Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: Spo��eczna odpowiedzialno���� biznesu (0 - 20 z 20)
(cytat, str. 372) W nowym, strategicznym podejściu do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, CSR nie jest elementem dobrowolnego działania przedsiębiorstw w sferach niebędących podstawowym obszarem ich działalności dla własnego dobra oraz ogółu społeczeństwa, lecz zintegrowaną koncepcją zarządzania, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym.
(cytat, str. 417) Raporty społecznej odpowiedzialności to dla interesariuszy cenne źródło informacji o przedsiębiorstwie, m.in. dlatego że zawierają niefinansowe ujawnienia dotyczące ekonomicznych i pozaekonomicznych aspektów działalności i osiągniętych wyników.
(cytat, str. 149 - 150) Zasada odpowiedzialności, obliczalności (accountability) - organizacja odpowiedzialna to taka, na którą można liczyć, która odpowiada za siebie, za swoje działania i ewentualne zaniechanie działań, jest gotowa ponieść konsekwencje. To organizacja, która spełnia kryteria przezroczystości i zgodności z deklarowanymi normami. Zasada uczestnictwa (inclusivity) oznacza, że na każdym etapie audytu organizacja uwzględnia potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup interesariuszy, czyli tych, którzy wpływają na działalność danej organizacji, jak również tych, na których ta organizacja oddziałuje. Zasada zupełności (completeness) oznacza, że uwzględniane są wszystkie obszary działania organizacji, możliwości jej różnorodnego wpływu. Wyraźnie też określa się powody, dla których na jakimś etapie analizy nie uwzględnia się określonych sfer działania. Zasada wymierności (materiality) oznacza gotowość do poddawania wymiernej ocenie wszystkich ważnych z punktu widzenia po¬szczególnych grup interesariuszy, informacji i sfer działania. Zasada regularności (regularity) określa konieczność przyjęcia harmonogramu czasowego, systematyczność poddawania się ocenie, adekwatnie do potrzeb i oczekiwań. Zasada zapewnienia jakości (ąuality assurance) - w tym celu zazwyczaj organizacja zwraca się do zewnętrznego audytora lub niezależnej grupy eksperckiej. Zasada dostępności (accessibility) zakłada znajdowanie najbardziej skutecznych kanałów komunikacji, tak by niezbędna informacja za¬wsze mogła dotrzeć do tych, którzy jej poszukują. Zasada porównywalności (comparability) oznacza możliwość dokonywania porównań między kolejnymi raportami tej samej organizacji (np. przez każdorazowe odnoszenie się do wcześniej stawianych celów), a także porównań między różnymi organizacjami w tej samej lub nawet różnej branży. Zasada wiarygodności (reliability) zapewnia, że wszystkie fakty, oceny, pomiary są przedstawione z należytą starannością i uczciwie. Zasada istotności (relevance) podkreśla wagę, jaką przywiązuje się do ocen i informacji udostępnionych przez organizację wobec sfer opiniotwórczych. Zasada zrozumiałości (understandability) oznacza, że poszczególne dane są przedstawione w taki sposób, że mogą służyć ocenie mocnych i słabych stron organizacji dokonywanej nawet przez tych, którzy nie mają fachowego przygotowania w danej dziedzinie. Zasada kompleksowości (embeddedness) oznacza, że proces zbierania danych, dokonywania ocen i przedstawiania wyników jest na stałe „wmontowany w system strategicznego zarządzania organizacją. Zasada ciągłej poprawy (continuous improvement) oznacza gotowość do wdrażania wyników analizy strategicznej w cyklicznym procesie planowania, wyznaczania nowych celów i podejmowania kolejnych działań doskonalących, określania procedur, dokumentacji, ponownego wdrażania, kontroli, podejmowania działań korygujących, monitorowania realizacji itp.
(cytat, str. 121 - 122) Wyróżnić można trzy podstawowe filary społecznie odpowiedzialnego zarządzania zasobami ludzkimi, przy czym głównym ich celem jest szeroko rozumiany dobrostan pracownika. 1. Przestrzeganie najwyższych standardów i warunków pracy które zapewniają poszanowanie praw człowieka i praw pracowniczych. Odpowiadają ponadto na rodzące się nowe wyzwania etyczne i społeczne w stosunku do pracowników, 2. Rozwój zasobów ludzkich, czyli zapewnienie organizacji pracowników po-siadających takie cechy jakich można potrzebować do osiągnięcia swoich celów. Działania te powinny uwzględniać szkolenia z zakresu społecznej odpowiedzialność czy szkolenia etyczne, 3. Polityka oparta na tworzeniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, która pozwoli pracownikowi na pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym i wyższą jakość życia.
(cytat, str. 80) System społecznej odpowiedzialności jest narzędziem mającym na celu tworzenie, realizację i ocenę działań społecznych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Polityka społeczna jest to publiczna deklaracja firmy i jej zobowiązanie do podejmowania określonych przez przedsiębiorstwo działań na rzecz zainteresowanych stron (intersariuszy).
(cytat, str. 77) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa to efektywny proces zarządzania przedsiębiorstwem, który przez odpowiadanie na możliwe do zidentyfikowania oczekiwania interesariuszy przedsiębiorstwa przyczynia się do wzrostu jego konkurencyjności, zapewniając mu stabilność i trwały rozwój, jednocześnie kształtuje korzystne warunki dla rozwoju ekonomicznego i społecznego, tworząc zarówno wartość społeczną, jak i ekonomiczną.
(cytat, str. 40) Społeczna odpowiedzialność biznesu pojawiła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w wyniku śmierci „purytańskiej etyki, którą uznaje się za główną doktrynę ożywiającą kapitalizm. Purytańskie cnoty to: ciężka praca, zapobiegliwość, oszczędność, umiarkowanie oraz równość możliwości i środków. Tymczasem wraz z sukcesem materialnym pojawiły się takie cechy, jak: próżniactwo, rozrzutność, powiększanie długów, hedonizm, co przyczyniło się do upadku jednoczącej społeczeństwo etyki. Ponadto, nowa ideologia powstała w wyniku przesunięć między podstawowymi wartościami amerykańskiej kultury 1999, s. 60: - od surowego indywidualizmu do „wspólnotowości, - od praw własności do praw członkowskich, - od konkurencji rynkowej jako środka określania potrzeb konsumenta do szerszego społecznego określenia potrzeb wspólnoty, - od ograniczonego do rozwiniętego i rozległego planowania rządowego, od specjalizacji w nauce do holistycznego wykorzystania wiedzy.
(cytat, str. 219) Społeczna odpowiedzialność biznesu to zespół działań, przez które organizacje dobrowolnie uwzględniają w swojej strategii interes społeczny, biorąc odpowiedzialność za własnych pracowników, interesariuszy, wspólnoty lokalne i środowisko naturalne.
(cytat, str. 260) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, zwłaszcza prowadzących działalność w wymiarze globalnym, to głównie odpowiedzialność za skutki działalności wobec otoczenia, w którym one funkcjonują, a przede wszystkim za zobowiązania wynikające ze społecznego przyzwolenia na daną działalność.
(cytat, str. 258) Z prowadzonych dyskusji wynika, że drugim ważnym obszarem społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, zwłaszcza globalnego, jest jego stosunek do środowiska naturalnego, a także do działań związanych z pomnażaniem dobrobytu społecznego. Do przykładów takich działań można zaliczyć wszelkie akcje o charakterze charytatywnym i nakierowanym na wspieranie dobroczynności oraz wspierającym działalność stowarzyszeń i organizacji niekomercyjnych (non-profit organization), udzielanie mecenatu kulturze i sztuce oraz oświacie i sektorowi ochrony zdrowia.
(cytat, str. 258) Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (corporate responsibility), jaku . jedno z ważniejszych wyzwań globalizacji, to zestaw zobowiązań organizacji do od nowy i umacniania społeczeństwa, w którym funkcjonuje.
(cytat, str. 169 - 170) Choć (…) granice tego, co uznawane jest za mieszczące się w sferze odpowiedzialności społecznej biznesu, są płynne, to można przyjąć za A.B. Carrollem, że przedsiębiorstw a mają cztery kategorie zobowiązań:
(cytat, str. 124) Dobrowolne poszanowanie wartości ekologicznych i społecznych w podejmowaniu decyzji biznesowych przy jednoczesnym uwzględnianiu oczekiwań wszystkich zainteresowanych stron charakteryzuje koncepcję społecznej odpowiedzialności (z ang. Corporate Social Responsibility- CRS).
(cytat, str. 75) Zobowiązania przedsiębiorstwa do prowadzenia działalności zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności powinny być opracowywane w trakcie przechodzenia z fazy planowania do fazy podejmowania działań.
(cytat, str. 43) Odpowiedzialność społeczna wychodzi także poza firmę i obejmuje społeczność lokalną i grono interesariuszy, do których zalicza się: partnerów biznesowych i dostawców, klientów, władze publiczne i organizacje pozarządowe reprezentujące społeczność lokalną, a także środowisko.
(cytat, str. 21) Społeczna odpowiedzialność biznesu nie polega na zastępowaniu celami zewnętrznymi celu wewnętrznego działalności gospodarczej. Chodzi o harmonizacje celów oraz autentyczne uwzględnianie wymiaru etycznego.
(cytat, str. 20) Najwyższy poziom społecznej odpowiedzialności zapewnia postawa aktywna, polegająca na tym, że organizacja postrzega siebie jako obywatela w społeczeństwie i aktywnie poszukuje możliwości przyczyniania się do dobra społecznego.
(cytat, str. 11) Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw (CRS) to nazwa koncepcji, zgodnie z którą odpowiedzialność biznesu polega na czymś więcej niż tylko przynoszeniu zysku akcjonariuszom (właścicielom). Pojęcie to dotyczy sposobu, w jaki decyzje biznesowe i działania przedsiębiorstwa wpływają na wszystkie podmioty, które mają z nimi do czynienia wewnątrz organizacji i poza nią.
(cytat, str. 5) Społeczna odpowiedzialność biznesu jest koncepcją, wedle której przedsiębiorstwa dobrowolnie decydują się uczestniczyć w stworzeniu lepszego społeczeństwa i czystszego środowiska.
(cytat, str. 322 - 323) Nie istnieje jedna definicja zjawiska określanego jako społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Do najczęściej podawanej należy - definicja Komisji Europejskiej, ogłoszona w 2001 roku w Zielonej Księdze, Corporate Social Resposybility (CSR) to: koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochrony środowiska w swoich strategiach działań na rynku, a także w stosunkach z różnymi grupami interesariuszy. Zdaniem K. Davisa i R. Blomstrona, CSR należy traktować jako obowiązek wyboru prze kierownictwo korporacji takich decyzji i działań, które przyczyniają się zarówno do dbałości o interes własny (pomnażanie zysku przedsiębiorstwa), jak i do ochrony oraz pomnażania dobrobytu społecznego. W najprostszym ujęciu społeczną odpowiedzialność biznesu można opisać jako dobrowolne uwzględnianie aspektów ekologicznych i społecznych we wszystkich działaniach prowadzonych przez przedsiębiorstwo. CSR powinno mieć również wymiar strategiczny, długofalowy, oparty n zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników oraz wszystkich interseariuszy.