Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 36) System jakości obejmuje wszystkie procesy niezbędne dla zapewnienia efektywnej usługi, począwszy od projektu po sprzedaż. Dostarcza ram, według których w organizacji przeprowadzany jest pomiar i audyt jej działalności oraz prowadzone jest ciągłe poszukiwanie możliwości poprawy jakości produktów. Ramy te nie mogą jednak zastąpić zaangażowania kierownictwa i pracowników w tego typu działania. System jakości integruje wszystkie elementy potrzebne organizacji do zarządzania jakością jej produktów.
(cytat, str. 60) Podstawowym wymogiem uzyskania certyfikatu zgodności systemu jakości z normami serii ISO 9000 są udokumentowane procedury. Ich zakres jest różny w przypadku każdego z trzech modeli (ISO 9001, ISO 9002,ISO 9003). Wymagania najbardziej rozszerzonego modelu (ISO 9001) obejmują udokumentowanie przez jednostkę gospodarczą zdolności zapewnienia jakości w zakresie: projektowania, konstruowania, wytwarzania, instalowania i obsługiwania.
(parafraza, str. 20) Etapy wdrażania systemu zarządzania jakością: - Audit wewnętrzny - diagnoza stanu - Spotkanie (szkolenie) z Zarządem organizacji - Szkolenie Pełnomocnika i grup roboczych, szkolenie załogi - Opracowanie dokumentacji systemu - Wdrożenie i doskonalenie systemu Wynik: Gotowość systemu do certyfikacji
(cytat, str. 111) System jakości to struktura organizacyjna, podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umożliwiające zarządzanie jakością (ISO 8402)
(cytat, str. 241 - 242) audytorami tym wynikiem powinno być zainteresowane kierownictwo firmy. Audytorowi wypadnie badać wiele procesów zarządzania jakością, lecz wśród nich są problemy szerszej natury, które dają ogólną miarę podejścia firmy do jakości 1. Wady wewnętrzne. Jaki jest poziom pomyłek, problemów i niezgodności, których można uniknąć? Czy są rejestry braków, przeróbek, poprawek? Co w tej sprawie się robi? 2. Wady zewnętrzne. Reklamacje, wezwania gwarancyjne, wymiany. Czy prowadzi się ich pomiary? Czy bada się i usuwa przyczyny? 3. Częstość / tendencje. Czy liczba problemów wzrasta, czy maleje? 4. Audyty wewnętrzne. Czy kierownictwa wszystkich szczebli są nimi zainteresowane i czy podejmują działania korygujące? 5. Audyt funkcji kierownictwa. Czy członkowie kierownictwa biorą udział w zarządzaniu jakością i procesach jej poprawy? Czy mają świadomość charakteru problemów, jakie istnieją na niższych szczeblach organizacji?
(cytat, str. 216) Wdrażanie systemu jakości w okresie przed oceną pozwala ujawnić stopień zaangażowania firmy w sprawy jakości. W żadnym innym czasie, jak wynika z doświadczeń autora, szef zarządu lub wyższe kierownictwo nie będą musieli dokonywać tak krytycznej oceny wszystkich aspektów działalności firmy i zaakceptować dyscyplinę właściwą normie ISO 9000. Okres wdrażania systemu do praktyki umożliwia pełnomocnikowi włączenie wszystkich pracowników w nowe przedsięwzięcie, pozyskanie ich krytycznej, konstruktywnej oceny oraz wniosków w sprawie udoskonaleń.
(cytat, str. 107) Można uważać, że systemy jakości składają się z trzech podstawowych elementów. Są to: - procedury obejmujące całość organizacji oraz etos firmy, - kontrola jakości w zastosowaniu do poszczególnych zadań, - zapewnienie jakości przez służbę jakości.
(cytat, str. 107) System jakości zapewnia strukturę, która ułatwia stworzenie i monitorowanie jakości. Wszystkie organizacje mają więc system jakości. Tym, co je odróżnia, jest poziom sformalizowania, którego miarą jest to, czy struktura i instrumenty zostały zaplanowane i udokumentowane, oraz kompleksowość, z jaką prowadzi swe działania. System jakości udokumentowany "formalnie" jest zaprojektowany pod kątem osiągania jakości poprzez zhierarchizowanie wymagań: polityka i wymagania generalne zostają rozwinięte na szczegółowe, wymagające podjęcia działania, a rejestry danych ukazują, że zostało to spełnione. Proces formalizacji, a następnie rozszerzenie wysiłków poza i ponad to, co okazuje się być minimum dla załatwienia spraw, może pomóc poprawić zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki, decydujące o zadowoleniu klienta przez zmniejszenie częstości i wielkości usterek w dotrzymywaniu wymagań jakościowych. Jednym ze skutków tego jest ogólne zmniejszenie kosztów.
(cytat, str. 403) Koncepcją leżącą u podstaw systemów jakości, jest wykrywanie potencjalnych problemów słabej działalności lub usterek w przedsiębiorstwie i zapobieganie im. Podstawowe kroki przy ustalaniu systemów jakości obejmują: - ustalenie polityki i celów, - określenie struktury organizacyjnej i zakresów odpowiedzialności, - zdefiniowanie podstawowych działań i operacji w organizacji, w tym działań związanych ze współdziałaniem z klientem i reagowaniem na jego wymagania, - określenie i udokumentowanie poszczególnych metod i procedur postępowania, ustalenie mechanizmu kontroli opartego na najlepszych doświadczeniach, - ustalenie jasnych instrukcji postępowania i zapewnienie ich stosowania w praktyce, - ustanowienie konkretnych norm wyników działania oraz mechanizmu korygującego działania niezgodne ze standardem, - opracowanie odpowiednich systemów ewidencji, - określenie potrzeb szkoleniowych i przeszkolenie załogi
(cytat, str. 49) System jakości to struktura organizacyjna, rozłożenie odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umożliwiające zarządzanie jakością. Odnosi się on zwykle do wszelkich czynności związanych z jakością towaru i jest z nimi wzajemnie powiązany. Obejmuje on wszystkie etapy "życia" towaru, od wstępnego określenia, do ostatecznego zaspokojenia wymagań i oczekiwań odbiorcy.
(cytat, str. 298) System jakości obejmuje wyroby i procesy, określone w aspekcie jakościowym (są one odpowiednim systemu wykonawczego lub inaczej sfery realnej) oraz system zarządzania jakością (odpowiednik strefy regulacji).
(cytat, str. 58) System jakości to struktura organizacyjna ujmująca podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umożliwiające wdrożenie zarządzania jakościowego. Cele systemu jakości można sformułować jako uzyskanie: -poziomu jakości zaspokajającego potrzeby klienta -odpowiedniego stopnia wiarygodności u klienta -ogólnego przekonania, że stosowane metody zarządzania zapewniają osiągnięcie zamierzonej jakości
(cytat, str. 18) Konsekwencją wprowadzania systemu jakości w przedsiębiorstwie jest podniesienie efektywności i konkurencyjności w warunkach gospodarki rynkowej.
(cytat, str. 19) Wprowadzenie systemu jakości powoduje również szereg pozytywnych zjawisk wewnątrz przedsiębiorstwa, a mianowicie: podniesienie poziomu organizacji przedsiębiorstwa, wbudowanie w tę organizację mechanizmów wewnętrznej spójności oraz dostosowania rozwiązań do zmieniających się warunków otoczenia.
(cytat, str. 41) Każde przedsiębiorstwo musi samo zbudować system jakości uwzględniając swoją specyfikę wynikającą z uwarunkowań wewnętrznych, zewnętrznych, a w szczególności kondycji finansowej, stanu techniki, technologii, organizacji, świadomości załogi i kierownictwa, klimatu dla jakości itp.
(cytat, str. 92) System jakości -struktura organizacyjna, procedury, procesy i zasoby niezbędne do zarządzania jakością. Systemem jakości jest więc - mówiąc najogólniej - ten segment ogólnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, który umożliwia zarządzanie procesami kreowania i ochrony jakości.
(cytat, str. 118 - 119) Podstawowy cel międzynarodowej standaryzacji systemów jakości wykracza jednak znacznie poza interesy pojedynczego przedsiębiorstwa. Celem tym jest skonstruowanie systemu zapewnienia jakości o zasięgu globalnym, pozwalającego racjonalizować rożnego rodzaju procedury stosowane w obrocie towarowym.