Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 20 - 21) Narzędzie naukowe - fizyczny lub pojęciowy aparat (instrument) używany w badaniu naukowym
Technika naukowa - sposób osiągania naukowego celu, naukowy sposób działania. Techniki zatem to sposoby poslugiwania się narzędziami naukowyumi.
Metoda naukowa - zasada, wedle której dokonywany jest w nauce wybór odpowiednich technik, tj. kryterium oceny alternatywnych sposobów działania.
Metodologia - teoria, której przedmiotem są metody naukowe. Celem metodologii jest doskonalenie procedur i kryteriów stosowanych w badaniach naukowych.
(cytat, str. 46) Metodologię można traktować, jako szczególny rodzaj umiejętności rozwiązywania problemów, w której problemami do rozwiazania są problemy badawcze.
(cytat, str. 100) Określenie metoda pochodzi z greckiego połączenia meta (według, wzdłuż) oraz hodos oznaczająćego drogę. MEtody zarządzania to sprawdzone i utrwalone ścieżki rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych, odnoszących się do funkcjonowania organizacji. Metoda jest powtarzalna, wieloetapowa i redukcjonistyczna - stanowi sekwencję czynności służących osiągnięciu założonego celu. MEtodologia zarządzania wskazuje na reguły pozwalające na uzyskiwanie wiarygodnej wiedzy i wdrażanie zmian prowadzących do wzrostu efektywności działań organizacyjnych.
(cytat, str. 41) Integracja metodologiczna polega na przyjęciu w projektowanym systemie jednolitych pojęć, definicji, haseł, klasyfikacji, nazw dokumentów. Głownym celem procesu integracyjnego jest usunięcie konieczności wielokrotnego tworzenia, gromadzenia, wprowadzania, przechowywania danych, likwidacji dublujących się operacji przetwarzania oraz wyprowadzania nie zintegrowanego wolumenu informacji dla potrzeb zarządzania.
(cytat, str. 49) 1. Gra naukowa w zasadzie nie kończy się. Ten, kto postanowiłby pewnego dnia, że twierdzenia naukowe nie wymagają dalszego sprawdzania i że można je uważać za ostatecznie zweryfikowane, wycofuje się z gry. 2. Od chwili, gdy pewna hipoteza została sformułowana i sprawdzona, gdy dowiodła hartu, nie wolno jej poniechać bez podania "dobrego powodu". "Dobrym pododem" może na przykład być zastapienie danej hipotezy przez inną, lepiej sprawdzalną, lub falsyfikacja jednej z konsekwencji hipotezy.
(cytat, str. 233) Praca Geerta Hofstede oparta została na badaniu 106 000 respondentów, ale wszyscy pracowali dla IBM ! Oznacza to, żę całe badanie było jednym dużym CASE STUDY i trudno wyciagać wnioski ogólne na tej podstawie.
(cytat, str. 13 - 14) Metodologia to tyle, co nauka o metodach badania stosowanych w jakiejś nauce czy naukach.
"badanie" to ten fragment ogółu czynności naukowych, ten odcinek procesu poznawczego, który polega na zbieraniu i analizie danych w toku bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z rzeczywistością badaną i który zmierza do uzyskania odpowiedzi na sformułowane uprzednio pytanie czy do rostrzygnięcia prawdziwości sformułowanej hipotezy.
W szerszym rozumieniu metodologia to nauka o poprawnych sposobach postępowania w toku całego procesu badawczego.
(parafraza, str. 13) Klasyfikacja metod badania dla potrzeb działalności reklamowej 1. Prasa: a. Metoda tzw. badań winietowych b. Metoda „page traffic” 2. Radio: a. Metoda dzienniczkowa b. Metoda odtwarzania dnia poprzedniego (DAR) c. Radiometria 3. Telewizja: a. Telemetria b. Metoda dzienniczkowa 4. Outdoor: a. Model Coplanda b. System oceny wartości tablic OSCAR c. Metoda G d. Metoda PBRZ/PBO e. Metoda CITA f. Metoda OSCAR 5. Internet: a. I – metria
(cytat, str. 17) (Mikołajczyk) Metodologia nauk o zarządzaniu służy wyprowacowaniu systematycznych i efektywnych procedur poznawania i doskonalenia organizacji i zarządzania. Podstawowe kwestie metodologiczne odnoszą się do zarówno do aspektów epistemologicznych jako i praktycznych.
(cytat, str. 16) (Mikołajczyk) Obudowana wieloma metodami i technikami metodologia tworzy w zarżadzaniu metodologię wiedzy w zarządzaniu. Wynika ona z ogólnie akceptowanego pojęcia metodologii ogólne nauk, którą definiuje się "jako naukę o strukturze logicznej wiedzy i metodach stosowanych w nauce, czyli o sposobach dochodzenia do twierdzeń oraz sposobach ich wyprowadzania... Metodologia w węższym znaczeniu to wiedza o metodach stosowanych w nauce".
(cytat, str. 24) Wydaje się, że wyzwania statystyki w XXI w. będą się koncentrowały na metodologii analizy danych i informatyce statystycznej. W szczególności będą to metody eksploatacji danych (data mining), przez które rozumie się metody statystyczne i metody sztucznej inteligencji, umożliwiające znajdowanie nieznanych jeszcze zależności miedzy danymi w posiadanych bazach danych
(cytat, str. 25) Metodologię można rozmieć trojako: 1 nauka o zasadach budowania układów rozumowania, na przykład systemów naukowych, 2. nauko zawiązana ze stosowanie zasad logiki formalnej do konstrukcji oraz wykładu poszczególnych nauk, 3. teoria czynnośći, zwłaszcza umysłowych, polegajacych na budowaniu nauk, w przeciwieństwie do logiki formalnej jako teorii wynikania.
(parafraza, str. 15 - 26) Czy ekonomia jest nauką?Odpowiedź zależy od tego jak definiujemy naukę. Przedstawiony wykład przedstawia teorie ekonomii, ekonometrii i metodologi nauk.
(cytat, str. 13) Metodologia badań naukowych w szerokim znaczeniu zajmuje się formułowaniem problemów naukowo-badawczych jako pytań w rozumieniu semantycznym, niekoniecznie także gramatycznym i kontrolowaniem założeń, przy których te problemy zostały sformułowane.
Zajmuje się wypróbowanymi sposobami - metodami - pozyskiwania odpowiedzi na postawione pytania, uogólnianiem tych odpowiedzi oraz stawianiem i sprawdzaniem hipotez, w końcu konstruowaniem teorii naukowych.
MEtodologia - w ogólnym uijęciu - to tyle, co teoria sposobu zdobywania wiedzy o rzeczywistości i budowy systemu tej wiedzy oraz nauka o metodach badań naukowych. Teoria tworzenia nauki ...
(cytat, str. 9) MEtodologia jest okreslana jako nauka o metodach badawczych stosowanych w nauce.
Przedmiotem jej zainteresowań mogą być techniki gromadzenia danych empirycznych, metody statystyczne stosowane do ich opracowania, ogólna teoria pomiaru, teoria definicji i anioskowania, rozważania dotyczące technik klasyfikowania i porządkowania obiektów.