Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 148) Techniki szkolenia można grupować w różny sposób, zależnie od przyjętego kryterium. Ze względu na stopień zaangażowania podmiotu uczącego się wyróżnia się techniki aktywnego i pasywnego uczenia się. Biorąc pod uwagę to, który element kwalifikacji ulega wzbogaceniu, będą to: metody nabywania wiedzy, metody symulacyjne oraz metody doskonalenia w działaniu (dwie ostatnie grupy metod wzbogacają wiedzę, umiejętności i postawy). Uwzględniając liczbę szkolonych, będą to indywidualne i grupowe techniki szkolenia. Szkolenia tzw. otwarte są organizowane dla pracowników wielu różnych firm. Szkolenia zamknięte (in company) prowadzone są tylko dla pracowników danej firmy.
(cytat, str. 210) Im więcej szkoleń oferuje firma, tym łatwiej przekonać pracowników do znaczenia szkoleń w wykonywaniu pracy zawodowej. Odpowiedni stosunek do szkoleń oraz motywacja do uczenia się podczas kursu zależą od wspierającej postawy szefów, późniejszej oceny nabytych umiejętności i przekazania informacji o zawartości programu. Kiedy zapomina się o tych warunkach, kiedy wstępna postawa czy klimat organizacji nie zachęcają do uczenia się, szkolenia prawdopodobnie okażą się nieefektywne, i to jeszcze przed ich rozpoczęciem.
(cytat, str. 205) Chociaż szkolenia oferuje się pracownikom ze wszystkich szczebli organizacji, to przede wszystkim szkoli się szeregowych pracowników i ludzi ze średnim wykształceniem. Organizacja będzie szkolić raczej technika niż jego przełożonego. Sformalizowane szkolenia najczęściej organizują duże organizacje, zatrudniające ponad 10 tys. pracowników.
(cytat, str. 204) Szkolenia są dobrym biznesem, a rozpoczynają się często od podstaw, od nauki czytania i wykonywania działań arytmetycznych, które umożliwią pracownikowi wykonywanie zadań.
(cytat, str. 219) (M.Chajęcki) Coaching to praca z pojedynczymi osobami lub w małych grupach w celu poprawienia ich umiejętności społecznych i efektywnosci pracy.
W ramach coachingu można wyróżnić relacje, których istotą są: - eksperymentowanie, - wukorzystywanie umiejętności efektywnego zadawania pytań, - zachęty i wsparcie motywujące do działania, - rozwój umiejętności analizy osobistej, - podejmowanie działań dla realizacji określonych celów.
(cytat, str. 76) Na szkoleniach wszyscy pracownicy są zapoznawani ze standardami etycznymi firmy, z tym, jakie są cele firmy i jakie sposoby ich osiągania są akceptowalne. Przedmiotem szkoleń często bywa kodeks etyczny firmy (zawarte tam normy są analizowane, wyjaśniane i interpretowane w konkretnych sytuacjach).
(cytat, str. 69) Norma ISO 9001 zapisane w niej wymagania dotyczące szkolenia przewidują, że organizacja powinna: -określić niezbędne kompetencje personelu wykonującego czynności mające wpływ na jakość wyrobu, -zapewnić szkolenie lub podjąć inne działania w celu zaspokojenia potrzeb szkoleniowych pracowników, -ocenić skuteczność podjętych działań, -zapewnić, aby personel organizacji byt świadomy istoty i wagi swoich działań i tego, jak przyczynia się do osiągania celów dotyczących jakości, -utrzymywać odpowiednie zapisy dotyczące wykształcenia, szkolenia, umiejętności i doświadczenia.
(cytat, str. 119) "Potrzeby szkoleniowe pojawiają się na trzech poziomach. -Poziom firmy - szkolenie jest niezbędne dla wszystkich pracowników firmy. (...) -Poziom działu - szkolenie jest wymagane do zaspokojeni konkretnych potrzeb działu, takich jak nowy system księgowania czy technika produkcji. -Poziom jednostki - szkolenie może pomóc indywidualnym pracownikom osiągnąć pełnię możliwości, wyeliminować niedoskonałość lub przygotować do awansu."
(parafraza, str. 120) Potrzeby szkoleniowe można analizować na bazie ocen efektywności. Ponadto bodźce do szkoleń na poziomie firmy powinien iść bezpośrednio od zarządu omawiającego biznesplan i strategię. By za ich zamierzeniami szły rezultaty często zaistnieje potrzeba uzupełnienia wiedzy i poszerzenia kompetencji. Także sami pracownicy są dobrym źródłem wiedzy o potrzebach szkoleniowych. Często to oni najlepiej wiedzą w jakich dziedzinach potrzebują wiedzieć więcej.
(cytat, str. 99) Szkolenia są istotnym czynnikiem, dzięki któremu organizacja motywuje swoich pracowników i sprawia, że wspierają oni proces zmian zarówno poprzez tworzenie nowych programów, jak i włączanie nowych elementów do istniejących już programów.
(cytat, str. 317) Większość firm zatrudnia specjalistów w zakresie szkoleń lub nawet posiada specjalny dział szkoleń, który może pomóc w ustaleniu, jaki typ kształcenia będzie adekwatny dla konkretnej sytuacji.
(cytat, str. 285) Wiele przedsiębiorstw jest przekonanych, że szkolenie pracowników polega głównie na wysyłaniu ich na różnorakie kursy. Niestety, wiąże się to zwykle z problemem gaszenia delegata. Człowiek wraca ze szkolenia pełen nowych pomysłów tylko po to, by zderzyć się z murem sceptycyzmu oraz cynizmu swoich kolegów i szefów. Szybko traci więc entuzjazm i wraca do starych nawyków oraz metod postępowania. Chcąc uniknąć tego typu problemów, przedsiębiorstwo powinno przyjąć jedną z dwóch koncepcji budowania programów szkoleniowo - rozwojowych (Barham i in., 1987): - podejście sformalizowane polega na powiązaniu programów szkoleniowo - rozwojowych z procesami okresowej oceny pracowników i planowania kariery; - podejście zogniskowane oznacza podporządkowanie programów szkoleniowo - rozwojowych celom przedsiębiorstwa i idei ustawicznego uczenia się.
(cytat, str. 52) Szkolenie- instrument ten służy zbliżaniu cech i kwalifikacji pracowników do idealnego profilu zawodowego specjalisty, kierownika czy menadżera najwyższego szczebla.
(cytat, str. 174) Szkolenie jest różnie definiowane, nawet w przypadku ograniczenia zakresu rozważań jedynie do szkolenia pracowników w organizacji. Część praktyków jest skłonna utożsamić je z wszelkimi typami podnoszenia kwalifikacji pracowników, niezależnie od ich celów i form. Stąd też niekiedy nawet studia podyplomowe czy uzyskanie tytułu Master of Business Administration są traktowane jako forma szkolenia. W literaturze dotyczącej zarządzania zasobami ludzkimi spotyka się także inne definicje szkolenia. Do czynników różnicujących podejście do tej kwestii należą: - Nastawienie aktualistyczne bądź perspektywiczne, - Uwzględnianie różnych beneficjentów, - Rozdzielenie albo łączenie szkolenia i doskonalenia.
(cytat, str. 178 - 179) - Model tradycyjny- szkolenie dostosowane głównie do potrzeb stanowisk pracy, dobór tematyki szkoleń pod kątem nadrabiania braków, jakie mają pracownicy, preferowane tradycyjnych metod nauczania; - Model rozwojowy- preferowanie tradycyjnych metod kształcenia przy jednoczesnym zorientowaniu tematyki szkoleń na przyszłość , traktowanie szkolenia jako elementu zmiany nastawienia na innowacyjne efekty szkoleń; - Model nieformalny- wykorzystywanie różnych sytuacji i metod uczenia się przez działanie, naśladowanie i analizowanie błędów, przy równoczesnym nastawieniu na dostosowanie kompetencji pracowników do wymagań stanowisk pracy; - Model innowacyjny- wspieranie rożnych form uczenia się w celu wykreowania nowych pomysłów i rozwiązań, tworzenie nowych wartości, zachęcanie pracowników do eksperymentowania ; organizacja, w której istnieje taki model, zasługuje na miano organizacji uczącej się.
(parafraza, str. 57 - 59) Sprawdzenie skuteczności programu szkoleniowego ma istotne znaczenie. Należy spróbować postępować według następujących sekwencji: - zbadać reakcje i opinie szkolnych - uzyskać opinię szkolących - uzyskać ocenę pracowników nadzorujących - bieżąca kontrola osiąganych wyników
(cytat, str. 51) W celu minimalizacji kosztów należy starannie planować tryb szkolenia i z rozwagą dobierać metody szkoleniowe. Skuteczność programu szkoleniowego zapewni stosowanie następującej sekwencji działań: - identyfikacja potrzeb szkoleniowych - wybór metody szkolenia - ocena skuteczności szkolenia