Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 31) "Podstawowe zasady TQM 1. Fundamentalny przeskok kulturowy od gwarancji jakości i kontroli jakości. 2. Nieustanne dążenie do poprawy. 3. Ukierunkowanie na klienta (wewnętrznego i zewnętrznego). 4. Standard "od razu dobrze". 5. Zaangażowanie całej firmy. 6. Wiodąca rola kierownictwa wyższego szczebla. 7. Pomiar kosztów jakości/ krytycznych czynników sukcesu. 8. Filozofia prewencji. 9. Oparcie w systemie zarządzania jakością."
(cytat, str. 80) Zasady jakości normy ISO 9004, stanowią podstawę kryteriów przyznawania Europejskiej i Polskiej Nagrody Jakości i są zbieżne z podstawowymi filarami TQM: - Koncentracja na kliencie, - Przywództwo, - Zaangażowanie pracowników, - Podejście procesowe, - Systemowe podejście do zarządzania, - Ciągłe doskonalenie, - Podejmowanie decyzji na podstawie faktów, - Wzajemne korzystne stosunki z dostawcami.
(cytat, str. 23 - 24) TQM- Total Quality Management, Kompleksowe Zarządzanie Jakością, jest to wszechstronna filozofia postępowania, mająca na celu poprawę przede wszystkim konkurencyjności poprzez planowanie, organizowanie i zrozumienie każdego działania poprzez zaangażowanie każdego pracownika na każdym poziomie funkcjonalnym. TQM jest użyteczna we wszystkich rodzajach organizacji, zapewnia i wymaga, że Zarząd uwzględni w swym postępowaniu strategiczny pogląd na jakość i skoncentruje uwagę na zapobieganiu a nie wykrywaniu błędów. TQM jest metodą usuwania braków poprzez zaangażowanie każdego z osobna w poprawę sposobu wykonywania produktów i operacji. TQM musi być zastosowana w całej organizacji tak, aby osoby z różnych działów z różniącymi się priorytetem i zdolnościami czy umiejętnościami komunikowały się ze sobą i udzielały sobie pomocy. Główne zasady TQM: - zaangażowanie w stałą poprawę, - filozofia "dobrze za pierwszym razem", - szkolenie personelu w celu zrozumienia stosunków klient- dostawca, - zarządzanie systemami poprawy, - nowoczesny nadzór i edukacja w zakresie diagnozowania firmy, - zarządzanie procesami poprzez pracę zespołową, - eliminacja barier i strachu przed "nieznanym", ulepszona komunikacja, szkolenie ekspertów, - systematyczne podejście do wprowadzania TQM.
(cytat, str. 37) Armand V. Feigenbaum był twórca koncepcji totalnego kompleksowego sterowania jakością (TQC) i jej rozwinięcia w postaci zarządzania TQM, które dotyczy całego przedsiębiorstwa, a jej zastosowanie obejmuje następujące działania: 1. Formułowanie strategii przedsiębiorstwa, w której jakość produktów stanowi cel główny przy minimalizacji nakładów. 2. Transformacja strategii na szczegółowe specyfikacje techniczne i marketingowe odpowiadające wymaganiom nabywców. 3. Rozłożenie obowiązków i odpowiedzialności za jakość produktów w całym przedsiębiorstwie. 4. Przestrzeganie zasad pracy kierownictwa i służb jakościowych akcentujących odpowiedzialność za system jakości, technologię i wyniki ekonomiczne. 5. Ciągłe motywowanie pracowników do osiągania i oceny jakościowych wyników przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 460 - 461) Według T. Ikezawy specyficzne koncepcje i metody TQM można wyrazić czteroliterową sekwencją SQCT, co oznacza: 1. S (Statistical) - statystyczny sposób myślenia, polegający na śledzeniu operacji i procesów oraz poszukiwaniu odchyleń od stanu pożądanego. Dane należy stratyfikować (porządkować) i wykorzystywać do uruchamiania działań korygujących. 2. Q (Quality) - koncepcja zapewnienia jakości w celu zadowolenia klienta zewnętrznego i wewnętrznego przez przemyślane projektowanie wyrobu lub usług i rzetelne ich wykonanie w warunkach wykluczających błędy lub niezgodności. 3. C (Control) - koncepcja sterowania procesem przez wykrywanie niezgodności i ich korygowanie, przewidywanie możliwych niezgodności i wcześniejsze zapobieganie lub wykrywanie kierunków zmian procesów i na tej podstawie prognozowanie ewentualnych przyszłych niezgodności oraz wcześniejsze zapobieganie. 4. T (Total) - koncepcja systemu totalnego, przewidująca objęcie systemem wszystkich pracowników i komórek przedsiębiorstwa, podporządkowanie wszystkich funkcji priorytetowym celom jakościowym, ustawienie komunikacji i współpracy w układzie pionowym oraz poziomym.