Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 76) ... stowarzyszenia i społeczności są obiektem definicji interdubiektywnej. Jeżeli czujesz się jak członek danej społęczności, jesteś uznawany członkiem przez innych, to prawdopodobnie jesteś nim. Organizacje i państwa są obiektem definicji prawnych, nie ma znaczenia jak bardzo czujesz się obywatelem danego państwa, wystarczy że spełnione są odpowiednie kryteria formalne.
(cytat, str. 156) Wiedza naukowa jest wynikiem złożonego wysiłku społecznego, powstaje jako produkt pracy wielu specjalistow w drodze ich szczególnej interakcji ze światem natury.
(cytat, str. 144) .. struktura społeczna ... sieć relacji włądzy i komunikacji między ludźmi, tworzącymi całośći społęczne.
Struktury społęczne mają charakter dualny, co oznacza, że struktura kształtuje praktyki ludzi, a praktyki te tworzą i reprodukują systemy społczene. Strukturacja opiera się zarówno na elementach działań intencjonalnych, zamirzonych i świadomych, jak i na działaniach nawykowych, podświadomych oraz nieuświadomionych.
(cytat, str. 194) "Rozwój europejskich społeczeństw nastawionych na konsumpcję i rosnące znaczenie życia prywatnego skłoniło wielu członków kadry menadżerskiej znajdujących się "w połowie drogi kariery" do rezygnacji z inwestowania w siebie i zadowalania się skromniejszą karierą członka kadry średniej. Wpływało to również na obniżenie mobilności europejskich kadr menadżerskich."
(cytat, str. 15 - 16) Natomiast D T. Dziuba jako determinanty charakteryzujące proces tworzenia się społeczeństwa informacyjnego wymienia9: -informację, która się staje podstawowym i strategicznym zasobem w rozwoju gospodarki światowej; -rozwój technologii informacyjnej (IT), która dostarcza nie¬zbędnej infrastruktury do przetwarzania i dystrybucji informacji, umożliwiając handel w czasie rzeczywistym, monitorowanie procesów ekonomicznych, społecznych i politycznych; -rozwój rynków elektronicznych, czyli przestrzeni rynkowej; -rozwój mediów (technologii satelitarnej, telewizji kablowej, wideo) i usług wyszukiwania informacji; -informatyzację, globalizację i rozwój technologii przyspieszających dystrybucję; -know-how i innowacje; -zacieranie granic między sferą rozrywki a sferą informacyjną.
Słowa kluczowe:społeczeństwo Komentarze i źródła pierwotne: Durlik I. ,,Inżynieria zarządzania. Strategie i projektowanie systemów produkcyjnych, AW Placet, Warszawa 1995, s.49.
(cytat, str. 14 - 15) J. Oleński określił podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego w następujący sposób. -Informacyjny charakter postępu technicznego oznacza, że postęp ten jest osiągany dzięki informacji i wprowadzany w życie przez procesy i systemy informacyjne. I Rozwój społeczny i ekonomiczny, którego następstwem jest min. powstawanie coraz bardziej złożonych funkcjonalnie struktur organizacji społeczeństwa i gospodarki, co w konsekwencji, wymaga dysponowania coraz większymi zasobami informacji. -Informacja staje się w coraz szerszym zakresie dobrem publicznym. -Człowiek, aby być pełnoprawnym i sprawnym członkiem społeczeństwa oraz aktywnym podmiotem gospodarczym, musi przez cały czas uzupełniać swoje zasoby informacyjne, -Informacja stała się jednym z podstawowych czynników wytwórczych, oprócz pracy, kapitału i materialnych zasobów naturalnych. W wielu dziedzinach gospodarki informacja jest decydującym czynnikiem wytwórczym. Jest to wynik postępu technicznego, jaki się dokonał w ciągu ostatnich dwóch stuleci. -Istotnym czynnikiem, dzięki któremu współczesna cywilizacja jest rzeczywiście cywilizacją informacyjną, są nowoczesne technologie informacyjne, czyli metody i urządzenia techniczne służące do generowania, gromadzenia, przetwarzania, przechowywania, przekazywania i udostępniania informacji. -Rozwój technologii informacyjnych umożliwił tworzenie ogólnoświatowych systemów informacyjnych. Ciągle trwa proces globalizacji informacji i systemów informacyjnych. -W nowoczesnych gospodarkach wykształcił się i dynamicznie się rozwija sektor informacyjny, który stanowi niezbędny segment infrastruktury społecznej i gospodarczej.
Słowa kluczowe:społeczeństwo Komentarze i źródła pierwotne: Kamerschen D.R, McKenzie R.B, Nardinelli C. ,,Ekonomia'', Fundacja Gospodarcza Solidarność, Gdańsk 1990, s.47.
(parafraza, str. 17) Społeczeństwo informacyjne jest to " społeczeństwo bogate w informacje, które są traktowane jako podstawowa kategoria ekonomiczna".
(cytat, str. 13) T. Goban-Klas określił natomiast społeczeństwo informacyjne jako: "społeczeństwo, które nie tylko posiada rozwinięte środki przetwarzania informacji i komunikowania, lecz przetwarzanie informacji jest podstawą tworzenia dochodu narodowego, i dostarcza źródła utrzymania większości społeczeństwa".
Słowa kluczowe:społeczeństwo Komentarze i źródła pierwotne: Sudoł S. ,,Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania'', Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania Dom Organizatora, Toruń 1999, s.75.
(cytat, str. 2) Dla naiwnego obserwatora, jest całkiem oczywiste, iż wiedza odgrywała znaczącą rolę w organizacji i generowaniu postępu społeczeństw. W tym sensie, twierdzenie iż żyjemy w "społeczeństwie wiedzy" nie niesie żadnych dodatkowych informacji, podobnie jak stwierdzenia "społeczeństwo władzy, pieniądza, kultury" itp.
Ludzie, którzy twierdzą iż wiedzą coś o zarządzaniu wiedzą, muszą zdecydować czy ich obszarem wiedzy jest wiedza albo zarządzanie. Ciemną stroną tej dziedziny wiedzy jest oksymoron zawarty w jej nazwie, gdyż mając na myśli prowadzenie przedsiębiorstwa wiedza i zarządzanie są nawzajem ściśle ze sobą powiązane. Po co wydawać cenne zasoby na generowanie nowej wiedzy, jeżeli można spróbować po prostu bardziej efektywnie wykonywać dotychczasowe zadania.
(cytat, str. 145 - 146) Wiedza ekspercka jest zjawiskiem społecznym, o czym świadczą następująće jej cechy: 1. umiejętności związane z ekspertyzą są produktem wyspecjalizowanego szkolenia. Ekspertyza w jakimś obszarze nie może być odkryta zwyczajnie lub za pomocą innych sposobów nauki.
2. Zarównko eksperci jak i przeciętni ludzie uznają iż wiedza eksperta odnosi się tylko do pewnych specjalnych sytuacji. Å»adna wiedza ekspercka nie może być stosowana uniwersalnie w każdym przypadku.
3. Rozporządzanie wiedzą ekspercą jest uzależnione od kolegialnych wzorców odpowiedniej grupy ekspertów. Szeroka interdyscyplinarna dysputa na temat podstaw tej wiedzy z reguły obniża wartość tej ekspertyzy.
4. Wartość intelektyalna wiedzy eksperckiej jest uzależniona od dostępności wyszkolonych ekspertów i ich osądów, w odniesieniu do zapotrzebowania na danego typu ekspertyzy. Zbyt dużo ekspertów lub przy zbyt małym zapotrzebowaniu, z reguły powodują dewaluację wartości danego rodzaju wiedzy.
(cytat, str. 43) Traktowanie komunikacji jako społeczności pozwala nam na zbadanie, jakie elementy transferu informacji, uzgadniania znaczenia lub perswazji pozwalają ludziom na koordynacje ich działań w [podobnym stopniu jak umiejętności i wiedza.
(cytat, str. 114) W społeczeństwie całkowicie stechnicyzowanym środki zaczynają dominować nad celami. Umiejętność działania, czyli know-how przesłania problemy wyboru celów, czyli know-what. Humanistyczna zasada, aby tworzyć to, co zaspokaja ludzkie potrzeby, co jest zgodne z aspiracjami człowieka, zostaje zastąpiona rpzez zasadę ahumanistyczną, według której trzeba robić to, co jest technicznie wykonalne.
(cytat, str. 134) społeczeństwo wiedzy... - ..jest społeczeństwem zdecentralizowanym. Decyzje podejmowane sa w sieciach przez luczi mających odpoweidnią wiedzą, - ... jest społęczeństwem samoregulującym się, - ... jest społęcznością globalną, transnarodową. -... wykorzystuje nową nieznaną dotychczas ekonomię skali - z uwagi na charakter wiedzy, tworzenie wiedzy oraz inwestowanie w jej zdolność do ponownego wykorzystania kreuje nieograniczone możliwości jej wykrozystania - ... jest społęczeństwem otwartym. promowana jest kreatywność prowadząca do innowacyjnoći, która z kolei stanowi siłę napędową rozwoju.
(cytat, str. 164) "Marketing etyczny to marketing odpowiedzialny. Odpowiedzialność w marketingu odnosi się do maksymalizacji jego pozytywnego oddziaływania i minimalizacji ujemnego wpływu społecznego".
(cytat, str. 372) W nowym, strategicznym podejściu do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, CSR nie jest elementem dobrowolnego działania przedsiębiorstw w sferach niebędących podstawowym obszarem ich działalności dla własnego dobra oraz ogółu społeczeństwa, lecz zintegrowaną koncepcją zarządzania, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym.
(cytat, str. 417) Raporty społecznej odpowiedzialności to dla interesariuszy cenne źródło informacji o przedsiębiorstwie, m.in. dlatego że zawierają niefinansowe ujawnienia dotyczące ekonomicznych i pozaekonomicznych aspektów działalności i osiągniętych wyników.
(cytat, str. 462) Społeczeństwo wiedzy jest z definicji społeczeństwem mobilny. Wszystkie funkcje społeczne dawnych wspólno, wypełniane lepiej lub gorzej, zakładały kompletny brak mobilności ludzi i rodzin.
(cytat, str. 46) Pozycję danej osoby w jakimś układzie społecznym można oceniać z dwóch odmiennych perspektyw, tj. odwołując się do: 1)rzeczywistych osiągnięć albo do 2) wolności osiągania. Osiągnięcia wiążą się z tym do czego zdołaliśmy dojść, natomiast wolność z tym, jakie były nasze realne szanse na zdobycie tego, co uważamy za wartościowe. Jedno nie musi być zbieżne z drugim.