Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Zgodnie z cyklem życia systemu informatycznego, w pierwszym kroku konieczne jest uwzględnienie strategii przedsiębiorstwa w planowaniu systemu informacyjnego. Strategiczne planowanie obejmuje cele organizacji, czynniki sukcesu, różnego rodzaju zasoby.
(Gabryelczyk R. 2006, s. 54)
"Strategia przedsiębiorstwa wyraża myślenie o przyszłości przedsiębiorstwa - kierunkach rozwoju oraz średnio- i długookresowych zasadach funkcjonowania."
(Kosińska E. (red.) 2008, s. 112)
Linią przewodnią strategii przedsiębiorstwa jest tworzenie wartości dla klientów i właścicieli. Produkt powinien zaspokajać potrzeby klientów. Wysoce zmienne, turbulentne otoczenie i globalna konkurencja nie ułatwiają realizacji tego celu. Dlatego problem migracji wartości jest w centrum uwagi.
(Szablewski A. 2009, s. 293)
We współczesnej gospodarce opartej na wiedzy to właśnie usługi, a nie obiekty, bardziej określają logikę modeli biznesowych. Ułatwia także dostosowanie technologii IT do strategii przedsiębiorstwa, a także na podejście procesowe, np. optymalną optymalizacje procesów - od point of sale (point of contact), czyli front office, aż po systemy back-office.
(Szablewski A. 2009, s. 322)
Wywiad konkurencji jest procesem gromadzenia i analizowania publicznie dostępnych danych w celu opracowania strategii, która pozwoli utrzymać lub zwiększyć udział w runku i wartość dla akcjonariuszy.
(Gordon I. 2001, s. 304-305)
Uruchomienie stanowi kluczowe, dynamiczne połączenie między strategią a działaniem, łącząc działanie z zamiarami. Domena uruchomienia dynamicznie łączy bieżący portfel projektów i programów ze strategią przedsiębiorstwa, w miarę, gdy ta ostatnia ewoluuje, by spełnić stale zmieniające się wymogi środowiska zewnętrznego.
(Morgan M. 2010, s. 24)
W systemie otwartej pętli dane o korzyściach nie są przekazywane z powrotem na poziom tworzenia strategii przedsiębiorstwa. Trudność w przypadku systemów otwartej pętli polega na tym, ze decyzje na poziomie strategii są podejmowane bez pomocy informacji potwierdzających lub odrzucających wykonywalno poczynionych założeń.
(Morgan M. 2010, s. 211)
Strategia przedsiębiorstwa jest aktywnym i skoordynowanym planem działania (uświadomionym i sformalizowanym w postaci planów strategicznych), zmierzającym do osiągania zamierzonych celów, precyzowanych w misji i wizji firmy, a determinowanych potencjałem i możliwościami jego powiększenia.
(Hąbek P. 2010, s. 26)
Jednym z najbardziej istotnych problemów związanych z rozwojem i wprowadzeniem zmian w strategii przedsiębiorstwa jest zapewnienie integracji między wszystkimi tworzącymi ją elementami.
(Razjer M. 2001, s. 50)
Samo sformułowanie strategii, nawet doskonałej co do jakości, nie spowoduje automatycznie sukcesu rynkowego. Musi być ona konsekwentnie i skutecznie wdrażana. Tylko wtedy strategia będzie realnie kształtować bilans atutów i słabości, a w konsekwencji udział w rynku, marżę zysku, niezbędne reinwestycje i wartości przedsiębiorstwa.
(Kall J., Sojkin B. (red.) 2006, s. 40)
We wszystkich strategiach występują: - cel działania, - angażowane zasoby, - krąg klientów, na których się oddziałuje, oraz środki tego oddziaływania, - krąg konkurentów, z którymi się rywalizuje, - środki i metody rywalizacji rokujące wygranie.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 152)
Strategia - "są to najważniejsze elementy programu funkcjonowania organizacji lub jej wyodrębnionej ekonomicznie części, nastawione na wygranie rywalizacji z konkurentami, a przynajmniej na utrzymanie się, a w ostateczności - na minimalizację przegranej/strat w prowadzonej działalności".
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 152)
Globalizacja działania korporacji zachęca(jeśli nie wymusza) do wyboru strategii działania opartej na fuzjach, akwizycjach i budowaniu aliansów strategicznych z konkurentami. Są to działania w swojej istocie realizujące podstawowe strategie korporacji, tzw. grand strategies.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 147)
W działalności badawczo-rozwojowej wyróżniają się dwa kierunki. Pierwszy nastawiony na produkt/usługę, drugi na proces produkcji. Pierwszy zasila strategie zorientowane na jakość produktu, jego nowoczesność, unikalność, drugi zaś na obniżenie kosztów wytwarzania. Produkty wysokiej jakości, tańsze niż u konkurentów, są skuteczną formą zdobywania rynków zbytu.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 155)
Strategia poziomego wykupienia pokrewnej firmy polega na nabyciu innej, ale bliskiej pod względem przynależności branżowej. Tak np. Coca-Cola wykupiła Minute Maid - producenta napojów owocowych. Korzyść polegała na przekazaniu kupionej firmie umiejętności rozszerzenia sprzedaży i możliwości scalenia sieci dystrybucji. Wygrywa się przeto efekt zwiększonej skali działań. Koszty badań, reklamy i sieci dystrybucyjnej rozkładają się na większą masę sprzedanych produktów.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 135-136)
Nazwa strategia poziomej integracji dotyczy sytuacji, gdy jedna firma nabywa inną, identyczna lub prawie identyczną w tej samej branży.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 135)
Strategia łączenia firm dokonuje się przez wymianę akcji. Celem łączenia jest wzmocnienie i pełne wykorzystanie podstawowych umiejętności/kompetencji firm równorzędnych. Chodzi o podwojenie sił, wygranie efektu skali. Może także wystąpić efekt synergiczny, zwłaszcza przy uzupełnianiu się podstawowych umiejętności.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 134)
Strategie na poziomie korporacji: "1. Strategie wzrostu: - wzrost z zasobów wewnętrznych, - łączenie równorzędnych firm, - wykupywanie innych firm, występujące w pięciu formach: 1) pozioma integracja, 2) poziomy zakup w pokrewnej branży, 3) poziomy zakup różnorodny, 4) pionowy zakup kolejnej fazy procesu, 5) pionowy zakup różnorodny, - strategiczne sojusze. 2. Strategia stabilizacji. 3. Strategie obronne: - przegrupowania, - częściowa redukcja, - likwidacja. 4. Kombinacja różnych strategii."
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 133-134)