Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 211) Przy zmianie systemu premiowania nie jest wymagany jakiś specyficzny okres wprowadzania systemu, gdyż "jeśli chodzi o własne pieniądze, ludzie są zadziwiająco pojętni".
(cytat, str. 239 - 240) Premie dla stałych klientów przyznawane są w formie pieniężnej lub innej np. w postaci uprawnienia do bezpłatnego nabycia pewnej ilości produktów. Maja one formę nagrody za stałe zakupy określonych produktów lub usług, co skłania konsumentów do jeszcze większego związania się z tymi produktami.
(cytat, str. 80) "Normalnym ekwiwalentem dobrze wykonywanej pracy jest premia, a nie awans". (...) awansowanie na wyższe stanowisko powinno zależeć od przydatności, a nie od wyników uzyskiwanych na dotychczas zajmowanym stanowisku. (...) W wielu przedsiębiorstwach rozgranicza się ocenę osiąganych wyników od oceny rozwoju osobistego pracowników. Ta pierwsza jest nieodzowna do celów wynagradzania, ta druga stanowi niezbędną przesłankę awansu.
(cytat, str. 147) Premie mogą być wypłacane z różną częstotliwością- co miesiąc, co kwartał, co pół roku, co roku lub nawet co kilka lat. Nie ma jednej recepty, kiedy i z jaką częstotliwością stosować nagradzanie premiowe. Dlatego przy tworzeniu systemu premiowego wskazany jest udział doświadczonych konsultantów, którzy czuwaliby nad jego poprawnością i zgodnością ze strategią, wizją i misją firmy.
(cytat, str. 146) Na ogół uznaje się , że ,, złoty środek'' wysokości premii to około 25 - 30% wynagrodzenia zasadniczego za okres podlegający premiowaniu.
(cytat, str. 143) Premia, to jeden z najskuteczniejszych i najszerzej wykorzystywanych motywatorów. Za pomocą dobrze skonstruowanego systemu premiowego można skłaniać ludzi do podjęcia pracy, trwania przy niej, do poprawy efektywności i do rozwoju. Premia pozwala na partycypację pracowników w korzyściach osiąganych przez przedsiębiorstwo.
(cytat, str. 137) Premia należy do części zmiennej wynagrodzenia i jest uzależniona od spełnienia przez pracownika określonych warunków stawianych przez pracodawce.
(cytat, str. 140) System premiowy jest częścią strategii personalnej firmy. Oznacza to, że nie tylko powinien przyczyniać się do jej realizacji, ale także powinien doskonale pasować do innych(poza systemem nagradzania) części strategii personalnej, a w szczególności do systemu doboru, systemu ocen okresowych i systemu derekrutacji.
(parafraza, str. 90 - 91) Czynniki wpływające na premie opcji Główne czynniki kształtujące poziom ceny (premii) opcji na akcje to:
bieżący poziom rynkowej ceny akcji,
poziom ceny wykonania (realizacji, bazowej) opcji,
czas do wygaśnięcia opcji,
zmienność cen akcji, 9 stopa procentowa, - oczekiwane dywidendy (precyzyjnie: przyznane prawa do dywidendy) w okresie ważności opcji. Dwa pierwsze czynniki — ceny rynkowa akcji i wykonania opcji — należy analizować łącznie, gdyż podstawową rolę odgrywają nie tyle ich poziomy, ale wzajemna relacja Zwiększenie różnicy pomiędzy cenami: rynkowa akcji i wykonania opcji powoduje wzrost premii opcji kupna i spadek premii opcji sprzedaży. Przy danej cenie bazowej opcji identyczny efekt daje wzrost ceny kasowej akcji. Pochodną tej zależności są najprostsze techniki spekulacji na wzrost kursu akcji polegające na nabyciu opcji kupna lub, przy założeniu, że wzrost kursu będzie niewielki, wystawieniu opcji sprzedaży. Spadek różnicy pomiędzy cenami: rynkową akcji i realizacji opcji powoduje obniżkę premii opcji kupna i wzrost premii opcji sprzedaży. Tak więc zakładając spadek kursu akcji w przyszłości można zająć pozycję spekulacyjną poprzez nabycie opcji sprzedaży lub, gdy oczekiwany spadek ma być niewielki, wystawienie opcji kupna. Z podanej zależności wynika także, że im niższa jest cena bazowa opcji, tym droższe są opcje kupna i tańsze opcje sprzedaży, Z kolei, im wyższa cena bazowa opcji tym tańsze są opcje kupna i droższe — opcje sprzedaży.
(cytat, str. 215) Premia natomiast byłaby składnikiem uzależnionym od realizacji planowanych przez zarządcę zmian i usprawnień. Jej wysokość w dużym stopniu cechowałaby się uznaniowością wobec praktycznych trudności w dokonaniu ścisłej oceny wprowadzanych udoskonaleń w organizacji i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Premii należy przypisywać istotną rolę motywacyjną z tego również powodu, iż będzie ona zastępować udział w zysku. Ten ostatni przypadek odnosi się do tych przedsiębiorstw, które znajdują się w słabszej kondycji finansowej.
(cytat, str. 124) Z raportów firmy doradczej McKinsey&Co wynika, że inwestorzy instytucjonalni wykazują gotowość do płacenia premii w wysokości 12-14% ceny akcji za walory spółek z Ameryki Północnej i Europy Zachodniej reprezentujących wyższe standardy ładu korporacyjnego. W przypadku spółek z rynków wschodzących premia ta jest jeszcze większa.
(cytat, str. 52) Kryteria uprawniające do otrzymania premii powinny być ustalone w sposób nadający się do kontroli, wiarygodne i dostosowane do działalności pracowników przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 52) Wysokość premii przyznawana pracownikom powinna być zróżnicowana zależnie od wyników przedsiębiorstwa wyrażonych zyskiem lub innymi miernikami.
(cytat, str. 39) Ich istotą jest opłacanie efektów płacy. Są to zmienne składniki wynagrodzenia zależne od wyników osiągniętych przez pracownika w danym okresie.
(cytat, str. 208) Kategorycznym błędem w stosowaniu premii jest nadawanie jej charakteru obligatoryjnego. W Polsce wciąż spotkać można tzw. premie regulaminowe, rozumiane jako premie należne każdemu w określonej z góry wysokości lub premie uznaniowe (Kopertyńska 1999, s. 129), które tak na prawdę są nagrodą, a nie premią. W polskim prawodawnictwie premie mają charakter roszczeniowy i mogą być dochodzone przez pracownika na drodze sądowej, nagrody mają natomiast charakter uznaniowy i nie są określone w żadnych regulaminach (Feliniak 2004, s. 11; Jacukowicz 2004, s. 57; Sekuła 2005, s. 61-63).
(cytat, str. 147) Mało wymowna jest też relacja premii do płacy zasadniczej. Dopóki nie mamy typu stosowanej premii i kulisów praktyk, związanych z jej podziałem, nie możemy powiedzieć nic o efektywności premiowania. Stałe premie, będące zaprzeczeniem idei i sensu premiowania, są naturalnie kompletnie bezużyteczne z punktu widzenia efektywności wynagradzania; jednak wciąż można je spotkać. Praktycznie bezużyteczne są - wciąż szeroko stosowane - premie typu redukowanego. Nieprofesjonalne, mało efektywne i niezgodne z prawem są także premie uznaniowe.
(cytat, str. 192) Badania wskazują, iż udział premii w płacy zasadniczej w krajach gospodarczo rozwiniętych jest znaczący: - Japonia (1978) - 38% - Belgia (1981) - 21% - Niemcy (1981) - 16% - Włochy (1981) - 16% - Holandia (1981) - 15% - Francja (1981) - 10%