Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Firma ma niewielkie umiejętności budowania marki i komunikacji Objawy: - rynek docelowy niewiele wie o Twojej firmie, - marka przypomina wszystkie inne, - co roku na promocję są przeznaczane takie same środki finansowe, - brak analiz finansowych skutków inwestycji. Rozwiązania: - ulepsz strategie budowania marki i metody pomiaru wyników, - przeznacz pieniądze ba bardziej skuteczne instrumenty marketingu, - żądaj od menedżerów marketingu przedstawienia szacunków finansowych skutków wnioskowanych przez nich wydatków.
(Kotler P. 2005, s. 95-99)
Gdy komunikujemy się z kimś, to zwykle chcemy przekonać go do jakiegoś działania albo wpłynąć na jego wybór lub oceny. Czasem chodzi o modyfikację naszych możliwości w tym zakresie: chcemy poszerzyć wiedzę i uzyskać opinię na ważny temat, włączyć się w cudze działanie itp. W obu kierunkach zachodzi oddziaływanie na trzy najważniejsze (katechizmowe) składniki osoby: rozum, wolę i sumienie. Jest to szczególnie wyraziste w komunikacji marketingowej i w propagandzie politycznej.
(Waszkiewicz J. 1997, s. 32-33)
Okno wystawowe stanowi jeden z najstarszych kanałów komunikacji z nabywcami. Mimo pojawienia się bardziej nowoczesnych mediów ciągle jest atrakcyjnym sposobem komunikowania się, ponieważ*(1):
prezentacja odbywa się w miejscu sprzedaży (pozwala klientowi na natychmiastową reakcję),
jest jednym z najtańszych sposobów komunikowania się,
pokazuje autentyczny towar, a nie wyobrażenie o nim,
ekspozycję można, w razie potrzeby, błyskawicznie dostosować do okoliczności (w deszczowy dzień wystawić parasole, w słoneczny - okulary przeciwsłoneczne).
Generalnie wystawy można podzielić na tzw. zamknięte (czyli mające zabudowane tło) oraz otwarte (nie mają tła -widać wnętrze sklepu)*(2). Uważa się, że wystawy otwarte:
dają przechodniom lepsze wyobrażenie o charakterze
umożliwiają przechodniom zobaczenie ruchu panującego w sklepie, co może sprowokować chęć przyłączenia się (efekt stada),
zmniejszają koszt przygotowania ekspozycji.
(Sławińska M. (red.) 2008, s. 195)
Wkładki są jednym ze sposobów komunikacji bezpośredniej firmy z klientami. Z reguły są dołączane do gazet, czasopism, a także do pakietów pocztowych wysyłanych przez firmy zajmujące się zarówno sprzedażą wysyłkową, jak i prowadzących sprzedaż w punktach stacjonarnych. Wkładka {insert) może być luźno włożona do gazety lub zszyta z nią. W pierwszym przypadku można określić ją mianem dodatku, natomiast w drugim, gdy jest na stałe dołączona do gazety, można mówić o załączniku. Ta popularna w Polsce forma reklamy pojawiła się w Europie w połowie lat osiemdziesiątych, za sprawą firm motoryzacyjnych. Do podstawowych zalet tego typu materiałów należy zaliczyć brak ograniczeń edytorskich, które są szczególnie widoczne, gdy do czarno-białej gazety dołączona jest kolorowa wkładka. Przekaz staje się przez to bardziej widoczny, niż w przypadku zamieszczenia reklamy na jednej ze stron. Z reguły wkładka zawiera większą ilość informacji niż tradycyjna reklama prasowa, co powoduje, że osoby, które się nią zainteresują, nawet po wyrzuceniu gazety wyciągają z niej wkładki, co wymiernie wydłuża czas „życia przekazu.
(Sławińska M. (red.) 2008, s. 155-156)
"Komunikacja marketingowa jest najczęściej określana jako zespół informacji (sygnałów), które firma emituje z różnych źródeł w kierunku nie tylko swoich klientów, lecz także innych podmiotów otoczenia marketingowego (dostawców, pośredników, konkurentów, liderów opinii itp.), oraz zespół informacji, które firma zbiera z rynku (megatrendy, potrzeby, preferencje nabywców, tendencje rozwojowe gospodarki itp.)."
(Mruk H. (red.) 2004, s. 17)
Komentarze i źródła pierwotne: prof. dr hab. Aniela Styś, prof. dr hab. Stanisław Styś - Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Instytut Marketingu
"Zintegrowana komunikacja marketingowa to koncepcja, w której ramach firma starannie integruje i koordynuje liczne narzędzia i kanały komunikacyjne, aby dostarczyć jasne i spójne oraz przekonujące przesłanie dotyczące produktów, usług bądź samego przedsiębiorstwa. Jest ona rozpatrywana zarówno jako proces, ciąg działań, za których pomocą przedsiębiorstwo komunikuje się z rynkiem, jak i jako zbiór narzędzi o określonych właściwościach, umożliwiających koordynację i osiąganie celów oraz realizację funkcji przedsiębiorstwa. Podział tych narzędzi jest m.in. podporządkowany różnym formom komunikacji, wśród których wyróżnia się komunikację masową i komunikację interpersonalną."
(Mruk H. (red.) 2004, s. 18)
Komentarze i źródła pierwotne: prof. dr hab. Aniela Styś, prof. dr hab. Stanisław Styś - Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Instytut Marketingu
"Inspiracją dla działań w sferze komunikacji marketingowej mogą być rozważania na temat tendencji obserwowanych w otoczeniu globalnym, nowych instrumentów, a także ich odmiennej klasyfikacji."
(Mruk H. (red.) 2004, s. 13)
Komentarze i źródła pierwotne: Źródło pierwotne: Trocki, Grucza, 2007, s.16
Kluczowe znaczenie opakowania wynika z faktu, iż jest ono pierwszym i podstawowym elementem procesu komunikowania się producenta ze swym klientem, a zarazem nośnikiem skojarzeń związanych z marką produktu.
(Domański T. 1994, s. 203)
Komentarze i źródła pierwotne: Szczegółowy opis interesariuszy oraz inne propozycje ich podziału można znaleźć w: T.J. Dąbrowski, Reputacja przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwers business, Kraków 2010, s.154-159
Komunikacja marketingowa — przepływ informacji między różnymi podmiotami rynku (głównie przedsiębiorstwem i podmiotami otoczenia rynkowego) o firmie, marce lub innym aspekcie związanym z działaniami marketingowymi
(Garbarski L. (red.) 2011, s. 215)
Kanały komunikacji marketingowej — kanały przepływu informacji marketingowych między uczestnikami rynku.
(Garbarski L. (red.) 2011, s. 215)
Układ komunikatu. Duże elementy, np. fotografia, rysunek, słowo, mot w graficzny, kontrastujące z resztą elementów umieszczonych w komunikacie, przyciągają uwagę. Szczególnie atrakcyjne, o odpowiedniej wielkości zdjęcie wywołuje odruchowe spojrzenie odbiorcy. Lepiej wykorzystać fotografię do prezentacji produktu, a rysunek sprawdza się przy przekazywaniu odbiorcy odpowiedniej idei.
(Trojanowski M. 2010, s. 172)
Model AIDA - jednym z bardziej popularnych modeli opisujących reakcje odbiorców komunikatu marketingowego jest model AIDA:
A (ang. Attention) — uwaga; oznacza, że komunikat marketingowy musi przede wszystkim przyciągnąć uwagę adresata, jest to pierwszy podstawowy efekt, aby w ogóle można było osiągnąć ostateczny cel tego komunikatu;
I (ang. Interest) — zainteresowanie; po „złapaniu uwagi adresata chodzi
0 wzbudzenie w nim zainteresowania i zachęcenie go do bliższego zapoznania się z treścią przekazu;
D (ang. Desire) — pragnienie; sukces poprzedniej fazy powinien być następnie wzmocniony poprzez wywołanie w kliencie chęci spełnienia oczekiwanego w komunikacie działania; w tym celu należy zadbać o odpowiednie argument)
1 dobrze je zaprezentować;
A (ang. Actioń) — działanie; finalnym efektem przekazu jest wyw ołanie działania adresata; jeżeli poprzednie efekty są skutecznie osiągane, to klient jest skłonny podjąć odpowiednie działanie; w tym momencie bardzo ważne jest ułatw lenie mu wykonania kolejnych kroków.
Modyfikacją tego modelu jest AIDCA, gdzie pojawia się dodatkowy element C (ang.: Conviction) — przekonanie. Uwzględnienie tego elementu akcentuje specyfikę celu komunikacyjnego działań bezpośrednich. Aby wywołać reakcję adresata, trzeba nie tylko przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić zainteresowanie i wywołać pragnienie. Klient musi być pozbawiony obiekcji dotyczących promowanego przedmiotu. Pamiętajmy, że reakcja klienta ma być natychmiastowa, nie zaś, jak w przypadku klasycznej reklamy, przesunięta w czasie i polegająca na wyborze towaru z półki sklepowej. Stąd tak ważny jest wysiłek związany z antycypowaniem i przełamaniem tych obiekcji. Pozostałe elementy są konsekwencją poprzednio uzyskanych efektów. Jest tutaj wiele szczegółów słabo znanych lub wręcz nieznanych twórcom reklamy klasycznej, które muszą być uwzględnione.
(Trojanowski M. 2010, s. 170)
"Komunikacja marketingowa opiera się na źródłach wewnętrznych, głównie na cechach produktu/usługi oraz innych elementach marketingu mix. W jej ramach możemy z kolei wyróżnić dwa rodzaje działań komunikacyjnych: - komunikację produktową/usługową, której celem jest przekaz informacji na temat korzyści, jakie "daje" nabywcy dany produkt/usługa, - komunikacja marki, która koncentruje się wokół działań symbolicznych, mających na celu wykreowanie "osobowości marki", tj. pewnego obrazu, z jakim ma się konsumentom kojarzyć dana marka".
(Domański T. 1998, s. 254-255)
"Proces komunikacji marketingowej obejmuje sześć podstawowych elementów: uczestników komunikacji(nadawcę i odbiorcę), przekaz(komunikat), kanał transmisji przekazu, szumy(zakłócenia), sprzężenie zwrotne oraz kontekst komunikacji."
(Kosińska E. (red.) 2008, s. 282)
Komunikacja marketingowa oznacza swoisty dialog między przedsiębiorstwem a jego otoczeniem - obecnymi i potencjalnymi nabywcami oraz innymi grupami interesariuszy firmy. Dialog ten jest prowadzony z jednej strony poprzez działania informacyjno-nakłaniające, a z drugiej - przez sprzężenie zwrotne łączące odbiorcę z nadawcą przekazu promocyjnego i wykorzystujące w kanałach komunikacji interaktywne media.
(Kosińska E. (red.) 2008, s. 281)
Proces komunikacji marketingowej obejmuje sześć podstawowych elementów: 1) uczestników komunikacji- nadawcę i odbiorcę, 2) przekaz (komunikat), 3) kanał przekazu, 4) szumy (zakłócenia), 5) sprzężenie zwrotne, 6) kontekst komunikacji.
(Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. 2006, s. 213)
"Z kolei komunikacja marketingowa jest procesem kontaktowania się przedsiębiorstwa z konsumentami. Przedsiębiorstwo może się komunikować ze swoimi klientami za pośrednictwem wielu instrumentów, z pośród których należy wyróżnić: reklamę (prasową, telewizyjną, zewnętrzną), promocję uzupełniającą (np. obniżki cen, prezenty, ’dwa w jednym’, konkursy, programy lojalnościowe), targi, wystawy, public relations, marketing bezpośredni, a także markę oraz opakowanie."
(Bartosik-Purgat M. 2010, s. 56)
Ze względu jednak na fakt, że obecnie przepływy informacji między przedsiębiorstwem, jego klientami, partnerami i ogółem społeczeństwa są znacznie szersze i bardziej złożone, coraz częściej stosuje się pojęcie komunikacji marketingowej – jest to proces wymiany informacji między przedsiębiorstwem a jego otoczeniem, służy realizacji określonej strategii marketingowej przez przedsiębiorstwo. Komunikacja ta, w przeciwieństwie do promocji, akcentuj dwustronny charakter przepływu informacji. Nie tylko następuje promowanie określonych treści nabywcom, lecz także nabywcy przekazują przedsiębiorstwu swoje oczekiwania i opinie. To przekazywanie może mieć spontaniczny charakter lub, co zdarza się częściej, odbywa się przez badania marketingowe.
(Czarnecki A. 2003, s. 16)