Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 145) Przy opracowywaniu polskich standardów kontroli zarządczej skorzystano z następujących międzynarodowych standardów:
Kontrola wewnętrzna - zintegrowana koncepcja ramowa oraz Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - raporty opracowane przez Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję Treadway (COSO)
Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym - przyjęte w 2004 r. przez Międzynarodową Organiację Najwyższych Organizacji Kontroli/Audytu (INTOSAI),
Zmienione Standardy Kontroli wewnętrznej służące skutecznemu zarządzaniu Komisji Europejskiej przyjęte w 2007 r. (SEC 1241 app. 1).
(cytat, str. 148) Kryteria oceny gospodarki jednostki (tab. 4).
Legalność
Zgodność funkcjonowania jednostki lub audytowanej działalności z obowiązującymi przepisami prawa
prawidłowość stanowienia przepisów wewnętrznych obowiązujących w jednostce w ramach wykonywanych zadań
zgodność audytowanej działalności z aktami administracyjnymi, orzeczeniami sądowymi, umowami cywilnoprawnymi oraz innymi obowiązującymi aktami i normami
zaniechanie działalności mimo prawnie określonego obowiązku
Gospodarność
zapewnienie oszczędnego i efektywnego wykorzystania środków
uzyskanie właściwej relacji nakładów do efektów
wykorzystanie możliwości zapobiegania lub ograniczania wysokości szkód powstałych w działalności jednostki
Celowość
Zapewnienie zgodności działań jednostki z jej celami statutowymi
Zapewnienie optymalizacji stosowanych metod i środków oraz ich adekwatności do osiągnięcia założonych celów
Zakres przyjętych przez kierownictwo kryteriów, faktów i okoliczności
Rzetelność
wypełnianie obowiązków pracowniczych z należytą starannością
dokumentowanie działań i stanów faktycznych we właściwej formie w wymaganych terminach z uwzględnieniem faktów i okoliczności
Przejrzystość
klasyfikowanie dochodów i wydatków publicznych
stosowanie obowiązujących zasad rachunkowości
prowadzenie sprawozdawczości
Jawność
Udostępnianie sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostki
udostępnianie innych informacji dotyczących funkcjonowania jednostki i podejmowania decyzji
(cytat, str. 207) Kontrola wewnętrzna przede wszystkim powinna sprawdzać legalność i prawidłowość działalności prowadzonej przez bank oraz prawidłowość i rzetelność składanych sprawozdań i informacji.
(cytat, str. 566) Audyt systemów informatycznych to postępowanie o charakterze poświadczającym, prowadzone przez niezależną jednostkę, którego celem jest weryfikacja zgodności systemów informatycznych z określonymi wymaganiami, standardami lub procedurami.
(cytat, str. 35) Audyt personalny rozpoczyna się od poznania strategii organizacji i schematu organizacyjnego. Następnie przeprowadza się analizę pracy na kluczowych stanowiskach oraz analizę ilościową i jakościową potencjału ludzkiego. Ostatnim etapem audytu jest analiza potrzeb rozwojowych pracowników organizacji.
(cytat, str. 164) Audyt procesu pozwala ustalić, czy przebieg procesu jest zgodny z zaplanowanym, czy personel jest odpowiednio wyszkolony i stosuje się do zaleceń, czy dokumentacja jest kompletna, zatwierdzona przez dział jakości itd.
(cytat, str. 156) Audyt jakości stanowi systematyczne i niezależne badanie, mające na celu określenie czy działania dotyczące jakości i ich wyniki odpowiadają zaplanowanym ustaleniom i czy te ustalenia są skutecznie realizowane, pozwalając na osiągnięcie zamierzonych celów (zgodnie z definicją przyjętą przez ISO)
(cytat, str. 164) Audyt pojedynczego procesu polega na badaniu określonego procesu związanego z działalnością firmy. Jego celem jest sprawdzenie poprawności stosowania procedur oraz istnienia i poprawności wdrażania odpowiednich niezbędnych metod i środków, np. materialnych i personalnych.
(cytat, str. 156) Audyt jakości stanowi systematyczne i niezależne badanie, mające na celu określenie czy działania dotyczące jakości i ich wyniki odpowiadają zaplanowanym ustaleniom i czy te ustalenia są skutecznie realizowane, pozwalając na osiągnięcie zamierzonych celów (zgodnie z definicją przyjętą przez ISO).
(cytat, str. 46) Audyty wewnętrzne, nazywane czasami audytami strony pierwszej, są przeprowadzane przez samą organizację lub w jej imieniu dla potrzeb przeglądu zarządzania oraz do innych celów wewnętrznych i mogą stanowić dla organizacji podstawę do zdeklarowania przez nią zgodności. Często są one traktowane jako narzędzie, które umożliwia zbadanie czy działanie systemu zarządzania oraz wyniki tego oddziaływania są zgodne z zaplanowanymi.
(cytat, str. 46) Audyt to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z audytu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów audytu.
(cytat, str. 28) Plan audytu powinien zawierać elementy: - cele audytu; - kryteria audytu i wszystkie dokumenty odniesienia; - zakres, łącznie z identyfikacją jednostek organizacyjnych i funkcjonalnych oraz procesów, które mają być audytowane; - daty i miejsca, gdzie działania audytowe mają być prowadzone; przewidywany czas trwania działań audytowych, łącznie ze spotkaniami z kierownictwem audytowanego oraz spotkaniami zespołu audytującego; - role i odpowiedzialności członków zespołu audytującego oraz osób towarzyszących; - przydzielenie odpowiednich środków do obszarów krytycznych audytu.
(cytat, str. 19) Zespół audytujący - jeden lub więcej audytorów przeprowadzających audyt, wspomaganych przez ekspertów technicznych, jeżeli jest to wymagane.
(cytat, str. 46) Audyty zewnętrzne obejmują audyty nazywane ogólnie audytami strony drugiej lub strony trzeciej. Audyty strony drugiej są przeprowadzane przez strony zainteresowane organizacją, takie jak klienci, lub przez inne osoby występujące w ich imieniu. Audyty strony trzeciej są przeprowadzane przez niezależne organizacje zewnętrzne, takie jak te, które prowadzą certyfikację lub rejestrację na zgodność z wymaganiami norm ISO 9001 lub ISO 14001.
(cytat, str. 104) Audyt stosuje się do określenia stopnia spełnienia wymagań dotyczących systemu zarządzania jakością. Ustalenia z audytu są wykorzystywane do oceny skuteczności systemu zarządzania jakością i identyfikowania możliwości do doskonalenia.