Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: Role mened��erskie (0 - 15 z 15)
(cytat, str. 326) Najpowszechniej przyjmowane role menedżerskie to: 1. Strażak gaszący pożary i robiący wszystko naraz. 2. Demokrata, zwolennik kolegialnego decydowania. 3. Biurokrata dbający o zasady, regulamin i porządek. 4. Autokrata samodzielnie decydujący i zarządzający. 5. Zwolennik partycypacji i delegowania uprawnień.
(cytat, str. 334 - 336) Strażak nienawidzi planowania. Nie chce pracować w uporządkowany, systematyczny sposób, woli raczej reagować na bieżące sytuacje, które go otaczają. Wykonuje wiele rzeczy naraz - często na ostatnią chwilę. () Strażak jest zwykle trudnym szefem.() Jednak strażak ma też swoje silne strony. Potrafi pracować pod presją krótkich terminów i wysokiego stresu. Nadaje się, więc do opanowywania krótkotrwałych sytuacji kryzysowych. Poradzi sobie też lepiej od wielu innych w otoczeniu bardzo zmiennym i nieprzewidywalnym. Wreszcie, jako człowiek akcji, często będzie sprawny w działaniach "w terenie", gdy trzeba skoordynować w biegu wiele spraw. Zwykle radzi sobie lepiej na niższych, operacyjnych szczeblach zarządzania.
(cytat, str. 336) Demokrata to przedstawiciel skandynawskiego stylu zarządzania. Nie wywyższa się ponad zespół, nie chce podejmować decyzji jednoosobowo, uważa, że większość ma rację. () Taki szef jest zwykle lubiany, uznawany za osobę sympatyczną i uczciwą. Jednak jego miękkie zarządzani nieraz oznacza, że trudniejsi podwładni "wejdą mu na głowę". () Demokrata może być dobrym mediatorem i pacyfikatorem konfliktów. Będzie też potrafił znaleźć porozumienie pomiędzy różnymi szczeblami zarządzania. Często uchwyci też równowagę pomiędzy interesami pracowników i pracodawcy. Jego styl kierowania ma zwykle dwie wady. Pierwsza: szybkość podejmowania decyzji.() I druga: jego decyzje nie muszą być najlepszej jakości.
(cytat, str. 337) Porządek i zgodność z zasadami - to kluczowe priorytety dla menedżera preferującego biurokratyczny styl zarządzania. Taki kierownik działa w sposób przewidywalny, stabilny i usystematyzowany. () Zaletą takiego kierownika jest wprowadzanie ładu, precyzyjnych zasad, a także łatwość zastąpienia go np. w czasie urlopu. Jednak ten styl ma też wady. Pierwszą i chyba najważniejszą jest nieelastyczność.() Drugą jego wadą może być przesadnie rozbudowywanie raportów i regulaminów. () Takie menedżer sprawdza się w działaniach wymagających porządku,, przestrzegania zasad i przewidywalności. Trudno mu będzie odnaleźć się w marketingu czy sprzedaży, a także w zarządzaniu kryzysowym.
(cytat, str. 338) Autokrata to zwolennik rządów silnej ręki i jednoosobowego decydowania. Szybko i zdecydowanie podejmuje decyzje, a następnie zleca ich wykonanie. Nie pozostawia podwładnym wątpliwości, jak powinni funkcjonować. Sprawdza się więc tam, gdzie decyzje muszą zapadać błyskawicznie, a potem być sprawnie wdrażane. Jest też skuteczny, gdy podwładni nie wykazują żadnej inicjatywy i przejmują rolę biernych wykonawców. Jednak styl autokratyczny ma więcej wad niż zalet. Po pierwsze, jednoosobowo można kierować małą firmą. () Drugą wadą autokraty jest trudność w motywowaniu: ludzie zwykle nie lubią być przez całe życie podwładnymi dowódcy wojskowego i biernymi wykonawcami czyichś pomysłów. Nie widząc szans na rozwój, odchodzą - zwykle ci najlepsi. Wreszcie, autokrata nie pozwala innym wnosić swoich pomysłów i przez to poprawiać jakości decyzji.
(cytat, str. 338 - 339) Zwolennik partycypacji to zdecydowanie najlepszy ze wszystkich stylów kierowania. Menedżer, który go reprezentuje, osiąga zdrowy balans między zdecydowanym zarządzanie, a motywującą i tworzącą dobry klimat demokracja. Z jednej strony - w odróżnieniu od demokraty - sam podejmuje kluczowe decyzje, nie oddaje ich woli większości. Ale z drugiej - w odróżnieniu od autokraty - decyzje te konsultuje z zespołem i modyfikuje w oparciu o opinie podwładnych. Jego ludzie wiedzą więc, że mają wpływ na strategię i mogą wnosić pomysły, ale zdają sobie też sprawę, kto ma ostateczne zdanie. () Jeśli taki menedżer działa w sposób uczciwy i uzasadnia swoje wybory, ludzie potrafią też docenić jego zachowanie.
(cytat, str. 35) Role interpersonalne: a) Reprezentant- reprezentowanie przedsiębiorstwa, czynności o charakterze ceremonialnym. Menedżer funkcjonuje tu w pewnym sensie jako figura symboliczna. Nie konkretna praca, ale jego obecność lub jego podpis mają znaczenie. b) Przełożony- motywowanie podległych pracowników oraz ich dobór i ocena. c) Organizator- Budowa struktur i utrzymywanie sprawnej, wzajemnej sieci powiązań (kontaktów) wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 35 - 36) Role decyzyjne: a) Nowator- inicjowanie i kształtowanie planowanych przemian w organizacjach. Podstawą tej aktywności jest ciągłe tropienie problemów i wykorzystywanie nadarzających się szans. b) Rozwiązujący problemy- łagodzenie konfliktów i usuwanie nieoczekiwanych problemów i zakłoceń. c) Przydzielający zasoby- należą do tego trzy zakresy: podział własnego czasu i przez to wyznaczanie tego, co jest ważne a co nieważne; rozdział zadań i kompetencji ogólnych (organizowanie); selektywne autoryzowanie propozycji działania, a tym samym przydzielanie zasobów finansowych. d) Prowadzący rokowania- reprezentowanie własnej organizacji lub działu w brzemiennych w skutki rokowaniach.
(cytat, str. 35) Role informacyjne: a) Odbiornik- zbieranie i przyjmowanie informacji o wewnętrznych i zewnętrznych nowościach, szczególnie na temat zbudowanej przez siebie siatki. b) Nadajnik- przekazywanie i interpretowanie istotnych informacji oraz wartości wiodących w działaniu współpracownikom i innym członkom organizacji. c) Rzecznik- informowanie zewnętrznych zespołów i reprezentowanie organizacji na zewnątrz.
(cytat, str. 17 - 19) Role interpersonalne - istnieją trzy role interpersonalne, właściwe pracy menedżera: role reprezentanta, przywódcy i łącznika, które wymagają kontaktów z innymi ludźmi.
(cytat, str. 17 - 19) Role decyzyjne- są to role menedżera jako przedsiębiorcy, jako osoby przeciwdziałającej zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora; przede wszystkim odnoszą się one do decyzji, które trzeba podjąć.
(cytat, str. 10) Każdy menedżer w organizacji pełni różne role, z których powinien umieć wywiązywać się oraz nie dopuszczać do konfliktów między nimi. Zatem powinien posiadać umiejętności podejmowania decyzji, komunikowania się, motywowania pracowników, rozwiązywania konfliktów oraz negocjacyjne które są podstawowymi umiejętnościami, ułatwiającymi skuteczne wypełnianie tych ról.
(cytat, str. 35) Profesjonalny menedżer powinien umieć realizować nałożone role oraz starać się nie dopuszczać do konfliktów ról. Nie wypełnianie przez niego ról może negatywnie wpłynąć na jego działalność w organizacji, ponieważ może doprowadzać do powstawania sytuacji konfliktowych.