Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 93) Istnieje pięć czynników (przybyła, s.424, 2001), które tworzą przewagę organizacji opartej na wiedzy: -Umiejętność krytycznego i niekonwencjonalnego postrzegania procesów realizowanych przez organizację, -Eksperymentowanie z nowymi pomysłami, -Uczenie się na podstawie własnych doświadczeń, -Uczenie się od innych, -Popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy w całej organizacji.
(cytat, str. 146) W systemach organizacji wiedzy w dokumentacyjnych SIW (systemach informacyjno-wyszukiwawczych) kategorie traktowane są jako pojęcia o wysokim stopniu abstrakcji, mające szeroki zakres stosowania, wybrane przez intelekt w bezpośrednim lub pośrednim nawiązaniu do wiedzy empirycznej i wykorzystywane do celów interpretacji tej wiedzy.
(cytat, str. 99) W systemach tradycyjnych stosowane są dwie podstawowe metody wyszukiwania implikujące dwie formalne struktury organizacji odwzorowanej w nich wiedzy dziedzinowej: organizację w formie listy (zbioru, kartoteki) prostej i organizację w formie listy (zbioru, kartoteki) inwersyjnej.
(cytat, str. 73) Badania nad pojęciami naturalnymi wykazały, że ludzi cechuje znaczna zgodność w ocenie ich prototypiczności. Obserwacja ta może mieć pewne znaczenie dla projektowania organizacji wiedzy w SIW (system informacyjno-wyszukiwawczy), przy czym szczególnie ważne wydaje się wykorzystanie kategorii podstawowych i prototypów w projektowaniu sztucznych języków systemów informacyjnych, takich jak język informacyjno-wyszukiwawczy.
(cytat, str. 40) Organizację wiedzy prywatnej użytkownika SIW (system informacyjno-wyszukiwawczy) można więc postrzegać poprzez pryzmat wyróżnianych we współczesnej psychologii poznawczej dwóch podstawowych podejść do badania i modelowania procesów pamięciowych i struktur pamięci, które wiążą się zasygnalizowanym wcześniej rozróżnieniem między naturalnymi (subsymbolicznymi) i symbolicznymi reprezentacjami wiedzy. Określane są one jako paradygmat neuropsychologiczny i paradygmat teorioinformacyjny.
(cytat, str. 29) Centralnymi obiektami modelowania organizacji wiedzy w dokumentacyjnych systemach informacyjno - wyszukiwawczych (...) są wiedza o dziedzinie i wiedza o problemie wyszukiwawczym. Ogólna wiedza o świecie i wiedza o systemie, zinternalizowane w umyśle użytkownika i reprezentowane w strukturach systemu informacyjno - wyszukiwawczego., traktowane są tu jako pewien ich kontekst.
(cytat, str. 11) W sensie najogólniejszym organizacja wiedzy obejmuje rozległy obszar zagadnień związanych z porządkowaniem informacji o wyodrębnionych obiektach rzeczywistości oraz zapewnieniem jej skutecznego wyszukiwania.
(cytat, str. 199) W praktyce wykorzystuje się dwa podstawowe modele organizacji wiedzy o słownictwie naturalnym użytym w indeksowaniu. Pierwszy stanowi alfabetyczna lista wyrazów i/lub związków wyrazowych występujących w tytułach, streszczeniach lub pełnych tekstach dokumentów. Jest to tzw. lista adresów lub indeks bazy danych, który stanowi rodzaj raportu tworzonego dla listy odwróconej i zawierającego informacje sumaryczne o liczbie wystąpień poszczególnych terminów w bazie lub zbiorze baz danych. Większość komercyjnych serwisów wyszukiwawczych umożliwia wgląd w tę listę w formie tzw. podglądu indeksu podstawowego (głównego).
(cytat, str. 206) Podstawowymi elementami strukturalnymi systemów inteligentnych z symboliczną reprezentacją wiedzy są: - baza wiedzy przechowująca semantyczną i ewentualnie językową wiedzę o dziedzinie, której dotyczą procedury wnioskowania i selekcji, - baza faktów obejmująca szczegółowe dane o rozpatrywanych przypadkach, - maszyna wnioskująca, która do wnioskowania wykorzystuje informacje z bazy wiedzy, bazy faktów oraz dane wprowadzone przez użytkownika.
(cytat, str. 284) Hiperinformacyjny model organizacji wiedzy cechuje pięć podstawowych własności: nielinearność, elastyczność, przezroczystość, gościnność i kontekstowość.
(parafraza, str. 165 - 170) Relacyjne struktury organizacji dziedzinowej wiedzy semantycznej: a) struktury mono- i polirelacyjne b) struktury a-, mono- i polihierarchiczne c) struktury mono- i polipozycyjne.
(cytat, str. 103) Metoda reprezentacji pojęć ma podstawowe znaczenie dla tzw. przyjazności organizacji wiedzy zastosowanej w systemie wobec jego użytkowników. Przez to powszechnie stosowane określenie generalnie rozumie się dwie związane ze sobą własności: 1. zgodność sposobu pojmowania przez użytkownika znaczenia wyrażeń wykorzystywanych w indeksowaniu i wyszukiwaniu dokumentów oraz ich definicji przyjętych w systemie. 2. zakres zapewnienia użytkownikowi pozyskania wiedzy o przyjętej w systemie semantycznej interpretacji tych wyrażeń.
(cytat, str. 162) W relacyjnej organizacji paradygmatyki języka informacyjno - wyszukiwawczego najczęściej wyróżnia się trzy typy relacji: relację synonimii, relację hierarchiczną i tzw. relację kojarzeniową.
(cytat, str. 205) Modele organizacji wiedzy wykorzystywane w systemach inteligentnych realizowane są przez metody i techniki jej komputerowego reprezentowania rozwijane w sztucznej inteligencji.
(cytat, str. 249) Model organizacji wiedzy realizowany w tzw. systemach obiektowych uważa się za najbliższy dominującemu we współczesnej psychologii poznawczej poglądowi o modularności organizacji systemu poznawczego człowieka i odwzorowania postrzeganej rzeczywistości w jego umyśle.
(parafraza, str. 175) Modele organizacji wiedzy wyznaczone przez syntaktyczne modele języka informacyjno-wyszukiwawczego: - model organizacji wiedzy realizowany przez gramatykę zerową, - model organizacji wiedzy realizowany przez gramatykę pozycyjną, - model organizacji wiedzy realizowany przez gramatykę częściowo pozycyjną, - model organizacji wiedzy realizowany przez gramatykę niepozycyjną.
(cytat, str. 197) Dla klasycznych dokumentacyjnych systemów wyszukiwania online charakterystyczne jest znacznie szersze niż w systemach nieinterakcyjnych odwzorowanie wiedzy o języku. Za źródło tego zjawiska uznaje się przede wszystkim interakcyjny tryb wyszukiwania umożliwiający stałą kontrolę jego wyników.
(cytat, str. 99) Broker wiedzy to - w zależności od uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych, strategii wiedzy organizacji i wielkości modułu organizacji wiedzy(OW) - menedżer luz zespół zarządzania wiedzą(ZW). Broker oraz zespoły funkcjonalne lub zadaniowe pozostające pod jego kierownictwem realizują część zadań ZW: strategicznego ZW, zapewniają poprawne funkcjonowanie systemu zarządzania wiedzą(SZW), administrują bazą danych i zapewniają sprawność systemu informacyjno-komunikacyjnego oraz jego podsystemu komputerowego, na bieżąco zbierają informacje, przetwarzają je i dystrybuują wewnątrz organizacji, mapują wiedzę, określają miejsca, gdzie problemy mogą być rozwiązane w sposób najszybszy i najlepszy, obsługują system CRM, monitorują i oceniają kapitał intelektualny(KI), organizują współpracę z podmiotami zewnętrznymi, uczestniczą w realizacji niektórych zadań operacyjnych ZW wykonywanych przez zespoły niepodporządkowane brokerowi itp.
(cytat, str. 98 - 99) Zespoły sterujące, zajmujące się regulacją działania zespołów wykonawczych i zespołów specjalnych(a jeśli podporządkuje się im zespoły funkcjonalne, także one znajdują się w sferze ich oddziaływania). Tworzone są one przez kierownictwo średniego szczebla zarządzania, ale w ich skład powoływani są także przedstawiciele zespołów wykonawczych, co integruje działanie omówionych dotąd poziomów. Zespoły sterujące decydują o powoływaniu i odwoływaniu zespołów wykonawczych i specjalnych oraz ostatecznych zakresach ich działania, dbając w ten sposób o dopasowanie podporządkowanych elementów struktury, a także koordynują ich pracę. Mogą też powoływać wspólnoty zadaniowe realizujące wyodrębnione zadania na rzecz dostawców czy klientów, wchodzące w skład odrębnych modułów organizacji wiedzy(OW). Przekazują zespołom funkcjonalnym zadania zlecane przez podmioty zewnętrzne, dokonują ostatecznych uzgodnień zawieranych umów i kontrolują przebiegi rozliczeń z partnerami i klientami realizowane przez zespoły funkcjonalne oraz rozliczeń w ramach wewnętrznych procesów rynkowych, decydują o wielkości produkowanego asortymentu, terminach, momentach przezbrojenia linii produkcyjnych, współpracują z brokerem w ramach zarządzania wiedzą(ZW), a zwłaszcza realizacji strategii wiedzy i ZW.
(cytat, str. 34) Szczególnym wyróżnikiem organizacji opartej na wiedzy jest posiadanie przez nią sformułowanej strategii wiedzy i systemu zarządzania wiedzą (SZW). System ten integruje działania pozostałych podsystemów organizacji przez skoncentrowanie ich uwagi na zadaniach strategicznych i operacyjnych zarządzania wiedzą (ZW), umożliwiając uczenie się organizacji. Jego działanie determinuje podejmowane decyzje strategiczne, procesy rozwoju produktu i sprzedaży, marketing i obsługę klienta. Szczególnie istotnym jego elementem jest sieć powiązań między poszczególnymi elementami organizacji i jej otoczeniem umożliwiająca tworzenie kanałów przepływu wiedzy.