Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 158) Problemy przy wprowadzaniu Quality Circles: -nierozumienie koncepcji i procesu realizacji przez kierownictwo średniego i wyższego szczebla prowadzące do tworzenia błędnego wizerunku programu -ignorowanie przez kierownictwo koncepcji kół jakości, często wywołujące pośrednie lub bezpośrednie działania o charakterze sabotażowym -tworzenie iluzji natychmiastowych sukcesów osiągniętych w wyniku wprowadzenia programu kół jakości w realizacji długofalowych prac -słaby system szkoleń uczestników, przywódców oraz kierownictwa w zakresie podejmowanych działań -błędy organizacji w zakresie motywowania i zachęcania pracowników do tworzenia kół -błędy we wdrażaniu rozwiązań uzyskanych w wyniku prac QC -błędy w ocenie wpływu kół jakości na zmiany wskaźników dotyczących defektów, produktywności, wypadkowości, skarg itp. -błędy w organizacji pierwszych kół -zbyt szybkie wprowadzanie programu - utworzenie zbyt wielu kół jakości w stosunku do zdolności organizacji w zakresie koordynowania prac zespołów oraz analizowania i wdrażania uzyskanych rozwiązań
(cytat, str. 156) Skład programu szkoleń kół jakości: prezentacja koncepcji kół jakości przedstawienie metody, twórczego rozwiązywania problemów zapoznanie uczestników ze sposobami zbierania danych oraz tworzenia histogramów prezentacja metod analizy przypadków i efektów przedstawienie analizy Pareto zapoznanie uczestników z problematyką badania prób wprowadzenie w zagadnienia tworzenia wykresów kontrolnych prezentacja technik
(cytat, str. 155) Koło jakości - (quality circles) - grupa od czterech do dwunastu osób, zazwyczaj wywodzących się z tego samego obszaru pracy, które odbywają dobrowolne, regularne spotkania w celu rozwiązywania problemów związanych z wykonywaną przez nie praca wykorzystując identyfikację, badania i analizę. Uzyskane przez koła jakości wyniki przekazywane są kierownictwu. Większość uzyskanych w wyniku prac kół jakości rozwiązań zyskuje akceptację i zostaje wdrożona
(cytat, str. 156) Koło jakości składa się z grupy pracowników przemysłowych, którzy dobrowolnie, przez około godzinę na tydzień lub miesiąc rozmawiają o problemach jakości w przedsiębiorstwie.
(parafraza, str. 166 - 169) Problemy, jakie mogą wystąpić w związku z kołami jakości: 1.Dyrekcja przedsiębiorstwa wykazuje stosunkowo małe zainteresowanie wprowadzeniem kół jakości 2.Rada zakładowa jest przeciwko systemowi kół jakości 3.Jest zbyt mało chętnych 4.Zbyt wielu pracowników ma ochotę uczestniczyć w kołach jakości 5.Brakuje odpowiednich tematów dla opracowania przez kola jakości 6.Koło jakości wybrało temat zbyt trudny i nie może dojść do przekonującego rozwiązania 7.W grupie nie ma zgodności co do kolejności opracowywania tematów 8.Zapał członków grupy powoli maleje 9.Niektórzy uczestnicy grupy prawie nie wykazują zainteresowania i są często nieobecni 10.Osoby postronne podchwytują propozycje kół jakości i przedstawiają je jako propozycje własne 11.Koła jakości opracowują tylko rozwiązania pozorne 12.Koła jakości tracą orientację i nie posuwają się naprzód 13.Koło jakości proponuje rozwiązanie, które zostaje zatwierdzone przez dyrekcję przedsiębiorstwa, ale później nie jest realizowane 14.Dyrekcja przedsiębiorstwa odrzuca rozwiązania proponowane prze koło jakości
(cytat, str. 139) W procedurze stosowania metody kół jakości w przedsiębiorstwie wyróżnić można następujące etapy przygotowania: -przygotowawczy, -szkolenia, -inicjacji pracy koła jakości, -pracy kół jakości.
(cytat, str. 144) Wśród nauczanych, a następnie stosowanych metod i technik jakości, koniecznie muszą znaleźć się: -metoda ABC, -metoda burzy mózgów, -technika kartowania, -technika drzewa celów, -histogramy, -wykresy operacyjne, -diagram ryby, -analiza wartości organzacji, -badania metod pracy.
(cytat, str. 149) cykl pracy koła jakości: -identyfikacja problemów, -ustalenie hierarchii problemów, -zbieranie informacji, analiza i poszukiwanie rozwiązań, -wybór i projektowanie rozwiązania optymalnego, -prezentacja rozwiązania, -podjęcie decyzji o wdrożeniu projektu w życie lub jego odrzuceniu, -wdrożenie projektu.
(cytat, str. 69) Ideą przewodnią kół jakości jest teza: jakość produkowanych wyrobów zależy od wszystkich pracowników, a nie tylko od wyspecjalizowanych służb kontroli jakości i nadzoru technicznego.
(cytat, str. 70) Metodyka organizowania kół jakości obejmuje etapy: 1) Przygotowawczy, 2) Wypowiedzi, 3) Analizy zgłoszonych pomysłów, 4) Projektowania rozwiązania optymalnego, 5) Wdrożenia nowego rozwiązania i kontroli jego realizacji.
(cytat, str. 135 - 136) Etapy doskonalenia w ramach kół jakości: 1. Przyczyna - wybór obszaru wymagającego doskonalenia i określenie powodów, dla których jest ono niezbędne. 2. Bieżąca sytuacja - ocena skuteczności istniejącego procesu, zebranie i analiza danych celem określenia, jakiego rodzaju problemu występują najczęściej, wybór problemu oraz określenie zadań związanych z doskonaleniem. 3. Analiza - identyfikacja i sprawdzenie zasadniczych przyczyn występowania problemu. 4. Określenie możliwych rozwiązań - poszukiwanie alternatywnych rozwiązań oraz wdrożenie rozwiązania eliminującego przyczynę wystąpienia problemu i zabezpieczenie przed jego ponownym wystąpieniem. 5. Ocena wyników - stwierdzenie, że problem oraz przyczyny jego wystąpienia zostały usunięte, rozwiązanie zdało egzamin, a cele działań doskonalących zostały osiągnięte. 6. Znormalizowanie nowego rozwiązania - zastąpienie procesu starego procesem nowym (zmodyfikowanym), zapobiegającym występnie problemu oraz jego przyczyn. 7. Ocena skuteczności działań doskonalących - przegląd skuteczności procesu doskonalenia oraz zaplanowanych rozwiązań dotyczących powstałych problemów i celów dalszego doskonalenia.
(cytat, str. 627) Nowe podejście powinno połączyć korzyści obydwu systemów, a uniknąć ich wad. Osiąga się to przez powrót do stylu mistrzowskiego w grupach pracowników, unikając przy tym indywidualizmu. Zamiast indywidualnej odpowiedzialności i sprawowania kontroli, grupa jako zespół łączy swe umiejętności. Grupa działa jak mistrz, odpowiada za swoją pracę i sprawuje kontrolę nad swymi wynikami. W istocie na tym polega koło jakości. Są to organizacje oparte na małych zespołach. Jeśli są prawidłowo zarządzane, mogą wywoływać znaczny wpływ w przekroju całej organizacji. W warunkach tayloryzmu nadzorujący staje się osobiście fachowcem; w warunkach mistrzowskich staje się liderem grupy, jeśli ma najwyższe umiejętności.
(cytat, str. 26) W zarządzaniu jakością każdą firmę rozdzierają dwie opcje. Jedną jest poszukiwanie uniwersalnych standardów i stawianie rygorystycznych wymagań posługiwania się nimi z wiarą w ich autorytet merytoryczny. Z drugiej strony firma jest zainteresowana osobistą partycypacją pracownika w doskonaleniu jakości, a więc podaje te standardy w wątpliwość. Jeśli sami pracownicy podejmują decyzję o utworzeniu zespołu (koła jakości), który rozwiąże określony przez nich problem, to taki akt partycypacji jest wyborem postępowania szczególnego, i to ze względu na cel i formę; w przeciwnym razie jest bez wartości. Lecz z kolei wiadomo, że koła jakości muszą stać się elementem systemu, w przeciwnym razie załamują się (gdy uniwersalizm jest zbyt silny) lub anarchizują firmę (gdy brak uniwersalizmu).
(cytat, str. 87) "Koło jakości jest: - Małą grupą - Dobrowolnie podejmującą działania nad kontrolą jakości - W ramach własnego obszaru pracy Te małe grupy, w których uczestniczą wszyscy pracowniczy, działają: - Ciągle - Wykonując część kompleksowych zadań kontroli jakości - Zajmując się jakością i doskonaleniem - W ramach własnego obszaru pracy - Stosując techniki kontroli jakości".
(cytat, str. 158) Koła jakości są strukturą nieformalną. Zespół tworzy się najczęściej wzdłuż łańcucha jakości i składa się on z pracowników różnych komórek organizacyjnych lub nawet różnych służb. Lidera wybiera zespół. Koło jakości jest szkołą profesjonalnego działania, tworzy więc plan działania, harmonogram, hipotezy robocze, rejestry danych, wyniki przetworzonych danych, wniosek w sprawie zmian technicznych, raport końcowy o wynikach. Nieformalny charakter struktury sprawia, że samo utworzenie koła jest reakcją na zaangażowanie kierownictwa i na wprowadzone już systemowe warunki partycypacji.
(cytat, str. 14) Koła jakości tworzą się w trybie nieformalnym, jako reakcja na reklamacje lub sugestie wewnętrznego klienta. Mają postać zespołu, składającego się z powiązanych osnową pracowników różnych komórek bez względu na wole ich szefów. Nie reprezentują komórek, lecz wyłącznie własną wiedzę i doświadczenie wykonawców. Jeśli są one zbyt słabe, sięgają po pomoc swojego przełożonego.
(cytat, str. 332) Wpływ kół kontroli jakości na większość podejmowanych w organizacji decyzji jest właściwie żaden, chociaż mogą one doradzać kadrze kierowniczej i uczestniczyć w podejmowaniu decyzji. Na ogół decyzje podejmowane w kołach jakości dotyczą tylko tej części organizacji, z której pochodzą pracownicy
(cytat, str. 333) Psychologowie pokazali, że im dłużej działa koło jakości, tym większe prawdopodobieństwo korzyści dla tej organizacji. Wydaje się, że koła jakości zainicjowane przed kadrę zarządzającą rozwiązują więcej problemów i działają szybciej, niż koła zainicjowane przez pracowników. Jeśli samoocena członków kół jest wysoka, to większe są też sukcesy.