Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 23) Rozważając powody dla międzynarodowej ekspansji działalności przedsiębiorstwa bierze się na ogół pod uwagę cztery oddzielne dziedziny: 1. wielkość rynku ( prowadząca do efektywności produktu i konkurencyjności marży), 2. wpływy zewnętrzne ( zdrowa gospodarka lub mniejsza konkurencja niż na rynku krajowym), 3. geograficzne urozmaicenie (zwiększenie asortymentu produkcji lub lokata kapitału w różnych przedsiębiorstwach), 4. długowieczność produktu (gdzie międzynarodowa sprzedaż towaru mogłaby przedłużyć i umocnić jego obieg handlowy).
(cytat, str. 123) Ekspansja korporacji ponadnarodowych na rynki zagraniczne jest strategicznym działaniem przedsiębiorstw, które aktywnie funkcjonują poza granicami swojego macierzystego kraju. Wykorzystanie właściwej strategii ekspansji jest determinowane wieloma czynnikami,a wybór odpowiedniej metody nie musi mieć jednorazowego i ostatecznego charakteru. Korporacje mogą zastępować jedne metody innymi w zależności od zewnętrznych uwarunkowań i wewnętrznych czynników, a także stosować zintegrowany zestaw strategii ekspansji na rynek zagraniczny.
(cytat, str. 66) Kluczową kwestią ekspansji przestrzennej staje się wybór przyszłego rynku przestrzennego - kraju(ów). Wybór sposobu przestrzennej ekspansji jest sam w sobie złożony. Można wskazać kilka możliwych opcji: - łania przedsiębiorstwa o kraje znajdujące się obszarze bezpośrednio przylegającym do rynku krajowego, - ekspansja selektywna, realizowana dwuetapowo. W pierwszej fazie prowadzona jest analiza atrakcyjności krajów branych pod uwagę jako obszarów ewentualnego rozszerzenia działalności. W drugiej fazie następuje wybór tych obszarów (ewentualnie ich kolejności), które przedsiębiorstwo pragnie opanować. - ekspansji wyspowej, polegającej na określeniu, w pierwszej fazie wchodzenia na obszar kraju o dużej powierzchni, a następnie tworzenia w jego granicach, z reguły w dużych ośrodkach miejskich przyczółków do dalszej ekspansji koncentrycznej względnie selektywnej.
(parafraza, str. 580 - 581) Sposoby ekspansji przedsiębiorstwa: 1) licencja/franchising - lokalne przedsiębiorstwa wytwarzają i sprzedają produkt zleceniodawcy w zamian za część zysków; 2) eksport - firma produkuje wyroby w macierzystym zakładzie i sprzedaje dystrybutorowi z innego kraju; 3) lokalne sieci magazynowania i dystrybucji - organizacja wytwarza produkt w macierzystym zakładzie i dystrybuuje przez własną sieć; 4) lokalny zakład montażu/wykończenia - firma produkuje wyroby w głównym zakładzie, ale wykończenie lub montaż przenosi do zakładów znajdujących się na docelowym rynku; 5) pełna produkcja lokalna - organizacja przenosi całość prac na lokalny rynek.
(cytat, str. 222) Kreatywność działań - oznacza konieczność oparcia funkcjonowania przedsiębiorstwa na myśleniu o przyszłości, o rozwoju i ekspansji; celem firmy nie jest "przetrwanie", ale rozwój oraz zwiększanie jego wartości rynkowej, i co się z tym wiąże korzyści właścicieli.
(cytat, str. 144) "Ekspansja oznacza kierowanie swych zasobów i umiejętności w pierwszej kolejności na rozwój już posiadanych rynków i oferowanych wyrobów/usług. Wychodząc od szeroko rozumianej formuły "wyrób/usługa-rynek", szuka się tu możliwości osiągnięcia strategicznych celów przedsiębiorstwa poprzez zintensyfikowanie lub udoskonalenie jego dotychczasowej aktywności w sferze rynku. Działania ekspansywne mogą polegać na nasileniu penetracji rynku bądź na dążeniu do rozszerzenia rynku."
(cytat, str. 144) "Odrębnym kierunkiem ekspansji, aczkolwiek powiązanym z działaniami w sferze rynku. jest racjonalizacja kosztów oraz kryjące się pod tym hasłem dążenie do tzw. przywództwa kosztowego. Chodzi o uzyskanie przewagi kosztowej nad konkurentami oraz osiągnięcie w ten sposób określonych korzyści rynkowych i finansowych. Przewagę tę można uzyskać w zakresie kosztów podstawowej produkcji wytwórczej, ale równie dobrze jest ona pożądana w zakresie kosztów zaopatrzenia oraz kosztów dystrybucji i sprzedaży usług."