Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 46) Koszty jakości - konsekwencja odchyleń występujących w systemach oraz procesach. Tak rozumiane, obejmują one nakłady ponoszone na działania monitorujące, kontrolujące i zapobiegające powstawaniu planowanych oraz nieplanowanych odchyleń.
(cytat, str. 233) Można uznać, że koszty jakości to termin zawierający wszystkie koszty poniesione przy wytwarzaniu odpowiedniej jakości produktu lub usługi.
(cytat, str. 179) Koszty jakości według Amerykańskiego Stowarzyszenia Sterowania Jakością (American Society for Quality Conntrol - ASQC) to wyodrębniona z ogólnej kwoty suma kosztów i strat wynikających z działalności prewencyjnej, oceny i kontroli jakości oraz suma kosztów ponoszonych w związku z wadliwością.
(cytat, str. 181 - 182) Rachunek kosztów jakości polega na: - rejestrowaniu na odpowiednich kontach bilansowych i pozabilansowych wszystkich kosztów związanych z jakością produkcji, powstających we wszystkich etapach realizacji wyrobu, w sferze przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej; - przeprowadzaniu kompleksowej analizy kształtowania się procesów jakości; - podejmowaniu działań na rzecz poprawy jakości; - optymalizacji kosztów.
(cytat, str. 180) Przez koszty zewnętrznego zapewniania jakości rozumie się koszty związane z prezentacją i dowodami wymaganymi przez odbiorców jako obiektywne wykazanie jakości.
(cytat, str. 186) Do korzyści związanych z zarządzaniem kosztami jakości można zaliczyć m.in.: - możliwość oszacowania wpływów wadliwości produktów na wyniki finansowe działalności przedsiębiorstwa, - uzmysłowienie wielkości i wagi problemu jakości w zarządzaniu strategicznym, - umożliwienie rozeznania słabych i mocnych ogniw w procesach, - możliwość pomiaru kosztów działań związanych z nieczytelnymi i zawiłymi instrukcjami oraz opóźnionymi dostawami, - możliwość porównania wartości utraty czasu i materiałów z własnym wynagrodzeniem, - identyfikacja problemów jakościowych w przedsiębiorstwie, - posługiwanie się przez wszystkich zatrudnionych tym samym językiem (językiem kosztów) przy ocenie skali problemów, - bieżąca ocena efektywności funkcjonującego systemu zarządzania, - optymalizacja kosztów, - sterowanie jakością, - ocena realizacji polityki jakości i osiągania celów jakości.
(cytat, str. 95) Koszty jakości powinny być regularnie monitorowane i przedstawiane kierownictwu. Powinny one być odnoszone do innych miar (stosunków) kosztów, takich jak "wartość sprzedaży", "obroty" lub "wartość dodana", tak aby: (a) oceniać właściwość i efektywność systemu zarządzania jakością, (b) identyfikować dodatkowe obszary, wymagające uwagi, (c) ustalać cele w dziedzinie jakości i kosztów 1987.
(cytat, str. 86) Koszty jakości można podzielić na dwa rodzaje: 1) operacyjne koszty jakości, 2) zewnętrzne koszty zapewnienia jakości. Te rodzaje kosztów i ich głębszy podział są ujęte w międzynarodowej normie ISO z 1987 r. Koszty operacyjne są to koszty ponoszone przez firmę w celu osiągnięcia i zapewnienia określonego poziomu jakości. Obejmują one następujące pozycje: a) koszty zapobiegania i oceny (lub inwestycji), - zapobiegania: koszty nakładów na zapobieganie brakom, - oceny: koszty prób, inspekcji i badań celem oceny, czy utrzymana jest określona jakość; b) koszty braków (lub strat): - wewnętrznych braków: koszty wynikające z faktu, że wyrób lub usługa nie spełnia wymagań przed dostarczeniem do obrotu (tj. serwisu, gwarancji i zwrotów kosztów bezpośrednich i należności, kosztów wymiany, kosztów związanych z odpowiedzialnością prawną). Zewnętrzne koszty zapewnienia jakości są zaś kosztami wynikającymi z przeprowadzania pokazów i prób, jako obiektywnych dowodów, wymaganych przez odbiorców, włączając w to szczególne i dodatkowe koszty przedsięwzięć zapewniających jakość, procedur, danych, testów demonstracyjnych i ocen (tj. kosztów badań specyficznych charakterystyk bezpieczeństwa przez uznane, niezależne organy testujące).
(cytat, str. 87) 1) Koszty zapobiegania: - Przegląd konstrukcji - Szkolenia dotyczące jakości i niezawodności - Planowanie jakości dostawców - Audyty - Wprowadzenie działań prewencyjnych - Kwalifikacja wyrobu - Dokumentacja techniczna jakości 2) Koszty oceny - Badania i sprawdzanie - Konserwacja i kalibrowanie - Amortyzacja sprzętu badawczego - Dokumentacja techniczna jakości w procesie - Próby instalacji 3) Koszty braków - Zmiany konstrukcyjne - Odrzuty dostaw - Przeróbki - Braki i naprawa materiałów - Gwarancje - Wady realizacji zleceń - Wady wykryte podczas prób 4) Całkowity koszt jakości
(cytat, str. 89) Zewnętrzne koszty zapewnienia jakości powinny być mniejsze niż operacyjne koszty jakości, gdyż większość kosztów jakości zostanie poniesionych przed zaangażowaniem zewnętrznych specjalistów zapewnianie jakości. Ideałem byłoby, by personel zewnętrzny był wprowadzony w sprawy wyrobów i firmy, co powinno mieć miejsce po wyprodukowaniu, lecz przed zwolnieniem produkcji obrotu.
(cytat, str. 314) Koszty zewnętrznego zapewnienia jakości są to koszty związane z prezentacją i dowodami wymaganymi przez odbiorców jako obiektywne wykazanie jakości. Koszty te obejmują koszty szczególnego i dodatkowego zapewnienia jakości, koszty procedur, danych, prób pokazowych oraz ocen (np. koszty badania specjalnych charakterystyce bezpieczeństwa przez uznane, niezależne jednostki badawcze).
(cytat, str. 56) Prezentowane przez różnych autorów poglądy dotyczące definicji i klasyfikacji kosztów jakości można podzielić na cztery grupy: 1) przyjmujące za podstawę koszty wyodrębnione w procesie wytworzenia wyrobu (wąskie ujęcie) 2) uwzględniające wszystkie koszty ponoszone przez organizację, 3) odnoszące się do kosztów, które ponosi użytkownik, 4) oparte na założeniu, że koszty takie są ponoszone w ciągu całego cyklu życia wyrobu przez wszystkich uczestników rynku (szerokie ujęcie).
(cytat, str. 96) Ewidencja kosztów jakości prowadzona w przedsiębiorstwie tworzy bazę informacyjną do ich obliczania, analizowania, planowania i optymalizacji. Powinna więc dać odpowiedzi na pytania, jakiego rodzaju koszty jakości występują w przedsiębiorstwie, gdzie one powstają i jaka jest ich wysokość. W praktyce stosuje się dwa sposoby ustalania kosztów jakości: - sporadyczne i incydentalne ustalanie kosztów jakości, - ustalanie kosztów jakości w wyniku ciągłego procesu informacyjnego - rachunek kosztów jakości.
(cytat, str. 94) Podstawą systemu informacji o kosztach działalności przedsiębiorstwa jest rachunek kosztów prowadzony w firmie. W rachunkowości przedsiębiorstw nie używa się jednak standardowo pojęcia kosztów jakości, lecz tylko ewidencjonuje się ich niektóre składniki w sposób oddzielny - straty na brakach. Informacje o kosztach jakości mogą więc być czerpane z dwóch źródeł - ewidencji operatywnej i rachunkowości. Ewidencja operatywna jest stosunkowo szybkim, niesformalizowanym sposobem zbierania danych. Opiera się na dokumentach pozaksięgowych, często jednak jej podstawą są dane szacunkowe. Rachunek kosztów jest sformalizowanym systemem ewidencyjnym generującym informacje dokładne i systematyczne, ale zazwyczaj, jak już podkreślano, nie wyodrębnia kosztów jakości z ogółu kosztów przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 70 - 71) W normach ISO 9000 koszty jakości są traktowane jako jeden z czynników ekonomicznych wpływających na jakość. Określa się je jako koszty ponoszone w związku z zagwarantowaniem i zapenieniem zadowalającej jakości a także jako straty ponoszone z powodu nieosiągnięcia zadowalającej jakości.
(cytat, str. 84) Podstawowymi zadaniami współczesnej rachunkowości zarządczej w dziedzinie jakości są: - identyfikacja kosztów jakości ponoszonych przez przedsiębiorstwo oraz ich wydzielenie z kosztów ogółem, - opracowanie systemu ewidencji kosztów jakości, - ocena i analiza poziomu i struktury ponoszonych kosztów jakości, - ustalenie obszarów wymagających poprawy, - przygotowanie narzędzi zapewniających wywieranie wpływu na koszty jakości, - stworzenie mechanizmów powiązania kosztów jakości z miejscami ich powstawania i ośrodkami, które są za nie odpowiedzialne.
(cytat, str. 245) Koszty działalności przedsiębiorstwa są większe, niż się na ogół szacuje, dlatego że: - wiele istotnych pozycji kosztowych związanych z jakością procesów nie jest wychwytywanych przez większość systemów rachunkowości, - tradycyjna teoria kosztów nie bierze pod uwagę braku wydajności w sferze projektowania, księgowości, innych działań wspomagających, - nieznane sana ogół koszty działań, rejestruje się tylko koszty miejsc ich powstawania. Typowa kalkulacja kosztów złej jakości procesów nie bierze pod uwagę: 1) kosztu zmarnowanych materiałów, robocizny, 2) innych kosztów: - koszty poprawek wad odkrytych przed kontrolą jakości (np. bezpośredni zwrot do wykonawcy - omijana jest ewidencja wady), - koszty wydłużenia czasu procesu, a więc większe koszty robocizny i zapasy (na ogół nie brane pod uwagę przy kalkulacjach kosztów jakości), - koszty awarii, przestojów.