Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 32) Targi są definiowane jako spotkania handlowe organizowane regularnie, zawsze w tym samym miejscu, w ustalonych odstępach czas i o określonym z góry czasie trwania.
(cytat, str. 194) Wystawy i targi koncentrują się na dwóch obszarach komunikacji marketingowej: sprzedaży i działaniach promocyjnych. Wystawy są zwykle poświęcone prezentacji najnowszych osiągnięć firm, targi zaś - sprzedaży (odwiedzający kupują bezpośrednio od wystawców).
(cytat, str. 175) "Targi powinny być instrumentem wkomponowanym w strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Istotne jest zatem powiązanie udziału w imprezie z celami firmy, a także z jej strategią."
Słowa kluczowe:targi Komentarze i źródła pierwotne: W. Polak, "Zarządzanie w warunkach gospodarki informacyjnej"
(cytat, str. 174) "Do narzędzi komunikacji grupowej można zaliczyć targi. W przeszłości były one traktowane przede wszystkim jako miejsce zawierania transakcji handlowych. Jednak uczestnicy targów postrzegają imprezę targową coraz częściej jako instrument komunikacji, a nie jako miejsce zawarcia kontraktów."
Słowa kluczowe:targi Komentarze i źródła pierwotne: M. Molasy, "Współczesne tendencje transformacji organizacyjnej przedsiębiorstw"
(cytat, str. 251) Targi można określić jako koncentrację podaży w jednym miejscu i czasie, gdzie następuje bezpośrednie spotkanie producentów i konsumentów, a ich podstawowym celem jest poznanie oferty sprzedawcy, podpisywanie umów handlowych oraz dokonywanie transakcji kupna-sprzedaży eksponowanych produktów. Natomiast podczas wystaw mamy raczej do czynienia z prezentacją oferty, nie zaś z zawieraniem umów.
(cytat, str. 242) Targi to miejsca spotkań handlowych organizowanych regularnie, zawsze w tym samym ośrodku, w ustalonych odstępach czasu i o ograniczonym z góry czasie trwania. Zadaniem targów jest umożliwianie uczestnikom zaprezentowania wzorów ich wytwórczości w celu dokonania transakcji handlowych. Podstawowymi funkcjami targów są: funkcja kreatora rynku oraz funkcja informacyjna.
(cytat, str. 137) Targi i wystawy są dla wszelkiego rodzaju organizacji dobrą sposobnością zaprezentowania się otoczeniu i to nie tylko zadaniowemu, ale też ogólnemu (przedstawicielom środowisk opiniotwórczych, władzom różnego szczebla, politykom, instytucjom badawczym itp.). W odróżnieniu od targów, wystawy mają ograniczony czas trwania w tym sensie, że są często imprezą jednorazową, natomiast targi są powtarzalne. Inna jest nieco struktura odwiedzających oba typy imprez: w wystawach uczestniczą przede wszystkim nabywcy towarów, w targach - głównie pośrednicy handlowi. Różnice te dotyczą wystaw o charakterze handlowym. Oprócz nich w działalność PR wykorzystuje się wystawy o charakterze niehandlowym, z okazji na przykład jubileuszy organizacji, seminariów naukowych, "drzwi otwartych" itd.
(cytat, str. 120) Chociaż uczestnictwo w targach i wystawach jest postrzegane głównie jako narzędzie promocji, to oddziałuje przede wszystkim na budowanie świadomości firmy i jej produktów oraz na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 143) Henryk Wojciechowski mówi o chaosie występującym na polskim rynku targowym oraz dzikim organizowaniu nowych imprez targowych i wystawienniczych. Z tymi stwierdzeniami należy się jak najbardziej zgodzić. W ostatnim czasie na polskiej scenie gospodarczej wyrastają coraz to nowsze imprezy organizowane przez różne podmioty, które często urągają podstawowym zwyczajom i zasadom panującym - międzynarodowym przemyśle targowym. Szczególnym problemem dla różnych twórców imprez jest brak własnych obiektów nadających się na urządzanie targów wystaw, co powoduje wynajmowanie różnych miejsc, gmachów, pawilonów, powierzchni krytej nie nadającej się czasami do przeprowadzenia imprezy handlowej. Przykład może tu stanowić Pałac Nauki i Kultury, którego nie można uznać za obiekt spełniający dzisiejsze wymogi stawiane powierzchni wystawienniczej. Dlatego też rozróżnia się organizatorów imprez targowych oraz przedsiębiorstwa targowe. Te pierwsze charakteryzują się właśnie tym, iż nie posiadają własnych obiektów, lecz wynajmują odpowiednie tereny i na nich organizują imprezę, do której werbują następnie wystawców. Do tej grupy zaliczamy agencje reklamowe, przedsiębiorstwa marketingowe lub consultingowe.
(cytat, str. 121) W zasięgu omawianego Komunikatu są jednak tylko wystawy gospodarcze, to znaczy takie, które prócz nazwy nie różnią się zasadniczo od targów handlowych. W zależności od specyficznej natury tych pokazów gospodarczych obwieszczenie obejmuje w szczególności następujące imprezy: A - większe targi: ogólne pokazy, które nie są ograniczone do określonej kategorii produktów i są dostępne dla szerokiego grona publiczności; B - specjalistyczne imprezy (z racji prezentowanych produktów) normalnie zaserwowane dla grona specjalistów i profesjonalistów; C - wystawy, które ze względu na określoną liczbę wystawców, zasięg geograficzny, selekcję produktów i fakt, że imprezy nie są organizowane w regularnych odstępach czasu mogą być opisane jako "mniejsze". Odpowiadają tej grupie podmiotów gospodarczych, które decydują się zaprezentować swoje produkty . konkretnym miejscu i w konkretnym czasie w miejscu poza zasięgiem dużych targów i międzynarodowych wystaw (open house exhibitions itd.).
(cytat, str. 121) Warto także zauważyć, że akt ten nie ma mocy prawnej, stanowi on jedynie swego rodzaju "obwieszczenie" stanowiska Komisji dotyczącego jej stosunku do praktyki imprezowej. Ponieważ akt ten nie ma charakteru wiążącego, nie obliguje on Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który może inaczej zinterpretować prawo wspólnotowe pod kątem pokazów handlowych. Strażnik Traktatów, dążąc do uniknięcia takiej możliwości, zdecydował się na oparcie swego aktu na orzeczeniach Trybunału. Obwieszczenie Komisji składa się z trzech członów. Rozdział I definiuje zasięg przedmiotowy Komunikatu. Część następna wykłada z kolei podstawowe zasady równe wewnętrznego rynku, które rządzą różnymi aspektami targów i wystaw. Ostatni - III rozdział - poświęcony jest specyficznym implikacjom zasad ogólnych w takim stopniu, w jakim targi i wystawy je obejmują, mianowicie: (A) zarządzenia dotyczące organizowania i licencjonowania targów i wystaw, (B) dostęp wystawców do targów i wystaw, (C) warunki, na podstawie których dobra są prezentowane, a usługi oferowane.
(cytat, str. 260) Innym istotnym celem Korporacji z punktu widzenia rozwoju polskiego sektora wystawowego jest promowanie polskiego rynku targowego. W tym też celu PKT opracowuje wiele pozycji informujących o rynku targowym i jego uczestnikach zawierające m. in.:
-wiadomości o imprezach targowych, ich terminach, zakresach tematycznych, statystykach i cenach,
-porady, jakimi kryteriami posługiwać się, aby wybrać właściwą imprezę targową oraz jak prezentować ofertę targową, aby osiągnąć zamierzony skutek,
-promocyjną polską ofertę targową w kraju i za granicą oraz jej twórców a więc organizatorów targów, firmy projektujące, budujące i wyposażające stoiska targowe.
-W tym zakresie Polska Korporacja Targowa stara się wydawać odpowiednie informatory i opracowania:
-terminarz Targi w Polsce, redagowany w trzech wersjach językowych, wydawany od 1994 roku,
-Raport Targi w Polsce, wydawnictwo podsumowujące miniony rok, odzwierciedlające stan i zmiany zachodzące na polskim rynku targowym. Raport ukazuje się od 1994 roku i oparty jest na zweryfikowanych statystykach,
-wydawnictwa o charakterze edukacyjnym i promocyjnym, do których należy publikacja Czy targi mają alternatywę? oraz raport z badań targów jako narzędzia marketingowego, przeprowadzonych przez Pentor - Poznań Instytut Badania Opinii i Rynku we wrześniu 2000 roku na reprezentatywnej, ogólnopolskie próbie 500 polskich wystawców targowych, przedstawicieli różnych branż,
-Informator Przedsiębiorstwa Usług Targowych prezentujący szczegółów i ofertę firm członkowskich specjalizujących się w projektowaniu, budowie i wyposażaniu stoisk targowych.
(cytat, str. 59) Specjalna grupa robocza ECE określiła targi międzynarodowe jako uniwersalne (ogólne) imprezy towarowe dopuszczające wystawców wszystkich gałęzi wytwórczości, odbywające się w regularnych odstępach czasu, w określonym :terminie, niezmiennie w tym samym miejscu i trwające w ograniczonym, stale tym samym, okresie. Celem takich imprez jest umożliwienie przedsiębiorcom ze wszystkich krajów pokazanie swych wyrobów lub wzorów, zaprezentowanie nowości produkcyjnych i postępu technicznego oraz ułatwienie przeprowadzenia transakcji handlowych w skali krajowej i międzynarodowe
(cytat, str. 58) Henryk Wojciechowski - profesor Akademii Ekonomicznej w Poznaniu - podejmując się głębszego opracowania problematyki pokazów gospodarczych inaczej podchodzi do omawianego tematu. Z uwagi na swe zainteresowania ekonomiczne zakreśla on w swoich wywodach przede wszystkim handlowe i gospodarcze cechy targów, wskazując przy tym na podstawowe elementy tych instytucji, w skład których wchodzi: - funkcja kreowania rynku; - funkcja promowania wymiany; - świadczenie korzyści i efektów uczestnikom tego rynku.
(cytat, str. 257) Międzynarodowe Targi Poznańskie, będąc największym polskim organizatorem targów i ciesząc się uznaniem na rynku krajowym i europejskim, są doskonałym miejscem promowania dobrych wyrobów, technologii i usług. To tutaj już od ponad 20 lat przyznaje się prestiżowe Złote Medale MTP, tu wręczane są nagrody Mistera i Juniora Eksportu. W Poznaniu również właściwy wydźwięk mają znaki "made in Poland" i "Teraz Polska". Przyczyniając się do promocji polskiej gospodarki, MTP otrzymały liczne wyróżnienia i nagrody. Są wśród nich m. in. Nagroda Gospodarcza Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej będąca wyróżnieniem dla firm wnoszących wkład w unowocześnianie i rozwój polskiej gospodarki, budujących jej pozytywny obraz w kraju i na rynkach zagranicznych, Wyróżnienie Honorowe Polskim Godłem Promocyjnym "Teraz Polska" oraz nagroda dla najlepszego polskiego organizatora targów Hermes '96.
Polska Korporacja Targowa została zawiązana 17 czerwca 1993 roku pod nazwą Polska Korporacja Targów i Wystaw Gospodarczych. Za swój podstawowy cel uznała wówczas podjęcie prób uregulowania rynku targowego w Polsce32. Dziś ma istotny udział w koordynowaniu i budowaniu dobrego "wyglądu" rodzimego sektora wystawowego, który to stara się również dostosować do norm obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. PKT zrzesza przedsiębiorców, których działalność dotyczy bezpośrednio targów i wystaw oraz podejmuje, przy współpracy z członkami organizacji, starania mające na celu stałe poprawianie obsługi uczestników imprez gospodarczych (wystawców, handlowców, zwiedzających) i uzgadnianie terminarza targów w Polsce, aby nie doprowadzać do kolizji czasowych i miejscowych. Korporacja przedsiębierze ponadto inicjatywy sprzyjające rozwojowi działalności wystawiennictwa gospodarczego oraz zajmuje się promocją polskich targów w kraju i zagranicą. Ogólnie więc mówiąc PKT reprezentuje również polskie imprezy na zewnątrz (m. in. poprzez członkostwo w UFI). Korporacja, kierując się dążeniem do tego, aby polskie targi i wystawy doszły jak najszybciej do światowego poziomu, świadczy pomoc organizacyjną i szkoleniową swoim członkom urządzającym i uczestniczącym w targach i wystawach gospodarczych w kraju i za granicą. Jest ona dobrowolną, apolityczną organizacją samorządu zawodowego podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie:
1)organizowania targów i wystaw gospodarczych, 2)projektowania, budowy i wyposażania stoisk wystawowych, 3)innych usług związanych z organizacją targów i wystaw gospodarczych.
Polska Korporacja Targowa działa w oparciu o przepisu ustawy o samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców z dnia 30 maja 1989 roku33. Akt ten stanowi, iż przedsiębiorcy mogą, według swego wyboru, łączyć się w samorządowych organizacjach zawodowych: 1)zrzeszeniach handlu i usług, 2)zrzeszeniach transportu, 3)innych organizacjach przedsiębiorców
(cytat, str. 155) Oprócz wyżej wskazanych zagadnień ważną problematykę wystawową stanowią koncesje i monopole przyznane przez organizatora określonym podmiotom gospodarczym. Te pierwsze służą zasileniu finansowemu imprezy i polegają na wykonywaniu prac bezpośrednich (np. budowa hal, dostarczanie energii itp.) albo na współdziałaniu pośrednim (wykonywanie dekoracji, organizowanie rozmaitych rozrywek dla publiczności, takich jak teatry, restauracje itp.). Niektóre z koncesji stosuje się często w specjalnej formie monopolu. Koncesjonariusz jest zobowiązany do uiszczania umówionej opłaty i wykonywania koncesji w określonych ramach. Z kolei głównym obowiązkiem organizatora imprezy jest umożliwienie eksploatowania koncesji na warunkach określonych w umowie. Oprócz koncesji ujętych bardzo wąsko administracje imprez udzielają także monopoli, obejmujących sobą cale od-nośne dziedziny działań, czynności i usług. Występowały one w przeszłości i także dzisiaj mają szerokie zastosowanie (np. monopol na dostarczanie środków żywnościowych na dostarczanie siły popędowej (gazu, wody, elektryczności itp.), transportowy, na środki komunikacji). Monopol w porównaniu do koncesji ma zazwyczaj szerszy zakres działania oraz nosi w sobie więcej elementów ryzyka. Nakłada się też na niego więcej obowiązków oraz pociąga za sobą większe koszty inwestycyjne . W tych też aspektach kryją się najważniejsze elementy koncesji i monopoli, które powinny być uwzględnione w regulaminach.
(cytat, str. 167) Targi i wystawy jako instytucje międzynarodowe charakteryzują się udzieleniem przez państwo szeregu udogodnień na rzecz zagranicznych kupców. Przybierają one postać przywilejów fiskalnych, handlowych, organizacyjnych oraz celnych. Przyznanie tym kupcom takich udogodnień przyczynia się bowiem do rozwoju handlu międzynarodowego. () . Za prof. Januszem Gilasem możemy uważać, że przywilejem będzie tutaj przyznanie określonej instytucji następujących korzyści: - w zakresie celnictwa - zwolnienie od ceł i opłat celnych w imporcie i eksporcie, zwolnień od kontyngentów celnych, kontroli celnej lub określonych form kontroli, - w zakresie reżimu walutowego - zwolnień od zakazów i ograniczeń dewizowych w imporcie i eksporcie, - w zakresie komunikacji - zwolnień od obowiązków przeładowania na środki przewozowe krajowe lub przewozu w imporcie (ewentualnie eksporcie) jedynie środkami krajowymi, możności dokonywania kabotażu, tranzytu itd., - w zakresie praktyk handlowych - zwolnień od kaucji importowej, uchylenie zakazów importowych lub eksportowych, - w sferze organizacyjnej - uchylenie skrajnych systemów kontroli jakościowej i uchylenie innych utrudnień, w sferze fiskalnej - zwolnienie od podatków, w tym zwolnienie od podwójnego opodatkowania.
(cytat, str. 76) Konwencja o Wystawach nakłada na państwo zapraszające, organizatorów wystaw zarejestrowanych lub uznanych oraz państwa uczestniczące określone uprawnienia i obowiązki. Gospodarze oraz uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania określonych warunków i wymogów formalnych. Rząd zapraszający ma obowiązek czuwać nad przestrzeganiem postanowień Konwencji oraz regulaminów wydanych dla jej stosowania, a jeżeli organizatorem jest osoba prawna, a nie rząd zapraszający, to wówczas musi ona być uznana oficjalnie przez rząd, który gwarantuje wykonanie zobowiązań tej osoby. Wszelkie zaproszenia do udziału w imprezie powinny być przesyłane drogą dyplomatyczną wyłącznie przez rząd państwa zapraszającego do rządu państwa zapraszanego, i to zarówno dla tego rządu, jak i dla osób fizycznych i prawnych podlegających jego zwierzchnictwu. Nie ma przy tym wpływu na to fakt, że państwo jest stroną układającą się, czy też nie. Odpowiedzi, jak również wszystkie wnioski pochodzące od osób fizycznych i prawnych nie zaproszonych, wyrażających chęć wzięcia udziału w wystawie powinny nadchodzić kanałami dyplomatycznymi do rządu zapraszającego. Zaproszenia powinny uwzględniać terminy ustalone przez Biuro. Zaproszenia do organizacji o charakterze międzynarodowym wysyłane są bezpośrednio do tych organizacji. Ponadto strony Konwencji zobowiązały się do niewysyłania oraz nieprzyjmowania jakiegokolwiek zaproszenia do udziału w wystawie organizowanej na terytorium jednej z układających się stron albo państwa nie będącego stroną, jeżeli zaproszenie nie zawiera wzmianki o rejestracji lub uznaniu wystawy, uzyskanej zgodnie z postanowieniami Konwencji. Jeżeli zaproszenia zostały skierowane inną drogą niż dyplomatyczną i nie spełniają wymogów Konwencji, to żadna układająca się strona nie może patronować takiemu pokazowi ani go organizować. Ponadto każdy z sygnatariuszy może zwrócić się do organizatorów o powstrzymanie się od wysyłania pod jego adresem zaproszeń innych niż to, które jest jemu przeznaczone. Ma on także prawo powstrzymać się od przekazywania zaproszeń lub wniosków wyrażających chęć wzięcia udziału w imprezie, pochodzących od osób fizycznych i prawnych nie zaproszonych.