Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 15) Tworzenie i rozdysponowywanie zasobów finansowych sektora publicznego, którego organami są organy samorządowe, powinno służyć zaspokajaniu potrzeb ludności w zakresie dóbr publicznych oraz - po części - w zaspokajaniu dóbr pożądanych.
(cytat, str. 16) Decentralizacja rozumiana jest jako proces przekazywania zadań przez organy centralne jednostkom administracyjnym niższego szczebla, łącznie z rozszerzaniem zakresu ich uprawnień do samodzielnego podejmowania rozstrzygnięć, głównie w dziedzinie ekonomicznej, społecznej i administracyjnej; również zespół elementów organizacyjnych charakteryzujących sytuację prawną jednostek państwowych powstałą w wyniku tego procesu.
(cytat, str. 54) Budżet samorządowy jest aktem normatywnym uchwalanym przez organ władzy samorządowej na okres jednego roku budżetowego, którym jest rok kalendarzowy lub okres kolejnych 12 miesięcy; zazwyczaj od 1 kwietnia do 31 marca.
(cytat, str. 141) Wyniki finansowe gmin postrzegane jako saldo budżetu nie powinny stanowić jedynego kryterium oceny kondycji finansowej zarówno w odniesieniu do budżetu państwa, jak i jednostek samorządowych.
Dla oceny funkcjonowania samorządu istotne znaczenie ma nie tylko fakt, czy w skali kraju budżety samorządowe zamykają się nadwyżką czy deficytem, lecz również, co kryją w sobie te zagregowane wartości. Stąd też na uwagę zasługuje relacja salda budżetowego odnoszona do dochodów budżetu.
(cytat, str. 159) Działy budżetu stanowią najszerszą przedmiotową podziałkę klasyfikacji budżetowej i sprowadzają się do podziału dochodów i wydatków budżetu według dziedzin działalności. Pokrywają się one z klasyfikacją gospodarki dokonaną przez GUS. Działami budżetu są m.in.: oświata i wychowanie, opieka społeczna, kultura, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, itp.
(parafraza, str. 32 - 33) Zadania wykonywane przez samorząd terytorialny dzielą się na zadania własne i zlecone. Zadania własne samorząd wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie tych realizacji jest on niezależny. Można je podzielić na: obligatoryjne i fakultatywne. Z kolei zadania zlecone samorząd wykonuje na zlecenie administracji rządowej, dlatego otrzymuje na ich realizację dotacje celowe. Zadania zlecone dzielimy na dwie grupy: zlecone na mocy ustaw i zlecone powierzone (z porozumienia).
(cytat, str. 192) Definiując samorząd lokalny Europejska Karta Samorządu Terytorialnego stwierdza, że jest to zdolność władz lokalnych, wybranych demokratycznie przez społeczność lokalną, do kształtowania i zarządzania znaczącą częścią spraw publicznych w interesie społeczności lokalnych. Karta zaznacza, że prawa i obowiązki władz samorządowych powinny być określone ustawami przyjętymi przez parlament, a najlepiej - zapisane w konstytucji.
(cytat, str. 135) patologiczne formy realizacji idei samorządu: - współuczestnictwo anarchiczne - partycypacja doktrynerska - współuczestnictwo demagogiczne - współuczestnictwo biurokratyczne - partycypacja ograniczona - gdy dyrekcja jest słaba - partycypacja w stylu "kongresu radykalnego" - partycypacja w stylu "dobrego chłopca"
(cytat, str. 119) "Samorządy nie posiadają precyzyjnych informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji, a istotną umiejętnością przywódcy jest antycypowanie pewnych działań i potrzeb potencjalnych inwestorów do podjęcia określonych decyzji ekonomicznych."
(cytat, str. 52) Współczesne samorządy traktowane są jako podstawowa forma administracji publicznej w postaci swoistego zrzeszenia, które uprawnione jest do szeroko rozumianego zarządzania sprawami publicznymi.