Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(parafraza, str. 21 - 22) W praktyce struktura rynku może mieć charakter oligopolu symetrycznego (żaden ze sprzedawców nie ma przewagi na rynku. Oligopol symetryczny sprzyja zawieraniu porozumień między konkurentami dotyczących zawieszenia walki konkurencyjnej przez ustalenie kwot sprzedaży i cen oraz dokonanie podziału rynku. Takie porozumienia zakazane są prawem konkurencji,ponieważ ich ekonomiczne skutki są takie same, jak skutki monopolizacji rynku.
(cytat, str. 502) Oligopolem nazywamy rynek zdominowany przez niewielką liczbę przedsiębiorstw, na którym działania jednego przedsiębiorstwa bezpośrednio wpływają na wielkość zysków innych firm. W tym znaczeniu losy przedsiębiorstw tworzących oligopol są współzależne.
(cytat, str. 516) W miarę zwiększania się liczby przedsiębiorstw odpowiadających równowadze wielkość produkcji identycznych przedsiębiorstw działających na rynku oligopolu przybliża się do wyniku typowego dla stanu konkurencji doskonałej (zysk wynosi wtedy zero)
(cytat, str. 230) Oligopol jest strukturą rynku, w której występuje niewielka liczba firm mających dużą siłę rynkową, co powoduje, że nie można ich uważać za cenobiorców (jak w doskonałej konkurencji), lecz jednocześnie są poddane dużej konkurencji.
(cytat, str. 202) Cechą charakterystyczną oligopolu jest mała liczba firm (kilka lub kilkanaście), dominujących nad całym rynkiem w produkcji danego dobra. Szczególnym przypadkiem oligopolu jest duopol, charakteryzujący się tym, że w danej gałęzi występuje dwóch dominujących producentów.
(cytat, str. 21) "Rozróżnia się ... rynek oligopolu homogenicznego od rynku oligopolu heterogenicznego. Jeżeli wszyscy oferenci sprzedają dobro, które jest identyczne w odczuciu nabywców, wówczas na takim homogenicznym rynku ustala się jednolita cena dobra, a oferenci konkurują ze sobą wielkością podaży. Natomiast gdy dobra oferowane przez różne firmy różnią się w odczuciu nabywców, to skłonni są oni płacić różne ceny za towary pochodzące z różnych źródeł i na takim heterogenicznym rynku oferenci będą konkurować ceną produktu."
(cytat, str. 196) Oligopol jest strukturą rynku, w której występuje niewielka liczba firm mających dużą siłę rynkową, co powoduje, że nie można ich uważać za cenobiorców (jak w doskonałej konkurencji), lecz jednocześnie są poddane dużej konkurencji.
(cytat, str. 197) Model Sweezy'ego zakłada, ze w warunkach oligopolu, gdy nie ma zmowy między konkurentami, indywidualna krzywa popytu na produkty danej firmy jest zdeterminowana zachowaniami rynkowymi pozostałych firm, będącymi wynikiem bezpośredniej reakcji na decyzje konkurentów.
(cytat, str. 95) Oligopol jest formą monopolistyczną, w której występuje mała liczba przedsiębiorstw na tym samym terenie, o takim samym profilu produkcji i konkurujących ze sobą.
(cytat, str. 115) Konkurencją i konkurentami, najtrudniejszym elementem w otoczeniu organizacji gospodarczych, przez dziesięciolecia zajmowały się prawie wyłącznie nauki ekonomiczne. Tym naukom przypisujemy, podając w dużym skrócie, zróżnicowanie konkurencji na: - doskonałą, kiedy na rynku występuje nie ograniczona liczba producentów, - oligopol, kiedy rynek jest zdominowany przez kilku wielkich wytwórców, - monopol, kiedy występuje jeden producent, co uznawane jest raczej za stan niekorzystny i niepożądany.