Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 14) Wymagania to z kolei potrzeby lub oczekiwania, które zostały ustalone, przyjęte zwyczajowo lub mają charakter obowiązkowy. Warto zauważyć, że w odniesieniu do usług turystycznych występują nie tylko wymagania obowiązkowe (wynikające z mocy prawa), ale także przyjęte zwyczajowo.
(cytat, str. 14) Właściwości to zgodnie z normą ISO 9000 cechy wyróżniające, które mogą mieć charakter przypisany lub inherentny (istniejący sam w sobie).
(cytat, str. 21) Jakość dostaw - kojarzy się jednoznacznie z dostarczaniem towarów, ale szeroka interpretacja tego pojęcia może oznaczać np. terminowość przewozów pasażerów linii lotniczych.
(cytat, str. 17) Jakość oczekiwania powstaje w umyśle potencjalnego nabywcy pod wpływem wielu czynników, wśród których najważniejsze to: potrzeby osobiste, dotychczasowe doświadczenia, kompetencje konsumentów, komunikacja rynkowa w tym reklama, dotrzymanie obietnicy rezerwacji.
(cytat, str. 21) Jakość relacji - to czwarty wymiar jakości, utożsamiany czasami z jakością wykonania i dostaw. Określa on bowiem jakość samego kontaktu usługowego.
(cytat, str. 20) Jakość projektu - wskazuje na konieczność takiego zaprojektowania usługi (jej części składowych oraz poszczególnych faz procesu świadczenia usługi), aby zapewnić możliwie najlepsze spełnienie funkcji, jakich oczekuje klient.
(cytat, str. 46) Normalizacja- to proces tworzenia i stosowania reguł porządkujących określoną działalność dla dobra i współpracy wszystkich zainteresowanych.
(parafraza, str. 46) Główne założenia norm ISO serii 9000: - jakość jest sprawą wszystkich pracowników przedsiębiorstwa, - w tworzeniu jakości uczestniczą wszystkie jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa, - w realizacji zadań jakościowych brane sa przede wszystkim interesy nabywcy, - jakość musi być przedmiotem bezpośredniego i skutecznego zarządzania.
(cytat, str. 46) Norma- to uporządkowany zbiór wymagań, ustalonych przez kompetentny organ normalizacyjny, przystosowany do wykorzystania w zastosowaniachpraktycznych.
(cytat, str. 82) Jednym z najbardziej popularnych we współczesnych realiach gospodarki standardów zarządzania jakością są normy ISO serii 9000. Na wstępie rozważań o normach ISO dotyczących jakości należy rozszyfrować tę właśnie nazwę. Otóż nie jest to skrót od pierwszych liter angielskiego tłumaczenia nazwy Międzynarodowej Organizacji Normallizacyjnej (International Organization for Standarization), ale od greckiego słowa "isos" oznaczającego "równy". Zabieg ten ma na celu uniknnięcie tłumaczenia skrótu na różne jezyki.
(cytat, str. 95) W normie ISO 9001 podane są dwa podstawowe rodzaje wymagań, które powinna spełniać organizacja mająca na celu wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z normą, a mianowicie wymagania ogólne oraz wymagania dotyczące dokumentacji. Do wymagań ogólnych zalicza się: - ustalenie, udokumentowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu zarządzania jakością oraz ciągłe doskonalenie jego skuteczności w myśl zasad normy; - zidentyfikowanie procesów niezbędnych w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w organizacji; - określenie kolejności tych procesów i ich wzajemnych relacji; - określenie kryteriów i metod potrzebnych do zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tychże procesów; - monitorowanie, pomiar i analiza tych procesów; - wdrażania działań koniecznych do osiągnięcia zaplanowanych wyników oraz ciągłego doskonalenia procesów; - należy także nadzorować procesy zlecane na zewnątrz, a mające wpływ na zgodnośc z wymaganiami normy.
(cytat, str. 28) W celu sprawnego wdrażania systemu jakości opartego o normy ISO 9000 przedsiębiorstwo musi spełnić wiele warunków. Pierwszym z nich jest zaangażowanie się kierownictwa i podporządkowanie wdrożenia odpowiedzialnemu członkowi grupy kierowniczej, a następnie prowadzenie szkoleń i uruchomienie procesów dokumentacyjnych. Efektywne wdrażanie systemu może napotkać na wiele przeszkód. Do najważniejszych spośród nich możemy zaliczyć: - opór ze strony pracowników - niemożność wyeliminowania starych (złych) nawyków - ograniczone zasoby (ludzkie, finansowe) - brak wymiany informacji pomiędzy pracownikami i komórkami organizacyjnymi - niedostateczny program szkoleń - brak zaangażowania kierownictwa.
(cytat, str. 28) Normy ISO 9000 zawierały 25 norm podstawowych i dokumentów pomocniczych. Nowa norma ISO 2000, która obecnie wchodzi w życie, zawiera trzy normy podstawowe i niewielką liczbę dokumentów pomocniczych.
(cytat, str. 28) Cechy charakterystyczne Normy ISO 9000:2000 są następujące: - nowa struktura normy zorientowana jest na procesy, a nie na funkcje - procesy ciągłego doskonalenia są wymagane przez normy - pomiar satysfakcji klienta jest wymagany przez normy - rozwój dbałości o zatrudnionych oraz efektywna wymian informacji jest wymogiem norm.
(cytat, str. 27) Wdrożenie w przedsiębiorstwie systemów jakości opartych o nory ISO 9000 umożliwia uporządkowanie i sformalizowanie systemu zarządzania firmą, jej systemu zarządzania jakością i standaryzację realizowanych w firmie procesów.
(cytat, str. 44) Włączenie do ISO 9000 systemu zapewnienia jakości marketingu (MQA - Marketing Quality Assurance) otworzyło również nowe pole do dyskusji. MQA wytworzył system zapewnienia jakości specyficzny dla marketingu, sprzedaży i pozyskiwania zadowolenia klientów. Skoro ISO 9000 stosuje się w tak odmiennych organizacjach, jak instytucje oświatowe lub firmy pośredniczące, po co wprowadzać oddzielny system dla marketingu? Kryteria MQA są bardziej zorientowane na klienta i bardziej zwarte niż ISO 9000. W zamyśle dwa systemy powinny się uzupełniać, lecz perspektywicznie myślący specjalista z dziedziny jakości będzie poszukiwał sposobów, jak rozwinąć i połączyć systemy ISO 9000 z MQA w jeden skuteczny system TQM.
(cytat, str. 218) 1. Pod adresem kierownictwa pojawia się wymaganie ciągłego zaangażowania w motywowanie ludzi do dyscypliny jakości. 2. Może okazać się, że niektórzy pracownicy nie są w stanie zaakceptować dyscypliny jakości. Może to wywoływać niepożądane nastroje wśród załogi. 3. Po uzyskaniu certyfikatu, co jest stosunkowo trudne, wyłoni się kwestia jego utrzymania. Może to stanowić poważny problem. By przechodzić pomyślnie przez regularne okresowe oceny jednostki certyfikującej trzeba stale sprawdzać dyscyplinę jakości i utrzymywać ją pod nadzorem.
(cytat, str. 404) W Europie dużą uwagę przywiązuje się do prowadzenia dystrybucji według międzynarodowych standardów, ujętych w rodzinie norm ISO 9000. Poniżej opiszemy podstawowe wymagania tych norm. Istota podejścia polega na prawidłowym planowaniu i kontroli wszystkich operacji przekazywania towarów oraz na stworzeniu systemów zapewniających monitorowanie działań i wykonanie planów. Dostawcy towarów muszą określić, udokumentować i przestrzegać procedur przemieszczania, przechowywania, pakowania i dostarczania tych towarów. Normy wymagają określenia i udokumentowania systemów sprawdzania (i rejestrowania wyników) wszystkich wyrobów i materiałów przychodzących do przedsiębiorstwa, znajdujących się w procesie przetwarzania oraz wszystkich wyrobów gotowych. Należy to stosować we wszystkich ogniwach łańcuchów kooperacyjnych, łącznie z operacjami dostarczania, a w pewnych przypadkach - aż do chwili zainstalowania i oddania do eksploatacji.