Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Koncepcja ARIS powstała w oparciu o ogólną definicje procesu oraz na bazie rzeczywistych modeli przedsiębiorstw, co powoduje, że jest koncepcją naturalną metodologicznie.
(Gabryelczyk R. 2006, s. 49)
.... badanie koncepcji wyjaśniania i przyczyny jako takich nie dostarcza oczywistych świadectw postępu intelektualnego dokonującego się tak wyrażnie w nauce, z której koncepcje te się wywodzą.
(Kuhn T. 1985, s. 66)
"Istotą koncepcji działania międzynarodowego jest myślenie o rynkach zagranicznych jako odrębnych, różnych rynkach, Mniej rozwiniętą wersją tej koncepcji jest rozciąganie rynku krajowego. Traktowanie zaś poszczególnych rynków jako element całości wzajemnie od siebie uzależnionych i wpływających na realizację celów przedsiębiorstwa w całej ich złożoności jest podstawą koncepcji działania globalnego."
(Nowakowski M. (red.) 2008, s. 315)
Koncepcja przedsiębiorstwa handlu hurtowego zgodna ze strategią płać i bierz z istoty rzeczy zakłada stosowanie polityki niskich cen, a wiec orientację na niskie koszty własne.
(Sławińska M. (red.) 2006, s. 49)
Według M. Imai Kaizen opiera się na głównych koncepcjach (Kaizen concepts): - Kaizen i zarządzanie, - proces a wynik, - przestrzeganie PDCA/SDCA, - jakość na pierwszym miejscu, - operowanie danymi, - kolejny proces jest klientem.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 107)
Koncepcja Just in Time(dokładnie na czas).Jej podstawowymi celami są: - eliminacja zapasów, - poprawa jakości wyrobów, - zapewnienie optymalnego poziomu obsługi klienta, - ograniczenie biurokracji, - maksymalizacja efektywnosci produkcji poprzez m.in. produkcję wyrobów w określonej ilości i w określonym czasie.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 117)
W procesie rozwoju innowacji produktowych wykorzystywana może być tzw. koncepcja stage-gate proces, obejmująca realizację działań podejmowanych w drodze przejścia przez 5 kolejnych etapów (stages) rozdzielonych tzw. punktami decyzyjnymi. Podejście takie wykazuje duże podobieństwo do proponowanego w standardach zarządzania jakością.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 31)
Koncepcja Kaizen - oznacza nastawienie firmy na ciągłe wprowadzanie zmian w organizacji, technologii, procesach wewnętrznych i jest realizowana w siedmiu etapach: - zdefiniowanie obszaru uprawnień, - analiza i selekcja kluczowych problemów, - identyfikacja powodów usprawnień, - zaplanowanie środków zaradczych, - implementacja, - porównanie rezultatów, - standaryzacja.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 28-29)
Koncepcja tworzenia kreatywnej gospodarki (innowacyjnej), jako nowego paradygmatu gospodarowania, wykorzystuje takie wyróżniki, jak: - akceleracja wiedzy we współczesnym świecie, - rosnace znaczenie kapitału niematerialnego, - innowacyjność jako działalność priorytetowa, - rewolucja w zasobach wiedzy.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 57)
Obecnie zasady kierowania i współpraca opiera się na koncepcji "człowieka złożonego", wielowymiarowego, a więc człowieka, który jest wszechstronnie uzdolniony, który reaguje w zróżnicowany sposób, który potrafi bez precyzyjnych poleceń "z góry" wykonać swoją pracę w zespole i który zapewnia wydajność w rozwijającym się coraz dynamiczniej, skomplikowanym otoczeniu.
(Kalin K. 1998, s. 138)
Koncepcja sprzedaży opiera się na twierdzeniu, że klienci pozostawienie sami sobie, nie kupują wystarczająco dużo produktów przedsiębiorstwa. Organizacja musi więc podjąć agresywną sprzedaż i działania promocyjne.
(Kotler P. 1999, s. 15)
W myśl koncepcji marketingu społecznego zadanie organizacji polega na określeniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej efektywny i wydajny niż konkurenci, przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu dobrobytu konsumenta i społeczeństwa.
(Kotler P. 1999, s. 26)
Koncepcja marketingowa opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci.
(Kotler P. 1999, s. 16)
Koncepcja produktu opiera się na założeniu,że konsumenci preferują te produkty, które dostarczają im najwyższą jakość, najlepsze cechy użytkowe lub cechy innowacyjne. Kierownicy w organizacjach zorientowanych na produkt, koncentrują swe działania na wytworzeniu produktów o wyjątkowych cechach i ciągłym ich udoskonalaniu.
(Kotler P. 1999, s. 14)
Koncepcja produkcji. Według tej koncepcji, konsumenci będą faworyzować te produktu które są szeroko dostępne i mają niską cenę. Kierownicy organizacji zorientowanych na produkcję, koncentrują się na osiągnięciu wysokiej wydajności produkcji i szerokiej dystrybucji.
(Kotler P. 1999, s. 13)
Bariery utrudniające sprawne wdrażanie koncepcji, w tym m.in.: -trudności w zdobywaniu informacji i koszt ich pozyskania -pracochłonne i czasochłonne analizy -ryzyko złego wyboru obiektu odniesienia -ograniczona przydatność na poziomie strategicznym -nieodzwierciedlenie przez porównywane parametry rzeczywistych przyczyn i skutków oddziaływania różnych czynników na firmę
(Brzozowski M. 2010, s. 30)
Koncepcja ścisłej odpowiedzialności wywodzi się z powszechnie panującego poglądu, że odpowiedzialność powstaje wyłącznie z jednego powodu, jakim jest samo istnienie wady. Do dochodzenia odpowiedzialności nie jest konieczne naruszenie umowy lub zaistnienie aktu zaniedbania. Wytwórca jest odpowiedzialny za odszkodowanie, jeśli jego produkt spowodował szkodę.
(Lock D. 2002, s. 135)
Mimo że pełna realizacja zasady Just In time jest możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, należy ją traktować jako koncepcję ukierunkowującą działania zmierzające do minimalizowania zapasów materiałów.
(Liwowski B., Kozłowski R. 2006, s. 116)