Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 12 - 13) W obozie koncentracyjnym wszystko sprzysięga się, aby pozbawić więźnia woli przetrwania. To, dla czego warto było dotąÃ° żyć, zostaje nam brutalnie odebrane. Pozostaje jedynie ostatnia z dostępnych człowiekowi swobód - wolność wyboru własnego stanowiska w obliczu konkretnych okolicznośći
(cytat, str. 109) Człowiekowi można odebrać wszystko z wyjątkiem jednego - ostatniej z ludzkich swobód: swobody wyboru swojego postępowania w konkretnych okolicznościach, swobody wyboru własnej drogi.
(cytat, str. 110 - 111) Zasadniczo każdy człowiek jest w stanie - nawet w tak skrajnych okolicznościach - decydować kim się stanie, zarówno pod względem psychicznym, jak i duchowym.
Gdyby jednak odrzeć ludzkie życie z wszelkiej kreatywności i przyjemności, pozostanie w nim jeszcze jedna wartość, dopuszczająca jedynie zachownaia najwyższej moralnej próby; wartością tą jest mianowicie nastawienie człowieka do własnej egzystencji - egzystencji podlegającej zewnętrznym ograniczeniom.
(cytat, str. 193) Człowiek nie podlega całkowiecie zewnętrznemu warunkowaniu i zewnętrznym wpływom, lecz sam świadomie decyduje, czy ulec danym okolicznościom, czy im się przeciwstawić. Innymi słowy, ma nieograniczoną wolność samookreślenia się.
Tyms amym każda ludzka istota ma wolność stałej przemiany.
(cytat, str. 28) Niezależnośc nie zawsze oznacza wolnośc wyboru. Wolność wyboru nie zawsze wiże się z niezależnością. W niektórych sytuacja decyzyjnych, pomimo osiągnięcia pewnego stopnia niezależności, decyzje uzależnione są od pewnych koniecznych uwarunkowań otoczenia.
Kreatywność i innowacje mogą być jednak osiągnięte tylko przez zapewnienie w organizacji wolności wyboru w obszarach badań i rozwoju.
(cytat, str. 59) Byłoby jednak nieporozumieniem sądzić, że główną funkcją maszyn czy wynikiem ich zastosowania jest tworzenie miejsc pracy. Prawdziwym wynikiem jest podniesienie produkcji, podniesienie standardu życia, zwiększenie dobrobytu ekonomicznego. To nie sztuka zatrudnić wszystkich, nawet (czy zwłaszcza) w gospodarce najbardziej prymitywnej. Pełne zatrudnienie — naprawdę pełne: długotrwałe, nużące, przygniatające do ziemi — znamienne jest właśnie dla narodów najbardziej przemysłowo opóźnionych. Tam, gdzie zatrudnienie jest już pełne, nowe maszyny, wynalazki i odkrycia nie mogą — dopóki z upływem czasu nie wzrośnie zaludnienie — zwiększyć zatrudnienia. Prawdopodobnie zwiększą bezrobocie (ale mam tu na myśli bezrobocie dobrowolne, a nie przymusowe), ponieważ ludzi stać będzie teraz na to, by pracować mniej godzin, a dzieci i starsi w ogóle nie będą musieli podejmować pracy.
(cytat, str. 28) Wiele z błędów najczęściej spotykanych w ekonomicznym rozumowaniu bierze się ze szczególnie wyraźnej dziś skłonności, do myślenia w kategoriach abstrakcji — zbiorowości, „narodu” — zapomina się przy tym lub lekceważy jednostki, które się na nie składają i nadają sens tym terminom. Nikomu nie przyszłoby do głowy, że zniszczenia wojenne stanowią ekonomiczną korzyść, gdyby pomyślał najpierw o ludziach, których własność uległa zniszczeniu. Kto uważa, że zniszczenia wojny zwiększają całkowity „popyt”, zapomina o tym, że popyt i podaż są jedynie dwiema stronami tego samego medalu. Jest to ta sama rzeczywistość, tyle że widziana z różnych kierunków. Podaż wytwarza popyt, ponieważ u jej podstawy jest popyt. Podaż wytwarzanych przez ludzi rzeczy oznacza w istocie to, co mogą oni zaoferować w zamian za rzeczy, których sami pragną. W tym sensie wytwarzana przez rolnika podaż zboża stanowi podstawę jego popytu na samochody i inne dobra. Wszystko to są nieodłączne części nowoczesnego podziału pracy i ekonomii wymiany.
(cytat, str. 17) Efektywny ekonomiczny popyt wymaga nie samej tylko potrzeby, ale odpowiedniej siły nabywczej. Potrzeby Indii są dziś bez porównania większe niż potrzeby Ameryki. Ale ich siła nabywcza, a zatem i „nowy przemysł , jaki może ona pobudzać, jest bez porównania mniejsza.
(cytat, str. 16) Dzień dzisiejszy to jutro, które wczoraj lekceważyli źli ekonomiści. Długoterminowe skutki pewnych programów ekonomicznych mogą się okazać oczywiste w ciągu kilku miesięcy. Inne mogą nic być oczywiste nawet po kilku latach. Jeszcze inne - po całych dekadach. Ale w każdym przypadku długoterminowe skutki zawarte są w danym programie równie nieodwołalnie, jak kurczak w jaju czy kwiat w ziarnie. Z tego też punktu widzenia całą ekonomię można zawrzeć w jednej lekcji, a lekcję — w jednym zdaniu. Sztuka ekonomii polega na tym, by spoglądać nie tylko na bezpośrednie, ale i na odlegle skutki danego działania czy programu; by śledzić nie tylko konsekwencje, jakie dany program ma dla jednej grupy, ale jakie przynosi wszystkim.
(cytat, str. 15) Spośród wszystkich nauk znanych człowiekowi właśnie ekonomia najbardziej roi się od błędów. To nie przypadek. Wystarczyłyby już wewnętrzne trudności samego przedmiotu, ale po tysiąckroć pomnaża je działanie czynnika, który nie odgrywa roli w na przykład fizyce, matematyce czy medycynie — jest nim specjalne zaangażowanie ze strony egoistycznych interesów.
(cytat, str. 77) Zwiększenie swobody wyboru może czasami być otępiające i ogłupiające, prowadząc do życia mniej szczęściwego. Można przedstawić wiele scenariuszy, w których więcej wolności unieszczęśliwia, a nawet uniemożliwia całkowite spełnienie.
(cytat, str. 46) Pozycję danej osoby w jakimś układzie społecznym można oceniać z dwóch odmiennych perspektyw, tj. odwołując się do: 1)rzeczywistych osiągnięć albo do 2) wolności osiągania. Osiągnięcia wiążą się z tym do czego zdołaliśmy dojść, natomiast wolność z tym, jakie były nasze realne szanse na zdobycie tego, co uważamy za wartościowe. Jedno nie musi być zbieżne z drugim.
(cytat, str. 24) Uznanie wolności pracownika prowadzi do używania argumentów, przekonywania, dyskusji, pytania o zdanie, czyli do traktowania drugiego człowieka , bez względu na jego pozycję w organizacji, bardziej jako partnera niż zwykłego najemnika. Takie założenie czynione przez menadżera uruchamia u pracownika mechanizm poczucia wywierania wpływu na rzeczywistość-zwany sprawczością.
(cytat, str. 28) Wolnosc człowieka nie jest zatem wolnością od ogólnych uwarunkowań, lecz wolnością zajęcia odpowiedniej postawy względem tych uwarunkowań, z jakimi przyjdzie mu się zmierzyć.
(cytat, str. 211) Heritage Fundation określa wolność gospodarczą jako tę część wolności jednostki, która dotyczy jej materialnej autonomii w relacji z państwem i innymi zorganizowanymi grupami.