Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 15) Jeżeli przepływ informacji następuje między świadomymi podmiotami w czasie procesu komunikowania się, to mamy do czynienia - według terminologii zaproponowanej przez J. Hirshleifera, J.G. Rileya - z informacją typu wiadomości (message). Jeśli natomiast przepływ danych odbywa się na skutek pewnego procesu poznawania, bez interpersonalnego komunikowania się, np. poprzez obserwację natury, to tego typu informacja jest określana w terminologii J. Hirshleifera. J.G. Rileya jako nowiny (news). W takim przypadku mówimy też nie o nadawcy informacji, ale o jej źródle.
(cytat, str. 120) Kryptografią nazywamy naukę o metodach przesyłania wiadomości w zamaskowanej postaci, tak aby tylko odbiorca był w stanie odczytać wysłaną przez nadawcę wiadomość, będąc jednocześnie pewnym, że nie została ona przez nikogo zmodyfikowana.
(cytat, str. 23) Sygnał - rozumiany jako pewne zmienne w czasie w sposób ciągły lub dyskretny zjawisko fizyczne (zaburzenie fizyczne) występujące i wyraźnie określone w pewnym przedziale czasu i zlokalizowane w danym punkcie przestrrzeni. Każdy sygnał można rozpatrywać jako sumę rozłączynych w czasie sygnałów elementarnych.
Znak - sygnał elementarny, przyporządkowany pewnej elementarnej treści,
Wiadomość - ciąg znaków,
Komunikat - wiadomość, z uporządkowanymi logicznie w jakimś języku treściami elementarnymi, którym odpowiadają znaki,
Informacja - różnorodna, szeroko rozumiana treść wiadomości, wykorzystywana w celowym działaniu lub zachowaniu.
(cytat, str. 265) Pokonywanie przeciążenia informacjami wymaga ustalenia priorytetów dotyczących korzystania z mediów stosownie do czyjejś wrażliwości medialnej.
(cytat, str. 52) Wiadomość (informacja) jest to przekazywana treść. Stanowi ona istotę komunikowania się. Wyróżniamy prywatne, służbowe i publiczne wiadomości.
(cytat, str. 54) W podręcznikach amerykańskich szkół dziennikarskich uczy się studentów, iż wiadomość musi bazować na znaczeniu wydarzenia i jego ważności dla odbiorców. Wymienia się następujące wartości, którym powinno odpowiadać opisywane wydarzenie: 1. Nowość, 2. Bliskość wydarzenia, 3. Duże znaczenie, 4. Związek z odbiorcą, 5. Zaspokojenie ciekawości. Z kolei, w celu usatysfakcjonowania oczekiwań potencjalnych odbiorców, należy poruszać tematy, które dotyczą: - osobistych zainteresowań czytelników, - podobnych im gustów, - niezwykłości zjawiska, - postępu, - wojen, - stanu niepewności, - seksu, - przemijania czasu, - zwierząt. Panuje przekonanie, iż jeśli wydarzenie posiada co najmniej jedną z wymienionych wartości - to wiadomość o nim jest użyteczna, jeżeli dotyczy przynajmniej jednego z wymienionych tematów - odbiorca chętnie się z nim zapozna.
(cytat, str. 10) Kombinację danych niosącą sens ich odbiorcy nazywamy wiadomością. Każda dana osobno, bez kontekstu, nikogo nie interesuje. Jeśli np. powiemy "pięć" i nie odniesiemy tej liczby do czegoś lub kogoś, to nie ma ona dla nas sensu. Sens zostaje nadany dopiero przez skojarzenie danych, umieszczenie ich w kontekście.
(cytat, str. 10) Wiadomość jest formą przekazywania informacji. Może ją przekazywać lub nie. Informacją jest bowiem treść zaczerpnięta ze świata, która usuwa niepewność lub niewiedzę u jej odbiorcy.
(cytat, str. 29) Certyfikat Wi-Fi Wi-Fi jest skrótem angielskiego wireless fidelity. Nazwa ta ma sugerować przesyłanie danych z wysoką wiernością. W istocie jest to znak handlowy należący do Wi-Fi Alliance — stowarzyszenia branżowego, które pełniło wiodącą rolę w pracach związanych z zapewnieniem zgodności pomiędzy urządzeniami różnych producentów, stosujących standard IEEE 802.llb, a ostatnio również 802.lla i 802.lig (www.wifialliance.com). Stowarzyszenie to tak skutecznie roz¬propagowało nazwę Wi-Fi, że zmieniło własną nazwę z bardziej niezgrabnej (lecz więcej wyjaśniającej) Wireiess Ethernet Compatibility Alliance właśnie na Wi-Fi Alliance. Wi-Fi Alliance wymaga pokaźnych składek członkowskich — nie licząc dodatkowych opłat — od firm, które zgłaszają swoje urządzenia do testów w laboratorium certyfikującym stowarzyszenia. Proces certyfikacji, podczas którego stosuje się standardowy pakiet testów, gwarantuje po¬prawne działanie tysięcy poszczególnych funkcji. Dopiero po pomyślnym zakończeniu tych prób producent może legalnie używać znaku i nazwy Wi-Fi dla danego urządzenia (patrz rysunek 2.1). Metoda Wi-Fi Alliance rzeczywiście jest taką gwarancją kompatybilności, której można zaufać. Wprawdzie inne grupy handlowe promowały swoje standardy, lecz z nieszczególnym powodzeniem. Przykładowo, Bluetooth jest w większym stopniu konceptem
(cytat, str. 194 - 195) Komunikacja jest efektywna wtedy, gdy wiadomość odbierana jest przez odbiorcę dokładnie w takim znaczeniu, jakie jest zgodne z intencją nadawcy. Należy przy tym zauważyć, że nadawca przekazuje wiadomość, ale nie może przekazać jej znaczenia. Znaczenie wiadomości tworzone jest w umyśle odbiorcy przez nadawcę jedynie pośrednio, a mianowicie pod wpływem używanych przez nadawcę symboli. Efektywność komunikacji zależy zatem od cech poszczególnych elementów procesu komunikacji i ich wzajemnej zgodności.
(cytat, str. 195 - 196) Proces komunikacji składa się z pięciu podstawowych elementów: nadawcy (źródła) wiadomości, wiadomości jako takiej, kanału przez który wiadomość przechodzi, odbiorcy, który przechwytuje wiadomość i skutku, jaki wiadomość wywołuje u odbiorcy.