Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Głównym fundamentem doskonalenia produkcji a zarazem i całego przedsiębiorstwa jest pięć zasad lean2: 1. Zgodnie z pierwszą zasadą należy określić jaką wartość ma każdy produkt w oczach potencjalnych klientów i jakie jego cechy mają dla nich największe znaczenie. Jest to istotne, gdyż to klient decyduje o tym, za co chciałby zapłacić a za co nie. Dlatego tak ważne jest rozpoznanie jego potrzeb. Następnie analizuje się, które z wykonywanych, w celu uzyskania produktu, operacji wpływają na zwiększenie wartości produktu z punktu widzenia klienta, a które wyłącznie generują koszty. Na tym poziomie można już wykluczyć pierwsze oznaki marnotrawstwa. 2. Zgodnie z drugą zasadą należy zidentyfikować i wyodrębnić poszczególne strumienie wartości, dokonać ich diagnozy, a następnie zaprojektować wizję stanu pożądanego i plany jego realizacji. Diagnoza ma przyczynić się do uproszczenia przepływu materiałów i informacji. Uproszczenie tych przepływów ma związek ze zmianami w strukturze firmy i opiera się na zbudowaniu wyodrębnionych jednostek biznesu, z których każda będzie realizowała zlecenie dotyczące danego strumienia niezależnie od pozostałych. 3. Zgodnie z trzecia zasadą należy zapewnić szybki i pozbawiony jakichkolwiek zakłóceń przepływ wartości przez firmę. Wprowadzenie zbyt dużych ograniczeń, a także zbyt wąska specjalizacja pracowników wpłynie ujemnie na sprawność przebiegu procesów, ponieważ ogranicza to często ich pole widzenia i nie pozwoli zrozumieć roli, jaką odgrywają w przebiegu procesów. Zakładając, że to pracownicy są podstawą sprawności przebiegu procesów należy zadbać o zapewnienie ich właściwej motywacji i rozwój ich kreatywności. Rozwój kreatywności zapewniają z reguły dobre systemy szkoleniowe i starannie opracowane karty stanowiskowe. W ramach szko-leń naucza trzech podstawowych elementów: - wagi relacji międzyludzkich i zaangażowania pracownika, - metodologii i wartości ciągłego doskonalenia procesów i wyrobów, - użyteczności naukowego i racjonalnego podejścia „planuj - rób - sprawdzaj w zarządzaniu ludźmi i operacjami. Motywacja pracowników odgrywa kluczową rolę w powodzeniu działań restrukturyzacyjnych w produkcji. Tylko dzięki zmotywowanym pracownikom, którzy są zaangażowani w życie firmy możemy dokonywać zmian i usprawnień. Motywowanie pracowników jest podstawową funkcją kierowników wszystkich szczebli przedsiębiorstwa. Umiejętność nakłonienia ludzi do pewnych obowiązków jest zasadniczą cechą kierownika, niezależnie od rodzaju grupy i zadań, które ona wykonuje. Motywowanie jest procesem ciągłym, w dużej mierze uzależnionym od stopnia w jakim człowiek prawidłowo postrzega związek miedzy zachowaniem a jego skutkiem. Motywowanie w żadnej mierze nie jest przypadkowym rozdawaniem nagród. Nie ma uniwersalnego środka na motywowanie ludzi. Każdą osobę należy traktować indywidualnie. Dwoje ludzi w takiej samej sytuacji może odbierać spodziewaną nagrodę lub karę w zupełnie inny sposób, w zależności od wyznawanych przez siebie wartości lub założeń o prawdopodobieństwie osiągnięcia celu. 4. Zgodnie z czwartą zasadą zadaniem klienta powinno być wyciąganie wartości od producenta. Dlatego też zadaniem producenta jest stałe poszukiwanie oszczędności, a więc rozsądne gospodarowanie posiadanymi zasobami. Błędem jest więc dostosowywanie wielkości produkcji do prognoz, które często są wyolbrzymiane oraz dążenie do maksymalnego wykorzystania zasobów. Należy produkować.tylko tyle ile zamówili klienci odrzucając pokusę tworzenia zapasów i dążyć do skracania cykli produkcyjnych wyrobów w celu poprawy jakości obsługi. 5. Zgodnie z piątą zasadą celem producenta powinno być stałe dążenie do doskonałości, gdyż przy ciągle zmieniających się warunkach osiągnięty stan może zostać utracony. Należy zatem przyjąć, że żadne z przyjętych rozwiązań nie jest doskonałe, gdyż ciągle poszukując można znaleźć lepsze w danych warunkach.
(Mazur G., Obrzud J. 2010, s. 541-542)
Lean Management opiera się na zasadzie ewolucyjnego stopniowego doskonalenia. Jest metodą polegającą na stosowaniu działań mających na celu „wyszczuplenie” przedsiębiorstwa. Działania te odnoszą się do szczebli hierarchicznych, struktur wydziałowych.
(Kowalczewski W., Nazarko J. (red.) 2006, s. 36)
Lean Management oznacza zespół zasad i technik zmierzający do maksymalnie oszczędnej organizacji przedsiębiorstwa i procesu produkcji, z reguły pociągającej za sobą zmniejszenie liczby komórek organizacyjnych i zatrudnienia, a także wprowadzanie zmian w organizacji i technologii produkcji, sprzedaży, proces logistyki wewnętrznej i zewnętrznej, przynoszący zmniejszenie kosztów.
(Wojciechowski T. 2011, s. 210)
Lean management- dosłownie oznacza odchudzone lub wyszczuplone zarządzanie. W tej koncepcji zakłada się ewolucyjne i ciągłe przekształacanie przedsiębiorstwa - jego organizacji i funkcjonowania.
(Korzeniowski L. 2010, s. 122)
Lean Management jest koncepcją, której podstawowym przesłaniem jest unikanie wszelkiego rodzaju marnotrawstwa drogą ciągłego procesu racjonalizacji całego przedsiębiorstwa oraz jego relacji z otoczeniem, polegającą na redukowaniu zakresu wewnętrznych funkcji przedsiębiorstwa do działań absolutnie niezbędnych. Jest to koncepcja polegająca na eliminacji czynności niedodających wartości produktowi, czyli tych czynności, za które klient chce płacić.
(Łuczak J. 2007, s. 206)
Lean Management ("odchudzone" zarządzanie) to metoda zarządzania stosowana w latach 80. i 90. głównie w firmach amerykańskich i japońskich oraz w niektórych zachodnioeuropejskich (...) Istotą tej metody jest uzyskanie wysokiej produkcji i pracy, sprawnej organizacji i zarządzania oraz wysokiej jakości produkcji i usług. Jest to osiągane poprzez integracje celów, zadań i funkcji przedsiębiorstwa.
(Grudziewski W. 2004, s. 201)
W systemie Lean Management dużą wagę przykłada się do tego, by w planowaniu przyszłej działalności uczestniczyli pracownicy zaliczani do personelu wykonawczego. Wiąże się to z decentralizacją wielu decyzji.
(Martyniak Z. 2002, s. 107)
(...) o ile reengineering bywał stosowany do jakiegoś wyizolowanego procesu głównego w przedsiębiorstwie, np. przebiegu zleceń, co właśnie odpowiada "managementowi informacyjnemu", to aplikacja systemu Lean Management bezwarunkowo wymaga reorganizacji trzech kluczowych, wzajemnie powiązanych procesów: przygotowania produkcji, managementu informacyjnego i transformacji materiałowej.
(Martyniak Z. 2002, s. 110-111)
(...) ujawnione wady i usterki są tylko symptomami bardziej złożonych słabości badanego systemu. Z tego względu w Lean Management wykrycie błędu traktuje się jako pewnego rodzaju szansę ulepszenia źle funkcjonującego systemu czy procesu. Warunkiem wykorzystania tej szansy jest poznanie przyczyn powstawania błędu.
(Martyniak Z. 2002, s. 106)
U podstaw ciągłego ulepszania leży przekonanie, że nie ma niczego, co nie mogłoby być udoskonalone, i że wszystkie osoby realizujące dany proces powinny czynnie uczestniczyć w jego udoskonaleniu.
(Martyniak Z. 2002, s. 106)
dziesięć zasad pracy w systemie Lean Management*: - pracy grupowej, - odpowiedzialności osobistej, - sprzężenia zwrotnego, - racji klienta, - priorytetu wartości dodanej, - standaryzacji, - ciągłego ulepszania, - natychmiastowej eliminacji przyczyn błędów, - przewidywania, - stopniowego doskonalenia.
Przytoczone zasady pracy w systemie Lean Management są tak pomyślane, by autoorganizacja mogła zastąpić narzuconą organizację zewnętrzną. Odnoszą się one w równym stopniu zarówno do kierowników, jak i wykonawców.
(Martyniak Z. 2002, s. 103)
A łańcuch tworzenia wartości obejmuje: - przygotowanie produkcji (od koncepcji do konstrukcji gotowej do produkcji), - tzw. management informacyjny (od przejęcia zlecenia do dostawy), - i transformację materiałową (od surowca do gotowego wyrobu). Te trzy główne procesy powinny być rozpatrywane równolegle w systemie Lean Management.
(Martyniak Z. 2002, s. 103)
Zasady myślenia ludzi uczestniczących we wdrażaniu Lean Management: - prospektywność (przewidywanie, zgłębienie i kształtowanie przyszłych działań), - wrażliwość (zrozumienie otoczenia i reagowanie adaptacyjne), - globalność (rozważanie efektów całościowych i odwaga wobec złożoności), - dynamiczność (wykorzystanie wszystkich posiadanych zasobów), - ekonomiczność (eliminacja wszelkiego marnotrawstwa).
(Martyniak Z. 2002, s. 102)
Lean Management - "zarządzanie wyszczuplające"
(Martyniak Z. 2002, s. 102)
M. Romanowska charakteryzując model nowoczesnego przedsiębiorstwa wyróżnia cztery następujące jego cechy: szczupłość (w sensie odchudzania będącego efektem outsorcingu, lean management, lean production, dywestycji), elastyczność, inteligencję, kooperatywność (przedsiębiorstwo współdziałające, a nie konkurujące). Wskazuje jednocześnie, że cechy te mają charakter komplementarny, a nie alternatywny.
(Mikuła B. 2006, s. 26)
Koncepcja lean menagement opiera się głównie na: - decentralizacji odpowiedzialności i kompetencji w powiązaniu z decentralizacją systemu informacji i samokontrolą, - tworzeniu małych jednostek organizacyjnych, opartych na strukturach zespołowych, - elastyczności struktury organizacyjnej - stałym uczeniu i doskonaleniu organizacji i jej pracowników
(Lichtarski J. (red.) 2001, s. 261)
Metoda ta, służąca restrukturyzacji struktur przedsiębiorstwa znana jest jako zarządzanie odchudzone lub wyszczuplone). Jest ona nastawiona na eliminację wszelkiego marnotrawstwa poprzez odpowiednią organizację pracy w przedsiębiorstwie i relacjach z otoczeniem.
(Chodyński A. 2000, s. 85)
Szceść komponentów w koncepcji lean management: -koncentracja na potrzebach klienta i odchudzona produkcja, ciągły przepływ materiałów oraz dostaw zgodnie z zasadą "just in time", -nieustanne doskonalenie jakości, -przyspieszenie rozwoju nowych produktów i szybkie wprowadzenie ich na rynek, -stosowanie aktywnego marketingu w celu pozyskania nowych klientów i większa dbałość o dotychczasowych klientów, -zdolność do wzrostu i pozyskania inwestora strategicznego, -harmonijne powiązanie przedsiębiorstwa ze społeczeństwem.
(Zimniewicz K. 1999, s. 62)