieruchomość lub polisę ubezpieczeniową."
(cytat, str. 109) "Istenieje kilka doniesień o tym, że kolor papieru, na któym wydrukowano kwestionariusz, może wpływać na procent odpowiedzi (...). Może to być spowodowane tym, że ankieta o innym niż biały kolorze jest lepiej widoczna na biurku respondenta, dzięki czemu trudniej jest ją zgubić lub zapomnieć o niej. Najczęściej stosowano ankietę w kolorze zielonym, porównując ją z ankietą białą. Inne kolory były badane rzadziej."
(cytat, str. 17 - 18) Rodzaje błędów "1. Jednym z podstawowych rodzajów błędów jest niepoprawny dobór próby () 2. inny problem związany z doborem próby wiąże się z możliwością wystąpienia efektu skrzywienia próby wynikającego z tego, że część respondentów na ankietę nie odpowiedziała. () 3. Inne ważne pole, na jakim mogą pojawiać się problemy, to niepełne lub nieprawidłowe odpowiedzi respondentów na niektóre pytania. () 4.Ostatnim już, bardzo szerokim polem, na którym mogą pojawiać się problemy jest zjawisko niezrozumienia przez respondentów pytań, jakie są zawarte w ankiecie."
(cytat, str. 170) Przez ankietę rozumie się pomiar pośredni polegający na udzielaniu pisemnych odpowiedzi przez respondentów. Wywiad natomiast jest pomiarem bezpośrednim w mowie potocznej polegającym na udzielaniu ustnych odpowiedzi przez respondenta. Wyjątek stanowi wywiad telefoniczny, który jest pomiarem pośrednim. Osoby przeprowadzające pomiary ankietowe nazywa się ankieterami."
(cytat, str. 96) Ankiety niestandaryzowane zawierają pytania o szerokim zakresie, które umożliwiają respondentowi wyrażenie poglądów na swój własny sposób. Pytania w takich ankietach są ułożone w określonym porządku, ale ich kolejność nie jest traktowana rygorystycznie i ankieter nie musi ściśle trzymać się każdego szczegółu w pytaniu. Może przejść do dalszych pytań, zastosować podpowiedź lub nawet ułożyć pytanie, którego nie przewidziano. Tego typu ankiety mają zastosowanie podczas pogłębionych wywiadów (osobistych, telefonicznych) i są podstawową metodą badania rynków technicznych i specjalistycznych.
(cytat, str. 96) Ankiety częściowo standaryzowane zawierają zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte. Stosuje się je w badaniach rynków business-to-business, kiedy trzeba być przygotowanym na duży zakres różnych odpowiedzi. Dzięki użyciu ankiety częściowo standaryzowanej można uzyskać zarówno informacje jakościowe, jak i ilościowe. Takie ankiety można przeprowadzać telefonicznie lub osobiście.
(cytat, str. 96) Ankiety standaryzowane składają się z zamkniętych pytań lub pytań z kilkoma przewidzianymi odpowiedziami. Układając takie pytania, należy pamiętać o tym, że trzeba przewidzieć wszystkie możliwe odpowiedzi. Ankiety tego typu stosowane są podczas dużych programów badań (ponad 30 wywiadów, a częściej 200 i powyżej tej liczby) i mogą być przeprowadzane telefonicznie lub osobiście, albo też respondent wypełnia je sam. Sposób przeprowadzania badania zależy od typu respondenta, treści ankiety, jak również od dostępnych środków finansowych.
(cytat, str. 95 - 96) Ankieta pełni kilka ważnych funkcji. Jej podstawowy cel to ułatwienie zadania ankieterowi, czyli uzyskania danych od respondenta — ponieważ pytania są wydrukowane, ankieter nie musi uczyć się ich na pamięć. Zapewniają one także jednolity sposób przeprowadzania badania, zwłaszcza gdy w ramach tego samego projektu wywiady są przeprowadzane przez wielu ankieterów — gdyby nie stosowano ankiet, pytania byłyby zadawane przypadkowo, zgodnie z uznaniem osoby przeprowadzającej wywiad. Są one również ważne dla systemu gromadzenia danych, ponieważ zapisywane konsekwentnie w ten sam sposób odpowiedzi ułatwiają ich analizę.
Ankietę można przeprowadzać telefonicznie, osobiście lub też respondent może Napełnić ją samodzielnie (dostarcza się ją pocztą lub drogą internetowa.
(parafraza, str. 114 - 115) 10 czynników, które należy wziąć pod uwagę w chwili projektowania ankiety:
1. Pomysł o celach badania: w ten sposób uwzględnisz wszystkie ważne czynniki.
2. Pomyśl o tym, w jaki sposób będzie przeprowadzany wywiad, jest to związane z formą umieszczanych w ankiecie pytań (ankiety przeznaczone do samodzielnego wypełnienia powinny mieć inną formę niż te, które będzie wypełniał ankieter).
3. Pomyśl o wprowadzeniu: bardzo istotne jest przyciągnięcie zainteresowania respondenta oraz wyjaśnienie jego wszelkich pytań związanych z zasadnością badania.
4. Pomyśl o formie, ankieta powinna być jasna i prosta do odczytania. Pytania i odpowiedzi mają wyglądać standardowo, należy także zostawić wolne miejsce na komentarze tam, gdzie jest to konieczne.
5. Pomyśl o respondencie, pytania należy ułożyć w takiej formie, aby były one dla niego dogodne.
6. Pomyśl o kolejności pytań: powinny być pogrupowane tematycznie w logicznym porządku oraz przechodzić płynnie w następne pytania.
7. Pomyśl o rodzajach pytań: zastosowanie różnych rodzajów pytań pomoże w utrzymaniu zainteresowania respondenta podczas wywiadu.
8. Układając pytania pomysł o odpowiedziach, które można uzyskać, jeśli nie można w pełni przewidzieć, jakie będą odpowiedzi respondentów — pytanie należy zmienić.
9. Pomyśl o tym, w jaki sposób będą przetwarzane dane. w jaki sposób będą pobierane
z ankiety i analizowane? (stosowane metody mogą się różnić — od odpowiedniego oprogramowania używanego w agencjach badań rynkowych aż po arkusz Excela).
10. Pomyśl o instrukcjach, zazwyczaj wywiad przeprowadza ktoś inny niż osoba, która zaprojektowała ankietę — ankieter (lub respondent w przypadku ankiety do samodzielnego wypełnienia) potrzebuje w związku z tym jasnych wskazówek dotyczących postępowania na każdym etapie.
Po zaprojektowaniu ankiety należy przeprowadzić badanie pilotażowe. Powinno one mieć miejsce w warunkach jak najbardziej zbliżonych do prawdziwego badania.
(cytat, str. 137) Jedną z ciekawych koncepcji dziedzinie benchmarkingu jest przeprowadzanie ankiety wśród menadżerów i zapytanie ich, co sądzą o dziale zasobów ludzkich i usługach, jakie on świadczy. Podjęcie ryzyka wystawienia się na krytykę ze strony kolegów - menadżerów( którzy w większości nie zaryzykowaliby podobnego doświadczenia e własnych działach) wymaga odwagi.
(cytat, str. 84 - 85) Do zalet ankiety internetowej w stosunku do tradycyjnej ankiety pocztowej należą:
możliwość przeprowadzenia badania w skali globalnej;
możliwość szybkiego i jednoczesnego dotarcia do dużej liczby respondentów;
łatwiejszy dostęp do trudnych grup respondentów, np. dyrektorów banków;
krótki czas oczekiwania na zwrot wypełnionych ankiet (duża część rozesłanych ankiet jest zwracana w ciągu doby);
wyższy procent zwrotu ankiet elektronicznych;
niższe koszty prowadzenia badań;
możliwość dodania do ankiety elementów multimedialnych (grafika, animacja i dźwięk);
prezentowanie kwestionariusza w formie ciągu okien pop-up, gdzie w jednym oknie występuje jedno pytanie, co sprawia, że respondent nie ma możliwości cofnięcia się do wcześniejszych pytań, a więc nie może zmienić swoich odpowiedzi pod wpływem późniejszych pytań (rozwiązanie to przybliża ankietę internetową do wywiadu bezpośredniego);
możliwość zbadania na wstępie spontanicznej, a następnie asystowanej znąjomość np. marek produktów, co nie jest możliwe w ankiecie tradycyjnej;
możliwość wprowadzania zmian do kwestionariusza w trakcie prowadzenia i badań (oczywiście będzie to miało wpływ na interpretację wyników, jednak faktem jest, że w przypadku ankiety internetowej zatwierdzenie Określonego | kształtu kwestionariusza nie jest decyzją nieodwracalną);
większa wygoda dla badacza (odpada problem druku kwestionariuszy, kompletowania przesyłek, wysyłania listów, wczytywania odpowiedzi do komputera);
większa wygoda dla respondenta (możliwość wypełnienia i wysłania wypełnionego kwestionariusza w każdej chwili);
mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu związanego z przetwarzaniem ankiet;
możliwość przetwarzania danych w czasie rzeczywistym.
(cytat, str. 83 - 84) Nie na wszystkie pytania uzyskamy odpowiedź w drodze internetowych badań wtórnych. W przypadku braku poszukiwanych danych istnieje możliwość przeprowadzenia w Internecie badań pierwotnych. Internet jest predestynowany do prowadzenia w nim badań ankietowych. Badania te w Internecie najbardziej przypominają ankietę pocztową, choć w niektórych przypadkach można też doszukać się podobieństwa do ankiety ogólnej, która polega na samodzielnym pobieraniu kwestionariusza przez respondentów z miejsc ogólnodostępnych. Takim miejscem może być strona WWW organizacji prowadzącej badanie, na której jest umieszczony elektroniczny kwestionariusz ankietowy. W tym miejscu należy wskazać na możliwości rozprowadzenia kwestio nasza w Internecie. Internetowe badania ankietowe mogą być przeprowadzone na kilka sposobów. Najczęściej polegają na umieszczeniu kwestionariusza na stronie WWW danej organizacji. Problemem jest wówczas skłonienie respondentów do odwiedzenia owej strony i wypełnienia kwestionariusza. W tym celu wykorzystuje się różne formy reklamy nie tylko w Internecie oraz środki zachęty w postaci nagród rozlosowywanych wśród uczestników badania. Próba, którą można uzyskać tą drogą, nie jest próbą losową. W określonych sytuacjach może to być próba celowa, przypadkowa lub jednostek typowych. Innym sposobem jest rozsyłanie ankiet pocztą. Ta ankieta przypomina świadczoną przez pocztę usługę rozprowadzania druków bezadresowych.
(cytat, str. 123) Panel dotyczy stałej reprezentacji ankietowych, wybranej do badań wielokrotnych, powtarzanych w regularnych odstępach czasu. Zasadniczo obejmują one ten sam zakres przedmiotowy.
(cytat, str. 123) Omnibus jest z kolei wielotematycznym badaniem ankietowym przeprowadzanym zwykle przez firmę badawczą (np. Pentor, Indykator) na reprezentatywnej próbie. Badanie takie jest prowadzone w sposób ciągły (np. co miesiąc) na terenie całego kraju.
(parafraza, str. 80) Najpopularniejszą metodą prowadzenia marketingowych badań pierwotnych są ankiety. Są one umieszczane na stronie firmy, przesyłane na skrzynkę mailową bądź znajdują się na popularnych stronach, często odwiedzanych przez respondentów. Odpowiedzi wpisywane do kwestionariuszy są automatycznie zliczane, co powoduje przyspieszenie procedury badawczej, a tym samym obniżenie kosztów. Zaletami e-ankiet jest również możliwość dotarcia do grupy respondentów trudno osiągalnych dla marketingowaca za pomocą innych technik (np. do grup prawników, lekarzy).
(cytat, str. 187) Kwestionariuszem ankiety (ankietą) nazywamy taki typ kwestionariusza w którym zmienne (fakty, opinie) zostały w pełni wyrażone w postaci odpowiednich pytań, zaś pytania opracowane w ten sposób, iż treść ich nie wymaga dodatkowych komentarzy badającego. Pytania i odpowiedzi ankiety mogą mieć charakter otwartych lub zamkniętych. Pytania otwarte dają respondentowi całkowitą swobodę wypowiedzi, zamknięte ograniczają wypowiedź respondenta do wyboru odpowiedniego wariantu gotowej odpowiedzi.