Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 23) Usuwanie psychologicznych i geograficznych barier w nabywaniu towarów można wspomóc przez zharmonizowanie standardów, metod pracy i monetarną jedność w obrębie Wspólnoty. Cele te mozna osiągnąć jedynie pod warunkiem doskonałej znajomości reguł marketingu, do których należą: poznanie zasad rządzącyh gospodarką Wspólnoty, analiza infrastruktury wybranego rynku i decyzja o wyborze strategii wejścia na wybrany rynek.
(cytat, str. 21) Marketing regiocentryczny polega na tym, że rynek międzynarodowy na podstawie podobieństw jest dzielony na regiony. Strategię marketingową formułuje się nie dla każdego rynku z osobna, lecz tylko dla regionu, dzięki czemu możliwe jest ujednolicenie działań marketingowych i uzyskanie obniżki kosztów.
(cytat, str. 20) Marketing zagraniczny (multilokalny) polega na tym, że przedsiębiorstwa traktują rynek światowy jako zbiór odrębnych rynków krajowych (lokalnych). Każdy rynek krajowy jest ujmowany jako odmienna całość z różnymi potrzebami nabywców, sposobami myślenia oraz podejmowania decyzji, co sprawia, że przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych ignorują podobieństwa, koncentrując się na występujących między nimi różnicach.
(cytat, str. 20) W przypadku marketingu eksportu firma koncentruje się głównie na rynku krajowym opierając się na założeniu, że struktura oraz uwarunkowania rynku krajowego i zagranicznego są bardzo zbliżone.
(cytat, str. 19) Przyjmując za podstawę określenie zakresu marketingu międzynarodowego, należy wskazać następujące obszary analiz istotne dla działalności rynkowej: -otoczenie krajowe firmy, -otoczenie zagraniczne krajów, w których działa firma, -sytuacja ekonomiczna, -siły polityczne, -infrastruktura prawna, -czynniki kulturowe, -siły konkurencji, -poziom technologiczny w poszczególnych krajach, -infrastruktura techniczna.
(cytat, str. 19) Z kolei K. Karcz definiuje marketing międzynarodowy jako skoordynowane działania podejmowane przez przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym, które zmierzają do zaspokojenia potrzeb nabywców przez proces wymiany obywający się między systemami społecznymi różnych krajów. Działania te obejmują rozpoznanie potrzeb i oczekiwań nabyców oraz zagranicznego otoczenia w jakim działa przedsiębiorstwo, ukształtowanie i rozwój produktów, ustalenie ceny, wybór właściwych kanałów dystrybucji oraz sposobów komunikacji.
(cytat, str. 19) T.Sztucki określa marketing międzynarodowy jako całokształt aktywnych działań przedsiębiorstw ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów nabywców we wszystkich krajach za pomocą odpowiadającej ich wymaganiom kompozycji marketingu mix.
(cytat, str. 19) ...marketing międzynarodowy jest to zyskowne zaspokojenie potrzeb odbiorców znajdujących się poza granicami kraju. Rozszerzając jest to sposób działania firmy na rynku zagranicznym, który polega na identyfikowaniu (ustaleniu i określeniu), kształtowania potrzeb odbiorców, określeniu, które z nich firma może najlepiej zaspokoić, na zaprojektowaniu i dostarczeniu produktu wraz z odpowiednią informacją, ceną, w odpowiednim miejscu i czasie, a także na mobilizowaniu każdego pracownika, by działał na rzecz zaspokojenia tych potrzeb.
(cytat, str. 11) Do podstawowych czynnników ograniczających ekspansję na rynki zagraniczne należy zaliczyć: -brak zasobów rzeczowych i finansowych, -niedysponowanie odpowiednią kadrą menadżerską, -brak wiedzy i doświadczenia w działalności za granicą, -przepisy prawne i ograniczenia administracyjne, -niestabilna sytuacja polityczna, -niski poziom infrastruktury technicznej, -bariery komunikowania się i odmienność kulturowa, -biurokracja i korupcja, -silne postawy etnocentryczne.
(cytat, str. 47) Decyzje strategiczne przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym dotyczą wyboru formy działalności: eksport, sprzedaż licencji, stworzenie systemu franchisingowego, utworzenie joint ventures z partnerem zagranicznym bądź utworzenie za granicą własnego zakładu produkcyjnego.
(cytat, str. 87) Przedsiębiorstwa oferując produkty ba rynkach międzynarodowych mają do wyboru następujące strategie: -unifikacja cen na wszystkich rynkach, -stosowanie odmiennych cen na rynku rodzimym i na rynkach zagranicznych, -stosowanie konkurencyjnych cen rynkowych na wszystkich rynkach.
(cytat, str. 72) W ramach strategi indywidualizacji produktu można mówić : -o strategii wymuszonej indywidualizacji, -o strategii dobrowolnej indywidualizacji, -o strategii całkowitego zróżnicowania.
(parafraza, str. 102) Sieci handlowe mają do wyboru cztery strategie wejścia na rynek zagraniczny: -rozwój organiczny-budowa sieci od początku, wykorzystując własne zasoby inwestycyjne, -Franchising- warunkiem jego sukcesu jest posiadanie silnej marki, -wykup istniejących sieci (fuzje i przejścia)-przejmowanie sklepów firm działających już na rynku, -spółka z partnerem zagranicznym - forma wykupienia konkurentów na rynku zagranicznym.
(cytat, str. 112) Na zmiany w procesach dystrybucji ma również wpływ Internet, który zmienia strukturę międzynarodowego kanału marketingu. Zmiany te polegają na : -eliminiacji tradycyjnych pośredników, -pojawieniu się nowych pośredników, -wchodzeniu na rynek internetowy firm działających na tradycyjnym rynku w roli pośredników.
(cytat, str. 153) Podstawowymi korzyściami wynikającymi z decentralizacji działań firmy międzynarodowej jest możliwość podejmowania decyzji odnośnie dalszego rozwoju programu asortymentowego, ceny, działań promocyjnych czy wyboru kanału dystrybucji na najniższym szczeblu tj. przez lokalnego menedżera filii lub oddziału firmy. Dzięki jego wiedzy przedsiębiorstwo elastycznie reaguje na potrzeby rynku. Decentralizacja zapobiega także gromadzeniu niepotrzebnych informacji w centrali przedsiębiorstwa międzynarodowego. Obowiązki dotyczące zarządzania zostają rozłożone na menedżerów poszczególnych szczebli, a menedżerowie generalni mogą skoncentrować swoją uwagę na opracowywaniu globalnej strategii dla firm.
(cytat, str. 153) Wadą decentralizacji jest to, że uniemożliwia ona utrzymanie spójnej strategii działania całej firmy międzynarodowej co do strategii produktu, jednolitej polityki cenowej na wszystkich rynkach itp.
(cytat, str. 158 - 159) Najbardziej wrażliwi na ofertę globalną są ludzie, którzy przyjmują międzynarodowy punkt odniesienia. Są to nastepujące segmenty: -zamożni konsumenci, czyli obywatele globalni, którzy z racji dużej mobilności przestrzennej oraz kontaktów z mediami mają podobne gusty i wzorce zachowań, -młodzi ludzie będący pod silnym wpływem najnowszych trendów międzynarodowej kultury, zwłaszcza w dziedzinie muzyki, filmu mody.
(cytat, str. 165 - 166) ...coraz większego znaczenia nabiera marketing międzykulturowy. Polega on na uwzględnieniu specyfiki, różnic kulturowych i uwzględnieniu ich w strategii marketingowej. Do jego rodzajów należy zaliczyć: -marketing transkulturowy-polega na poszukiwaniu uniwersalnych wartości kulturowych, co skłania firmę do standaryzowania działań, -marketing międzykulturowy-związany z podkreśleniem podobieństw w konkretnych działaniach marketingowych,, -marketing interkulturowy- polega na uwzględnieniu zarówno specyfiki kultury lokalnej, jak i zewnętrznej w działaniach marketingowych, -marketing wielokulturowy-dotyczy adaptacji działań marketingowych, gdzie bierze się pod uwagę elementy wielu kultur i segmentów, -marketing intrakulturowy-jest to marketing nakierowany na grupy etniczne w ramach kultury narodowej.