Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Na podjęcie decyzji o nabyciu określonego dobra mają wpływ zarówno obiektywne (zwykle ogólne) czynniki determinujące do pewne stopnia decyzje wszystkich konsumentów, jak i czynniki subiektywne (uboczne) wpływające na decyzje niektórych tylko nabywców.
(Balicki A. 2002, s. 59)
Prawie wszystkie firmy zainteresowane przejęciami innych firm mieszczą się w jednej z poniższych kategorii: -Oglądacz - lubi oglądać, ale rzadko kupuje cokolwiek, -Rybak - ciągle wyszukuje okazji, aktywny kupiec, -Zwiększający udział rynkowy/rozszerzający linię produktową - najczęstsza kategoria nabywców, z uwagi na mniejsze ryzyko operacyjne, -Kupiec strategiczny - próbuje zdywersyfikować i zreorganizować działalność, -Przejęcia z dźwignią - bardzo aktywny sektor, nabywcy z kręgu instytucji finansowych. Każdy z powyższych typów inwestorów dokonuje przejęć dla jednego celu - zysku. I mimo, że istnieje wiele innych powodów, jak chociażby zbudowanie rynkowego imperium, zysk jest wciąż podstawowym czynnikiem motywacyjnym.
(Hooke J. 1998, s. 33)
Klient to będzie podmiot, który może być zainteresowany produktem przedsiębiorstwa. Dobrym przykładem będzie sklep z odzieżą, do którego wchodzą różni klienci. Niektórzy z nich zakupią oferowane w sklepie produkty i będą ich konsumentami, stając się tym samym nabywcami. Część z nich być może zakupi odzież dla dzieci, które są w domu, i wtedy dzieci będą konsumentami nabytych produktów. Może ktoś zakupi przez internet książki, które inna osoba odbierze albo w domu, albo w wyznaczonym sklepie.
(Mruk H. 2012, s. 47)
Optymalny portfel nabywców obejmuje odpowiednią strukturę nowych i dotychczasowych klientów firmy, zapewniającą osiągnięcie założonej sprzedaży oraz zysków.
(Fonfara K. 2004, s. 137)
W efekcie oceny jakościowej nabywców można ich podzielić na klientów o niskiej, średniej, wysokiej i bardzo wysokiej atrakcyjności.
(Fonfara K. 2004, s. 148)
Koncepcja wewnętrznego nabywcy umożliwia stworzenie integratora łączącego różne komórki firmy w ich dążeniu do przygotowania oferty, która w pełni zadowoli nabywcę ( będzie również lepsza od propozycji konkurentów).
(Fonfara K. 2004, s. 99)
Orientacje na nabywcę łączy się z występowaniem w dojrzałych gospodarkach rynkowych nadwyżki podaży nad popytem. Jest ona powszechna, dlatego trudności w sprzedaży oraz niepewność zbytu są również powszechnym zjawiskiem.
(Fonfara K. 2004, s. 20)
Nabywcy indywidualni i instytucjonalni to osoby i organizacje, które mogą wykazywać popyt na usługi oferowane przez firmę.
(Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. 2006, s. 45)
Bludnik I.,
Neokeynesizm,
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010
Jeśli nabywca dokonuje zakupu jednorazowego, to rozpocznie proces poszukiwań w celu porównania ofert dostępnych mu sprzedawców i wybrania tej, która go najbardziej satysfakcjonuje. Przerwie poszukiwania w momencie odnalezienia ceny, przy której koszt marginalny z podjęcia dalszych działań zrówna się z korzyścią z tego tytułu.
(Bludnik I. 2010, s. 230)
W kształtowaniu zadowolenia klientów dużo zależy od odpowiedniego systemu komunikowania się z nabywcami, obejmującego rozpoznanie ich oczekiwań czy przyczyn niezadowolenia oraz przekazywanie informacji o planowanych zmianach dokonywanych w odpowiedzi na propozycje i uwagi klientów.
(Mazurek-Łopacińska K. 2002, s. 27)
Bezpośredni udział sprzedawcy w oddziałowywaniu na nabywcę sprawia, ż e sprzedaż osobista jest skutecznym narzędziem promocji, umożliwia bowiem natychmiastowe dostosowanie się do reakcji nabywcy.
(Mazurek-Łopacińska K. 2002, s. 147)
Szczególna możliwość prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa: 1. Nabywca ma szczególną możliwość usprawnienia działalności przedsiębiorstwa. 2. Firma przez nabycie wchodzi do sektora, który spełnia kryteria rozwoju z wewnątrz. 3. Nabyta forma w szczególny sposób umocni pozycję nabywcy w jego obecnych dziedzinach działalności.
(Porter M. 1998, s. 344-345)
Cechy nabywców pozbawionych dużej siły przetargowej - najbardziej pożądani przy wyborze nabywców: - zakupują małe ilości w porównaniu z wolumenem sprzedaży sprzedających, - nie mają innych odpowiednich źródeł zakupu, - ponoszą wysokie koszty poszukiwania źródeł zakupu, transakcji lub negocjacji, - nie stwarzają wiarygodnego zagrożenia integrują wstecz, - mają wysokie koszty stałe w przypadku zmiany dostawców.
(Porter M. 1998, s. 125-126)
Wybór nabywców może w znacznym stopniu wpływać na tempo wzrostu firmy i może minimalizować destrukcyjną siłę nabywców. Wybór nabywców, przy uwzględnieniu cech strukturalnych, jest szczególnie ważną zmienną strategiczną w dojrzałych sektorach oraz w tych, w których trudno utrzymać bariery tworzone przez zróżnicowanie wyrobów lub innowacje techniczne.
(Porter M. 1998, s. 122)
Koszty obsługi różnych nabywców danego wyrobu mogą się bardzo różnić, zazwyczaj ze względu na: - wielkość zamówienia, - sprzedaż bezpośrednią lub za pośrednictwem dystrybutorów, - potrzebny czas realizacji, - regularność napływu zamówień dla celów planistycznych i logistycznych, - koszty wysyłki, - koszty sprzedaży, - potrzebę indywidualizacji lub modyfikacji wyrobu.
(Porter M. 1998, s. 130)
Znaczenie nowych segmentów nabywców dla ewolucji sektora polega na tym, że wymagania związane z ich obsługą (lub eliminacja wymagań związanych z obsługą przestarzałych segmentów) mogą wywierać zasadniczy wpływ na strukturę sektora.
(Porter M. 1998, s. 175)
Niedoskonałości rynku, umożliwiające korzystne nabycie firmy, występują między innymi wówczas, gdy: 1. Nabywca ma lepsze informacje, 2. Liczba uczestników przetargu jest niewielka, 3. Ogólny stan gospodarki jest zły, 4. Sprzedawane przedsiębiorstwo jest w złym stanie, 5. Sprzedający ma inne cele niż maksymalizacja ceny sprzedaży przedsiębiorstwa.
(Porter M. 1998, s. 343)