Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 251 - 252) Assessment center oraz Development center to nowoczesne metody doboru i oceny kadry kierowniczej, umożliwiające przeprowadzenie kompleksowej oceny w zakresie wiedzy merytorycznej, kompetencji społecznych oraz potencjału rozwojowego pracowników oraz kandydatów do pracy. Assessment center i Development center różnią się celem oceny oraz przygotowaniem sesji oceniających. Assessment center (ośrodek oceny) wykorzystywany jest w procesie rekrutacji na wyższe stanowiska menedżerskie. Development center (ośrodek rozwoju) ma za zadanie zdiagnozować potencjał pracowników oraz określić kierunki ich rozwoju zawodowego. Założenia ASSESSMENT CENTER: 1. Podczas każdej sesji stosuje się kilka technik oceny z naciskiem na ćwiczenia sytuacyjne i gry psychologiczne symulujące rzeczywiste sytuacje w pracy, o którą ubiega się kandydat. 2. Technika oceny jest każdorazowo wybierana na podstawie wcześniej przeprowadzonej analizy obsadzonego stanowiska. Skonstruowany na tej podstawie profil kompetencji, jakie powinien mieć przyszły pracownik, pozwala określić zestaw zadań umożliwiających zebranie informacji o kandydatach w zakresie wyróżnionych cech analizowanego stanowiska. 3. Sesje AC mają charakter grupowy, tzn. bierze w nich udział kilka do kilkunastu osób(8-12), co daje możliwość obserwowania kandydatów w warunkach najbardziej zbliżonych do rzeczywistych. Jednocześnie grupa nie powinna liczyć więcej niż 12 osób, co pozwala na ujawnienie (przez kandydatów) i zaobserwowanie (przez asesorów) zachowań i kompetencji każdego z członków grupy. 4. Procedurę badawczą planują i realizują (przez wnikliwą obserwację bezpośrednią) tzw. asesorzy, którymi są psychologowie, specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi lub ds. organizacji i zarządzania, a także specjalnie przeszkoleni w tym celu menedżerowie z firmy zlecającej przeprowadzenie AC. Ocenę końcową stanowią zsumowane dane.
(cytat, str. 238) Selekcja właściwa - proces oceny kandydatów różnymi metodami (m.in. rozmowa kwalifikacyjna, ocena referencji, testy psychologiczne, Assessment Center i inne).
(cytat, str. 183) nierzadko ludzie poszukują danych, które są zgodne z ich oczekiwaniami i dążeniami, jednocześnie zas unikają lub odrzucają fakty sprzeczne z nimi.
(cytat, str. 83) Proces selekcji może charakteryzować się różnym stopniem złożoności, co pozwala na wyodrębienie następujących rodzajów selekcji: 1)prostej (jednofazowej), stosowanej w przypadku: -zgłoszenia się niewielu kandydatów, którzy ubiegają sie o pracę na danym stanowisku, --zatrudniania wysoko wykwalifikowanego specjalisty, którego chętnie pozyskałyby inne firmy, 2)złożonej (wielofazowej), stosowanej w większości przypadków, ponieważ najczęściej liczba chętnych znacznie przewyższa liczbę osób, które chce i może zatrudnić firma, ponadto większość stanowisk pracy nie ma aż tak unikatowego charakteru.
(cytat, str. 127) Modele ujemnej selekcji, w przeciwieństwie do większości modeli opartych na płacach wydajnościowych, przyjmują założenie heterogeniczności siły roboczej, przy czym praca jest zdefiniowana nie w kategoriach liczby zatrudnionych pracowników, lecz nakładu dostarczanego przez każdego robotnika.
(cytat, str. 173) Celem selekcji (doboru) jest pozyskanie spośród ubiegających się o dane stanowisko, kandydata, który jest najlepiej przygotowany do jego obsługi.
Michał Trocki,
Outsourcing. ,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, ISBN: 83-208-1340-9 (62+0)
(cytat, str. 141) Celem merytorycznym analizy strategicznej jest stwierdzenie podatności analizowanej działalności (funkcji) na jej wydzielenie. Celem praktycznym jest selekcja inicjatyw wydzielenia przed podjęciem strategicznych.
(cytat, str. 97) Selekcja jest elementem składowym procesu rekrutacji. Jest to ustrukturalizowany ciąg działań komórki personalnej firmy, których celem jest trafny dobór pracownika za pomocą odpowiednich technik i w zgodzie z obowiązującym prawem. Analiza obsadzanego stanowiska pracy oraz wymagania stawiane kandydatom stanowią o trafności wyboru.
(cytat, str. 156) Przy rekrutacji i selekcji warto pamiętać, że na ogół najlepsi to ci, którzy starają się do końca wywiązywać ze swoich zobowiązań wobec dotychczasowych pracodawców.
(cytat, str. 154) Selekcja polega na jakościowym procesie przesiewania kandydatów, w trakcie którego spośród pewnej liczby osób, z którymi przeprowadza się wywiad, wybiera się najlepszą lub nie wybiera żadnej. Rekrutacja zaś oznacza, że wybiera się pierwszą osobę spełniającą minimum kryteriów, a może nawet wszystkie, które je spełniają.
(cytat, str. 44) Wiele narzędzi stosowanych w selekcji, takich jak wywiady testy psychologiczne, które wykorzystuje się przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu pracownika, będzie można również zastosować do podejmowania dalszych decyzji o karierze zawodowej.
(cytat, str. 89) Dobieranie nowych pracowników i klasyfikowanie ich jako odpowiednich czy nieodpowiednich do danej pracy opiera się na wykorzystaniu różnorodnych technik, takich jak formularze aplikacyjne, wywiady, listy polecające, ośrodki oceny kadry i testy psychologiczne. Decyzję o zatrudnieniu podejmuje się zazwyczaj na podstawie jednak techniki, ale wyników różnych technik.
(cytat, str. 24) Zrozumienie, że umiejętności i talenty nie są rozdzielone równo i że nie da się wywnioskować ich istnienia jedynie na podstawie zaliczenia danej osoby do jakiejś ogólnej kategorii, znacząco wpłynęło zarówno na pracodawców, jak i pracowników. Przed pracodawcami otworzyła się możliwość selekcji zatrudnionych, pracownicy natomiast zrozumieli, że poprzez udoskonalanie swojej oferty mogą zapewnić sobie nieograniczone perspektywy.
(cytat, str. 240) Jeśli chodzi o techniki interaktywne, czyli metody oparte na koncepcji lokalnej oceny dialogowej z iteracjami typu prób i błędów, to ze względu na ich czasochłonność, potencjalny brak zbieżności do rozwiązania, a przede wszystkim z uwagi na brak precyzyjnej reguły pozwalającej na syntetyczne, wyczerpujące i definitywne uporządkowanie zbioru wariantów decyzyjnych, który to brak uniemożliwia przygotowanie i dostarczenie potencjalnym beneficjentom jasnych i szczegółowych informacji na temat procedury wyboru wniosków nie nadają się one do wspomagania decyzji związanych z wyborem projektów europejskich.
(cytat, str. 82) Selekcja jest procesem gromadzenia informacji o kandydatach na uczestników organizacji na tej podstawie - wyboru tych, którzy najlepiej odpowiadają kryteriom przyjętym dla danego stanowiska. Proces selekcji stanowi część składową procesu rekrutacji.
(cytat, str. 70) Przymus selekcji jako konsekwencja złożoności (otoczenia) i wynikające stąd ryzyko pominięcia (niepewność) to dwa filary wyznaczające sferę zarządzania przedsiębiorstwem.
(cytat, str. 131) Selekcja nazywana jest końcowym etapem procesu rekrutacji. Można sobie wyobrazić, że decyzja o wyborze kandydata jest bardzo ważna i powinna być podjęta w sposób bezstronny i obiektywny, za pomocą niektórych lub wszystkich technik selekcyjnych. Są to: 1. Wywiady. 2. Testy psychologiczne. 3. Testy w oparciu o pracę. 4. Ośrodki oceny. 5. Dane biograficzne. 6. Referencje. 7. Grafologia.
(cytat, str. 120) Rekrutacja i selekcja stanowią zaplanowany zasób, w trakcie którego organizacja styka się z zewnętrzną podaży pracy. Rekrutacja to proces polegający na zainteresowaniu pewnej grupy kandydatów wolnym stanowiskiem, a selekcja jest techniką wyboru nowego członka organizacji spośród dostępnych kandydatów.